Innehåll
1. Hur jag blev intresserad
av släktforskning
2. Porträttmålningen i olja av Olof Olson, av Hilda Olson 1900
3. Brevkontakt till Norge 1948 och dess följder
4. Mina andra släktutredningar 1978 - och Förteckning över
dem, över min byaforskning, och antavlorna
5. Byaforskningen
Kommentarer:
1.
Porträttmålningarna i mitt barndomshem av Olof Olsons dotter Hilda
18691901. 6 st.
2.Text
på baksidan av Olof Olssons tavla: ”Olof Olson född i Norge den
29 augusti 1794, död i Finland 1850. Målad ur minnet i England 1900
av Hilda, hans dotter för brodern Oscar.”
Kom småningom underfund
om att flera utredningar om släkten Olson i Finland utförts av olika
forskare och skribenter däremot kanske inte om släktens ursprung i Norge.
Olof Olson, eller Ole Olsen i Norge kom från Korshamn, en liten fiskarby
i Lyngdal kommun när staden Kristiansand på Norges sydkust.
-Woldemar
Backman, i Nykarleby stads personhistoria 17211857
-Torkel Hellström,
om dottern målarinnan Hilda Olson
-Peter Kankkonen, om dotterdottern
Alma Hongell (mor: Sofia Olson-Backlund)
-J. J.Huldén om den färgstarka
Ada Hongell (Almas dotter)
Här
fanns således redan en mängd data som jag kunde, och har använt
i min släktkrönika om Olsönerna i Finland. Men Olof Olsons släktbakgrund
var ännu oklar för mej och eggade min nyfikenhet.
3.
Detta var år 1948, då jag var bara 22 år gammal. Jag beslöt
att sända ett brev med frågor om släkten i Norge, men till vem?
Jag adresserade brevet helt kallt till kyrkoherden i Korshamn, och antecknade
mig som avsändare på kuvertets baksida, vilket sedan visade sig
vara av största betydelse för en positiv fortsättning på
mitt initiativ.
På
det lilla postkontoret i Korshamn fanns en postfröken som hette Jofrid. Då
hon fick brevet i sin hand undrade hon vart hon skulle föra brevet för
det fanns ingen kyrkoherde i Korsham för det var endast en by i Lyngdal.
Hon
såg också på kuvertet att avsändaren var en Rudolf
Olson i Nykarleby, Finland, och drog sig till minnes att hennes mor berättat
om en släkting Ole Olsen som i början av 1800-talet bosatt sig i Finland.
Han kallades i Norge för ”Finn-Ola”. Hon och hennes mor, anade
ett sammanhang och öppnade brevet och konstaterade att jag var på jakt
efter just denne Finn-Olas släkt i Norge!
Brevet fördes sedan vidare
till sockneprästen i Lyngdals pastorat dit Korshamn hörde och karusellen
var igång Jag fick ännu samma år svar och utredningar, 3 generationer
bakåt, från prästen och från både Statsarkivet i
Kristiansand och Riksarkivet i Oslo. De var mycket tillmötesgående
och utförde sina utredningar åt mej helt gratis.
Men
den nulevande släkten då? Ja, här blev det också en fullträff.
Jofrids mor, Josefine Pedersen, 76 år, f.d. postfröken i Korshamn, var
dotterdotter till Ole Olsens bror Beint Olsen. Hon skrev samma år, 1948,
sitt första brev till mej och började berätta om släkten i
Norge, om Finn-Ola, m.m. Vi brevväxlade i 22 år. Hennes sista brev
fick jag 1970, hon var då 98 år gammal. Hon dog 1972, i en ålder
av 100 år och 2 månader.
I juni 1979 besökte
min hustru och jag med bil Korshamn för att närmare bekanta
oss med släkten där och den plats där Ole Olsen födes
1794. Träffade Jofrid, Frida, Sigurd, Ole Pedersen
sen. Besökte
Josefine Pedersens grav i Lyngdal.
4.
Först år 1978 började jag forska i släkten på riktigt.
Och började naturligtvis som alla andra med antavlorna för mej och min
hustru. Eftersom jag i över 20 år varit bosatt i Vasa var Landsarkivet
i Vasa den plats där jag redde ut rötterna, 812 generationer bakåt.
Naturligtvis åkte jag snålskjuts på utredningar som redan gjorts
och som på sätt eller annat publicerats. Dessa källor är
till stor hjälp och bör utnyttjas av forskaren. Det är ju ingen
idé att utreda en sak 2 gånger när den redan finns, det finns nog tillräckligt
mycket att utreda i alla fall.
Bygdeforskningen
Bygdeforskningen
började jag med omkring år 1995. Den kom jag in på när jag
forskade om Sigfrids hemman och släkt i Socklot. Jag blev intresserad av
att ta reda på hur många hemman det fanns i byn, hur stora de var,
och hur de förändrats med tiden och naturligtvis vem som varit bönder
på dem. Böndernas släktskap m.m. Hemmansnamnen var naturligtvis
också att största intresse att ta reda på, deras ursprung och
när de kom till.
Bygde-
eller byaforskning är ju egentligen en annan form av forskning där man
inte har lika säkra källor att söka i som vid släktforskning
där man har kyrkans kommunionböcker, samt dop-, vigsel-, och dödsböcker
. Dessa fanns ju inte före c:a år 1700. (Nyk. 1728-, någon tidigare).
Det var främst tiden före år 1700 jag var intresserad
av att forska i. Vilka var då de källor man hade att forska
i, och hur långt bakåt i tiden kunde mån gå?
Svar:
Till medlet av 1500-talet eftersom längderna då började uppgöras.
Tidigare fanns naturligtvis fogdelängder, men dessa var sällan personliga
utan kollektiva, de bestämde endast hur stor skatt t.ex. en by, eller en
socken skulle erlägga. Det var kung Gustav Vasa 14961560 som på
1540-talet förändrade detta skattesystem så att det blev mera
personligt. För att få överblick av skattesystemet lät kungen
upprätta ett centralt register över skatte-, frälse-, och kronobönder.
i nyupprättade "jordböcker", som kompletterade de egentliga
skattelängderna antecknades varje bondes namn, den jord han innehade och
den skatt som skulle erläggas. Det är alltså främst som skattebetalare
som 1500-talets bönder framträder i de historiska handlingarna.
källor
har jag i princip använt mig av:
-
Tiondelängder
- Årliga räntan eller Jordböckerna
-
Mantalslängder
- Personlängder, t.ex. 1627, 1635, 1637.
- saköreslängder,häradsrättsprotokoll-domböcker
1660-
En utredning
av detta slag är ganska komplicerad och osäker p.g.a. längdernas
torftighet, enkelhet, felaktigheter.
- Hemmanet har sällan eller inte
alls något namn, bara bondens namn används. Inte heller bondens ålder
anges i de vanligaste längderna. Först i början av 1700-talet blir
hemmansnamnen vanliga. Undantag finns. Personlängderna är en hjälp
i detta fall.
- I jordböckerna finns ofta föråldrade uppgifter.
En bonde som för länge sedan avlidit finns fortfarande antecknad i jordboken
som bonde. Kanske därför att hemmanet inte har något annat namn?
- Bondens placering i längderna är inte alltid densamma. Från
år till år kan det växla, kanske p.g.a. olika saker: Längderna
har uppgjorts med början från olika platser i byn, eller efter hand
som bönderna kommit och registrerat sig på en viss plats, t.ex. länsmansgården,
tingshuset m.m.
- Hemmanets storlek i mantal, eller skattepålaga, har
sådana fall varit till stor hjälp.
- Hemmanens delning eller sammanslagning
med andra hemman är även svår att reda upp.
- Vem är en
ny ägare på hemmanet? Bror, son, måg, helt ny bonde av annan
släkt. Här kan t.ex. personlängder och uppgifter i domböckerna
var till hjälp.
Efter
Socklotutredningen gjorde jag utredningen över Kyrkoby-Forsby hemmanen och
till sist byn Kovjoki-Strömmen eller Kovjoki-Markby-Karby.
Per-Erik Levlin
har gjort en utredning över Jeppo-Ytterjeppohemmanen
1550 - tiden efter
stora ofreden eller c:a 1720, publicerad i Jakobstadsnejdens släkt- och bygdeforskare
r.f.:s årliga publikation Släkt och Bygd Nr 20 från år
1976.
Varför
blir man intresserad av släktforskning?
Svaret
är troligen helt enkelt att man är intresserad av sina rötter,
sitt ursprung, eller vem man är släkt med.
I
det första fallet gör vi upp en antavla, vi söker således
våra anfädrar och anmödrar så långt bakåt i
tiden som vi kan söka i tillgängliga källor, främst då
kyrkans kommunionböcker, där man hemmansvis eller gårdsvis bl.a.
har noterat vem som bor på platsen ifråga, sedan har vi som känt
kyrkans dop-, vigsel-, och dödsböcker. Vi kan också ha stor hjälp
av andra källor, t.ex. redan gjorda antavlor och släktutredningar.m.m.
De flesta kyrkböcker börjar omkring sekelskiftet 1700. (1650-1750).
Nykarleby från 1728, Pedersöre från 1693. 8-10 generationer kan
vi söka oss tillbaka i tiden med hjälp aav kyrkböckerna.
I
det andra fallet, d.v.s. vi vill ta reda på vem vi är släkt med
är frågan inte lika enkelt. Ett par generationer bakåt i tiden
torde vi utan närmare utredning känna till vem vi är släkt
med. Men redan vilka som var farfars, farmors, morfars, och mormors syskon är
inte alltid lika lätt att minnas. Vid uppgörande av en stamtavla gäller
det att från antavlan välja en anfader eller anmoder och sedan följa
deras barn och barnbarn o.s.v. fram till nutid. Ju längre bakåt i tiden
vi väljer anföräldrarna desto flera släktlinjer kan vi få
som alla har sitt ursprung i anfadern och anmodern. Går vi t.ex. 4 generatiner
bakåt i tiden (1-2-4-8-16) har vi 8 anföräldrar som leder fram
till oss, och kan således göra 8 släkttavlor över personer
som alla är släkt med oss! Går vi ytterligare 4 generationer bakåt
(8), 1-2-4-8-16-32-64-128-256) kan vi göra 128 släkttavlor från
anfädrarna som leder fram till nutid och oss!! Vilken eller vilka släkttavlor
vi sedan gör beror på vad vill visa genom dem.
Förr i tiden
gjordes släkttavlan endast för manslinjen. Endast sönernas släkt
följdes upp från anfadern. Adelssläkterna är exempel på
detta. Redan i Bibeln redogörs för släktets uppkomst från
Adam och Eva endast längs manslinjen ända fram till Josef, gift med
jungfru Maria, Jesus moder. Marias släkt finns inte utredd vad jag känner
till. Borde det inte vara säkrast att hellre utreda moderslinjen eftersom
det är den enda säkra linjen när det gäller det genetiska
släktskapet? Far kan vem som helst vara, men mor bara en.
Mellan
dessa två ytterligheter, faderlinjen och moderslinjen, har vi ju sedan flera
intressanta släktlinjer som kan utredas, t.ex. morfars farfars, farfars morfars
o.s.v. linjer, enligt Povel Rammel i visan.
|