Zacharias Topelius dagböcker
Förord.
När det bland Zacharias Topelius' arfvingar väcktes ett förslag
om utgifvande af skaldens dagböcker och själfbiografiska anteckningar,
blefvo Doktor Gunnar Castrén och undertecknad rådfrågade
angående de principer, som borde tillämpas vid handskrifternas
iordningställande för trycket. Under hela den tid publikationen
förberedts ha vi jämväl deltagit i de öfverläggningar,
vid hvilka planen för arbetet blifvit utstakad. Om läsaren måhända
känner sig frestad att framställa några anmärkningar
mot den tryckta bokens redaktion; kunna dessa anmärkningar sålunda
med lika mycket skäl riktas mot oss som mot utgifvaren. Och det bör
under dylika förhållanden icke förtyckas oss om vi
på egna lika väl som på magister Paul Nybergs vägnar
med några ord vilja rättfärdiga det betraktelsesätt,
som varit vägledande vid utgifvandet af dagböckerna.
De talrika iakttagelser och reflexioner dem Topelius ända sedan
sitt femtonde år regelbundet upptecknade i sin dagbok, voro tydligen
åtminstone i begynnelsen nedskrifna utan någon
tanke på främmande läsare. * Om deras författare
varit en obetydlig privatman, kunde det därför betraktas som
en indiskretion att de nu öfverlämnas åt offentligheten.
Då de emellertid stamma från en skald, som med sitt lif och
sitt verk tillhört sitt land, så vore det icke ens riktigt
att alltför länge hålla dem undangömda. Folket gör
anspråk på att lära känna allt som hänför
sig till dess ledande män, och det gifves ingen anledning att tillbakavisa
dessa anspråk som obefogade, så länge de icke komma i
konflikt med den nödiga respekten för död mans minne. Att
icke ens den ömtåligaste pietetskänsla kunde känna
sig sårad af Topelius' dagboksanteckningar är emellertid någonting
som hvarje läsare af denna publikation kommer att erkänna. Så
uppriktiga de själfbiografiska meddelandena än äro, så
innehålla de intet som kunde ge näring åt sensationslystnaden
eller skvallerbegäret. De ge oss en rikare och riktigare föreställning
om Topelius' väsende än man tidigare ägt, ty de lära
oss inse att det äfven i hans harmoniska tillvaro gömde sig
mycken strid och ängslan. Men de ha den för ett memoarverk rätt
sällsynta egendomligheten att de låta oss steg för steg
komma författaren allt närmare och närmare, utan att dennes
egen personlighet ens med ett grand sjunker i vår aktning. Och dessa
skaldens förtroliga samtal med sig själf ha ett annat utmärkande
karaktärsdrag i den grannlagenhet, med hvilken de, trots all oförbehållsamhet,
behandla de människor som beröras i dem. Topelius hade för
visso icke velat tillåta att något enda af hans ord vållade
smärta hos vänner eller anhöriga till dem han omtalat i
sina dagboksanteckningar. När han på sin ålderdom nedskref
några lefnadsminnen, som voro afsedda att läsas i hans närmaste
familjekrets, och som enligt hans medgifvande äfven kunde få
utnyttjas af hans blifvande biografer **, så inskärpte
han för de senares räkning nödvändigheten att iakttaga
grannlagenhet i allt som hänförde sig till andra än honom
själf. Skaldens arfvingar ha ingalunda lämnat dessa varningar
obeaktade. Men det är betecknande att dagbokens utgifvare i hela
det stora verket icke anträffat mer än några enskilda,
i och för sig alldeles harmlösa yttranden, i hvilka det ens
kunde komma i fråga att finna någon tillämpning för
uppmaningarna till största möjliga diskretion. Äfven i
detta afseende vågar man hoppas, att hvarje fördomsfri läsare
skall gifva sin anslutning till redaktörens betraktelsesätt.
*Ända sedan sitt elfte år hade Topelius i sina almanackor
nedskrifvit små notiser, medan han däremot begynte sin
egentliga dagbok först vid 14 års ålder.
**Dessa Anteckningar komma att publiceras som ett supplement
till Dagböckerna.
I en annan punkt, däremot, är det möjligt att läsarens
och utgifvarens åsikter icke helt komma att sammangå. Om det
af grannlagenhetsskäl icke tett sig nödvändigt att företaga
några uteslutningar i texten, så kan det ju ha funnits andra
anledningar att förkorta manuskriptet före dess utgifvande.
Det är i själfva verket obestridligt att Topelius, särskildt
i de äldsta dagboksårgångarna, bland sina anteckningar
upptagit mycket som i och för sig ingalunda är värdt att
bevaras för eftervärlden. Det kunde därför förefalla
naturligt att vid publicerandet af handskrifterna bortlämna alla
de oväsentliga uppgifterna och låta endast det historiskt betydelsefulla
nå fram till offentligheten. Ett sådant förfaringssätt
har jämväl varit ifrågasatt vid de öfverläggningar,
som ägt rum mellan skaldens arfvingar och deras rådgifvare.
Att det likväl icke blifvit tillämpadt beror på att man,
efter allvarlig pröfning, tyckt sig finna att dagboken endast kunde
förlora på att bli utsatt för förkortningar. Topelius'
själfbiografiska anteckningar framträda därför här
i samma skick i hvilket han nedskrifvit dem i ett aftryck där
man icke tillåtit sig att rätta något annat än uppenbara
felskrifningar, störande inkonsekvenser i ortografien och försummelser
i interpunkteringen.
De skäl, som ledt till att man afhållit sig från alla
förändringar i skaldens handskrift, behöfva icke utvecklas
i någon vidlyftig motivering. Det är, som läsaren snart
skall finna, någonting utmärkande för den unge dagboksförfattaren,
att han i sina uppteckningar ådagalägger på en gång
en större brådmogenhet och en större barnslighet än
man är van att finna hos ynglingar af hans ålder. Med allt
hvad redan de tidigaste annotationerna ådagalägga om den blifvande
skaldens öfverraskande andliga utveckling, äro dessa alltför
betydelsefulla, för att helt bli uteslutna ur publikationen. Men
det gåfve en fullkomligt oriktig föreställning om Topelius'
väsende, såvida man aftryckte endast de partier af hans dagbok,
i hvilka han visar sig stå framom sina år. Det barnsliga,
som var ett grunddrag i hans natur, bör komma med i bilden, för
att icke denna skall bli falsk och vilseledande. Därför är
det nödvändigt att, vid sidan af de vidtsyftande betraktelser,
i hvilka den unga studenten uttalar sig om de stora problemen i hans eget
och samtidens lif, gifva plats äfven åt hans emellanåt
rätt vidlyftiga relationer om små tilldragelser i hemmet och
privatkretsen. Det lilla, som ter sig betydelselöst när det
anföres i isolerade utdrag, får sin betydelse när man
möter det på sin rätta plats i den originala texten. Det
går in som ett element i vår föreställning om den
man, som i dagboken lämnat en så oförbehållsam afspegling
af sitt väsende. Och det är oumbärligt för att hans
meddelanden skola erhålla det drag af autenticitet, utan hvilket
en kritisk läsare svårligen låter förmå sig
att taga några själfbiografiska skrifter på fullt allvar.
Det kan utan vidare förstås, att Topelius' dagbok till en
god del skulle förlora förmågan att öfvertyga med
sitt vittnesbörd om hans karaktär, såvida det fanns den
ringaste anledning att misstänka, det några för omdömet
om författaren ofördelaktiga partier blifvit undertryckta. Det
är endast det trygga medvetandet om att intet blifvit uteslutet ur
manuskriptet, som ger läsaren visshet om att han verkligen lärt
känna arbetets författare. Men denna visshetsförnimmelse
är, när den en gång inställt sig, i och för
sig så ovärderlig, att läsaren helt säkert för
dess skull gärna skall underkasta sig omaket att göra bekantskap
med ett antal bagateller från skaldens ungdomslif. Ju längre
väg han framskridit i den omfattande boken, desto bättre skall
han uppskatta förmånen af att ända från begynnelsen
gradvis ha lärt. känna så många smådrag ur
den unga hjältens hvardagliga tillvaro. Och liksom dessa drag småningom
sammanställa sig till en lefvande och personlig gestalt, så
framväxer det småningom ur den en just på grund af sin
detaljrikedom enastående åskådlig föreställning
om de tidsförhållanden och den sociala omgifning, i hvilka
Zacharias Topelius växte upp och mognade från gosse till man.
Det har ofta blifvit påpekadt att det i regeln är några
obetydliga, af en tillfällighet bevarade notiser som bäst låta
oss erfara förnimmelsen af att det förflutna fått ett
närvarande lif i vår inbillningskraft. Topelius' dagbok kunde
icke skänka vår historiska fantasi all den näring den
har att bjuda på, såvida man från densamma hade uteslutit
alla uppgifter, hvilka icke ägde något omedelbart historiskt
intresse. Men den för oss in i den förgångna tiden genom
att den med ett kalendariums fullständighet upptager alla de tomma
dagarna lika väl som de dagar, hvilka fyllts af betydelsefulla erfarenheter.
Och för mången läsare skall arbetet väl komma att
äga sitt förnämsta behag just därför att det
med saklig fullständighet låter oss dag för dag
om icke rent af timme för timme följa de små och
stora händelserna i en tillvaro, hvilken i sitt idylliska lugn förefaller
oss så aflägsen, som om det låge vida mer än 7 eller
8 årtionden mellan oss och den. När den yngling, som senare
i de ryktbara Leopoldinerbrefven [Nyutgivning på Schildts hösten
2003.] skulle utveckla sig till det dåtida nöjes- och sällskapslifvets
förnämste krönikör, på 1830-talet i sin ungdomliga
dagbok upptecknade sina intryck från lifvet på gatorna, från
familjebjudningar eller från teater- och konsertbesök, så
lämnade han därmed helt oafsiktligt ett ovärderligt material
i arf åt senare släktleds kulturhistoriker. Då dessa
hans tidsskildringar af utgifvaren blifvit kompletterade med ett stort
antal autentiska illustrationer, vågar man hoppas att dagboken skall
bli uppskattad öfverallt, där man intresserar sig för det
inhemska bildningslifvets historia.
Det är emellertid, såsom det knappast behöfver särskildt
påpekas, endast i andra rummet man fäster sig vid miljöskildringarna
i dagboken. Hvad man framför allt intresserar sig för är
den unge studenten själf som ett barn till år och sinnelag
trots det akademiska medborgarskapet så noggrant nedskrifver
alla sina erfarenheter under de första studieåren. Man tager
tacksamt vara på t. o. m. den i och för sig så
obetydliga uppgiften om att hatten en eftermiddag blåste af hufvudet
på honom, då han vandrade öfver Senatstorget under den
tid han förde sina krior till sin lärare, därför att
läraren hette Johan Ludvig Runeberg, och därför att eleven,
som hade att streta sig fram på lifvets och litteraturens gångbanor,
var Zacharias Topelius. Med det han, för ingen annan läsare
än sig själf, affattade i sin dagbok, skolade han sin tanke
och sitt språk, i omedveten förberedelse för det värf
han skulle komma att utföra som den vaksammaste, rörligaste
och spirituellaste af sin tids publicister. I de intryck och iakttagelser
han upptecknade gaf han den första formen åt många poetiska
motiv som senare, burna af en sjungande ton, i hans visor skulle flyga
ut öfver landet. Och med de betraktelser öfver världens
gång han vid årssluten anställde i dagboken förvärfvade
han fasthet och sammanhållning för den politiska lifsåskådning,
för hvilken han skulle komma att kämpa sin lefnads strid, än
med sitt folk bakom sig, och än i ensamhet, med all tyngden af mängdens
förkrossande dom öfver sitt hufvud.
Sålunda är det väsentliga af allt som skulle komma att
uppfylla Topelius' lif förebådadt i hans dagbok; och sålunda
kan man aldrig på något bättre sätt göra hans
personlighet känd och älskad af nya släktled än med
att man låter hans egen text, utan förkortningar och förvanskningar,
blifva spridd i så vida kretsar som möjligt. Det är hvad
skaldens anförvanter velat åstadkomma genom att sända
sitt familjearf ut i offentligheten. Det behöfver väl icke förutsättas
något annat än att läsaren med erkänsla skall mottaga
den gåfva, som i pietet och i tillit af Topelius' arfvingar öfverlämnas
åt Topelius' folk.
Yrjö Hirn. |