samskola, se läroverk.
läroverk, högre läroanstalt, tidigare och officiellt
även kallad lärdomsskola. Som l. har i Finland betecknats
ett flertal olika skoltyper, som i allmänhet lett till studentexamen,
de flesta med 89 årskurser. L. har utgjorts av såväl
samskolor som goss- och flickskolor; fullständiga l., som upprätthållits
av staten, har kallats lyceer och bestod fram till grundskolereformen
på 1970-t. av mellanskola (se d.o.) och gymnasium (se d.o.). Av
dessa försvann mellanskolan i samband med den nämnda reformen.
Skolstadierna i l. är numera gymnasium och det skolstadium som ersätter
grundskolan (jfr d.o.). En allmännare användning av termen förekommer
inom yrkesutbildningssektorn (handelsläroverk, sjöfartsläroverk
m.m.).
L. uppkom ur medeltidens kloster- och katedralskolor. Den första
skolordningen i Sverige-Finland gavs 1571 efter tysk förebild. Skolstadgan
av 1649 kände tre skolformer: pedagogier (se
d.o.) och trivialskolor (se d.o.), lägre
skolor med två respektive fyra klasser, samt gymnasier. 1843 inrättades
högre och lägre elementarskolor för gossar, samtidigt
som grundandet av flickskolor (se d.o.) tilläts. Samskoleidén infördes från Amerika och ledde till öppnandet av den
första svenskspråkiga samskolan 1883 och den första finskspråkiga
1886. Samskolorna var privata. De första samskoleeleverna utexaminerades
1891 till universitetet; för den kvinnliga ungdomen hade genom den
nya skolformen vägen till akademiska studier öppnats. 1914 ombildades
reallyceerna och de flesta klassiska lyceer (med undervisning i klassiska
språk) till åttaklassiga lyceer. Reallyceerna bestod av en
femårig mellanskola och ett linjedelat, treårigt gymnasium.
De klassiska lyceerna var enhetliga åttaåriga l. utan särskild
mellanskolekurs. De första l. av s.k. ny typ grundades 1919. De byggde
på sexklassig folkskola och hade sex årskurser.
Privatläroverken har haft stor betydelse för skolväsendets
utveckling i Finland, såväl beträffande själva undervisningen
som beträffande de enskilda skolornas lokalisering. Redan under svenska
tiden fanns några privata l. i landet, men Helsingfors lyceum (se
d.o.) anses dock som landets första privatläroverk. I slutet
av 1800-t., då så gott som alla statliga l. var svenskspråkiga,
tillkom ett stort antal finska privatläroverk; Jyväskylän
lyseo, landets äldsta finska l., grundades 1858 (som högre elementarskola)
på privat initiativ. Sedermera har ett antal svenska privatläroverk
utanför det svenska bosättningsområdet, t.ex. i Kotka,
Björneborg, Tfrs och Uleåborg fått en betydelsefull uppgift.
Flertalet l. är i dag kommunala. (J. T. Hanho, Suomen oppikoululaitoksen
historia, 2 bd, 194755)
|