Expedition till Spetsbergen

      Material till den svensk-finländska-schweiziska spetsbergsexpeditionen fördes i måndags onbord på det finländska havsforskningsfartyget Aranda. Fartyget kom till Stockholm på söndagen. Färden fortsattes senare. Ledare för expeditionen är docent Gösta Liljeqvist. I mitten av juli är Aranda framme vid Spetsbergen. Expeditionen återvänder först i augusti nästa år. Professor Ilmo Helo från Finlands havsforskningsinstitut skall i sommar göra oceanografiska forskningar i Barents hav med Aranda som bas. Expeditionen medför bl.a. en isjolle byggd i Öja och försedd med en ALDELL-motor från BRÖDERNA GYLLENBERG.



Österbottniska Posten den 21 juni 1957.
Lars Pensar digitaliserade och tillhandahöll med kommentaren:

Minns att när expeditionen var avklarad skrevs att Aldell-motorn fungerat klanderfritt och varit ett utmärkt hjälpmedel på denna expedition. Man kände sig lite stolt på en Nykarleby-produkts vägnar (visserligen licenstillverkad här av svenska Aldell).

Aldell-motorerna hade en hel del kvalitetsproblem. Man hade en längre tid inte klarat av att få gjutsandspartiklar eliminerade och det orsakade speciellt förgasarstörningar. Annars finns i Forum Marinum i Åbo troligen landets största utombordsmotorsamling. Även Aldell. En Wikberg här i stan hade dock tydligen fått ett bra exemplar, för det körde han med ännu i slutet av 1960-talet. Men det var främst den möjliggjorda importen av amerikanska Evinrude- och Johnson-motorer som knäckte Aldells marknadsmöjligheter.


Utombordare av märket Aldell tillverkad av Gyllenbergs.

Utombordare av märket Aldell tillverkade av Gyllenbergs.
Förstoring.
Fotot tillhör Pelle Lillqvist, Anders Fors tillhandahöll.


Utombordare av märket Aldell tillverkad av Gyllenbergs.
I september 2011 utbjöds en Aldell på huuto.net. Pris 80 €.


Läs mer:
Gyllenbergs fabriker av Erik Birck och bilder av Aldell-motorer.
Fler artiklar och notiser ur Österbottniska Posten.
(Inf. 2007-09-08, rev. 2024-08-02 .)