Bottniska
handelstvånget |
bottniska handelstvånget, benämning på de bestämmelser
i den äldre svenska handelspolitiken, genom vilka städerna vid Bottniska viken i merkantilistisk anda förbjöds att sända fartyg till orter
s. om Stockholm och Åbo och att motta besök av utländska
fartyg. Strävanden i denna riktning kan spåras redan på
1300-t., men en fast institution blev b. först i mitten av 1600-t.
Genom b. skulle främst Stockholms, men även Åbos handelsintressen
tillgodoses. Under hela frihetstiden gjordes energiska ansträngningar att få b. upphävt (bl.a.
av Anders
Chydenius), och vid 1765 års riksdag kröntes dessa strävanden
med framgång. Upphävandet av b. hade dock inte någon
omedelbart stimulerande verkan på sjöfarten i de berörda
städerna. Under nordamerikanska frihetskriget (177583) gav
seglationsfriheten de österbottniska städernas skepp såsom
neutrala helt nya möjligheter till fraktfart och direkthandel förbi
Stockholm. (O. Fyhrvall, Om det bottniska handelstvånget, 1882;
A.J. Alanen, Stapelfriheten och de bottniska städerna 17661808,
Hist. o. litt.hist. studier 3132, 1957; G. Sundberg, Partipolitik
och regionala intressen. Studier kring det bottniska handelstvångets
hävande, 1978)
|
|
Uppslagsverket Finland (1982).
|