Sedan Christi kyrka blef en statskyrka och kyrkans tjenare blefvo mäktiga
herrar, försvann Christi anda från församlingarna också
i afseende å den allmänna folkbildningen och villfarelsen tog
så öfverhand att man förklarade bildningen bland det lägre
folket menlig för dem sjelfva och samhället, ja man förbjöd
alla såkallade lekmän, d. v. s. icke andliga att läsa
Guds ord för att sålunda utan motsägelse kunna predika sina
emot Evangeliet och Christi anda stridande villomeningar. Sedan villfarelsen
och mörkret stigit derhän att man offentligt djerfdes sälja
syndaförlåtelse för penningar, förklara kyrkans öfverhufvud,
äfven då han icke sällan lefde i gräselig gudlöshet,
för ofelbar i religionens, Christendomens namn, anställde de förskräckligaste
blodbad, hemliga förföljelser, försvarade lönnmord,
förgiftning och andra brott, om dermed det stora målet, kyrkans
seger, ansågs vinnas till tusental offrade oskyldiga menniskor åt
lågorna, allt Gudi till ära och i frids fursten Jesu Christi
namn, så sände Herren sina väldiga kämpar för
ljuset och sanningen sådana som Luther och hans föregångare
och efterföljare. Dessa Herrens kraftiga redskap genomförde den
länge efterlängtade förändringen och förnyelsen
af kyrkan till hufvud och lemmar och som dessa s. k. Reformatorer såsom
hufvudprinciper yrkade att Guds uppenbarade ord är den enda tillförlitliga
källa, hvarur menniskan hemtar kunskap om Guds vilja och råd
om vår salighet, att hvarje menniska för att blifva frälst
och salig skall komma i omedelbar lifsgemenskap med sin Gud och frelsare
Christus, som är den enda medlaren emellan Gud och menniskor och att
således enhvar måste kunna läsa och förstå Bibeln,
så var det nödvändigt och sjelffallet att de skulle befrämja
och arbeta för en allmän läskunnighet och kännedom af
Christendomens hufvudläror. Luther företog sig äfven derföre
i början af sin reformatoriska verksamhet att öfversätta
Bibeln till tyskan, folkets språk, hvilket välsignelserika exempel
småningom efterföljdes af andra reformationens banerförare
i alla länder dit det nya ljuset framträngde. Dessutom skref han
sin kateches och skaffade således såväl en läse- och
lärobok för hvar och en, hög och låg i Christendomskunskapen.
Men Luther förbisåg icke heller nyttan och nödvändigheten
af verdsliga kunskaper, färdigheter och sköna konster, hvaribland
främst sången och Musiken, äfvensom han fästade afseende
på skolungdomens sedliga vandel och anständiga skick och hyggliga
sätt i sällskapslifvet.
Det dröjde dock ej länge förrän den friska flägt,
som lifvade reformationstiden, aftynade och den lefvande Christendomen
tycktes åter vilja stelna till död formalism, dogmtro. Då
äfven skolan indrogs i de dogmatiska striderna, verkade dessa högst
menligt på skolans anda och utveckling, ithy att den blef en inpluggningsanstalt
för dödt minnesvetande, opraktisk, men ej en uppfostringsanstalt
till sannt sedligt lif ej en bildningsanstalt för allmän
praktisk duglighet i lifvet. Det ofvan sagda gäller dock egenteligen
den lärda skolan, ty folkskolan och folkbildningen råkade allt
mera i stagnation och omfattade nästan endast blott en mekanisk,
tanklös innanläsning och dylik utanläsning af ABC bok och
kateches.
Men det Gudomliga ljuset kan ej längre undanskymmas, den eviga sanningen
icke förvridas. Det uppstod åter män sådana som
Francke, Pestalozzi, Fröbel, hvilka, så olika de än voro,
på så olika grund de än stodo, dock alla varit väldiga
redskap i Herrens hand till befrämjande af en allmän folkbildning
och till grundläggande af en ändamålsenlig folkskola.
Det är dock företrädesvis inom protestantiska stater, som
en nyare tidens folkskola uppblomstrat, ja man finner i Schweiz, den nyare
pedagogikens i allmänhet och folkskolans isynnerhet moderland, att
folkbildningen står högre i de reformerta kantonerna än
i de katolska; samma skillnad finner man äfven i Tyskland i protestantiska
och katolska skolor. Likväl betraktas numera folkbildningsfrågan
i alla bildade länder icke blott ur pedagogisk, rent mensklig synpunkt,
utan äfven ur statsekonomisk och praktisk såsom en af de vigtigaste.
Så har man ofta hört yttras att det ej var bakladdningsgeväret,
icke de fullkomligare första rangs verktygen, som gåfvo Preusserna
segern öfver Österrikare och Fransmän, utan den Preussiska
folkskolan.
Folkskolans ändamålsenliga organisation utgör derföre
numera föremål för styrelsens ömmaste omtanke. Så
har en huld, för folkets sanna väl ömmande regering också
i vårt land dragit försorg om befrämjande af en tidsenlig
folkbildning. Finlands folk har väl varit lyckligare än månget
annat också deri att Guds rena ord predikats här i våra
Nordländer redan i 350 år och att landets högtärade
presterskap med ospard möda befrämjat Christendomskunskapen.
Men hvarje tid fordrar sina bildningsmedel och numera kan intet folk hålla
jemna steg med andra bildade nationer utan att hafva ett väl ordnadt
folkskoleväsende till befrämjande af allmogens, massans af folket
höjning i intellektuelt och sedligt afseende. Detta börjar småningom
hvarje bildad person i vårt land inse och erkänna och allt
mer torde den gamla slentrianen, att bondbarn ej behöfva läsa
annat än Katekes och Psalmbok och att bondbarn ej behöfva lära
sig annat än hvad de kunna inhemta i hemmen, hör till föråldrade
fördomar, som om de ännu uttalas, stämplas med allmänt
åtlöje.
Christendomskunskapen är visserligen den förnämsta af
alla kunskaper likasom gudsfruktan är verk. begynnelse men obestridligt
är det äfven att då menniskan lefver på jorden och
här skall verka Guds verk och såsom skapad till Hans beläte,
befrämja Hans afsigter med hennes tillvaro, så behöfver
hon äfven såkallade verkliga kunskaper, färdigheter. Hon
behöfver bildas för sin tillvarelse äfven här på
jorden, icke endast för ett lif bortom detta. Och likasom föräldrar
tillhörande den såkallade herremannaklassen anse för sin
dyraste pligt, att skaffa sina barn en tids- och ändamålsenlig
uppfostran, betraktande en högre bildning såsom det bästa
arf de kunna lemna sina barn, så bör det äfven anses såsom
en den vigtigaste åtgärd att allmogens barn få en lämplig
bildning, hvartill såsom ofvan sades tidesenliga folkskolor äro
de kraftigaste medel.
Det måste derföre betraktas såsom ett af de dyrbaraste
vädermälen af omsorg om och faderlig huldhet mot Finlands folk
vår ädle Kejsare och älskade Storfurste gaf, då
Han vid en i Finlands häfder oförgätlig session i Kejs.
Senaten den 24 Mars 1856, der H. Majestet sjelf presiderade, bland andra
för vårt lands förkofran gagneliga Nådiga propositioner
befalde att ett ordnat folkskoleväsende skulle i Finland inrättas.
Efter flere föregående åtgärder inrättades
det första Seminariet för bildande af folkskollärare och
-lärarinnor för den store mängd af Finlands innebyggare,
som hafva Finskan till modersmål. Denna anstalt öppnades i
Jyväskylä stad den 13 Augusti 1863 och har under sin 10 åriga
verksamhet dimitterat 95 Lärare och 92 lärarinnor, hvilka hedrat
anstalten och nog allmänt lyckats förvärfva densamma ett
godt namn inom landet. Äfven flerstädes i utlandet, synnerligast
i Sverige, Ryssland och Schweiz, har Jyväskylä Seminarium blifvit
väl vitsord. Det är endast i eget land Jyväskylä Seminarium
är föga kändt och ofta med största bitterhet häckladt.
Ehuru det syntes naturligt, att de öfriga Seminarierna skulle ordnats
efter ett redan bepröfvat, godkändt mönster, ansåg
Styrelsen ändamålsenligare att jemlikt Nåd. förordning
af den 17 Maj 1871 anbefalla inrättandet af två enskilta anstalter,
der det gälde att bilda folkskollärare och -lärarinnor
för den jemförelsevis ringa del af Finlands befolkning, som
har Svenska till modersmål. Då det i fråga om en sann
grundlig sedlig folkuppfostran måste anses såsom den första
nödvändiga åtgärd att höja qvinnan, emedan genom
qvinnokönets bildande hemlifvet förädlas och hvarje hus
med en gudfruktig sedligt bildad, snygg, arbetsam husmoder blir en plantskola
för ett uppvexande sedligt slägte, som blir fosterlandets kraft
och ära, ansåg man att qvinnoseminariet borde öppnas först,
då ej båda Seminariernas öppnande kunde ske samtidigt
och sålunda invigdes som kändt är Lärarinneseminarium
i Ekenäs den 12 Oktober 1871, och öppnades till en början
med en klass. Genom flere högst ledsamma förvecklingar har det
i ofvan åberopade Nåd. Kungörelse af den 17 Maj 1871
anbefalta Seminariet för folkskollärare här i denna stad
blifvit ett helt år fördröjt. Då i folkens lif ett
och annat år betyder föga, vore förlusten af uppskofvet
icke så mycket att beklaga, då det onekligen är bättre
att en anstalt straxt från början ordnas så väl
sig göra låter i afseende å dess organisation till ex.
hvad lärarepersonal vidkommer än att anstaltens öppnande
brådstörtas innan fullt lämplig lärarepersonal erhållits.
Den stadsboerna ådragna financiella förlusten genom förändrade
konjunkturer är deremot särdeles beklagansvärd och det
är så mycket mera lofvärdt att Nykarlebyboerna oaktadt
alla svårigheter med stor drift och ospard möda lyckats få
de oundgängligaste nödiga byggnader färdiga för att
Seminariets invigning kunnat bestämmas till denna dag.
Men innan jag förklarar anstalten öppnad, anser jag det vara
på sitt ställe att nämna några ord om de principer,
efter hvilka detta Seminarium likasom det i Jyväskylä blir organiseradt,
hvilket torde vara så mycket mer berättigadt, som tidt och
ofta inom eget land röster höjts sig, hvilka strängt bedöma
Seminariet à la Jyväskylä, såsom man icke utan
en viss anstrykning af ironi behagat kalla anstalten, ja man har ju föreslagit
att helt och hållet omgestalta hela Seminarieinrättningen,
velat bortlemna flere ämnen och afknappa, förkorta studietiden
till 2 år, förmenande att en tvåårig kurs vore
tillräcklig för en folkskollärare för att kunna lära
bondbarn läsa, skrifva, Biblisk Historia, Kateches och litet räkna
ty dessa ämnen och endast de behöfvas för bondbarn,
för flere ämnen hafva de ej tid, ja mer lärdom vore till
och med skadlig o. s. v.
Förstår man med läsning ett mekaniskt pladdrande af orden i en bok, så kan väl en gammal beskedlig läsmor, en för
något styggt lyte till annat arbete oförmögen yngre person,
som sjelf lärt sig deschiffrera de små svarta figurer, som
kallas bokstäfver, ganska bra utan all vidare pedagogik lära
en massa barn ofta inom förvånande kort tid att med en ganska
stor färdighet läsa i bok, såsom det heter. Men
fattar man läsandet så att den läsande skall förstå,
uppfatta, tillegna sig och i logisk tankeföljd återgifva, upprepa
det lästa, så är det verkligen en mycket svår sak,
ja det svåraste af allt arbete på det pedagogiska fältet
att få barn att läsa. Det kunde äfven lätteligen
genom tusende tals exempel bevisas att den allmänna läskunnigheten
hos vårt folk, hvaröfver man icke sällan hör stoltseras,
verkligen inskränker sig till en endast mekanisk innan- och utanläsning
och att ytterst få förmå att i sammanhang återgifva
äfven det enklaste innehåll och således icke heller klart
uppfattat detsamma. Som jag redan nämnt, är det en ytterst svår
uppgift för folkskolläraren och för barnaläraren i
allmänhet att få barn att läsa väl, d. v. s.
att återgifva, upprepa det skrifna och tryckta ordet så att
redan framsägandet antyder att innehållet är klart uppfattadt
och att barnet i redig tankegång kan återgifva innehållet
af det lästa (om återgifvandet med egna ord).
Sedan barnet lärt sig att, såsom ofvan sades, uppfatta läsning i allmänhet, blir det en annan fråga, hvilken läsning,
hvilka böcker böra läggas allmogens barn i handen. Är
det endast Bibel och Katekes? Vi tro att en sådan dom i våra
dagar vore en djup kränkning mot vårt folk, en oförlåtlig
begränsning och inskränkning af menniskans rättighet till
andlig utveckling. Bonden har väl samma rättighet och skyldighet
att läsa sin Bibel såsom hvarje annan menniska och Bibeln
bör i folkskolan varit den förnämsta, ehuru ingalunda
den första läseboken. Men bondens barn behöfver
äfven läsa böcker, som redogöra för de vigtigaste
natur- och industrialstren, de storartade naturföreteelser, som ständigt
föresväfva dem, ty utan kännedom deraf äro de främmande
i den omgifvande verlden, okunniga om de rika skatter Herren faderligen
och rikligen om också olika utstrött öfver sin skapade
jord. Af denna okunnighet kommer sedan att man hejdlöst förstör
vissa skatter till ex. skogen, fiske etc. och lemnar andra obegagnade
till ex. svampar och mera dylikt, medan man klenmodigt klagar
öfver fattigdom och tigger nödhjelp af andra. Det tycks således
vara fullt berättigadt att i folkskolan läses äfven naturhistoriska böcker.
Finska folket har ju under Herrens underbara ledning efter många
svåraste pröfningar under blod och tårar arbetat sig
opp till ett kulturfolk och räknas nu redan till folkslagens brödraförbund,
det har sin historia. Skulle icke hvarje Finlands son få veta något
om sitt folks öden, om de strider, andliga och materiela, som förfäderna
utkämpat såsom förposter vid den menskliga upplysningens
stora härnadståg, vid genomförandet af sin verldshistoriska
betydelse att till yttersta Thule framföra den gemensamma civilisationen?
Skall historien icke läsas i Finlands folkskolor? Att förneka
detta vore hjertlöst.
Och vidare. Vi hafva ett fädernesland, de tusen sjöars land,
detta guldland med sina fjällar, moar, skär, detta land som bör vara och är oss så öfver alla andra
länder kärt men om detta landets skönhet, om dess
vidsträckta vattendrag, dessa pulsådror för den indre
kommunikationen, Saima, Päijäne, dessa natursköna, blanka
speglar med sina stränders friska, grönskande ramar, om Tavastlands
och Nylands majestetiska furuskogar, om Runsalas eller om Storkyro åker
och Limingo äng, om allt detta får bondgossen ingenting läsa
ifall han ej lefver just på dessa nejder och då icke sällan
med förslöad, försoffad blick är blind för den
herrligaste natur, som omger honom. Folkskolan hinner ju ej med Geografi
heter det från visst håll men deremot opponerar verkligen
hvarje sann fosterlandsvän af allmän folkbildning.
Jag kunde lätt allt vidare fortfara med bevis för flere kunskapsämnens
nödvändighet i folkskolan, men fruktar att uttrötta mina
ärade Åhörare. Ett tillägg ber jag dock att få
göra. De nu af mig uppräknade ämnena åsyfta företrädesvis
förståndets utveckling, men skall då i folkskolan ingenting
göras för smakens, känslans, skönhetssinnets förädlande,
skall icke ritning och sång ingå i folkskolans kurs. Helt
visst få icke heller dessa ämnen uteslutas; må den lärda
skolan försumma sången, denna herrliga, ädla och förädlande
konst (Luther ); i folkskolan får den ej ringaktas och vårdslösas,
utan idkas med värma.
Allt detta kan låta säga sig, torde några invända,
men hvartill Gymnastiken skall tjena för barn af allmogen, hvilka
nog hafva rörelse vid utarbetet, hvartill de egenteligen böra
hållas. Denna invändning härrör åter af oriktig
uppfattning af Gymnastikens betydelse. Denna är behöflig icke
endast för rekreation, icke endast för den rörelse kroppen
vinner vid gymnstik, utan för den ordnade rörelse, harmoniska
bildning af hela menniskan som Gymnastiken genom ordnade rörelser
åsyftar och åstdkommer och hvarigenom kroppens organ öfvas
till tjenliga redskap för andens tjenst och dåsighet, lojhet,
tafatthet motverkas. Sålunda bidrager Gymnastiken väsentligen
att utbilda ett kraftigt slägte med en sund själ i en sund kropp.
Erkännes nu de i vår folkskoleförordning för folkskolan
i Finland bestämda undervisningsämnen vara fullt berättigade,
så ock medger man att folkskolan bör vara icke blott en undervisningsanstalt
för det knapphändigaste kunskapsförråd, utan en uppfostringsanstalt,
som väl ingalunda ensam, men dock i väsentlig mån bidager
till bildande af en gudfruktig, sedlig och praktiskt duglig odalmannaklass
i Suomis land, så torde det måsta medgifvas som sjelffallet
att lärarepersonalen för dessa folkskolor icke kan bildas endast
genom bibringande af det oundgängligen nödiga kunskapsmåttet,
som på par år inläres utan att det fordras för folkskollärare
grundliga kunskaper, men dessutom praktisk öfning i undervisningskonsten,
i uppfostringsläran och skolhållning. Den blifvande folkskolläraren
måste lefva sig in i sin blifvande ställning och det är
derföre af stor vigt för honom, om han skall blifva lämplig
för folkskola på landet att han icke ryckes från landtlifvet,
utan tvertom får lefva sig in i den befolkningens lif och sysselsättningar,
bland hvilken han i famtiden kommer att verka.
Sedan jag sålunda försökt bevisa behofvet af en längre
och omständligare kurs samt grundliga kunskaper hos en duglig folkskollärare,
ber jag att ännu få tillägga några ord om den anda,
som bör lifva honom och derföre ock bör vara rådande
inom Seminariet och folkskolan, om dessa anstalter kunna uppfylla sin
bestämmelse att vara bildnings-, uppfostringsanstalt för dugliga
folkskollärare och medborgare i staten. Seminariet och folkskolan
måste hafva en Christlig grund, vara byggd på den klippan
Christus och hafva en religiös tendens. Af hvad jag ofvanföre
sagt, kan inses att jag icke med tendens och Christlig grund menar att
i skolan skall inhemtas endast Christendomkunskap eller att eleverna skola
sysselsättas uteslutande med andaktsöfningar. Nej, dermed åsyftas,
att inom Seminariet Direktor och lärarepersonal, i folkskolan läraren
skola vara lifvade af Christlig anda, att Christi anda, som är sanningens,
ödmjukhetens, den sig sjelfuppoffrande kärlekens anda, skola
hos dem verka både vilja och kraft, vara driffjedern till deras
lifsverksamhet och tvinga dem att för Guds ära och hans rikes
utvidgning offra sin ädlaste, yttersta kraft, ja lifvet. Der denna
kärlekens, sjelfuppoffringens, fridens, ödmjukhetens ande råder,
der herrskar äfven endrägt ock frid, utan hvilka inga menskliga
företag kunna hafva verklig framgång. I Seminariet och folkskolan
skall vidare råda en sann fosterländsk anda. Lyckligt
det folk, som har ett fosterland herrligt och skönt såsom vårt
Suomi. Detta land är fattigt för den, gom guld begär, sjunger
vår och nordens största skald. Låt så vara att
guldvaskerierna i Lappland icke äro synnerligen lönande, visst
är dock, att ett land som fostrat honom den ädle skalden och
hans vederlike en från denna stad, ett land, hvars folkande diktat
sådana oförgängliga sånger som Kalevala och Kanteletar
är omätligt rikt på sång, på kunskap, på
oförgängliga andliga skatter. Jo, äfven de materiela skatterna
äro visst ej så knapphändiga, som man tror, blott vi lära
oss att känna dem och begagna dem till gagns. Det är nu detta
land med sina rika tillgångar folkskolan skall lära det uppvexande
slägtet att älska öfver allt på jorden; det är
för detta land Suomis ungdom skall lära sig lefva och arbeta,
att strefva och dö, det är för detta land och förkofran
barnen skola lära sig bedja såsom för deras dyrbaraste
skatt på jorden.
Men i detta vårt dyra, kära fosterland lefva ju två
folk, säger man, med skilda tungomål. 5/6 talar Finska, 1/6
Svenska. [I dag ca 1/16.] Huru skola de förlikas, skall landet delas,
skola de båda folken i kif och tvedrägt söka fräta
ut hvarandra. Olyckligt hvarje land, der tvedrägtens anda funnes
få rasa om, så äfven vårt land och ve den, som
af blind fanatism predikar tvedrägt. Hvarje sann patriot, hvarje
äkta fosterlandsvän är finsk finne. Var icke Franzéns
anda äkta finsk och firades icke den hundrade årsdagen af hans
födelse såsom en allmän högtid öfver hela landet.
Hvem har så skildrat Finland och folklifvet högt bland Saarijärvis
moar, hvem är mer äkta finsk än J. L. Runeberg, hvem
kan så tala till barns hjertan som Z. Topelius, hvem har så
troget och med äkta finsk outtröttlighet som A. M. Castrén
uppsökt finska folkets vagga och för detta jättearbete
offrat sitt lif; och dessa Finlands söner hafva ju ej skrifvit ett
finskt ord. Men de hafva alla egnat sitt lif för fosterlandets dyrbaraste
intressen, de hafva alla mer än någon finsk man med undantag
af E. Lönnrot verkat för veckande och lifvande af en sann finsk
fosterlandskärlek. Det är nu denna varma kärlek till vårt
dyra, älskade fosterland, till vårt herrliga Suomi, som folkskolan
skall väcka och ingjuta hos alla Finlands barn, hvad språk
de än tala; det är fridens, endrägtens evangelium landets
folkskollärare och -lärarinnor, de må utgå från
Jyväskylä, Ekenäs eller Nykarleby, skola förkunna
i byggderne och inplanta i de ungas hjertan. Aldrig må någon
med afundsamma blickar betrakta finska språkets, litteraturens framsteg,
utan tvertom glädjas deråt att den finska befolkningen sent
omsider ser sitt språk uppodladt och får höra ransakning
hållas och dom fällas, öfver deras egen dom och lif på
en mindre rådbråkad rotvälska än hittills
tyvärr ofta nog varit fallet. Och då nu den svensktalande befolkningen
fått sig två Seminarier, ett för bildande af folkskollärarinnor,
ett annat för lärare, borde väl hvarje fosterlandsvän
icke kunna annat än hjertligt önska att på allt sätt
befrämja afhjelpandet af en stor brist för den finska folkskolans
förkofran, nemligen den att ett annat gemensamt Seminarium för
bildande af folkskollärare och -lärarinnor i finska får
grundas.
Seminariet och folkskolan böra vidare hafva en praktisk tendens.
Folkskolan skall uppfostra folkets barn för lifvet, för deras
ställning i samhället. Landets allmoge skall bildas för
det praktiska arbetet, företrädesvis jordbruket, ladugårdsskötsel
och annat landtbruk. Skolans riktning bör derföre vara praktisk,
undervisningen i alla ämnen åskådlig och åsyftande
att bibringa icke dödt minnesvetande utan i lifvet användbart
kunnande. Derföre spela teckningen såsom utvecklande formsinnet,
Gymnastiken såsom befordrande kroppens harmoniska utveckling, huslighet
och själsnärvaro samt handarbetet såsom utvecklande allmän
handfärdighet så obeskrifligt vigtig roll i folkskolan. Dessutom
har folkskolan aldrig glömma att på allt sätt stäfja
den hos vårt folk djupt inrotade förstöringslust mot träd,
gagneliga fåglar, fiskar, med ett ord en vandalism, som blott afser
att förgöra och förstöra, icke att skydda och spara
och i denna anda och riktning samt med en genom utveckling af barnens
naturliga anlag uppfostrande undervisningsmetod skall vår folkskola
med Guds hjelp under gudsfruktan, nitiska, trogna folkskollärare
och -lärarinnor blifva ett kraftigt medel till höjande af Finlands
folk i intellektuelt och sedligt afseende och till befrämjande af
vårt kära fäderneslands andliga och materiela förkofran.
Och nu, Högtvördade Församling, får jag i den fasta
öfvertygelse, att enhvar af Er förenar sig med mig i en tacksamhets
suck och tyst förbön för det nya folkskollärarseminarium
i Nykarleby, å mitt embetes vägnar förklara denna anstalt
öppnad och invigd till sin välgörande, välsignelserika
verksamhet i den treenige Gudens, Faderns, Sonens och den Helige
Andes, namn. |