Moster
Rosa
Moster (också pappas), Rosa (Holländer)
var kvinnan som i tankar ord och gärningar gick sina egna vägar. Hon
var ogift och bodde i sin lilla stuga invid en liten bergig skogsbacke och stället
kallade hon ”Berge”. Hon var reslig och ljushyllt och hade fina drag
och en smal något böjd näsa och under nästippen hängde
konstant en liten droppe och ännu vid hög ålder var hennes hår
mera gult än grått, och kammat i en snörrak mittbena stramt uppsatt
med en knut i nacken. Långt senare har det berättats mig att hon egentligen
av naturen hade lockigt hår, ett faktum som hon inte ville kännas vid
och därför dolde till varje pris genom att smörja in det med —
just det smör!!!
Hon hade för vana att alltid säja vad hon
tänkte, utan tanke på att hon möjligen med sin frispråkighet
kunde såra någon. Hon tyckt t.ex. inte om ”mörklätta”
människor, vilket hon inte tvekade att ge uttryck för.
Byborna
betraktades henne som en levande uppslagsbok, eftersom hon hade så gott
minne och hade reda på det mesta. Det var bara att fråga och hon blev
sällan svaret skyldig.
Något klädmode existerade inte för
henne, utan under hela sitt vuxna liv klädde hon sig som allmogekvinnorna
hade gjort sedan långt tillbaka, i lång, oftast randmönstrad
kjol och figursydd blus därtill och alla hennes klädesplagg, var sydda
av hemvävt tyg. Under den kalla årstiden svepte hon in sig en mörk
rutig storschal och jag minns inte att hon någonsin bar något annat
ytterplagg, hur kallt det än var.
De flesta minnesbilder som jag har
av Moster Rosa, är ju sedda genom ett barns ögon och för att hon
var så annorlunda, fann jag henne intressant.
Som de flesta på
den tiden, så drack också hon sitt kaffe från fat, en manöver
som jag varje gång åsåg med stor bävan, för hon darrade
så kraftigt på handen att innehållet skvalpade oroväckande,
men också detta klarade hon galant.
Rosa ”var bra i händre”,
som man sa om någon som gjorde fina handarbeten och jag minns att hon var
en mycket skicklig spinnerska och ingen som hon kunde spinna det allra tunnaste
”maskingarn”, d.v.s. ett ullgarn som lämpade sig för den finaste
hemstickningsmaskin. En sådan hade en av mammas barndomskamrater, som stickade
många varma och vackra saker åt vår familj under de svåra
åren då just ingenting färdigt fanns att köpa. Också
hon var väldigt skicklig på sitt område och var hela tiden överlupen
av arbete. Själv minns jag speciellt en tegelröd dräkt med plisserad
kjol och en mönsterstickad blus med ett ovanligt vackert blixtlås prydd
med pärlor av trä i olika färger. Mamma som färgade garnet
lyckades också till 100 %.
Detta blev en rejäl avvikelse
från ämnet, men ändå inte, för utan det fina garnet
som Rosa spann, hade det inte blivit en så fin klänning.
Rosas
kunskaper och medfödda talanger utnyttjades inte endast då det gällde
sysslor som förväntades av en kvinna, för i yngre dar skötte
hon också karlfolksarbete med glans, det berättade både hon själv
och andra om.
Hela somrarna gick hon oftast barfota, också då
hon tog vägen genom skogen och oländiga marker.
En lustig egenhet
som hon hade, var att hon alltid ansåg sig behöva en ursäkt för
att komma och hälsa på och därför började hon redan
i farstun, förklara: ”Jag sku inte ha kommit i dag om inte det och det
hade varit så och så” o.s.v. Vi förstod inte varför
hon inte ansåg sig välkommen utan att ha något ärende alls,
men sådan var hon.
Tydligen var hon sanndrömmare också
i någon mån, för just innan tre män från byn stupade
i kriget, berättade hon om sin dröm där hon tyckte sig baka bröd,
och att tre bröd misslyckades och blev ”skrotto”, som hon uttryckte
det. Hon var väl medveten om sin förmåga, för en gång
gjorde hon oss riktigt oroliga då hon kom instörtande, och frågade
”har ni hört något från Emil, jag fick inte bort mjöle
från svartkjoln i natt”.
Lyckligtvis hände Ingenting med
pappa den gången heller, men det var kanske någon annan som drömmen
gällde.
Inredningen i stugan var också annorlunda än i
de flesta andra hem på den tiden. Där fanns t.ex. högt uppbäddade
sängar med fransalakan och hemvävda granntäcken i varma lysande
färger och ovanpå allt detta synliga dunbolstrar, prydda med vackra,
breda handvirkade spetsar. Det låg oändligt stor skicklighet och kvinnomöda
bakom dessa alster, som vi senare tiders kvinnor har all orsak att beundra och
respektera.
Av inredningen i köket minns jag vedspisen bäst, kanske
för att hon så ofta uppehöll sig framför den då hon
eldade med avfallsved, eller ”roskved” som vi sade. Då hon lyfte
upp hällringarna för att den vägen fylla på något brännbart,
blev hon givetvis sotig och smutsig om händerna och det var nog mest så
jag minns henne. Dessutom kunde hon inte undgå att bränna sig på
den öppna eldslågan som flammade upp av det eldfängda materialet.
Hon brände t.o.m. avgnagda lövkärvar som dessförinnan hade
tjänat som foder åt fåren, så det är förståeligt
om man inte alltid kunde röra sig fritt över golvet.
Om det på
grund av hennes ihärdiga eldande, rådde oreda kring vedspisen inne
i köket, så höll hon desto mera ordning runt knutarna. Där
fanns inte en enda liten sticka eller obehövligt skräp någonstans
och det verkade som om hon också hade sopat stengärdsgården som
löpte utmed stigen upp till stugan.
En vinterkväll brann hennes
vedlider ner och jag minns hur olycksbådande det var, då skenet från
eldsvådan lyste upp kvällshimlen och man ända från oss kunde
se ungefär var det brann. Tur i oturen var att hon den kvällen var hos
släktingar för att köpa mjölk.
Själv påstod
hon att någon luffare hade legat i vedlidret och orsakat branden, men ingen
vet hur det egentligen gick till.
Det skulle finnas hur många minnen
som helst att berätta och hennes egna livsskildringar att återge, om
denna orädda och starka kvinna som bl.a. i sin tidiga ungdom inte drog sig
för att med häst ensam skjutsa farliga fångar från hemmet
i Sundby, där man höll fångföreri, till Bennäs järnvägsstation
för vidare transport till något av landets fängelser.
De
sista åren av sitt liv bodde Rosa i sin gamla hemgård och vårdades
till sin död av sina brorsbarn, som förresten i alla tider kallade henne
”Kacker Rosa”.
|