Sjösättning i Åminne dagslångt
skådespel för nyfikna åskådare
LYXKRYSSAREN,
tillsvidare namnlös, sjösattes på tisdagen i Nykarleby, Åminne.
Båten är 10,5 meter lång, 3,25 meter bred och höjden över
vattenytan är tre meter och har tidigare presenterats i JT. Den har byggts
i Åminne av båtbyggare Allan Johnson för gamlakarlebybon dipl.
ing. Age Ahngers räkning. Det tog inte mindre än åtta timmar att
bogsera kryssaren den 200300 meter långa vägen från byggplatsen
ned till ån.
Hela Åminne var på
benen från början till slut. Man gick hem emellan och fick lite mat
eller kaffe och vandrade sedan iväg ned till sjösättningsplatsen
igen. Där var både gamla och unga, män och kvinnor, alla lika
intresserade av 'stapelavlöpningen'.
Det
gick rätt bra undan medan man ännu var på vägen, men i den
branta kröken ned till stranden, intill sågen,
var det rätt besvärligt att komma fram. De sista metrarna ned till vattnet
sköt man på med en stor traktor i stället för att bogsera
som man tidigare gjort.
När båten
var halvvägs ner i vattnet brakade bädden under den ihop, men det hela
avlöpte utan värre missöden och nu står båten vid stranden.
En montör från Gamlakarleby skall i kväll lägga sista handen
vid motorn, en 108 SAE-hkr Ford Trader diesel. I morgon beräknas båten
vara klar för avfärd.
Ägaren,
ingenjör Ahnger tror att den med utnyttjande av alla hästkrafterna kommer
upp till en fart omkring 15 knop, men marschhastigheten blir ungefär 13,5
med ca 80 effektiva hkr.
Något namn har
den som sagt inte fått ännu, men någon gång i sommar skall
den högtidligen döpas. Jungfruresan går om en vecka till Pargas
och ingenjör Ahngers föräldrahem.
Just när båten gled ned i vattnet brast bädden under den. Men
det hela gick lyckligt och efter åtta timmar på vägen speglade
den sig stolt i Nykarleby älv med en stor skara intresserade åskådare
på stranden.
Båten
är färdigutrustad invändigt, förutom en del målningsarbeten,
som tar rätt mycken tid i anspråk. Ingenjör Ahnger har själv
målat den utvändigt och tänker likaså klara målningen
invändigt.
Båten behöver ungefär
80 cm vatten, som den nu är lastad med tyngdpunkten en aning för långt
förut beroende på att motorn placerats ca 1,5 meter längre fram
än på ritningarna. Den sjunker tre cm för varje ton och kan därför
ta praktiskt taget så många personer som får plats ombord.
Vi ger oss av på långresa först
om en vecka, säger ing. Ahnger. Man måste ju träna först
innan man far iväg. Jag har skaffat en massa sjökort av för att
hitta vägen.
Närapå hela släkten
består av sjökaptener så sjövanan ligger säkert i blodet
även om Age Ahnger 'bara' är kapten.
|