Bidrag
till nykarlebyområdets ljudhistoria
Världen förändras oavbrutet på många sätt
och likaså de flesta särskilda platser i världen. Även
Nykarleby med omnejd har förändrats mycket under, låt
oss säga, sjutti år, fastän en av ortens många skalder
en gång trodde sig kunna slå fast, att livet
drar staden förbi.
Nykarleby är fortfarande en jämförelsevis tyst stad. Men
de ljud man hör där nu är inte desamma som man hörde
förr, åtminstone är totalbilden av ljudföreteelserna
en annan. Man borde egentligen ägna mer omsorg än brukligt har
varit åt att beskriva och registrera olika orters ljud. De tekniska
möjligheterna har ju utvecklats dramatiskt på ljudarkiveringens
område. Radiobolagen har sina stora ljudarkiv numera, där nutidens
företeelser är hejdade och frysta på skivor och magnetband.
Men inget arkiv har alla ljud, och man behöver inte gå så
många tiotal år bakåt i tiden, förrän det
är alldeles tyst i arkiven.
I det följande skall jag försöka beskriva några
av de ljud som under vårt århundrade har präglat eller
präglar Nykarlebymiljön. Med Nykarleby menar jag både
själva staden, grundad 1620, och landsorten däromkring som numera
har slagits ihop med den.
Ett av de första ljuden jag minns från min uppväxttid
i Monå by i dåvarande Munsala kommun var vindens brummande
i pappersremsorna som var limmade över fönsterspringorna till
vintern. Det hände ibland att klistret släppte så mycket
att den inträngande luften satte en kant av remsan i dallring. Tonen
var ganska låg, knappast över nyckelhålet på ett
piano, och jag föreställde mig att det var en stor karl med
svart slokhatt som stod därute med läpparna tryckta mot fönstret
och brummade. Det lät hotfullt och jag var rädd, trots att min
mor förklarade att det bara var fönsterpappret som dallrade.
En generation längre tillbaka hade man inga fönsterremsor alls,
inte ens innerfönster om vintern. Man klädde på sig i
stället, och brasan värmde vad den kunde. Skorstenen var rak,
man kunde se dagen, om man böjde sig in under spiskupan och tittade
uppåt. Nordanblåsten ylade i det långa skorstensröret
till stor skräck för den tidens barn, som aldrig glömde
de tonerna.
Det säkraste vintermärket var och är kanske fortfarande
att en lugn senhöstkväll höra bruset av sjön vid Klubbskatan,
den yttersta udden av den västligaste Munsalahalvön. Det heter
att bruset hörs ända till Härmä, som ligger tre mil
inåt land. När bruset hörs från Klubbskatan står
vintern för dörren.
Vid samma tid på året kunde kvällarna fyllas även
av ett annat ljud. Vägarna som varit uppblötta och gyttjiga
hade nu frusit till, men det fanns ännu ingen snö. När
kärrorna skramlade fram på denna klake uppstod ett våldsamt
skrammel som hördes långa vägar.
Till samma typ av arytmiska buller som kärrskramlet hörde ripornas
oväsen i skogen om vintern, men kanske var det mera tonalt än
jag minns det; jag har inte hört det på femtio år. Jag
har tecknat upp två österbottniska verb för ripolåten:
mäckra och päckra. Det förra antyder en högre grad
av tonalitet än det senare.
I motsats till riporna har trutarna ökat i trakten. Förr fick
man gå till ett träsk eller ro ut till något grund om
man ville lyssna till vitfågelsmusiken. Det är knappast nödvändigt
numera. Pälsdjursfarmerna, som i Nykarleby ligger tätare än
på någon annan plats i världen, har blivit hem för
tiotals tusen fåglar. Häckar gör de ofta på övergivna
åkerfält intill farmerna. Till ett trutgrunds öronbedövande
glissando når dock inte populationerna på fastlandet.
Till de markanta fågelljuden, som man fortfarande får lyssna
till, hör spovarnas melankoliska flöjtande om våren, tranornas
trumpeter, orrarnas bubblande xylofoner, ladusvalans menuettfraser på
elledningarna. Kråkor och korpar kunde få ett alldeles eget
kapitel, bl.a. för att de tycks ha förmågan att anpassa
sig till samhället bättre än många andra. Jag skall
endast erinra om kråkans egentliga sång, som man sällan
får höra, men som är minnesvärd. Den består
bara av en ton, eventuellt med ett något högre förslag.
Med oboe skulle den måhända kunna återges.
Nykarlebys ljudbild skulle inte kunna sakna inslaget av myggor i juni
och även senare under sommaren. Myggorna svarar för de lugna
verandornas musik och för sovrummens. En engagerande musikalisk upplevelse
är att i ett sommarsovrum höra en mygga lösgöra sig
någonstans i taket och under sakta sång och i en invecklad
dansgirland närma sig ens hand, panna eller kind. Den slår
sig ner för att suga ens blod och så slår man till med
flata handen. Därpå följer i bästa fall dödstystnad,
tills nästa mygga lösgör sig. Men i vanliga fall undkommer
musikanten och flyr under intensivt gny för att sedan sakta närma
sig igen.
Naturens väldighet ges nykarlebybon föreställningar om
bl.a. genom åskans muller. Det hörs inte särskilt ofta
i denna nordliga nejd, men desto starkare är intrycket. I synnerhet
de nyckfulla och skarpa vårliga åskvädren är ägnade
att göra sinnena ödmjuka. Senare på sommarn finner åskan
sina traditionella fåror och är mindre oberäknelig.
Något världshav sköljer inte Nykarlebys stränder,
men mäktigheten hos en till synes ändlös vattenyta kan
erfaras. Kanhända är tystnaden vid havet mäktigare än
vågornas brus och storm bullret. Om vintern är Bottenviken
isbelagd. Man skulle kunna tänka att den ligger tyst då, men
det gör den inte. Stundom rämnar isen med väldiga vrål,
som anstår den värsta operasångare: det bildas råkar
i den. Står man vid en isbelagd fjärd en vindlös dag händer
det att man hör ett sakta pladder, nästan som en flickas muntra
samtal med sig själv framför spegeln. Jag är inte säker,
men förmodar att det framkallas av att vatten bubblar upp någonstans
genom isen.
Vattenmassornas kraft kan man studera bäst vid kraftverksforsen
i Nykarleby stad. Som skolpojke stod jag mången gång ute på
dammen mitt i dånet. Det var förbjudet och säkerligen
farligt, men vi kunde inte motstå detta vattenorkesterns furioso.
Hittills har jag mest uppehållit mig vid naturens olika ljud. Men
också människan själv framkallar som bekant ljud genom
sina mångahanda maskiner och instrument. Är redskapens ljud
inte alltid i rytmiska i sig själva så är de det på
sätt och vis genom att de infaller rytmiskt under årets cykel.
Men ett sällsamt rytmiskt redskapsljud gav tröskningen förr,
när man använde slagor. Rytmen växlade i någon mån
beroende på hur många tröskare som var i arbete. Två-
eller trefjärdedels takt var det vanligaste. Men slagljudet har för
länge sedan försvunnit från trakten. Det har i stort sett
också det stora stationära tröskverkets brummande gjort.
Också det var rytmiskt och sammanhängande med matarens arbetstakt.
Liens jämna svissjande i gräs började redan vid sekelskiftet
att småningom ersättas med den hästdragna slåttermaskinens
ännu jämnare småtuggande. En sommarmorgon på 1930-talet
kunde man plötsligt höra slåttermaskiner på alla
fält. Höbärgningstiden hade börjat. Dåmera slog
man med lie bara på sådana ställen där man inte
kom åt med maskinen. Rågen var för lång för
att kunna skördas med maskin och därför tog man också
den med lie, sedan skärorna hade övergivits och tills självbindarna
och skördetröskorna togs i bruk. Nu är det explosionsmotorn
som dominerar på åkrar och ängar såsom traktorernas
kraftgivare. Och den dränker andra redskapsljud, eller det mesta
av dem.
Ett av de tidiga teknikljuden var båtmotorn. Den klappade glest
och hördes långt ännu när fiskarna på 1930-talet
gick ut om sommarkvällarna. Sedan dess har ljuddämpningskonsten
gjort betydande framsteg, åtminstone på det området.
Trots att aktersnurrorna kan fylla en fjärd med sitt spinn. Men de
når inte långt uppåt land.
Telefontrådarnas sång vid omslag i väderleken om vintern
hör nu det förflutna till, sedan isolerade kablar har övertagit
budbärandet. Radion och teven fyller stugornas innandömen med
sina ljud framom surrande spinnrockar, dunkande vävstolar, sprakande
brasor i öppna spisar eller kvinnopratet runt dessa, även om
också alla dessa senare ljudkällor existerar.
Ett arbetsljud som plötsligt faller mig in och som måste med
är det som uppstod, när tjugo, trettio hamrar spikade fast takspån
på ett tak. Innan takfilt, plåt eller andra material blev
vanliga vid taktäckning hjälptes ofta en hel by åt med
att lägga tak av träspån, pärttak. Man kunde klara
av en stor takyta på enda kväll, och efteråt fick man
ett stadigt mål mat, festmat. Det hördes lång väg
när ett sådant takgille var i gång: skurar av hammarslag
som tystnade för den stund som behövdes för att flytta
upp märkribban.
Någonting borde väl sägas också om de uppfinningar
som gjorts enkom för ljudskapande. De kan delas i signalinstrument
och musikinstrument. Gemensamt för kyrkklockorna och de klockor,
skällor, gallror, bjällror och pinglor som hängs på
hästar, kor och får är att meddela ett enkelt budskap
'Här är jag', fast de är i olika grad välklingande.
Ett enda blåsinstrument med samma funktion har jag sett: ett gammalt
horn, som ursprungligen användes av sälskyttar när de behövde
meddela sig med varandra ute på havsisen. Senare fann det användning,
när någon som gått ut i skogen för att leta efter
vilsegångna kor behövde kallas hem, sedan korna kommit tillrätta.
Sista gången användes det gamla hornet, när det under
vinterkriget blåstes flyglarm i Monå.
Tillgången till egentliga musikinstrument har förbättrats
oerhört i Nykarlebytrakten under de decennier som jag kan överblicka.
Tjugo- och trettiotalets byinstrument var fiolen, dragspelet och orgelharmoniet.
Till de frireligiösas utrustning hörde gitarren, klappträdet
som den kallades av de ofrälsta. Kombinationen fiol och orgelharmonium
förekom på danserna, ett slags sammansmältning av blåklocka
och humla. Till danserna som dansades hörde fram till slutet av fyrtiotalet
menuetten, och den dansades med klappningar, stampningar och vilda glädjetjut.
Vad säger nu fonetiken om alla dessa ljud?
Många skulle självfallet kunna tilläggas, men de anförda
exemplen ur Nykarlebys nyare historia representerar dock huvudslagen av
ljud, nämligen rytmiska och orytmiska toner och buller. Fonetiken
säger att ton uppstår, när en ljudkälla befinner
sig i regelbunden svängning, buller om ljudkällan svänger
oregelbundet. Men gränsen är inte lätt att dra. Många
av de här beskrivna ljuden är sammansatta av både det
ena och det andra. Ett ljudkaos som ett vattenfall eller ett stort maskineri
innehåller alla kända melodier och rytmer och alla okända
därtill. Detsamma gör tystnaden. Det gäller bara att lyssna
fram dem.
Tystnaden har hittills inte berörts mycket i denna framställning.
Också den har Nykarlebytrakten rika exempel på. Den största
tystnaden av alla har jag mött på Jeppo eller Kovjoki station
i väntan på tåg som redan gått. Men mycken tystnad
står att finna även i utskären, fast den moderna tiden
överallt inkräktar på denna kostbara tillgång.
Det är dags att sammanfatta: Jag tror mig ha kunnat visa att Nykarlebyområdet
äger stora tillgångar av ljud toner, buller, brus och
dån, samt tystnad. Området utgör således en god
grogrund för en stor kompositör.
Lars Huldén är född i Jakobstad 5 febr. 1926. Har gått
i läroverk i Nykarleby och Jakobstad. Hans första diktsamling
Dräpa näcken kom 1958, sin femtonde 1979. Han har skrivit också
för teatern, ett tiotal pjäser, alla med musikinslag. Inom forskningen
har han ägnat sig åt svenska dialekter, österbottniska
och åländska ortsnamn, Carl Michael Bellman och J L Runeberg.
Prof. i nordiska språk i Helsingfors sedan 1960.
|