frälse, frihet från skatt till kronan. Grunden till
det andliga f. i Sveriges rike lades på 1100-t. och utvidgades
1281, då Magnus Ladulås gjorde kyrkans jordegendom skattefri.
Under medeltiden samlades efterhand genom donationer en betydande rikedom
på gods i kyrkliga institutioners ägo. Förutom underhållet
av prästerskap, kyrkor och kloster bekostades därmed gudstjänst,
skolor och studier, sjuk- och fattigvård. Helt oinskränkt kunde
det andliga f. inte upprätthållas, utan kyrkan måste
särskilt under krigstid stundom delta i extra gärder och rustning.
Det upphävdes slutligen genom riksdagen i Västerås 1527.
I den av forskningen starkt diskuterade Alsnö stadga av 1279 fastställdes
troligen grunderna för befrielse från skatt till kronan för
den som gjorde vapentjänst till häst. Det världsliga f. som sålunda småningom uppkom blev en adel (se d.o.) genom
Johan III:s privilegier av 1569, vilka gjorde skattefriheten och övriga
förmåner oberoende av rusttjänsten. Finlands frälsesläkter
var delvis av inhemskt ursprung, ss. ätterna Blåfield, Carpelan,
Ille, Kurck, Tavast, Horn, Stjernkors och Stålarm, delvis av utländskt,
ss. ätterna Bidz, Diekn (Lydekessönerna), Fleming, Frille och
Garp.
Rätten att besitta frälsejord tillkom till en början endast
adeln, men 1723 gavs denna rätt även åt ”adelsmäns
vederlikar” (ämbetsmän och tjänstemän med kunglig
fullmakt) samt åt präster och borgare, dock endast i fråga
om allmänt f., för vilket vissa bördor kvarstod.
Förvärvsrätten till frälsejord utsträcktes 1789
till bondeståndet, och 1864 försvann adelns uteslutande besittningsrätt
till ypperligt f. (säterier, se d.o.).
Genom grundskatternas avskrivning 1925 utplånades
skillnaden mellan frälsejord och övrig jord. (Kulturhist. lexikon
f. nordisk medeltid IV, art. F.; E. Anthoni, Finlands medeltida f. och
1500-talsadel, 1970)
|