— — —
*
Järnvägsbygget är visserligen
även det ett ingrepp i naturen, men av någon annan art. Det tycks gå framåt rätt bra nu. Stationsområdet börjar ta
form med växlar och bispår. Och i slutet av veckan uppenbarade sig den första byggnaden där. 12 man och en vinsch flyttade i Kovjoki
upp ett magasin på en stor järnvägsvagn och så körde man till Nykarleby. Helt och fint flyttade
man så de över 10X6 m stora magasinet till den blivande perrongen. Där står det nu i ensamt majestät och väntar på
att rullas över på en ny grundsockel, som man håller på att få färdig.
Några meter
längre mot Frill grävs grunden för själva stationsbyggnaden. Och ungefär 1 km mot Kovjoki håller grusläggarlaget
på och fyller ut vallen.
Men det skall vara mycket till en kvarn, sägs det, och kanske ännu mera till
en järnväg. Mycket utfyllnadsarbete t. ex. återstår vid stationen. Arbetsledaren meddelar, att där skulle finnas arbete
tillräckligt för de talkodagsverkare, som inte gjort undan sitt i fjol. Där skulle särskilt behövas
hästforor med hjälpkarlar.
Då staten således gör sitt för att få färdig, skall
det väl även vara talkofolkets hederssak att fullgöra, vad de förbundit sig till och visa att de äro värda att få bättre
kommunikationer.
Stadens arbetsledare Hellund mottar som vanligt anmälningar om frivillig arbetsinsats.
|