Den lilla familjen är
en materia för sig, en smått putsad torva från utmarkerna, inflyttad
i småstadens trädgårdsjord. Med de riktiga stadsborna har de
inte mycket umgänge. De kommer och går förbi dem, ett annat släkte,
besynnerligt i åthävor och leverne. Det mesta de tar sig till är
befängt, förargelseväckande eller i bästa fall onödigt.
Konstigkroppar är de tvättäkta stadsborna i mycket. Det
finns en massa saker som man ser utan att riktigt bli klok på dem. Tennisspel
och sommarvillor, svampplockning i esplanaden, pianoklink och klosett inne i huset
ja bevars, man förstår vad det är. Man kan se eller höra,
smaka eller lukta på det med sina simpla sinnen. Men ändå är
det ändlöst fjärran. Att de själva skulle få bruk för
sådant och nyttja det som sitt är inte att tänka på. De
där konstbesynnerligheterna tillhör en gång för alla herrskapen.
Och de önskar inte heller bli välsignade med dem. Hur skulle man ta
sig ut hanterande en racket eller en klosettsträng? Det vore ju upp och nervända
världen. På kvällarna plockar Edgar emellanåt upp
förvillade bollar när herrskapen spelar tennis på torget, men
strecken ut från nätändarna och tvärsöver är en
gräns som åtskiljer två världar. Den ena har sitt och den
andra sitt. Man känner sin plats, smått vemodigt ibland men utan opposition.
Det är så inrättat, av evighet och oryggligt, sannolikt på
goda grunder fastän obegripliga. R.
R. Eklund (1943) Liten
drömmarpilt.
|