Skönhetsfläckarna bort!
Nkby torg regisseras om
Stadsbyggmästare Nils Levlins planritning över torget sådant det kommer att te sig när allt arbete utförts. Förstoring.
[På platsen för refugerna hade redan tidigare monterats höga belysningsstolpar. Strecket som går över hela torget från vänster till höger avser gräns för asfalt. De två kvadraterna i vänsterkant avser Torggrillen och glasskiosken. I vänstra övre hörnet anlades rabatter.]
BÅDE OCH, säger stadsbyggmästare Nils Levlin om de arbeten som utförs på Nykarlebytorget. Dels vill man få slut på flödvattnet som äter torget gropigt och dels vill man att torget skall upphöra att framstå som en skönhetsfläck som centrum för de moderna affärs- och höghus, som Nykarleby på sista tiden begåvats med.
— Det var stadens trafiknämnd som tog sig saken an med Talja till först på plats med egna ritningar, säger hr Levlin. Ritningar som jag i en del detaljer frångått i min egen ritning. Den som vi försöker följa.
— Vi har grävt upp torget på i medeltal 50 cms djup, och skaffat bort massor av jord och 100-tals kubikmeter stenar. Som vi ersatt med grus och makadam. Arbetet har gått i stadens regi med hjälp av två grävmaskiner, tre traktorer, tre lastbilar i ordinära arbeten och sex man när styrkan, stod på toppen. De sex utvalda var naturligtvis nykarlebybor.
— Nu återstår av arbetena bara vältningen och finputsningen. Det blir trädgårdsnämndens sak att redan nästa sommar ta itu med grönområde, som sannolikt kommer att prydas med både träd och blommor. Matjord för ändamålet finns redan reserverad.
— Jag tror att torget skall hålla efter den betan det fått. Med en grund som är t.o.m. bättre än vi i allmänhet består åt våra gator. Allrahelst som vi också tänker ge det en asfaltyta.
— Såhär är torget tänkt i stort. Närmast seminariets övningsskola skapas parkeringsplatser. Och innanför dem två 26 m långa [med 3,5 meters avstånd och 1,5 meters bredd] refuger som vardera rymmer två bussar i rad. Möjlighet till flera refuger senare finns. [De anlade aldrig.]
— Torget omgärdas på tre sidor av grönområden. En två meter bred trottoar skall leda från Bankgatan till busstationen. Vardera torgändan får en trottoar som pendanger till trottoarerna långsmed husfasaderna vid Sollefteågatan. Lastutrymmen reserverar i torget söderända.
Det är ordning och reda i planen som inte låst fast sig i oväsentliga detaljer. De kommer fram vid den slutliga utsmyckningen, med stadsträdgårdsmästare Bror Sandström som idéspruta. Finns ramen så kommer också konstverket. I rak motsats till vad som sker i tavelmåleriet.
|