Fabian rotar i gamla papper.
Då Fabian nästa gång kom, hade han under armen några
stora och tjocka, i blått karduspapper inbundna häften, som
han rullade ihop till en kudde, innan han intog sin vanliga ställning
på min soffa. Man vilar mjukt på fädernas gärning,
sa' Fabian; det här är tämligen gamla årgångar
av Ö. P. Jag har stulit dem på kort sikt av Hannes [Nylund]
på tryckeriet för att se, huru livet gestaltat sig här
för fyrtio år sedan. Fyrtio år phu vad är det
för en tid! Men minnet är så kort, så kort. Och
vi få väl lägga litet om begreppen gammalt och nytt i
ett tidsskede, när begreppet »den gamla goda tiden» ryckt
så nära som till 1914 eller t. o. m. något år senare.
Jag kom närmast att fastna ut för Uleåborgsbanans byggande, eftersom dess fyrtioårsjubileum nyligen omnämnts
i tidningspressen. Jag finner av artiklar och notiser t. ex. huru
ängslig man var inför frågan om banans slutliga sträckning.
Om det åter skulle bli en ödemarksbanan för bonden Paavos
enstaka släktingar och vänner flere mil in i landet, eller om
man skulle tillgodose de folkrika kusttrakternas och städernas behov.
Det blev naturligtvis en sammanjämkning. Och när denna var fastslagen,
så börjar diskussionerna om stationernas placering. Ja, var
lugn, jag tänker inte hålla något historiskt föredrag.
Jag kom bara att titta efter, huru det var med Kovjoki och Jeppo.
Jag finner bland annat, att frågan behandlades å stadens
rådhus i mars 1884 vid sammanträde med representanter för
Nykarleby stad samt Nykarleby, Jeppo och Munsala landskommuner. Angående
Jeppo station tycks alla varit nöjda med dess placering å Silvast
hemman. Men annat var det med den station, som skulle förläggas
inom Nykarleby landskommun. Järnvägen hade nu en gång
för alla strukit själva stadens näsa förbi, och det
gällde att åtminstone få stationen så nära
inom räckhåll som möjligt.
Enligt förslag skulle stationen placeras i Kovjoki. Det var för
långt, menade stadsborna, och de hade ett motförslag färdigt
i bakfickan: stationen skulle bli i Sorvist. Vägen till Sorvist var
bara 6 1/3 verst emot fulla 10 verst till Kovjoki. Men landsborna voro
av annan mening. Att bygga en användbar väg till Sorvist bleve
för dem betungande. Dessutom fanns i Sorvist endast ett enstaka hemman,
så det kunde hända, att man dessutom skulle nödgas bygga
ett särskilt gästgiveri med dyrbar hästskjutsning. Endast
ett par Forsby-bor voro med om stadens förslag.
Nu blev stadens ombud desperata. De förklarade, att om de inte skulle
få stationen till Sorvist, så behövde åtminstone
för stadsbornas skull inte någon station i Kovjoki heller;
den kunde l i k a g ä r n a h e l t o c h h å l l e t
i n d r a g a s. Maffiga förfäder! Men om nu, så verkligen
skulle ske, så framställdes försiktigtvis det förslaget,
att Jeppo station skulle placeras längre norrut, till Ytterjeppo
Ojala eller Löv för att sålunda betjäna både
Jeppo och Nykarleby.
Emellertid beslöt man i staden att vidtaga extra årgärder
för att stöda sitt förslag och förtaga verkan av landsbornas
motiv angående vägen till Sorvist. Någon vecka senare
samlades stadens borgerskap till allmän rådhusstämma.
Där enades man om, att staden skulle av utskänkningsbolagets
reservfond och årsvinst anslå 7,000 mark för anläggande
av en väg till Sorvist, ifall stationen förlades där. Därtill
skulle staden förbinda sig att för dess c:a 6 mantal deltaga
i det framtida underhållet av vägen tillsammans med övriga
vägbyggnadsskyldiga. Men och nu föll andan åter över
rådhusstämman på samma gång protesterade man
energiskt mot allt bidrag i någon som helst form för byggande
och underhållande av en landsväg till Kovjoki, ifall stationen
förlades där. Ja, emot underhållsbidrag, ä v e n
o m e n n y v ä g b y g g d e s r a k t t i l l s t a d e n
p å j ä r n v ä g e n s e l l e r n å g o n
a n n a ns b e k o s t n a d.
Men det hjälpte ej, varken löften eller hot. Stationen kom
till Kovjoki, dock ej till själva byn. Och tack så mycket att
den kom helst dit!
Ännu en gång var dock Kovjoki-frågan framme, ehuru i
något annat sammanhang. I en del kretsar i staden begynte nämligen
det önskningsmålet göra sig gällande, att stationen
skulle bära namnet Nykarleby station. Det var väl ej så
omotiverat, som det kanske i första ögonblicket förefaller,
ty många stationer bär ju namn efter den kommun, som järnvägen
genomstryker och inte den by inom kommunen, som den råkar tangera.
Frågan kom t. o. m. upp inom stadsfullmäktige i november året
därpå, men bordlades. För att ej säga bårlades,
ty den kom aldrig mera upp. Kanske glömdes den bort. Kanske hade
man utvecklat så stora åthävor i frågan om stationens
placering, att man var alltför utmattad för att orka rädda
det sken som möjligen räddas kunde.
Och det är inom parentes sagt ej den enda fråga, som bordlagts
för tid och evighet.
Annars intet annat nytt, än att man på en finare biograf i
Helsingfors lär visat bl. a. bilder från Nykarleby. Det,
som livligast senterades av publiken, var »En liten nätt tippa
i Nykarleby». Bilden som rullades fram framställde en
höna som gravitetiskt [högtidligt] promenerade över stadens
torg. Kan inte Anttila skaffa bilderna, så att vi också får
tjuta. |