För ungdom och fosterland.
Tal
hållet vid avtäckningen av
Topeliusbysten i Ny-
karleby den
29
sept. 1935.
Ärade damer
och herrar!
Då de högsta cheferna för Finlands scouter
för några år sedan hade audiens hos Republikens president Svinhufvud
för att bedja honom bli scouternas i Finland beskyddare, sade Presidenten
på sitt godmodiga sätt, sedan han villfarit vår önskan:
»Ja mina herrar, på min tid, då jag var pojke, fanns det ingen
scoutrörelse, men det fanns en förening som Zachris Topelius hade instiftat,
och som vi ungdomar på den tiden tillhörde och det var Sylviaföreningen.
Farbror Topelius ville, att vi ungdomar skulle vara snälla emot småfåglar,
lära oss att känna dem och f. ö. vara ute i naturen och lära
oss att tycka om vårt land».
Dessa vår aktade Presidents
ord hänvisa till ett samband mellan skalden Zacharias
Topelius tankar och initiativ för ungdomens fostran och principerna för
den nutida stora ungdomsorganisation, som omspänner hela världen och
som går under namn av scoutrörelsen, ett samband som i många
stycken är slående och som gör, att vi senare tiders ungdomsledare
göra honnör för farbror Topelius.
Jag fördristar mig
att säga »farbror Topelius», ty det var en gång, då
jag visserligen blyg och försagd, sade det, då jag som liten pojke
och elev i Sedmigradsys småbarnsskola i Helsingfors vid en julfest hade
förmånen att få sitta en stund i skaldens knä och höra
honom prata med oss småttingar, som hade samlat sig omkring honom. Det var
ett pojkårsminne, som jag inte glömmer.
I Läsning för
barn, i Boken om vårt land, i de många dikterna vi läst och kunna
ännu läsa all Topelius åstundan att länka ungdomens tankar
och minnen mot ett bestämt mål: att bli en god medborgare i sitt land,
till vilket man skall skänka hela sin kärlek, hela sin varma uppoffring.
Medlet, som Topelius visade på för att nå detta mål, var
ett ingående studium av vårt vackra land och vår härliga
natur. Ute i naturen ville han föra ungdomen. Och han gjorde det också
praktiskt, genom långa promenader under vackra sommardagar och i sällskap
med ungdomar påvisade han direkt landets fägring, förklarade fågellivet,
gladdes över träd och blommor och gav med sin milda entusiasm impulser
hos de unga för liknade känslor för hembygd och land. Han sporrade
också pojkarna och ynglingarna till duktighet och till utförande av
käcka handlingar. Den topelianska flickan föredrar en duktig och kraftfull
pojke framom en vekling. Hans yngling blir en hjälte, då plikten för
fosterlandet kallar. Så här diktar Topelius i »Mitt hjärtas
kung»:
»En arm av järn och
mod i bröst,
En fri och solklar panna.
Och eld i blod och klang i
röst;
En sådan är den sanna.
Men för en vek,
en feg, en blek
Med vax i barm
Blir jag ej varm.
Nej, arm av järn
och mod i bröst
Och eld i blod och klang i röst!»
Detta är den topelianska flickans »Mitt hjärtas kung», men
det är även ett porträtt av scouten av i dag. Och det porträttet
avbildas i många av skaldens dikter.
Scoutrörelsen fanns ej på
Topelius tid. Men de riktlinjer jag nyss skisserat upp såsom topelianska,
de äro också grundsatser i scoutrörelsen av i dag. Scouten skall
genom vandringar ute i skog och mark, genom najaker, utfärder förenade
med övernattning under bar himmel och genom lägerliv lära sig att
känna sitt land och vänja sig att vistas och leva mitt i naturens härlighet.
Vi ha något som med ett engelskt ord kallas »Woodcraft», och
som ingår i scoutuppgifterna och som ingenting annat är än Topelius'
innerliga önskan, att ynglingen skall i naturens sköte inhämta
naturkännedom. Och genom allt detta: lägerliv, vandringar naturkännedom
m. m. vilja vi likt den topelianska tanken inympa hos ungdomen
en djupt rotad känsla för fosterlandet, samtidigt som scouten skall
bli en händig, duktig och kraftfull medborgare i sitt samhälle. Vår
organisation är mera utvecklad än skaldens förening. Vi ha en detaljrikedom
i uppgifterna, som gör att pojkens flyktiga intresseväxlingar städse
få nya mål på kort distans att sträva till. Men grundtanken
är densamma, och jag tror, att hade vi farbror Topelius nu i vår krets,
så skulle han säkerligen icke ha skytt att sluta sig till våra
ungdomliga skaror och med sina varma tankar berikat vår ungdomsrörelse.
Vi ha svårt att föreställa oss Zachris Topelius i khaki-uniform,
men det hade säkert klätt honom på samma storartade sätt,
som den klär en Baden-Powell, en greve Teleki, en Abbe Liberath och många
andra av nutidens berömda ungdomsledare världen runt.
Lord Baden-Powell
har engång sagt: »Låt dina handlingar och tankar ledas av kärlek»
och han innefattar i dessa ord hjälpsamhet mot medmänniskor, vänlighet,
tillmötesgående, tacksamhet och god vilja. I huru mången berättelse
för ungdom framlyser icke just dessa samma tankar också nedskrivna
av Topelius. Vänlighet, givmildhet, tillmötesgående och kärlek
klingar allestädes i skaldens flytande verser:
»Vad kärlek giver, det må ingen klandra.
Den ena
strör ut smulor av sitt överflöd,
Och sista kakan bryter glad
den andra».
Men det som starkast och
klarast binder ungdomens skald med vår scoutrörelse, det är den
starka ström av fosterländska tankar, som flyter igenom hela Topelius
diktning. Fosterlandstanken är den bärande idén i scoutrörelsen.
Varje yngling måste obetingat genom kännedomen om sitt land lära
sig att älska det. Vi scoutledare, vi ha vår högsta strävan
i att kunna uppväcka hos våra scouter fosterlandskänslan stor
och fast. Livet i landets natur hjälper oss härvidlag och aktningen
för landets symbol: flaggan, är också ett medel härutinnan.
Här möta vi igen Topelius:
Blås
högt i vind och fladdra fritt,
Vår glada duk i blått och
vitt.
Vår ädla finska flagga!
Flyg ung och djärv ur hamnens
bädd,
I oceanens färger klädd,
Till blåa böljors
fragga!»
Den livsminut
Du vecklas ut,
Går Finlands
namn
Från hamn till hamn.
Blås högt i vind och fladdra
fritt,
Vår glada duk i blått och hvitt!
[En
variant på dikten.]
Topelius fosterländska
diktning är rik. Hela »Boken om vårt land» har ju kommit
till för att hos ungdomen väcka de sanna tankarna och känslorna
för fosterlandet, för dess folk, dess historia, dess kultur. Scouten
förstår och uppskattar en sådan diktning. Det är som om
Topelius direkt för oss scouter skrivit denna strof:
»Vi äro söner av vårt land,
Det allt är
lagt uti vår hand,
Det klappar i vårt hjärtas slag,
Av
oss begär det dag.
Och ingen, ingen svika skall,
från fäders
tid vårt ärvda kall,
att rota ljusets fana stark
i nordens
ödemark».
Och likaså kan
scouten av i dag med fullt hjärta och med hela innerligheten av sin unga
kärlek lyssna till och leva sig in i följande vackra maning:
»Mitt fosterland! För dig i alla öden
Min bästa kraft jag ödmjukt offra vill.
Evad du giver, livet eller
döden,
Jag följer dig jag hör dig evigt till.
|