Albert
Långsjö, som förtjänade sitt uppehälle som flottare, sågarbetare och dammvakt, stöder en lyktstolpe på kerattbanan
vid Nålörssågen någon gång i början av 1920-talet. Den obekante, till vänster, lutar sig mot räcket, under vilket
kerattbanans kättingar syns. Kerattbana kallas den sneda brygga som används för att underlätta propstransport från älven
upp på land. Båda är iklädda, för flottare typiska, enkelbottnade pjäxstövlar. Bilden tillhör Holger Haglund. [Transportbana för stockar vilka förs i sin längdriktning med hjälp av taggförsedda tvärstycken (keratt) på en ändlös kätting.]
Gubben tog yxan ifrån mig, såg mig i ögonen och sade: ”Låt mig gå, spara du dina ben, mina är
det inte längre så noga med”. Så sägandes, och med huvudet lite på sned, vadade han ut till travens nedre del. Nog måste
också jag kliva ut i vattnet, men jag behövde inte gå så långt ut, kanske bara så att jag blev våt om knäna.
Gubben
hade inget sådant som vi kallar hem. Han bodde, övernattade, där det nu föll sig bäst. I Nykarleby bodde han i arbetarfamiljer,
betalade nattaxa, vilket den här tiden vanligen innebar en mark per dygn. Sin egendom hade han, som de kringvandrande flottarna i allmänhet, i
ryggsäcken: byteskläder, rakdon och enstaka verktyg.
Varifrån kom han och vem var han? Mamma frågade honom. Han berättade
att han kom från Lappo. Hade varit utauktionerad i en gård. En gång, när han arbetade på åkern intill landsvägen,
kom en flottare vandrande. Flottaren hade börjat prata med pojken. När han hört pojkens levnadshistoria, sade flottaren: ”Följ
med mig, inte lär du få det sämre så”. Så hade han, redan som liten pojke, följt mannen.
Med det uppbrottet
började August Höglins flottareliv. Det fortsatte alltjämt, och aldrig stannade han någonstans så länge, att han skulle
ha hamnat i kommunala böcker. Fastän han levt en stor del av sitt liv vid Lappo åNykarleby älv och fastän han ofta besökt
Lappo slog han sig aldrig ner där. I Nykarleby dök han vanligen upp på våren, när isen gått och flottningen började.
Ofta
kom han med timmerflottarna. Kådiga arbetskläder, vadmalsskjorta och byxor, skvallrade om att mannen arbetat i skogen under vintern. Det hände
någon gång, att han berättade, var han tillbringat vintern. För det mesta berättade han inte. När Gubben blev äldre,
dröjde han sig allt oftare kvar i Nykarleby över vintern, om där bara fanns så mycket arbete, att han överlevde. Åldern
och gamla flottarekrämpor började tära på mannen. När han så under en vistelse i Nykarleby blev sjuk, troligen magkräfta,
hamnade han på fattiggården. På fattiggården hade någon av kommunens gubbar kommit och förhört honom. Man måste
få reda på var han varit skriven när han fyllde 50 år. På den tiden gällde ännu en lag, som stadgade, att hemortsrätt
för resten av livstiden hade man på den ort, där man var skriven, när man passerade åldersgränsen. Den kommunen bar också
ansvar för vården av den gamla.
I Gubbens fall gällde det alltså vem som skulle betala kostnaderna för sjukdomstiden, och
naturligtvis tänkte man, vid sidan av sjukbäddskostnaderna, också på de kommande begravningskostnaderna.
Gubben fann förhöret
förunderligt. Han hade levat och bott där det hade råkat finnas arbete. När arbetet tog slut gav han sig ut på vägarna.
Han hade aldrig tänkt på, att sådant skulle stå i någon bok, eller borde göra det.
”Allt satan kommer de nu
och bråkar om”, var Gubbens kommentar, och sedan brydde han sig inte dess mer om det problemet.
Gubben dog på fattiggården
och han följdes till graven av en och annan kamrat. Eftersom ingen kommun accepterade denne gamle flottare i sina böcker, betalade staten kommunen
för både sjukdomstiden och begravningen. Jämnklippt gräsmatta täcker nu hans grav.
¤ ¤ ¤
En
till karaktären fullkomlig motpol till Gubben var ”Isä Jaakko” ”Pappa Jakob” Jaakko Varjelin. Jaakko var lång, men
inte särskilt kraftigt byggd. Också han försörjde sig på arbete i skogen, vid stränderna och i flottningen. Han var alltid
på lekfullt humör. Pappa Jakob kunde skratta också åt eländet.
Jakob hade en ordentligt tilltagen näsa. En vår
kom han till Nykarleby i sina slitna, kådiga kläder. När man frågade varifrån han kom, berättade han, att han senast varit
i Kemi, där de stornästa haft möte. I möteslokalen fördelades sittplatserna enligt näsalängd. Pappa Jakob hade hamnat
i tredje stolsraden.
Jakob var oförarglig i levnadssättet. Alla tyckte om honom. Barn älskade han oerhört och barnen älskade
honom. När Jakob kom till oss, där han för övrigt ofta logerade, hade han alltid med sig något åt oss barn. När han
åt av vägkosten han hade i ränseln, skar han ofta med kniven en skiva och sade: ”Kom nu och smaka”. Smakbiten kunde vara en skiva
korv, kokt svinkött, som var hans älsklingsrätt, eller bara en skiva limpa. Vad det nu än var, så var det gott, när Pappa
Jakob gav. Sitt smeknamn hade han fått på grund av sina omöjliga historier. I sina historier utgav han sig för att vara husbonde på
en stor gård. Han hade många söner. De söner, som klarat sig allra sämst i livet, var flottarna. ”Oj, oj de där pojkarna,
vad har de nu ställt till med igen”, klagade han när ”pojkarna hade supit upp pengarna, var i dåligt skick, och tog små
vipplån hos andra till nästa löneutbetalning”, vilket var den vanliga lånetiden. Alla sävbestånden vid stränderna
var Jakobs sädesodlingar och fiskmåsarna var hans hönor. En gång hade trävaruhandlaren Myllykangas timmerflotte av strömmarna
i åmynningen förts in i sävbeståndet, som hade blivit ganska illa åtgånget. Förargad över detta gick Jakob till
stranden, där Myllykangas stod och såg på hur flotten bogserades bort ur säven. Jakob klagade inför Myllykangas över den
stora skada, som hade åsamkats hans rågodling. Han sade, att han var berättigad att få rimlig ersättning. Myllykangas, som väl
kände Jakob och hans vidsträckta odlingar och egendom överhuvudtaget, grävde fram plånboken ur fickan och räckte Jakob en
sedel. När det var gjort tog karlarna i hand på försoningen. Åtminstone Jakob var alldeles allvarlig.
En vår jag kan
väl ha varit åtta år kom Jakob till oss igen. Det var just vid den tid, då man väntade på islossningen. Jakob hade varit
i Munsala, i Kantlax, den vintern. Han vandrade därifrån till fots till Nykarleby. Han hade gått över isen på Vexalasidan, från
Grundö. På fötterna hade Jakob pjäxtossor av tyg. De var dyblöta. Det hade varit snösörja på isen. När han
dragit av sig de drypande tossorna, spretade han på de kalla domnade tårna och sade: ”Fotdelarna tycks ha blivit något fuktiga”.
Speciellt
när han var yngre, gick Jakob slarvigt klädd, vilket delvis berodde på, att han drack. Alltemellanåt föll han för brännvinet.
Pappa Jakobs utstyrsel stod i stor konflikt med hans historier, som för det mesta handlade om hemmansägarens mångahanda bekymmer.
Min
mor berättade om en händelse, som inträffat när jag ännu var alldeles liten. Jakob hade övernattat hos oss, liksom en lomhörd
skogsarbetare från Mellersta Finland. Den mannen var inte någon vanlig flottare, men han var i skogsarbete i Nykarleby den vintern. Vår
familj bodde då på hyra i två rum, där det fanns en öppen spis. Det rådde hård köld. Jakob hade suttit invid
spismuren och berättat om sina mångahanda husbondebesvärligheter. Allvarlig i uppsynen hade Jakob berättat om sina planer, som handlade
om storslagen förnyelse i hans hushåll. Folket i gården kände Jakob och njöt oerhört av hans berättelser, men den lomhörde
kände honom inte. Medan historien fortsatte och bara svällde ut, hasade mannen fram till mamma och frågade viskande: ”Vem är egentligen
den där Jakob, som går omkring i så dåliga kläder, och är ägare till så ofantliga rikedomar”. ”Han
är Pappa Jakob”, hade mamma svarat.
I Nykarleby levde en man, som bar smeknamnet ”Lill-Kaapo”. Han var ingen egentlig flottare,
utan arbetade vanligtvis inom lantbruket under sommarhalvåret. På vintrarna var han skogsarbetare. Kaapo var ”inspektor” på
Jakobs lantställen och i historierna ofta utsatt för hård kritik. Ofta fick han ordentliga uppsträckningar av Jakob. ”Nu har den
där inspektorn spelat sitt sista spratt”, klagade Jakob en gång och såg mycket bekymrad ut. När han tillfrågades, vari
det sprattet bestod, förklarade Jakob: ”Storpigan är på tjocken, och när jag lirkade ur henne hur det kunde komma sig, så
visst visade det sig, att Kaapo varit framme”. Från förr hade Kaapo, enligt Jakob, en likadan synd i Jakobs hushåll. Kaapos inspektorslön
var mat för dagen, och när Jakob funderade över storpigans situation, kom han till, att han inte kunde köra Kaapo från gården.
”Det finns ingen annan råd, än att jag sänker matlönen, nog måste ju Kaapo svara för det kommande barnets uppfostran”.
Lyssnarna, som kände både Jakob och Kaapo, roades av den här historien, för alla visste, att Kaapo inte hade varit i närheten
av ett fruntimmer sedan han lämnade sin mors famn. ”Inspektorn” själv var förtjust i Jakobs anklagelse. Enligt den umgicks ju Kaapo
med ”kvinnor”.
Sett från sidan verkade Jakobs liv sorgfritt och bekymmerslöst. Men det vara bara ett skal, en kuliss. Bakom den
dolde sig en klok flottare, som allvarlig följde med livets gång och händelserna i världen. Redan som barn hörde jag Jakob och
pappa diskutera arbetet och levnadsvillkor. Karlarna försökte alltid komma på knep, som kunde göra livet lättare, minska bristen
och underlätta dagsarbetet.
När Jakob var omkring 50 år gammal, gifte han sig med min faster, och slog sig för gott ner i Nykarleby.
Som äldre insjuknade han i lungsot och tvingades ty sig till kommunal hjälp. Det visade sig att han, när han passerade den ålder, som
var knuten till hemortsrätten, var skriven i Härmä kommun. Härmä kommun slingrade sig inte undan sitt ansvar. På ett för
den tiden sällsynt sätt, tog kommunen vård om mannen, som hela sitt liv levat som flottare, och knappast på något sätt
deltagit i utvecklandet av Härmä kommun. En av kommunens ledande män kom till och med några gånger och såg hur Jakob hade
det. Heder åt Härmä kommun för det.
¤ ¤ ¤
Mest
iögonenfallande i flottarlaget var Sironens Esa, som ibland kallades Stor-Esa. Han var nära två meter lång, bredaxlad och långsam
i rörelserna. Då man såg honom, tänkte man genast, att den karln, han bryr sig inte om att jäkta. Esa var stark som en björn
och from som ett lamm. Han talade sällan och drog djupt efter andan, när han hade sagt några ord.
Esa Sironens säregna tal innehöll
ofta pärlor av humor. En gång under en flottning i Kuortane blev det vilopaus för flottarlaget. Den avnjöts i en gård. Karlarna
låg barfota på stugugolvet. Esa hade, om någon, liktår och knölar. Värdinnan i gården såg på karlarna
och när hon upptäckte Esas fötter frågade hon: ”Hur har de där Esas fötter kunnat bli sådana?” Esa drog djupt
efter andan, blåste ut en gång, och svarade: ”I dansskolan i Paris (paus för djupandning), när man måste dansa på
numren”. Svaret avslutades med en ny djupandning. Värdinnan var en klokskap rikare.
Esa levde, som de andra flottarna, där det råkade
finnas skogsarbete att få, och uppenbarade sig på vårarna vid åmynningen. Esa var ingen drinkare, men han tog en sup ibland och
var då inte så noga med kvaliteten på drycken. Det berättades, att han en gång tillsammans med en annan karl, kommit vandrande
från Jakobstad till Nykarleby. Som vägkost hade Esa en limpa och en flaska T-sprit. Under färden hade Esa sagt till kamraten: ”Borde
vi inte få lite smulor innanför västen”. Han hade satt sig på en sten vid vägkanten, dragit kniven ur slidan, filat av en
limpskiva och, när han tuggat den i sig, tagit en sup T-sprit ”för att pressa ner biten”. Kamraten hade tagit av limpan, men varit så
kräsen, att T-sprit inte dög.
En gång arbetade vi med flottläggning (hivade propstravar i en lösflotte). Jag var då
ännu en nybörjare. Vi jobbade i ett stort arbetslag och även Esa var med. När arbetet var avklarat, tog vi oss till älvbrinken
och började dra av oss våra våta byxor. Jag befann mig alldeles intill Esa. Bakom oss stod Kronlund, som lett arbetet. När Esa lät
byxorna falla till vristerna, bugade han samtidigt djupt och släppte så ut allt det väder, som under dagens lopp samlats i honom. Utbrottet
var så kraftfullt, att ”marken skalv”, som någon flottare i närheten uttryckte saken. ”Åhå”, kom det ur
Kronlund, som stod alldeles i närheten av Esas breda bakdel. Esa såg sig om, och log, precis som om han skulle ha sagt ”nå, bry dig
inte om det, sånt händer”.
Esa var, som jag sade, en fridens man och överhuvudtaget var dessa karlar fridsamma av sig. Undantag
förekom förstås. Ett sådant inträffade när Esa arbetade i Hällnäs, i Oravais. När det arbetet var utfört,
hade han i kompanjonskap med Stor-Tammerfors köpt smuggelsprit, som dracks gemensamt. Berusade hade kompanjonerna börjat vandra mot Oravais kyrka.
Under vandringen uppstod meningsskiljaktighet (säkert orsakad av Stor-Tammerforsarn, sade alla som kände de här två). När osämjan
kompanjonerna emellan nådde sin kulmen, hade Stor-Tammerforsarn dragit kniv och gett Esa ganska många hugg. De fanns i bröstet, på
magen, och ett riktigt fult ett, satt i nacken.
Vi arbetade på Alörn och logerade i Silvas barack, när Esa anlände efter detta
slagsmål. Han var arbetsoförmögen på grund av skadorna. Hans sår botades med grankåda, vari något socker blandats.
Tid tog det, men Esas sår blev bättre. En av karlarna frågade Esa: ”Hur lät du den där Stor-Tammerforsarn hugga dig så
där illa”. Esa andades djupt och svarade: ”Nå, när jag inte brydde mig om att ducka”. (Det är kanske skäl att nämna,
att i de här barackerna fanns, lika litet som på arbetsplatserna, inga som helst första hjälp-anordningar, inte ens rena förband.
Flottarna tog vid behov till det, som befanns lämpligast.)
Esa kom från Evijärvi. När han blev gammal, stannade han i Monäs
by i Munsala. Där levde han samman med en ”Mamma-Aino”, tills han visst dog i lungsot.
¤ ¤ ¤
”Nu
blev det sommar”, brukade man säga, när Jussi från Kauhava infann sig vid åmynningen, i Åminne. Och han kom varje vår,
lika regelbundet som flyttfåglarna. Mössan nerdragen över ögonen och en nästan centimeterlång skäggstubb som dolde
den ståtliga ansiktsprofilen.
Kuhava-Jussi var en sorgfri kamrat, som nu inte var så värst förtjust i de tyngre arbetsmomenten
på stränderna. Det fanns ju också lättare. Visserligen gavs det mindre betalt för dem, men skulle man nu månne inte klara
sig också på dem, liksom andra. På sitt arbete levde han och låg ingen till last. Jussi drack smuggelsprit, så snart möjlighet
därtill gavs. Hotade alltid hänga sig, när han var full. Han gjorde det nu i alla fall inte. Också han var en av Pappa Jakobs ”pojkar”.
En
gång kom direktör Myllykangas till Åminne i en splitterny röd personbil av märket Fiat. Alla beundrade bilden. Pappa Jakob och
Kauhava-Jussi råkade finnas på plats. Myllykangas steg fram till sin bil. Pappa Jakob öppnade bakdörren, föste in Jussi i baksätet
och sade åt Myllykangas: ”Kör nu ett varv till Jakobstad med pojken, för han vill så gärna”. Myllykangas satte sig
lydigt i förarsätet och så bar det iväg med Jussi. Enligt Jussi besöktes Jakobstad. En resa på ett par tiotal kilometer.
Jussi var tagen av resan, och inte klagade heller Myllykangas, som hade fått kuska runt med den solkiga pojken.
Jussi var inte särdeles
snygg av sig, kläderna var halvtrasiga och lång skäggstubb täckte ansiktet, som nu inte alltför ofta fuktades av tvål och
vatten. För övrigt levde Jussi som fåglarna på himmelen. Småsaker bekymrade honom inte. Hur det kom sig att direktör Myllykangas
var så hygglig mot flottarna, vet jag inte riktigt. Jag minns i alla fall, att det berättades, att han varit med i flottarlaget i ungdomsåren,
och att man därför i arbetslagen bemötte honom som en jämlike.
Kauhava-Jussi tillbringade vintrarna i skogsarbete i Oravaistrakten.
Jag vet inte, om han hade någon stadig inkvartering där, och inte vet jag heller hur hans livsvandring slutade. Så här många
ord om Jussi har knappast lagts till pappers förr.
Om flottarna, av vilka jag här skildrat några, skulle samlas hemma hos mig, skulle
någon av dem säkert fråga: ”Nå, vad blev det av Niilo då?” Frågan vore berättigad. Niilo, ”Tornion
Niilo”, som kom från Torneå, var en oskiljaktig del av det arbetslag, som intog åmynningen och Alörns stränder.
Någon
gång tidigt på 1920-talet uppenbarade sig en, då ännu spinkig, yngling där. Om Niilo kan man säga, att han kom för
att stanna. Även om han aldrig skaffade sig ett hem i Nykarleby, blev han kvar där i årtionden. Niilo bodde i arbetarfamiljer.
Hans
släktnamn var Pysty, men Torneå-Niilo kallades han. Av någon anledning fick man för sig, när man såg på honom, att
han frös, eller led av någonting. Niilo fick i alla fall snart rykte om sig som bra arbetskarl. Torneå-Niilo arbetade, men han hade den
svagheten, att förtjänsten lätt sökte sig till sprittråkarna, smugglarna. Han söp upp mycket av det han förtjänade,
men aldrig störde han sin omgivning. Fastän mitt hem var nyktert, vek han in dit ibland, när han tagit ”hostmedicin”, ”hostboten”,
som han försäkrade mor. När mamma uppmärksamgjorde honom på, att hon inte märkt Niilos hosta, svarade denne, att ”den
kan komma fort nog om man inte medicinerar i tid”.
Torneå-Niilo var bra på att arbeta, levde och dog, som sina kamrater, utan att
i företagshistorikerna efterlämna andra spår än den oerhörda arbetsinsats, som kan utläsas ur statistik och stegrad produktion.
Forna
flottare i augusti 1981 i Nykarleby. Från vänster: Paavo Hauta-aho, Eino Markkula, Väinö Hauta-aho och Uno Rinne. Martti Ahti fotograferade.
[Inf. 2007-04-20.]
|