[Nykarleby samskolas lärarkollegium
1950 (eller 1949).
Övre raden från vänster:
Kaj Olin, bodde i Jakobstad – matematik, fysik kemi.
Runar Still, kaplan
på Värnamo – religion och engelska.
Erik Åhman, rektor, bodde i nuvarande Nikonens gård – tyska, historia.
Ragnar Storå,
bodde i byggmästare Björklunds gård vid Floraparken, nuvarande Sundstén – botanik, zoologi.
Erik Ekman, bodde i gårdsbyggnaden till elevhemmet,
Synnerbergs gård – finska, svenska.
Nedre raden från vänster:
Helmi Nylund, föreståndare för elevhemmet
i Synnerbergs gård huslig ekonomi.
Ulla Andersson, bodde på Smedsbacka – sång och musik.
Margaretha Storå, gift
med Ragnar Storå – teckning, kalligrafi, flickornas gymnastik.
Elna Siegfrids, gift med Mauritz, bodde på Borgaregatan – handarbete.
Timfördelningen
varierade år från år. Pojkarnas gymnastik sköttes oftast av tillfälligt anställda.
Lars Pensar tillhandahöll
och identifierade.]
Skolan har också haft god hjälp av seminariets folkskola, som med seminarierektorns och -lektorernas
bifall kunnat ställa lärarkandidater till förfogande för längre eller kortare tid. Dessutom har skolan bland de nydimitterade lärarna
kunnat anställa årsvikarier framför allt i mellanskolans matematik och tidvis i övningsämnen. Siffermässigt bäst med
avseende på formell kompetens hos lärarna hade skolan i slutet av 30-talet, då ungefär 2/3 av lärarna var kompetenta. Under decenniet
före krigen rådde nämligen överskott på lärare. Men vi bör också minnas, att samskolan då hade 9 à
10 lärare mot 19 under läsåret 196869. Att resultaten av lärarnas arbete i allmänhet har varit tillfredsställande framgår
av de positiva omdömena efter de officiella inspektionerna dels också av att de elever, som efter mellanskolexamen i Nykarleby fortsatt skolgången
på annat håll, i regel har klarat sig bra.
Kanske det också bör nämnas att det som ovan sagts om lärarnas flyktighet
icke helt kan tillämpas för Nykarlebys del. Författaren vågar tyda detta så, att lärarna trivts med orten och med sin arbetsplats.
Här antecknas de, som i 20 år eller längre har tjänstgjort i skolan: av de ordinarie lärarna lektor Ragnar Storå, teckn.lär.
Margareta Storå och dessa raders författare, av timlärarna prosten Runar Still [döpte mig den 22 september 1963 och var då kapellan],
handarbetslärarinnan Elna Siegfrids och elevhemsföreståndarinnan Helmi Nylund.
Följande lärare har under de femtio åren
verkat vid skolan: (Lärarna uppdelas efter undervisningsämne, de ordinarie skilt för sig, och timlärare med minst ett läsårs
verksamhet i skild kolumn. För tjänsteinnehavarna används de titlar de hade vid sin tjänstgöring i Nykarleby samskola.)
Religion:
t i m l ä r a r e, flerårig tjänst
pastor FM Vald. Westberg 191922
pastor Olav Schalin 192230
pastor Runar Still 193066
å r s v i k a r i e r
sem.lektor N. A. Fougstedt 192223
lärare Ture Granqvist 193132,
1964-67
sem.lektor Kurt Lobbas 196669
lärare Valter Nylund 196869
Somliga har undervisat endast i vissa klasser.
Svenska:
o r d i n a r i e
FM Runar Lemberg 192122
FK Gustaf A. Yrjas 192233
FM Holger Wikström 193334
FM Erik Åhman 193469
FM Ines Svedman (Lindén) 193744 jämte finska
FM Ingegerd Wijk 194447 jämte finska
FM Elna Holm 1952 jämte finska ord. 1964
HuK Holger Rajander 1968
å r s v i k a r i e r
FK Amanda Lassus 191922
lär. Ester Fougstedt 193637
lär. Erik Ekman 194852
lär. Ture
Granqvist 196465
lär. Henry Grönlund 196465
stud. Margareta Herler 196566
stud. Britta Jakobsson 196669
stud. Gun-Britt Eriksson 1967 [gift Nybacka]
De flesta har undervisat endast i vissa klasser
Finska:
o r d i n a r i e
fortb.lär. Ingrid Åkerblom 192137
FM Ines Svedman (Lindén) 193744 jämte svenska
FM Ingegerd Wijk 194447
jämte svenska
FM Elna Holm 1952 jämte svenska, skött som vik. till 1964
å r s v i k a r i e r
sem.lektor N. A.
Fougstedt 191922
lär. Ester Fougstedt 191922 FM
Birgit Rostén 192931
stud. Mona Granqvist 194748
lär.
Erik Ekman 194852 stud.
Gun-Britt Eriksson 196669 stud.
Britta Jakobsson 196869
Somliga har undervisat endast i vissa klasser.
Tyska:
o r d i n a r i e
FM Birgit Rostén 192932
FM Erik Åhman 193469
Båda har somliga år
skött endast vissa klasser.
å r s v i k a r i e r
fortb.lär. Anna Henriksson 191927
fortb.lär. Maria Nylund
192224
FK Gustaf A. Yrjas 192428
lär. Ester Fougstedt 192829
stud. Ingeborg Nordling 193234
stud. Carita Forsgård
196768 [Sedermera rektor för Nykarleby gymnasium/Topeliusgymnasiet.]
stud. Gun-Britt Eriksson 196669 stud.
Engelska: frivilligt ämne i kl. IVV från 1949 tills skolan utvidgades, då engelskan blev obligatorisk från kl. VI och från hösten
1967 även från kl. II, då engelska infördes som första främmande språk.
frivilligt ämne
FM Erik Åhman
kl. IV 194963
pastor Runar Still kl. V 195066
obligatoriskt ämne
[folkhögskole-]rektor Runar Hedberg kl. VI 196667
stud. Carita Forsgård 196769
å r s v i k a r i e r
lärare Henry Grönlund 196366
stud. Gun-Britt Eriksson
196667
rektor Runar Hedberg 196667
stud. Carita Forsgård 196769
Engelska förekom redan på 1930-talet, men
närmare uppgifter saknas. Lärare var då lär. Ellen Backman.
Franska: 1923 förefaller franska ha införts
som frivilligt ämne, några närmare uppgifter står icke att få. Lärare var fortbildn.lär. Maria Nylund.
Latin:
FM Erik Åhman 196669
Historia:
o r d i n a r i e
FM Runar Lemberg 192122
FK Gustaf A.
Yrjas 192233
FM Holger Wikström 193334
FM Erik Åhman 194468
HuK Holger Rajander 1968
t i m l ä
r a r e o c h å r s v i k a r i e r
FK Amanda Lassus 191922
FK Runar Lemberg vt 1921
FM Vald. Westberg 193444
stud. Margareta Herler 196566
sem.lekt. C-J. Palm 196668
stud. Gun-Britt Eriksson 196667
stud. Britta Jakobsson 196769
Somliga
har undervisat endast i vissa klasser.
Geografi:
o r d i n a r i e
FM Gunnar Forsander 193137 (39)
FK Ragnar Storå
1937 (39)58
FK Verna Häll 1958 skött som vik. till 1968.
t i m l ä r a r e o c h å r s v i k a r
i e r
FK Amanda Lassus 191921
fortb.lär. Ingrid Åkerblom 192131
sem.lekt. Sigurd
Sahlberg 192331
stud. Britta Jakobsson 196668
FK Henrik Österholm 196768
DE Kristina Österholm 196869
Somliga
har undervisat endast i vissa klasser.
Naturalhistoria:
o r d i n a r i e
FM Gunnar Forsander 193137 (39)
FK Ragnar
Storå 1937 (39)58
FK Verna Häll 1958 skött som vik. till 1968.
t i m l ä r a r e o c h å r
s v i k a r i e r
FK Amanda Lassus 191921
sem.lekt. Sigurd Sahlberg 19213
övn.sk.lär. Otto G. Holmberg 192231
fortb.lär. Ingrid Åkerblom 192231
stud. Margareta Herler 196566
stud. Britta Jakobsson 196668
DE Kristina Österholm
196768
Somliga har undervisat endast i vissa klasser.
Matematik, fysik och kemi:
o r d i n a r i e
FM Odin Jansson
192227
FM Maud Spolander 192728 ht 28
FM Maria Meinander vt 29
FM Åke Åström 192946
FM Kurt Holm 195657
å
r s v i k a r i e r
sem.lekt. N. A. Fougstedt 191922
lär. Ester Fougstedt 191922, 194647
stud. Gabriel Biaudet 192526
stud. Karl Finnström 193132, 19467
lär. M. L. Granö 19478
stud. Kaj Olin 194856
stud. Jan-Erik Levlin
195758
lär. Thor Nordqvist 195859
lär. Bror Ahlfors 195960
lär. Pehr Lillkvist 196061
stud. Kristina
Wistbacka (Österholm) 196162
lär. Henry Grönlund 1962
DE Kristina Österholms 196769
sem.lekt. Vald. Westerlund
196667, 6869
FL Lars Käld 1968
Somliga har undervisat endast i vissa klasser.
Timlärartjänst i fysik har åren 192022 skötts av sem.lektor Niilo Böök. [Bodde i mitt barndomshem på Gustav
Adolfsgatan 41.]
Timlärartjänst i kemi har året 192122 skötts av övn.skollär. Otto G. Holmberg
Gymnastik och hälsolära:
Hälsolära:
sem.lekt. Niilo Böök 192129
övn.sk.lär. Otto
G. Holmberg vt 1930, 193031
FM Gunnar Forsander 193139
FK Ragnar Storå 193958
Gymn.lär AnnaLiisa Nyman 194950
(flickor)
FK Verna Häll 195865 (flickor) 196567)
sem.lekt. C-J. Palm 1965 (pojkar)
lär. Göta Lundqvist
196769 (flickor)
Gymnastik för flickor:
(timlär.tj.)
sång.lär. Maria
Castrén 191929
lär. Ester Fougstedt 192728
lär. Märta Stenfors 192830 ht
FM Birgit Rostén
193132
stud. Gerda Nordling 193234
lär. Linnea Österlund 193438
lär. Meri Granqvist 193839
sånglär.
Regina Stark 194045
sånglär. Ulla Anderson (Eklund) 194649
gymn.lär. AL. Nyman 194950
teckn.lär.
Margareta Storå 195064
lär. Göta Lundqvist 1964
Gymnastik för gossar:
(timlär.tj.)
lär.
Henrik Wik 191920
sem.lekt. Niilo Böök 192128
överlär. Hj. Björkvall 192829
FM Åke Åström
193036
sem.lekt. Runar Ingberg 193637, 194042
lär. Lars Wikberg 193738
löjtnant Eugen Miller 193839
FK Ragnar Storå 194245
aff.man Armas Pihlainen 194547
lär.kand. C-G. Bjon 194748
lär.kand. Ole Jakobsson 194748
lär.kand. Gösta Karlsson 194748
lär.kand. Olof Karlsson 194748
lär.kand. Georg Söderlund 194748
lär.
Erik Ekman 194852
lär.kand. L-E. Antila 195253
lär.kand. Göran Nylund vt 195556
lär. kand. Holger Snickars
195657
kantor-org. John Witting 1957
sem.lektor C-J Palm 1965
Somliga har undervisat endast i vissa klasser.
Teckning och välskrivning:
o r d i n a r i e
teckn.lär. Margareta Storå 193867
teckn.lär Carl Wargh 1968
å
r s v i k a r i e r
teckn.lär. Karin Rosenberg 191922
teckn.lär. Elna Jäderholm 192236
lär. Lars Wikberg 193638
sem.lekt. Torsten Korsström 194546
lär. Ester Fougstedt 194546
konstn. Ulla-Brita Ståhle 196768
Sång:
(timlärartjänst)
sånglär. Ester Larsson 191920
sånglär. Maria Castrén 192027
lär. Märta Stenfors 192730 ht
FM Åke Åström 193038
mus.lär. Ulla Anderson (Eklund) 193839
sånglär. Regina Stark 194046
mus.lär. Ulla Anderson (Eklund) 194651 ht
lär. Göta Lundqvist 195254
kantor-org. E. Strömblad 195455
lär.kand. Bror Mattbäck 195556
lär.kand. Roger Broo 195657
kantor-org.
John Witting 1957
Handarbete:
(timlärartjänst)
teckn.lär. Elna Jäderholm 192736
lär.
Dagny Hedström 193638 [Gift medl Einar Hedström som skrev Nykarleby Min barndoms och ungdoms stad.]
teckn.lär. Margareta Storå
193839
sånglär. Regina Stark 194046
mus.lär. Ulla Anderson (Eklund) 194647
lär. Meri Granqvist 194748,
196465
lär. Elna Siegfrids 1948
lär. Göta Lundqvist 196465
Bokföring:
(timlärartjänst)
dipl.ekon. Inga Westberg 193644
lär. Dagny Hedström 194445
Huslig ekonomi:
(timlärartjänst)
frk Helmi Nylund 194565
hush.lär. Ebba Fors 1965
Yrkesvägledning:
lär. Henry Grönlund 1962
Läsåret 193738 förekom frivillig slöjdundervisning för pojkarna i samband med folkskolans fortsättningsklasser.
Vaktmästarbefattningen
som förenades med städersketjänst sköttes under skolans första tid av A. Lövholm (192024), sedan av Selma Sjöblom
(192448) och slutligen vaktmästartjänsten av arb. Uno A. Hill (194870). Under den sistnämndes tid var tjänsten uppdelad
på vaktmästare-gårdskarl och städerska. [Hills villa.]
Eleverna
Vid utgången av läsåret 196869
upptog skolans matrikel 1.992 nummer. Detta skulle således jämnt fördelat betyda en årskull på 40 elever. Så har det naturligtvis
icke varit. De första åren var tillströmningen något större, men i allmänhet stannade antalet nya elever kring 20 och t. o. m.
därunder. Allra svagast var nyrekryteringen under depressionsåren kring 1930 och det var nog mera än ett år skolan med nöd klarade
den för statsbidraget kritiska gränsen 100 elever i mellanskolan. Det är egentligen först efter de senaste krigen elevantalet började
skjuta i höjden. Detta framgår av statistiken, som visar att talet 200 överskreds första gången år 1960. Toppen nåddes
läsåret 196667, då skolan vid avslutningen räknade 295 elever. De senaste åren har åter visat en sjunkande tendens,
vilket dock som senare skall påvisas icke beror på minskat intresse för skolgång. Vid utgången av läsåret 196869
var elevantalet 281. Man bör dock beakta att skolan vid det laget hade elva klasser mot endast nio två år tidigare. I alla fall är
detta ett vackert resultat med tanke på elevbekymren 40 år tidigare.
Frågar vi varpå de stora fluktuationerna i elevantalet
beror är svaret icke svårt att ge. Då samskolan grundades var antalet barn från grannkommunerna litet och utgjordes nästan helt
av barn från Nykarleby landskommun. Landsbygden var fattig: man hade helt enkelt icke råd att sända barnen till en ”lärd”
skola. Fastän terminsavgiften var skälig den har ju aldrig överstigit statens måste eleverna ändå skaffa logi,
mat och böcker, vilket ifall de icke lyckades bli frielever innebar en betydande utgift för föräldrarna. De elever som icke bodde i
själva staden eller i dess omedelbara närhet var tvungna att skaffa sig bostad i staden. Kommunikationerna var dåliga och bestod helt enkelt
av hästskjuts eller cykelfärd på skrala vägar. Därför kunde eleverna icke besöka hemmen annars än till lovdagarna
och icke alltid ens då. Husrummet var billigt men också primitivt efter våra dagars måttstock. Mången åldring hade som
sin främsta inkomst att hyra ett rum till skolelever för en billig penning. Maten ställde sig dock tämligen dyr. Detta var före
tillkomsten av de matserveringar, som senare räknat stora skaror av samskolelever bland sina kunder.
Här må inskjutas att det således
var en god idé, då skolan år 1933 ställde upp ett eget elevhem i en privatgård som hyrdes för ändamålet och tjänstgjorde som elevhem praktiskt taget ända tills gården fick ge vika för ett modernt
våningshus. Som föreståndarinna fungerade under hemmets hela existens fröken Helmi Nylund. Elevhemmet kom omedelbart att ha rummen
fullbelagda till en början både pojkar och flickor, senare endast flickor och flere tiotal elever intog sina måltider i hemmet,
som hade som princip att ta emot sina gäster för så billigt pris som möjligt. Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne gav härvid
hemmet en kännbar hjälp. Efterhand visade sig dock elevhemmet mindre nödigt: stadens matserveringar drog rätt många elever och
kommunikationerna förbättrades. Det var icke längre nödigt att bo i skolstaden och eleverna kunde föra med torrskaffning till skolan
varje dag. Elevhemmet blev överflödigt och upphörde år 1966, då också föreståndarinnan avgick med pension.
I
detta nu reser största delen av landsbygdsbarnen hem efter slutad arbetsdag, vilket faktum medför en vida mindre efterfrågan på rum
men å andra sidan skapar betydande disciplinslättnader för skolan, som ju icke längre behöver hålla reda på dessa
elever efter skoldagens slut.
Om således förbättrade ekonomiska villkor och dito kommunikationer kraftigt har bidragit till att öka
elevantalet får vi ingalunda förbise en annan faktor: det växande bildningsbehovet. Man har numera överallt insett att högre skolbildning
är nödvändig för att ungdomen skall få tillträde till de många levnadsbanor vår tid har att bjuda. Detta var
ett faktum redan innan den nya skolreformen blivit dagsaktuell. Det var de stora efterkrigsårgångarna, som hade uppnått skolåldern.
Detta framgick också för Nykarleby samskolas del, då direktionen år 1964 såg en möjlighet att inrätta två första
klasser. Också de två följande åren hade skolan parallellklasser och utan tvivel hade tendensen fortsatt om icke den kommunala försöksmellanskolans
tillkomst ändrat elevtillströmningen. Samskolan som numera blivit statsskola får räkna med att småningom uppgå i det nya
skolsystemet.
Låt oss slutligen se var Nykarleby samskolas elever varit hemma. Riktigheten av vad som nyss sades om landsbygdens ställning
till läroverken bevisas om vi granskar elevmatrikeln från 1920-talet. Under skolans tre första år dominerar stadsbarnen på ett
påfallande sätt. Den första årsberättelsen utgavs år 1922 och upptar 115 elever, av dem 72 eller 62,6 % antecknade
som stadsbor. Jämfört med senare år verkar detta antal häpnadsväckande högt. Ännu större var antalet stadsbarn
enligt årsberättelsen för 192324, då av 101 elever hela 77 var stadsbor. Detta ger procenttalet 76,2. Det vore intressant att
förklara denna markanta stadsdominans, som i t. o. m. vida överträffar de senaste årens siffror. Kan vi tolka detta stora
antal så, att i staden bildats en viss ”reserv” som nu då tillfälle gavs att besöka läroverk på hemorten tog
tillfället i akt? Detta kan möjligen i någon mån bestyrkas av det faktum att elevernas medelålder var något högre
än vad fallet i allmänhet är i mellanskolor. Under en rad av de följande åren höll sig antalet stadsbor i skolan vanligen
kring 40 för att sporadiskt stiga till 50. Vi bör också lägga märke till att totalantalet elever alltjämt var endast cirka
100, varför stadsborna utgjorde omkring hälften av elevantalet. Under denna period var elevantalet i skolan lägst och talet 100 underskreds
någon gång. Botten vad antalet stadsbarn beträffar nåddes läsåret 193637 med endast 29 inskrivna elever. Sedan dess
har tendensen varit stigande så att stadsbarnen 195657 var 42. Procentuellt var däremot stadseleverna endast 23,3, vilket tillfullo visar
den ökade tillströmningen av barn från landsbygden. Läsåret 196566 var stadsborna 58 men procenttalet var ännu lägre
än 1957 eller 23,1. Orsaken till detta är parallellklasserna, som icke nämnvärt ökat stadsbarnens antal men väl landsbornas.
Under skolans femtionde verksamhetsår var stadseleverna 47, vilket motsvarar endast 16,7 % av alla elever. Detta antal är procentuellt minimum
under de 50 år skolan verkat ehuru det totala antalet hållit sig ungefär normalt. Vi kan konstatera att under de senaste åren ungefär
1/5 av eleverna varit stadsbor. Detta tal visar tillfyllest huru samskolan från att ha varit en skola för huvudsakligen stadsbarn blivit alltmer
ett läroverk för omnejden.
Samskolans grundare var stadsbor och invånare i landskommunen. Det är alltså naturligt om dessa
kommuner skulle stå för en avsevärd del av elevantalet. Likväl visar statistiken att landsborna då den första årsberättelsen
utgavs var endast 20 eller 17,4 % men 192324 hade de sjunkit till 10 eller 10 %. Totalantalet var nämligen detta år endast 101
antecknade elever. Året 193031 nåddes antalet 32 av totalt 104 eller 31,7 %. Under följande tioårsperiod var landskommunen
företrädd av ca 40 barn per år, vilket betyder ungefär 1/3 av elevantalet. Läsåret 195657 var antalet 46, eller 27,7 %.
Sedan ökar antalet barn från landskommunen, kanske just på grund av de tidigare nämnda stora årskullarna eller också på
grund av bättre ekonomiska villkor och bättre kommunikationer. Läsåret 196566 var de 65 och läsåret 196869 52.
Detta betyder i procent 18,5 av totalantalet 281. Således kan vi iaktta, huru antalet elever från staden och landskommunen löper tämligen
jämsides under de senaste åren om ock landskommunens barn är något flere än stadens. Därmed har den jämvikt mellan
staden och landskommunen nåtts, som motsvarar deras invånartal och likaså torde motsvara vad skolans grundläggare åsyftat:
en skola för nykarlebynejden.
Större intresse än stadens och landskommunens inbördes tävlan erbjuder egentligen den snabba
frammarsch, som de båda övriga kommunerna i nykarlebyblocket, Munsala och Jeppo, visat. Framför allt den förstnämnda kommunen
har bidragit med elever, vilka rentav för vissa år gjort Munsala till den största elevleverantör till skolan. Under 20-talet var barnen
från dessa kommuner fåtaliga i Nykarleby samskola. Orsaken därtill har vi tidigare tolkat. I allmänhet hade skolan endast ca fem elever
från sagda kommuner. I början av 30-talet ökade munsalaborna något och utgjorde ca 12 per år, vilket med det låga totalantalet
elever likväl betydde 11 à 12 % av hela elevnumerären. Först efter kriget steg antalet raskt så att munsalaborna något
år som sagt utgjorde det största antalet elever i skolan. 196566 var de 63 eller 24,5 %, dvs. var fjärde elev var munsalabarn.
Procenttalet höll sig sedan mellan 20 och 25 under de återstående åren av 50-årsperioden.
Jeppo företräddes
under skolans första år av ca 10 elever men antalet sjönk på 30-talet och nådde botten läsåret 193536 då
summa en jeppobo besökte skolan. Också här skedde ett omslag efter kriget. 194849 var jeppobarnen redan 14 och två år
senare 18. Läsåret 195657 var de 37 eller 22,3 % och läsåret 196566 41. Procenttalet utgjorde då 16,3. Som
synes hade antalet elever stigit sedan 1957 oaktat procenttalet sjunkit. Orsaken är naturligtvis det kraftigt ökade totalantalet elever.
De
intressantaste svängningarna i elevkurvan visar dock Oravais. Under samskolans tidigare år var oravaisbarnen tidvis rätt många, men
efter det Vörå samskola blivit dimissionsberättigat lärovrk sjönk antalet oravaisbarn i Nykarleby till ett ensiffrigt tal. Under
de senaste åren skedde dock en radikal omsvängning, delvis av orsaker som icke hör hit. Ännu 196566 var oravaiseleverna bara
nio men läsåret 196970 hela 45 eller 17,8 %. Oravaiseleverna är nu flere än jeppoeleverna.
Parentetiskt kan nämnas
att antalet munsalaelever och likaså jeppoelever i viss mån påverkats av Vörå samskola, då avståndet icke mer spelar
någon roll och det för många ställer sig fördelaktigare att resa söderut än norrut.
Övriga kommuner än
de här uppräknade har icke spelat någon större roll i Nykarleby samskolas historia. Skolan har visserligen särskilt under tidigare
skeden besökts av icke så få vöråbor, vika dock självfallet sedan 40-talet varit få eller inga. Också Terjärv
gav vissa år ett icke obetydligt tillskott framför allt till klass V men terjärvborna har numera sökt sig andra vägar, främst
till Gamlakarleby. Ett mindre antal purmobor besökte skolan på 60-talet.
Numera torde skolan i Pedersöre ha övertagit purmobarnen.
Under en följd av år har skolan också haft pedersöreelever, främst från Karby och Sundby, vilka ligger bra till för
skolgång i Nykarleby.
Också ett mindre tal jakobstadsbarn har kommit till Nykarleby, ehuru de ju ingalunda hör till samskolans rekryteringsområde.
Orsaken till flyttningen till Nykarleby har främst varit platsbrist i Jakobstads samlyceum eller också har eleverna av olika privata skäl
önskat byta skola. Dessa elever har främst de som av utrymmesskäl flyttat till Nykarleby återgått till Jakobstad
så snart tillfälle givits.
Självfallet har Nykarleby samskola haft elever också från andra orter än de nämnda,
bl. a. från södra Finland, men de har aldrig utgjort mer än en bråkdel av elevantalet. Oftast har det då varit fråga
om barn som haft förbindelser med Nykarleby och sålunda kunnat ordna bostadsfrågan på ett bekvämt sätt.
Som synes
är frågan, vilket Nykarleby samskolas egentliga verksamhetsområde är, mycket lätt att besvara. Detta är tämligen skarpt
avgränsat: Nykarleby stad och landskommun, Munsala, Jeppo samt Oravais. Den sistnämnda kommunen kan dock icke räknas lika fast till skolans
rekryteringsområde som de övriga. Detta område bildar otvivelaktigt ett tillräckligt underlag för ett gymnasium, om blott kommunerna
själva visar intresse för saken. Det var således ett fullt motiverat steg Nykarleby samskola tog då den beslöt anhålla
om rätt att utvidga mellanskolan med gymnasialklasser.
I detta sammanhang skall också några frågor som berör elevernas
intressen inom och utom skolan beröras. Självfallet har samskolan haft ett elevkonvent, som isynnerhet under skolans tidigare år visade
en betydande livaktighet. Detta låg väl i tidsandan och kanske också i småstadens brist på övriga sysselsättningar
för skoleleverna. Konventsmötena var rätt seriösa med många av lärarna som gäster och med ett vidlyftigt program av
både högstämt och roande innehåll. Någon dans förekom icke förrän i slutet av 40-talet, utan man roade sig med
ringdanser eller liknande. Efter krigen har intresset för konventsarbete i gammal mening dalat betydligt. Om sammankomster hållits, har huvudvikten
lagts på dansen medan programmen blivit allt torftigare. Orsaken härtill är nog den intressesplittring som märks på så
många områden av föreningslivet. Ett vanligt konvent är måhända för trivialt för att locka någon. Däremot
bör naturligtvis nämnas att konventet som organisation deltagit i flere av de aktiviteter som ordnats för bl. a. internationella ändamål.
Elevernas intressen är otvivelaktigt mer utåtriktade än förr.
Nykarleby samskola har varit och är ännu en idrottsskola,
framförallt inom vinteridrotten. Detta kan tyckas självfallet för en liten ort, där naturen finns inpå knutarna och där skidorna
således hör till den vanliga vinterutrustningen. Särskilt under tiden kort efter krigen var Nykarleby samskola känd på skidlöpningsbanorna,
vintern 1955 placerade sig skolan som Svenskfinlands främsta skidskola, vilket var rätt märkligt för en liten mellanskola. Också
senare har skolan hävdat sig bra i skidsammanhang, likaså har den inom friidrotten haft goda företrädare som gjort väl ifrån
sig på idrottsarenorna.
Någon föreningsverksamhet att tala om har inte funnits om vi frånser den kristliga skolungdomsverksamheten,
som tidvis varit rätt livlig i skolan.
Vi har sett, att skolans matrikel efter 50 år av skolans tillvaro upptog 1.992 nummer. Det skulle
otvivelaktigt vara av intresse att veta vad det blivit av denna skara men tyvärr är detta en ganska svårlöst uppgift att utreda. Nykarleby
samskola har icke följt sina forna elevers öden. Men om vi ville göra ett försök att se, vad det blivit av samskoleleverna efter
avslutad skolgång i Nykarleby, får vi då främst nöja oss med dem som slutat efter mellanskolexamen. Vi kan genast konstatera
att ingalunda alla inskrivna fått dimissionsbetyg; Antalet av dem som avbrutit sin skolgång före mellanskolbetyget är icke obetydligt.
Enligt matriklarna kan vi uppskatta antalet till ca 30 % av de immatrikulerade. Detta tal är högt, men vi bör väl akta oss för
att dra några förhastade slutsater om svåra kurser och bristande läshåg. Visserligen är i en del fall det sistnämnda
orsaken § 29 i skolordningen [hur lyder den?] finns några gånger angiven som avgångsorsak men då inget skäl
för avgång finns utsatt är det heller icke möjligt att fastställa ett sådant, helst som vitsordsmatrikeln icke heller ger
ett tydligt svar. Matrikelanteckningarna från senare år anger ofta skälet till avgång vara bortflyttning; ett vanligt fenomen som
en liten ort tyvärr ofta får brottas med. Ibland har sjukdomen varit skälet, ja också döden har då och då gjort sin
skörd bland eleverna. Ofta har skolan tappat kontakt med dem, som avbrutit skolgången i de lägre klasserna och har endast sporadiska uppgifter
om deras levnadsöden.
Vi kan säga att mången efter absolverad mellanskola [avlagd examen] sökt sig på den merkantila banan:
antalet merkonomer är betydande, särskilt under de senare åren då antalet handelsläroverk avsevärt växt. En merkonomexamen
har fört till kontorstjänster både inom den kommunala och den privata sektorn. Många, särskilt pojkar, ägnat sig åt
tekniska yrken efter vidareutbildning i olika tekniska läroverk. Sjuksköterskebanan har varit mycket lockande för flickorna, likaså
apoteksbanan. Folkskollärarbanan har lockat rätt många, särskilt vad pojkarna beträffar är det ganska naturligt, då
de fått gå i seminariet på sin egen skolort. Självfallet är också de många, som icke fortsatt skolgången efter
absolverad mellanskola utan sökt sig in på det praktiska livets mångfald av banor. I allmänhet kan man säga att de gamla nykarlebyeleverna
rett sig bra oberoende av om de fortsatt sina studier eller icke.
Det vore också intressant att se huru många, som fortsatt sin skolgång
i gymnasiet på annan ort efter avslutad skolgång i Nykarleby. Författaren har icke haft några klara uppgifter från skolans
tidigare år men vi vågar anta att antalet elever som övergått till gymnasium varit ganska ringa. Det är egentligen först
under det senaste decenniet ett större antal elever fortsatt skolgången i gymnasiet. Toppen nåddes år 1962 med 20 av 41, alltså
praktiskt taget hälften. Vi bör kanske anteckna att detta var innan skolan fått eget gymnasium. För övrigt har antalet varierat
starkt, fem år tidigare var antalet bara 8 % av elevantalet. Detta tal har naturligtvis växt sedan skolan fått eget gymnasium. Det
sista året av femtioårsperioden fortsatte i gymnasiet i Nykarleby 27 elever av 58 eller 46,5 %. De som fortsatt skolgången på
annan ort har ju i regel varit de bättre eleverna i klassen men självfallet har trots det icke alla avlagt studentexamen. Antalet av dem som avbrutit
skolgången i gymnasiet har kanske blivit något större sedan skolan fått gymnasialklasser. Man har helt enkelt gått sjätte
klassen medan man planerat sin framtid utan studentexamen och avbrutit skolgången när man nått tillräcklig ålder för att
intas i fackskola. I en del fall har kanske icke heller förmågan och krafterna räckt till för studentexemen.
Skarorna av äldre
nykarlebyelever har redan börjat glesna. De äldsta är uppe i pensionsåldern och många av dem har gått ur tiden. Men också
många av de yngre har slutat vandringen. Kriget har tagit sin tribut. Nykarleby samskola har förlorat bortåt ett tiotal av sina forna elever.
Men nya skaror har trätt till för att föra verket vidare. Och ser vi rent siffermässigt på våra forna elever, måste
vi säga att de har hedrat sig. Nykarleby samskola har hört till de små läroverken men det räknar bland sina forna disciplar många
kända namn. Det vore utan tvivel intressant att räkna upp några, men inför risken att glömma någon, som borde ha nämnts,
avstår författaren från försöket. Vi har bland dem teologer, jurister, medicinare, filosofer, ingenjörer, agronomer ...
Vi har kända professorer och forskare, kompositörer och författare. Det har varit gott gry i Nykarleby samskolas elever. De har tagit sin
uppgift på allvar och därmed har de hedrat sig själva, de har hedrat sin bygd och de har hedrat Nykarleby samskola.
|