Flexibiliteten fördel med litet bageri
Lars Sandberg i Nykarleby har en trogen kundkrets. Han vill hålla sitt bröd på en sådan nivå att han själv kan stå för produkten.
(Foto: J. Sandberg)
BRÖD är en bra proteinkälla, innehåller rikligt med spårämnen, bröd ger energi och fibrer. Bröd är därför en nödvändig del av en näringsrik kost. Detta är ett plock ur reklamen inför brödveckan och en av dem som helhjärtat ställer sig bakom är Lars Sandberg i Nykarleby.
VISST är han jävig i sammanhanget Sandberg — han rullar till 300 blandbrödskakor om dagen i sitt bageri vid Kvarnvägen, plus limpor, jogga-bröd, tunnbröd, långfranska etc. Plus ytterligare olika sorters kaffebröd, eller totalt cirka 2 500 ”bitar” per dag. Och han ser gärna att hyllorna står tomma när han och personalen om åtta personer vid frukostdags lämnar bageriet och tillsvidare har inte kunderna gjort honom besviken.
Prinsesskaka
En av Sandbergs specialiteter är t.ex. Sandbergs prinsesskakor. Och så har han ett omvittnat gott blandbröd. Vad som skiljer en produkt från en annan där är rätt svårdefinierat för läser man varudeklarationen ser det ut att vara exakt samma ämnen i blandbrödet oberoende av bageri.
— Skillnaden består i att det är olika proportioner mellan mjölsorterna, säger han. I övrigt är just blandbrödet något specifikt för den österbottniska kustremsan. — Detta bröd finns inte på annat hål i landet.
All propaganda om sötsakernas fördärvlighet har inte gått hem i Nykarleby. Där ökar försäljningen av kaffebröd hela tiden, konstaterar Sandberg. Och vem säger förresten nej till en god kaka? Fördelen med ett närbageri är ju att det flexibelt går att följa upp ett behov, banta produktionen när det krävs eller ta till lite extra timmar i bageriet när konjunkturerna ligger så. Eftersom ett närbageri till övervägande del skall stå till tjänst med färskvara laboreras mycket lite med tillsatser som medger lagring i mat- och kaffebröd och därför är redan ett ”gårdagsbröd” på hyllan gammalt.
Kundkretsen som troget äter allt vad bageriet producerar är stadsborna i Nykarleby, vilket betyder korta transportvägar. Någon vidare cirkel har han inte tänkt sig även om han tror att det finns möjlighet att vidga sitt område. Han tycker att han har en bra rörelse som inte är större än att allt bekvämt kan överblickas. En expansion betyder fler anställda och ökad konkurrens, för han och andra bagerier i regionen är inte ensamma om kunderna. Bröd och konditorivaror kommer långt ifrån numera.
Började som 14-åring
Lars Sandberg är 38 år men är trots detta veteran i facket. Han började som fjortonåring på Nyholms bageri i Oravais och skrattrynkorna djupnar när han berättar om den första anställningsdagens fröjder:
— Motivationen för anställningen på ett bageri var väl att jag i likhet med alla andra pojkvaskrar i den åldern tyckte om bulla. Nyholm som var en rejäl karl lade redan första dagen framför mig ett fat med nykokta och sockrade grisar och sade håll till godo, och det var ju nästan för bra för att vara sant. Med den följd att jag följande dag och en massa dagar i fortsättningen inte kände något som helst behov av att nypa till mig sockrade grisar. Så han visste väl vad han gjorde Nyholm.
I varje fall smakade yrket, så när han jobbat en tid for han till Göteborg och konditorskolan, den enda svenska skolan som står till buds när det gällde gedignare utbildning. Och sedan blev det jobb inom bageribranschen i Göteborg och Stockholm, som han varvade med byggnadsarbete.
Tills han med familj återvände till Nykarleby där han öppnade bageri. Ett litet företag med makarna vid degmaskin och ugn som redan efter fyra år befanns för litet. Nu finns Lars Sandbergs bageri som sagt vid Kvarnvägen och den ursprungliga arbetsstyrkan om två personer har vuxit till åtta. Och eftersom det inte enbart handlar om att lyckas i affärer om man är bagare utan också kunna stå till tjänst med smakliga produkter får vi väl anta att Sandbergs klarat rätt bra av det kravet.
Jogga-bröd
Jogga-bröd är en specialitet som han ingalunda är ensam om, men det har blivit en stor artikel. Det bakas på svenskt fiberrikt mjöl och varför just Sandberg säljer bra förklarar han med att det krävs en strålugn för gräddningen som ger värme både uppifrån och nerifrån. Denna form av ugnar har största delen av bagarna mönstrat ut.
Håller marknaden
Och ändå upplever han inte det stora produktionsinrättningarna med landsomfattande försäljning som ett direkt hot.
Jag tycker inte de försöker konkurrera ut närbagerierna, säger han. Vi kan hålla vår marknad och så länge de slåss rejält och på sunda villkor skall vi inte klaga. Då är det upp till oss om vi producerar en vara som noteras som mera smaklig på brödfesten och den konkurrensen får vi väl stå för.
Ett bageri har också sin sommar- och vintertid. Folkmängden i Nykarleby är mycket större på somrarna och det betyder också tidigare väckning för de anställda i bageriet. Arbetstiderna är ju ett av kruxen i branschen, för vem känner för att stiga upp klockan tre eller fyra på morgonnatten. Men det hör bara till bilden om brödet skall hinna till butikerna.
— Vi försöker hålla normal åttatimmars arbetsdag men undantag finns som när vi har större bak på gång för bröllop, fester och dylikt. Då kan det nog lätt kliva till 10 à 12 timmars dagar. De tidiga morgnarna bestämmer naturligtvis också tiden för läggdags och där är nog 22-tiden något av en magisk gräns. Å andra sidan har vi ju den möjligheten att ta en liten tupplur på eftermiddagen, för vi får ju tidiga kvällar.
Han ser rätt nöjd ut med sin situation som bagare och företagare, Lars Sandberg. Och varför inte, säger han: yrket är självvalt och allt det övriga har jag själv ställt mig i.
— Ibland har man ju den känslan att lönsamheten inte motsvarar den arbetsinsats man gör om man gör en jämförelse med andra branscher, Att reglera bättre lönsamhet via högre priser går inte heller, matbrödet är ju prisreglerat och kaffebrödet håller konkurrensen på en bestämd nivå. Och så får man hålla ett i sinnet — att aldrig gå ut med en produkt som man inte kan stå för. Man lurar inte en kund mer än en gång och denna enda gång gör att kunden inte mera är kund.
|