Den tunga trafiken
över stora bron
En nyss timad trafikolycka har aktualiserat
en fråga, som torde vara värd allvarlig eftertanke. Redan
under åratal av livlig trafik har infarten till bron på
västra sidan om älven ansetts vara en farlig plats. Med
de alltmera växande lasterna på nutida bilar är
det dock skäl att nu börja tänka på, om inte
själva bron är en lika farlig, ja, kanske farligare plats.
Någon skylt angivande brons bärförmåga finns
inte, knappast har väl ens denna bärförmåga
utretts på senare tid med sakkunniga beräkningar. De
moderna långtradarna betyder numera en 1215 tons belastning
av bron otaliga gånger i dygnet. Bilarnas stötar mot
ojämnheter gör belastningspåfrestningarna ännu
mera krävande. Tyngre bilar kanske nu och då passera
bron och sammanstötande omständigheter kan göra att
tvenne lastbilar möts på bron med en sammanlagd vikt
av kanske 25 ton. Är denna bro verkligen konstruerad för
dylika påfrestningar? Måste allvarsamma olyckor inträffa
med spolierade människoliv och materiella skador av stor ekonomisk
betydelse som följd, förrän denna sak undersöks
och om nödigt ställs i rätt förhållande
till den moderna trafikens behov?
Stora bron skötes och underhålles
nu av Nykarleby stad. Staten har icke ansett sig böra befatta
sig med den under hänvisning till att den utgör förbindelse
mellan tvenne stadsdelar och sålunda är jämförbar
med en gata i staden. För trafiken inom vår stad erfordras
dock ingalunda någon bro för 2030 tons belastningar
och staden har ej heller ekonomiska nöjligheter att hålla
sig med en sådan bro. Skulle en olycka inträffa och bron
lida skador, skulle detta betyda sådana utgifter för
staden att den knappast skulle gå i land med dem åtminstone
icke utan stora uppoffringar från skattebetalarnas sida. Skall
en dylik tingens ordning få fortbestå?
Brons huvuduppgift är ingalunda
numera att utgöra en förbindelselänk mellan staden
och nystaden, ehuru den som sådan är nödvändig.
Långt mera är denna bro nu en viktig del av riksvägen
norrut och betjänar den alltmer växande trafiken på
denna allmänna landsväg. Det naturliga är att staten
tar omhand skötseln av denna bro på samma sätt som
den sköter riksvägen i övrigt. Landsvägstrafiken
har numera nått en storleksordning, som gör den till
ett riksintresse och ingalunda en angelägenhet för en
småstad med begränsade resurser.
De första åtgärder, som
borde vidtagas, vore ovillkorligen att varningsskyltar för
osäker bro skulle uppsättas tills man kunnat utröna
vilken belastning bron garanterat kan tåla. Om så befinnes
nödvändigt kan bron därefter på statens försorg
förstärkas, så att den motsvarar trafikens krav,
och i fortsättningen skötas av staten. Sker icke detta,
bör väl staden i eget intresse förhindra att en överbelastning
av bron leder till svåra olyckor.
|