Hemmet
vid havet
En bitande kall nordanvind svepte fram över skärgårdsön.
I regel brukar det bli såhär runt trettondagshelgen. Efter köldknäppen
runt nyåret följde i regel mildare väder, men i stället kom
den hårda vinden som på beställning. Den mjuka snön, som
likt ett vitt bomullstäcke låg på marken, började röra
på sig och snart var hela skärgården mitt inne i en ordentlig
snöyra. Det traditionella ”trettondagsovädret” hade inte uteblivit.
Det
var dragigt och kallt i den lilla fiskarstugan, som låg vid stranden. Några
sura vedklabbar i den öppna spiseln spred ändå litet värme
och trevnad omkring sig. I natt gällde det att försöka hålla
kölden ute. Det skulle inte bli lätt. Men om elden inte slocknade så
skulle det säkert gå. Far satte några björkklabbar ytterligare
på elden och det dröjde inte länge, innan hela stugan badade i
ljus från den vackra brasan.
Ljuset avslöjade dock obarmhärtigt
fattigdomen i den låga stugan. Stockväggarna var beklädda med
tidningspapper. Det blev billigare så än att köpa dyra tapeter.
I taket hängde en oljelampa, som släcktes när brasan tändes.
På så sätt sparade man in litet lyspetroleum. I den lilla kammaren
fanns det en utdragssäng, ett bord och några stolar. Det var allt.
Mor kände att stunden var inne. Det fjärde barnet skulle komma
till världen denna ovädersnatt. Det var bäst att försöka
få de tre barnen att somna så fort som möjligt. De bäddades
alla tre ned i sängen i kammaren. En gammal långullfäll kom väl
till pass nu, när kölden klappade på. De trasor som skulle föreställa
gardiner fladdrade för den envisa stormen. Men de små under fällen
mådde gott och sov snart sin ljuva sömn utan att störas av vare
sig stormen eller av vad som tilldrog sig i det andra rummet.
Allt gick
dock lyckligt även denna gång. När de tre syskonen vaknade på
trettondagsaftonens morgon hörde de barnskrik från vaggan, som stod
mitt på golvet. Alla skyndade upp. Ett litet skrynkligt flickansikte var
allt de såg.
Helgdagsfrid vilade över hemmet. Barn är en
Guds gåva, livsfrukt en lön. Trots fattigdom och umbäranden kände
far och mor att de fått en riktig trettondagsklapp från Alla Goda
Gåvors Givare.
Men vad skulle hon heta?
Stina? Kajsa? Karolina?
Anna?
Anna! Det lät vackert och gick lätt att uttala även
för syskonen, som inte hade så många år på nacken.
Lilla
Anna blev bara en länk i den långa syskonkedjan. Ytterligare sex barn
skulle se dagens ljus i fiskarhemmet. Visst var det trångt och besvärligt
i många avseenden. Särskilt på vintern. Men nöden har ingen
lag, brukade mor Maria ofta citera. Hon var tapper. En riktig kärnkvinna
av den gamla stammen.
Far i hemmet var invalid. En kort tid efter det att
han och Maria gift sig hade olyckan varit framme. Resultatet blev att hans högra
arm blev förlamad för resten av livet. Det var svårt för
honom, ja, nästan omöjligt att kunna utföra något arbete.
Det
blev därför mor Maria som fick träda till när det gällde
arbetet både i och utom hemmet.
När isen gått om vårarna,
såg man henne ute på fjärden i färd med att lägga ut
nät. På vintern tog hon såg och yxa och gick med raska steg till
skogen för att hugga ved på förtjänst åt byns bönder.
Då barnen blev så pass stora att de kunde hjälpa till fick de
följa med och hugga bort kvistarna, medan mor fällde följande träd.
Inte var det lätt alla gånger att vada genom den djupa snön flera
kilometer. Visst tröttnade barnen ibland men det fanns ingen annan utväg.
Livet hade nu en gång för alla blivit sådant för den stora
fiskarfamiljen. Det var bäst att bara arbeta vidare.
Hade mor Maria
satt sig ned och börjat fundera över det hårda öde, som drabbat
henne och Johan Erik, skulle bitterhetens giftiga rot börjat tära på
livsmodet.
Det finns väl alltid någon som har det värre,
brukade hon intala sig, när bördorna kändes väl tunga.
Många
strapatser utkämpades mot havets vågor, då mor Maria och de större
pojkarna förde ved med en liten segelfarkost till närmaste stad.
I
gryningen väcktes pojkarna. Då hade mor redan ordnat med maten för
dem som stannade hemma och för dem som skulle ut på den långa
och farofyllda stadsresan. Pojkarna kom hastigt upp. Att få segla till staden
var spännande. Far stod på stranden och vinkade farväl när
det lilla ”lastfartyget” lade ut. Med årors hjälp ökades
farten och ute på stora fjärden skötte vinden om hastigheten.
Inte
var det roligt alla gånger, då vågorna gick höga eller
då starka dyningar kastade den tungt lastade farkosten upp och ned på
vågorna. Men det var som om en osynlig hand skulle ha vilat över det
lilla sällskapet. En stadsresa gav ett litet tillskott, när det gällde
familjens inkomster.
Många dagsverken utförde även mor Anna
hos byns bönder under den ljusa årstiden. När den stora grötgrytan
var färdigt kokt i den tidiga morgonen, lämnade hon maken och barnen
och skyndade iväg till åkern eller höängen. Arbetet pågick
till solens nedgång. Hon kunde få en liten mjölpåse, en
smörklick, några rågbröd eller en kanna mjölk av sina
arbetsgivare. Det var inte mycket men i alla fall något.
Hon delade
brödkakan i så många delar det fanns munnar att mätta och
det fick ibland utgöra dagens enda måltid. Smör fanns endast vid
helgerna och då var det fest. Men barnen visste inte av något bättre.
De
var nöjda med sin lott.
Det var med en viss lättnad mor Maria
mottog budet, att lilla Anna skulle få komma bort från hemmet ett
tag för att få mat och skötsel hos två äldre damer
i Nykarleby. De hade hört om nöden i fiskarhemmet och ville räcka
en hjälpande hand några månader framöver. Nog ville föräldrarna
gärna behålla sin lilla flicka men säkert var det bäst för
flickan att få litet omväxling under några månader.
Det
var knappast någon som då förstod, att bakom detta stod en högre
makt, ty den lilla fattiga fiskarflickans flyttning till Nykarleby var den första
länken i den gyllene kedja, som kallas Guds ledning i Anna Nordkvists liv
och gärning.
Topelius
på besök
Man skrev 21 april 1881. Det var en helt
vanlig dag i den lilla staden. En liten oansenlig gäst hade nyss anlänt.
Ryktet visste berätta, att fröknarna Herkepaeus och Byman hade förbarmat
sig över en fattig flicka från en skärgårdsby några
mil därifrån. Det var visst fröken Bymans syster, som råkat
i ekonomiska svårigheter och hon hade en skara små barn, som levde
i största armod. Nu skulle en av dessa få några månaders
vård hos de ensamma fröknarna.
Lilla Anna var endast två
år och tre månader, då tant Charlotta bar henne in i det nya
hemmet. Där fanns även tant Maria, Annas moster, som med kärleksfulla
ord och varsamma händer tog emot nykomlingen från det fattiga hemmet.
Snart
kände de att något nytt hade kommit in i hemmet. Då lilla Anna
log emot dem med sin klara, rena barnablick var hon oemotståndlig. Snart
nåddes de även av budet att man väntade ytterligare en nykomling
i fiskarhemmet. Kanske det var bäst att Anna stannade kvar över vintern.
Inte hade de något överflöd av ägodelar men inte led de någon
nöd heller. De beslöt, att Anna skulle få stanna tills vidare.
Tant
Charlotta och tant Maria var stränga pietister. De hade kommit med i denna
väckelserörelse under prosten
Östrings tid. De tog sin gudsfruktan på djupaste allvar. Deras
kristendomstyp återspeglades bäst i den sång de hade en viss
förkärlek till och som sjöngs med helig gripenhet:
”Ingen
hinner fram till den eviga ron,
som sig ej eldigt framtränger.
Själen
måste utstå en kamp för den tron,
varpå vår salighet
hänger.
Porten kallas trång och vägen heter smal,
hela Herrens
nåd är ställd uti ditt val,
Men här gäller tränga,
ja, tränga sig fram,
annars är himlen förlorad.”
Anna
fostrades i Herrens tukt och förmaning. Hon fick från första stund
lära sig att lyda, passa upp och tiga! Det passade inte för en
liten flicka att säga emot gammalt folk. Respekt skall de unga ha för
grått hår, stod det i Böckernas bok.
Anna fick finna sig
i att snällt lyssna till bibelläsning, psalmsång och högläsning
ur andaktsböcker. Ofta förelästes ur Björkqvists, Roos' och
Luthers postillor. Ibland blev det litet enformigt och tröttsamt för
den unga flickan. Hon satt och väntade med otålighet, att kapitlet
skulle taga slut. Kamraterna stod även och väntade på gården
och det formligen slet i den livliga tösen.
För att få henne
mer intresserad av andaktsstunderna gav tanterna henne en uppgift. Hon fick föreläsa
varje morgon och kväll ur Roos' bönbok. Till att börja med gick
det litet långsamt men snart hade hon vanan inne och läste högt
och tydligt, så att de gamla formligen njöt av hennes prestation. Säkert
skulle gudsordet sjunka ner även i hennes eget hjärta för att sedan
gro och bära frukt.
Svibelius bönbok hörde även till
den dagliga andaktsövningen. Tanterna lät förstå att de önskade,
att Anna skulle lära sig den utantill. Det var nog lättare sagt än
gjort. Det blev nästan för mycket av det goda. Men de menade i alla
fall så väl. Det var hennes bästa de tänkte på. Lärdomarna
ur Bibeln, bönböckerna och postillorna var inte tunga att bära
med sig genom livet. Efteråt förstod Anna att tack vare just detta
hade en trosgrund blivit lagd i hennes hjärta, en grund som inte skulle vackla
utan bestå även under de dagar, då de stora vattenfloderna och
de stora slagregnen skulle komma.
Varje söndag var det gudstjänstbesök
i den närbelägna kyrkan. Det såg minst sagt näpet ut, då
de två svartklädda tanterna med värdiga steg vandrade fram mot
helgedomen, medan Anna ibland småsprang och ibland hoppade jämfota
framför dem. Men inne i kyrkan gällde det att sitta stilla.
Allteftersom
åren gick, blev Anna oumbärlig för de två gamla, när
det gällde deras kyrkobesök. Den ena av dem led av svår reumatisk
värk, medan den andra hade råkat ut för en olycka, som gjorde
det svårt för henne att taga sig fram ensam. På somrarna fick
därför Anna föra dem i rullstol till kyrkan och på vintrarna
drog hon dem på en kälke. Hur svårt de än hade att taga
sig fram, fick inte en enda gudstjänst försummas.
Vid sju års
ålder hade Anna börjat skolan. Hon fann sig väl tillrätta
redan från den första dagen. Det blev medelmåttiga vitsord. Tanterna
tyckte nog, att hon slarvade med läxläsningen, men det var inte så
lätt alla gånger för dem att hålla den lilla yrhättan
på plats. Hon var full av upptåg både i hemmet, i skolan och
ute på lekplatsen.
En dag under en rast sprang hon ner till älven
för att se på islossningen. Utan att tänka sig för hoppade
hon ut på ett drivande isflak, under det hon triumferande ropade till de
skräckslagna kamraterna på stranden:
Nu far jag till Österö!
Det
blev dock ingen Österöresa av den gången, isflaket stjälpte
och hon hamnade i vattnet. Hur hon kom i land med livet i behåll var och
förblev en gåta.
En annan gång tog hon en förbjuden
väg över isen. Vinden, tog tag i hennes skolbok, som hon hade i handen
och de lösa bladen virvlade ner i forsen. När hon kom hem, förklarade
hon för tanterna, att pojkarna hade förstört Naturens bok för
henne.
Senare på dagen kom en av kamraterna på besök, tanterna
frågade henne om Annas trasiga bok. Kamraten hade inget annat val än
att berätta om det verkliga förhållandet. Resultatet blev en ordentlig
risbastu för Anna. Först gå utan lov över isen och sedan
ställa till med en svart lögn. Det gäller sannerligen att se efter
henne.
Då hon gick i femte klassen upplevde hon en skoldag som aldrig
skulle gå ur hennes minne. Skalden Zacharias Topelius kom på besök
till skolan. Han hade sett dagens ljus i samma stad och bodde i sin fina villa
Kuddnäs. Man påstod, att namnet Kuddnäs kommit av att stadsbornas
kor masat sig just på den platsen varje morgon och kväll på väg
från och till de gröna betesmarkerna. Kuddnäs låg även
i utkanten av staden.
Farbror Topelius lekte med skolbarnen ute på
gården. De stod i ring kring honom och hade så hjärtans roligt,
då han berättade sina sagor. Så fick alla barn saft och kakor
samt karameller, innan en mera allvarsmättad timme hölls i skolsalen.
Den inleddes med en psalm, som farbror Topelius själv hade skrivit. Därför
var det riktigt högtidligt, då alla stämde upp:
”Sanningens
Ande, som av höjden talar,
som oss upplyser och som oss hugsvalar,
Kom
att oss leda, bo i dessa salar,
helga vår kunskap.
Herre, du ensam
är det sanna ljuset,
vilket oss leder hem till Faderhuset;
Lys oss,
att under vandringen i gruset
Dig vi må följa.”
Ja,
det var en riktig skoldag det. Anna tyckte senare i livet att just denna dag var
den trevligaste och mest minnesrika under hela skoltiden.
Avgörelsens
tid
Då Anna var 16 år gammal, genomgick hon skriftskolan.
Prästen gjorde sitt bästa att så ut livets ord i de ungas hjärtan.
Hos en del verkade det dock som om allt föll på stengrunden men hos
andra igen såg det lovande ut. De lyssnade, visade respekt för andliga
värden och gjorde sitt bästa, när det gällde de långa
stycken, som skulle läras utantill.
Under höstterminen kände
Anna tydligt Guds kallelse till frälsning. Hon försökte skämta
bort dessa innersta känslor men det var inte så lätt. Under julhelgen
försvann dock dessa allvarliga tankar och hon fick en innerlig lust att pröva
på vad världen hade att bjuda.
Innerst inne var hon olycklig.
Trots den goda uppfostran hon fått hade synden gjort sitt intåg i
hennes hjärta. Hon ljög ibland så hon trodde det själv. Lögnens
ande höll riktigt på att fördärva henne. Djävulen skötte
även om att lägga ut andra snaror och frestelser framför den unga
kvinnans fötter.
Påsktiden kom Guds kallelse på nytt. Denna
gång var den djupare, starkare och mera påtaglig. Hon kände starkt
att nu gällde det att handla. Men vad skulle hon göra. Det var inte
så lätt att bryta sig ur kamratkretsen. Skulle hon tala med prästen?
Vågade hon?
Men Gud såg hennes längtan.
Efter påskhelgen
blev hon sänd på ett ärende ut till landet. I det hem hon besökte
hände något som skulle få avgörande betydelse för den
sökande tonåringen. En ung flicka i hennes ålder fick gå
Guds ärende och bli vägvisaren in på frälsningens väg
för Anna.
Då Anna kom in till det hem, dit hon var sänd,
mötte hon en obehaglig atmosfär. Husets dotter hade upplevat en genomgripande
och radikal väckelse. Nu hade hon läst i Bibeln om det kristna dopet
och kände starkt, att hon ville bli döpt. Nu hade hon talat om detta
för sina anhöriga och diskussionen var i full gång, då Anna
trädde in i stugan.
Samtalet fortsatte och Anna kom ofrivilligt att
lyssna, se och bedöma. Vad som gjorde det starkaste intryck på henne
var den unga flickans uppträdande. Hon stod och lyssnade till alla hårda
ord och anklagelser, under det att en oförklarlig frid lyste i hennes ögon.
Glad och frimodig bekände hon sin tro och meddelade, att kosta vad det kosta
må frälsningen lämnade hon aldrig för något i denna
värld.
Anna satt orörlig. Hon kunde inget annat än se på
den unga kvinnan. Trots elaka och simpla uttalanden mot henne bevarade hon jämvikten.
Att hon kunde! Hon liknade bestämt Stefanus, som prästen hade talat
om i en av sina lektioner. Det strålade även kring hans ansikte av
himmelsk glans. Var det då som Saulus blev gripen av Jesus? Nu var det hennes
tur att bli gripen. Hon kände att hon med glädje skulle ha bytt plats
med Guds lilla martyr. Så åtråvärd var den härlighet
som omgav henne.
Guds tjänarinna i bondstugan anade knappast att hon
den dagen hade fått vara ett Kristi vittne och vinna en själ för
den Herre hon älskade och var villig att lyda och följa.
När
ärendet efter lång väntan var uträttat och Anna vandrade
hem till staden, växte längtan efter frälsning ännu starkare
i hennes hjärta.
Följande dag gick Anna upp på ladugårdsvinden
och böjde knä bland halmkärvarna. Hon hade inte tidigare sett någon
böja knä på detta sätt men nöden drev henne ned på
knä. Hon formade sin bön i följande ord:
Här
är jag nu. Tag mig Gud och för mig in på den smala vägen
och låt mig för alltid bli din.
Hon visste inte varifrån
orden kom. Men precis så här kände hon det. Hon upplevde den stunden
ingenting särskilt förutom en inre visshet, att Gud hört hennes
korta bön och att hon från och med nu var Guds barn.
Tre dagar
senare upplevde hon en översvallande glädje. Hon skyndade ut i skogen
för att med högljudd tacksägelse ge utlopp för sina känslor.
Efter denna upplevelse fick hon kärlek till Guds ord och bönen. Gud
hade begynt ett verk i hennes hjärta.
Hon hade på känn att
de gamla tanterna inte skulle förstå henne i denna sak. Därför
blev ladugården hennes böneställe, där hon böjde sina
knän vid mjölkpallen. Hennes tro växte till. Hon vittnade för
andra om sin nyvunna lycka och flera av hennes kamrater kom till tro. Tillsammans
sökte de sig till ladugården, där de hade underbara stunder inför
Guds ansikte i bön och tacksägelse.
Vid denna
tid började vårterminen i skriftskolan. Det var en gudagripen präst
som nu undervisade den unga skaran. Han tog sin sak på allvar. Ofta böjde
han knä tillsammans med sina skriftskolelever. Han kunde inte vid konfirmationen
för sitt samvetes skull dela ut nattvarden därför att så
många av ungdomarna inte var frälsta. En annan präst fick därför
tjäna.
[Denna präst var Pekka Cederberg
som sedan kom att bli missionsförsamlingens (friförsamlingen) första
pastor. Anna Nordkvist var också medlem missionsförsamlingen under många år, berättade Carl-Johan Eriksson.]
Sista
dagen han undervisade, gav han de unga Joh. 17 som reskost ”över livets
stormiga hav”, som han sade. Kapitlet handlar om Jesu översteprästerliga
förbön för sina lärjungar:
Jag har givit dem
ditt ord; och världen har hatat dem, eftersom de icke äro av världen,
likasom inte heller jag är av världen. Jag beder icke att du skall taga
dem bort ur världen, utan att du skall bevara dem från det onda.
Helga dem i sanningen; ditt ord är sanning.
Nu följde en tid av
lycka och glädje i Annas liv. Hon jublade över frälsningens gåva.
Men småningom tog glädjen slut. Anna gick in i en kris. Tron skulle
prövas.
Hennes samvete började anklaga henne för olika förseelser
i det förgångna. Hon hade bedragit tanterna flera gånger. Hon
hade spelat dem olika spratt. De hade trott henne. En gång hade hon låtsat
vara sjuk. De hade kallat på läkaren, som gett henne medicin. När
något arbete, som inte Anna tyckte om, skulle göras, låtsade
hon vara sjuk. Då blev tanterna så rädda om henne och pysslade
om henne på bästa sätt.
Allt detta blev till synd för
Anna. Samvetet anklagade henne dag och natt. Hon blev mycket olycklig. När
hon hade kämpat på detta sätt i närmare två års
tid, fick hon mod att bekänna sina synder och bedja om förlåtelse.
Nu fick hon åter samvetsfrid och frälsningsglädjen kom tillbaka.
Hon blev även fullkomligt löst ifrån den fula ovanan att ljuga.
Hon började älska sanning, ärlighet och uppriktighet. Hon var tacksam
för krisen. Den hade varit smärtsam och obehaglig men till slut välgörande
och hälsobringande.
Väckelsens heliga eld brann i staden. Hennes
skriftskolepräst lät även döpa sig och anslöt sig till
den frikyrkoförsamling, som fanns i staden.
En morgon, då Anna
satt och mjölkade korna, kom några ord till henne som en blixt från
en klar himmel:
Som ett barn inte blir badat, förrän det
är fött, så skall inte en människa döpas, förrän
hon är född på nytt.
Från den stunden var dopsanningen
inget problem för henne. Hon visste, att det även var Bibelns väg.
Men människofruktan hindrade henne likväl en tid att taga detta steg.
Men då det äntligen blev av tyckte hon sig vara under en öppen
himmel. Hon upplevde Guds välbehag och välsignelse över sitt liv.
Sanningen
om Andens dop blev även levande för henne. Om denna upplevelse berättade
hon följande:
Vi hade bönemöte i vårt hem och
ganska många var samlade. Vi hade böjt våra knän inför
Gud och jag hade öppnat min mun för att bedja. Då kom predikanten
och lade sina händer på mig, under det att han bar fram ett budskap
på ett annat språk. När han lade sina händer på mig
var det som om en våldsam kraft skulle ha genomströmmat hela min varelse.
Det var en himmelsk sällhet som fyllde mitt hjärta och jag grät
både av glädje och av nöd för andra. När jag reste mig
upp från bönen, var stolen våt av mina tårar.
Ja,
det var en härlig dag!
[Inf. 2006-09-18.]
|