De samlar allt under ett tak
Bilmåleri, karosseri och Kaspro utökar verksamheten med bilverkstad under Mekonomenflagg.
Företagen Tomas Bilmåleri och Kaspro blir ett och utökas med en bilverkstad som seglar under Mekonomenflagg.
Tomas Kantola slår samman sina två företag, Tomas Bilmåleri och Kaspro, som brodern Matias Kantola är vd för. Inom kort öppnar en helt ny bilverkstad som erbjuder bilservice under Mekonomenflagg och som blir en viktig pusselbit i företaget.
NYKARLEBY
– Vi behöver ett tredje ben att stöda verksamheten på, säger Tomas Kantola om den gula Mekonomenflaggan som hissats utanför gamla Abekofastigheten i Nykarleby.
Inne är också den gula och den svarta färgen som dominerar. Den knallgula flaggan signalerar att det inom kort öppnas en Mekonomenverkstad i Nykarleby, där fullständig Bilservice för alla bilmärken utlovas. Mekonomenverkstaden i Nykarleby blir den femte i Finland.
– Vi är fortsättningsvis ett fristående företag, säger Kantola, som tillsammans med Sven Aspfors äger företaget Kaspro som Matias Kantola är vd för.
Ab Kaspro har dock förbundit sig att köpa reservdelarna från Mekonomen.
– Vi delar och skriver under Merkonomens värderingar, eller en snygg image, rena, fina, och välutrustade verkstäder och ett professionellt utfört arbete, säger Kantola.
– Efterfrågan på bilservice i Nykarleby har funnits en längre tid. Men det är först nu vi kan svara på den, säger Kantola.
Som 18-åring startade Tomas Kantola Tomas Bilmåleri i Nykarleby. År 2000 byggde Kantola för bilmåleriet en egen industrihall på Kvarnvägen. År 2008 förvärvade Kantola företaget Tremar, i dag Kaspro.
Kaspro fortsatte bygga om och specialanpassa Volkswagen skåpbilar för persontransport som taxibilar, färdtjänst och skolbussar. När det gäller Tomas Bilmåleri fortsatte verksamheten i samma takt som tidigare, eller krockade bilar rullade in som de alltid gjort.
Däremot störtdök omsättningen för Kaspro bara ett halvt år efter att Tomas Kantola gick in som ny ägare. Med finanskrisen senhösten 2008 stannade bilhandeln och därmed också handeln av nya taxibilar. År 2008 byggdes 100 skåpbilar om i Nykarleby, året därpå 50 bilar. Trots att Kaspro vid sidan av Volkswagen även fått ett nytt märke i Mercedes så har bolaget ännu inte nått upp till samma siffror som är 2008.
– Vi har inte haft tillräckligt med jobb på grund av den försiktiga efterfrågan på nya taxibilar, säger Kantola.
En uppgång, om än aldrig så stor, skönjer han ändå mot hösten.
Med verksamhet i två olika industrihallar blev kostymen för Kantolas bägge företag både för stor och för kostsam.
– Det är orsaken till beslutet att slå ihop de bägge företagen och att samla allt under ett och samma tak, säger han.
Både fastigheten och personalen kan enligt Kantola utnyttjas bättre och mera effektivt i den skräddarsydda fabrikshallen på Jakobstadsvägen. Kompetensen att ta sig an också bilservicearbeten finns sedan tidigare.
Kaspro kommer att sysselsätta mellan åtta och tio personer.
Merkonomens väg till Nykarleby är ungefär ett år gammal. Det var Mekonomen som för ett år sedan tog den första kontakten med Tomas Kantola i jakten på intressanta verkstadsetableringar i Finland.
Matias Kantola, vd för Kaspro, ser bilverkstaden Mekonomen som en viktig pusselbit för den fortsatta utvecklingen av företaget i Nykarleby.
Den egna industrihallen där Tomas Bilmåleri tidigare fanns på Kvarnvägen är såld till WS-företaget Vatek, som hittills haft sin bas i Munsala.
|