Det sista konkreta mötet med Birck som skolman inträffade under
mitt första år i läroverket då jag tillsammans med
min far besökte Jakobstads filatelisters utställning i Svenska
gården och där blev tilltalad av Birck som vänligt frågade
hur det gick i Storskolan. Detta var en term som jag då icke alls
begrep mig på. Visst var Samskolan en imponerande byggnad, men så
var även folkskolan. Långt senare fick jag lära mig att
det gamla skolhuset vid Storgatan, Samlyceets föregångare,
var Storskolan och följaktligen kunde Samlyceet väl benämnas
Storskolan ännu 1952 av en som konkret hade upplevt stadens skolvärld
sedan 1909.
Sedan
möter jag Birck, men nu på avstånd, som släktforskare
och lokal historiker. Birck var liksom min far en aktiv tillskyndare till
föreningen Jakobstads släktforskare 1952 och till föreningens
tidning Släkt och Bygd. Ofta hörde jag Bircks namn nämnas
i vårt hem och bläddrar man i de första årgångarna
av tidningen är signaturen J.L.B. ofta förekommande. Han utgav
en förteckning över släktforskare och deras arbeten i svenska
Österbotten 1966 och blev samma år hedersmedlem i föreningen.
Bircks stora arbete över Jakobstads svenska folkundervisning 18001950,
kom jag tidigt att bläddra i icke minst därför att bildmaterialet
var så intressant. Under senare år då jag närmast
i forskningssyfte återvänt till boken har jag slagits av dess
mångsidighet, grundlighet och omfattande innehåll. En på
många sätt ännu idag, märklig bok. Min klass från
våren 1950 hade dessutom haft lyckan att komma med i boken, vilket
förstås i mina ögon har förhöjt bokens värde.
På klassfotot står jag sida vid sida med en annan Skatabo,
Fritz Jakobsson, kanske något av en framtida sinnebild för
konsten och vetenskapen.
Rätt tidigt kom jag också att ta del av Bircks intressanta
arbete över Jakobstads svenska fruntimmersförening från
1959 och sedan jag under studietiden 1963 skaffat mig Skolhistoriskt arkiv
kunde jag i del II ta del av den intressanta uppsatsen om Erik
Olin och hans byskola. Socklotbon Olin var en pionjär på
folkbildningens område och hans betydelse steg ytterligare då
det senare framgick att min mormor Ida Nikunen-Isomaa, gått i hans
ambulerande skola.
Birck var en ytterst flitig man som tyckte om att skriva och som även
tyckte om böcker och skrifter. De få verk som jag ovan nämnt
och som jag på ett naturligt sätt kommit i kontakt med utgör
därför blott en ringa del av de ca 250 tryckta publikationer
som lämnat hans hand.
Sysslar
man med bildningshistorisk forskning med anknytning till Jakobstad dyker
Birck snabbt upp i källmaterialet i anslutning till skolpolitiska
och fackliga frågor. Då det på 1910-talet gällde
en möjlig sammanjämkning mellan folkskolan och läroverket
intog Birck en mycket försiktig, för att icke säga klart
avvisande hållning. Han tyckte icke att folkskolan borde utveckla
sin undervisning så att de första klasserna skulle passa som
bottenskola för läroverket, vilket en knapp majoritet av folkskolans
lärare i staden hade rekommenderat. Slutresultatet gick i linje med
Bircks uppfattning och staden fick en separat, treårig förberedande
skola, allmänt kallad Förskolan och så småningom
placerad i Stadsgården. Sedan läroverket förstatligats
1928 blev frågan om den förberedande undervisningen ånyo
aktuell. Också vid de utredningar och beslut som gjordes 193132
verkade Birck aktivt för att den treåriga förskolan kunde
bli kvar, låt vara formellt som en parallellavdelning inom folkskolan.
Också på riksplanet hade Birck vid samma tid motsatt sig
de s.k. enhetsskoleplanerna, som blev aktuella i samband med Lärdomsskolekommitténs
arbete 19271932. Även i de fackliga frågorna visade sig
Birck vara en profilstark herre. Han blev 1926 vald till sekreterare för
den finlandssvenska folkskollärarkårens centralstyrelse men
avgick i protest 1927 mot de tendenser inom kåren som godkände
”radikala socialistiska kampmetoder”, som Birck i ett sammanhang
valde att formulera sig. Nära tjugo år senare kom han i ett
liknande läge då han som centralstyrelsens ordförande,
till vilken post han valts 1946, avgick i protest hösten 1947 mot
att lärarkåren hade beslutat att tillgripa strejkvapnet i sitt
fackliga agerande.
Dessa glimtar ur J. L. Bircks skolpolitiska och fackliga verksamhet
låter en ana ett starkt samhälleligt intresse; och politikern
Birck dyker snabbt upp i det stadshistoriska källmaterialet. Han
satt i stadsfullmäktige mellan åren 192022 och 193745.
Men det är en betydligt senare händelse som senast har påkallat
mitt intresse. Birck var en av de fyra äldre herrar som Anders Huldén
omnämner i sin bok En småstadsredaktörs bekännelser,
och som i likhet med Huldén hade stött Urho Kekkonen inför
det dramatiska presidentvalet 1962. Birck blev med högt röstetal
vald till elektor och Huldén utbrister: ”En märklig rikspolitisk
debut vid 75 års ålder!” Hade Birck i skolpolitiska frågor
en närmast konservativ framtoning, stod han i denna fråga på
samma sida som vänsterborgaren Runar C. Öhman, en annan av de
fyra herrarna.
Så avtecknar sig Johan Ludvig Birck från min personliga horisont.
Då jag tagit del av sonen Eriks tal vid faderns begravning den 8 maj 1971 blir jag, ingalunda överraskande,
påmind om hur liten del av Bircks person och verksamhet som s.a.s.
på ett naturligt sätt kommit i min väg. Men ett omedvetet
möte hade dock föregått allt detta.
I min sommarvärld vid Östanfjärden fanns icke enbart det
hemlighetsfulla önamnet St Helena, utan en bit därifrån
även Birckas grundet. Bakgrunden till namnet var då för
mig obekant och även säkerligen helt ointressant. År 1919
hade J. L. Birck köpt en sommarstuga på Jungfrugrundet
i Östanfjärden, uppger sonen Erik i sitt minnestal och villan
blev familjens sommarnöje i många år. Men jag har ingen
konkret minnesbild av att jag skulle ha sett föreståndare Birck
på sitt grund. I en barndomsvärld där ännu inga skolor
fanns, hade ej heller skolföreståndare någon självklar
hemvist så småningom mot 1940-talets slut tränger sig
minnesbilder från grundet fram, men då var dottern Helena
med familj sommarnöjets beboare.
I begynnelsen var Birckas grundet, därefter trädde J. L.
Birck fram bit för bit och till synes osammanhängande, i mitt
minne och längs min väg. Så formas och skiktas vara minnesbilder,
så fylls våra medvetanden med innehåll och betydelser
i en ordningsföljd och i sammanhang som icke bär den stegvisa,
strängt rationella logikens prägel, utan snarare har släktskap
med det tillfälliga och det outgrundliga. Och dock, i djupare mening
finns det förmodligen en inre personlig logik, som av det till synes
tillfälliga och outgrundliga, genom aktiv inlevelse och eftertanke,
bygger upp din plats i världen och ger världen plats hos dig.
I mina fortsatta bildningshistoriska studier över Jakobstad har
jag ännu att se fram emot många givande möten med Johan
Ludvig Birck, detta ӊlvens
barn” från Nykarleby, som han själv ibland valde att
kalla sig. |