Bråda tider för bilinredare
Trots att det är bråttom vid Tremar just nu hinner Lasse Johnson och Peter Karlström provsitta den senaste taxibussen de inrett.
Det finns mer jobb än någonsin vid Tremar i Nykarleby som har specialiserat sig på att inreda bilar och båtar. Ett plåtskrov förvandlas på några veckor till ombonade taxibilar.
Två bussar har just lämnat verkstaden och redan nu står två andra och väntar på sin tur. Dessutom har Lasse Johnson lovat fixa några båtar till sommaren. En liten röd ”bubbla” står också och väntar på att få nytt tak invändigt. Mellan varven tillverkar de också tak i glasfiber till Volkswagen paketbilar.
Peter Karlström och Lasse Johnson har just fått två taxibussar klara. De kan nu koppla av och provsitta stolarna.
Taxibussar ger
Tremar full fart
Mest handarbete att inreda en buss
Just nu har Lasse Johnson på Tremar i Nykarleby fullt drag i sin firma. Han har specialiserat sig på inredning av taxibussar och båtar.
Nyligen körde två nyinredda taxibussar ut från Tremars verkstad. Och redan nu står två andra byggen och väntar på sin tur.
Mellan alla större arbeten finns en hel del småjobb med att fylla ut tiden med. Bland annat tillverkar Tremar tak för Volkswagen Transporter paketbilar.
Just nu är Johnson inte ett dugg orolig att han skall bli utan jobb, snarare tvärtom. Ibland har han svårt att hinna med och han har då och då fått plocka in tillfällig hjälp och underleverantörer.
Det är taxitrafikanterna Solveig Pitkäkangas som kör i området Jakobstad och Pedersöre och Peter Häggman från Purmo som är ägare till de färskaste bussarna från Tremar. Båda bilarna är utrustade som invabilar. Solveig Pitkäkangas kör mest handikappade medan Peter Häggman har mest skolbarn på programmet.
Både Solveig och Peter är nöjda med de bilar de nu fått.
– För oss passar det perfekt att det finns någon i trakten som inreder våra bilar. Det är lättare att följa med arbetet då det är nära till, uppger de.
Från Tremars sida har man heller ingenting emot att kunderna kommer titt som tätt och följer med arbetet. På så vis får de bilen precis som de vill ha den.
– Det är Peter Karlström som står för det mesta av arbetet med inredningen. Han har jobbat sex år på Tremar och han kan allt, han syr bänkar, laminerar glasfiber, snickrar och målar, framhåller Johnson.
Både Solveig Pitkäkangas och Peter Häggman drar sig inte för att ge honom tio poäng för jobbet.
Lasse Johnson medger att allt inte gått som på räls sedan han inredde första bilen 1989.
– Det är otroligt mycket arbete att jobba sig in i den här branschen. Vi har nog fått vara med om ett och annat och det finns konkurrenter som lurar överallt.
Han säger att det är mest fråga om handarbete att inreda en bil. Mellan 100 och 300 timar lägger de ner per bil. De räknar med att hinna inreda närmare 10 bilar per år.
– Allt beror på vilken utrustning kunderna begär, säger Johnson.
I allmänhet får kunderna den färdiga bilen med nyckeln i hand några veckor efter att de fört den som tom paketbil till Tremar.
– Förutom alla inredningsdetaljer sköter vi också om besiktning och montering av taxametern, säger Lasse Johnson.
Han uppger att besiktningen inte fordrar att inredningen skall vara brandsäker. Men i allmänhet är dynorna och stolbeklädnaden av självslocknande material och av samma sort som finns i vanliga bussar. Viktigt är att stolarna håller för nötning. Isoleringen består av cellplast och glasfiber.
Det är numera vanligt att taxibussar utrustas med rullstolshiss.
– En rullstolsbunden person har ju samma ärenden att uträtta som andra. Men de kan inte röra sig lika fritt. Därför är det viktigt att taxibilarna är rustade för handikappade, säger Solveig Pitkäkangas. |