skjutsväsen. Sedan urminnes tider hade det varit en bestående
sed att en resande förplägades i den gård vid vägen
där han tog in. Den blev, sedan den utvecklats till en skyldighet
(kronoskjuts) att fortskaffa kungliga personer med svit, trupper, krigsmateriel
och annan statens egendom m.m. samt fångar, alltför betungande
för allmogen. Därför infördes i mitten av 1600-t.
bestämmelser om gästgiverier (se d.o.),
vilkas innehavare hade att mot ersättning skjutsa, ge de resande
mat och logi m.m. (förutom betalning erhöll de vissa privilegier,
ss. skattebidrag av bönderna och rätt till utskänkning
av öl och brännvin). Trafiken på vägarna blev dock
snart så livlig, att gästgivaren inte ensam förmådde
betjäna den resande allmänheten. Från 1696 ålåg
det följaktligen varje hemmansägare att en viss bestämd
tid, då hans tur kom, hålla häst och fordon i beredskap
vid gästgiveriet, som genom denna hållskjutsning erhöll
bistånd i sin skyldighet att transportera resande. För den
händelse att alla hästar skulle vara upptagna, då nya
kunder anlände, organiserades en reservskjutsning, som upprätthölls
av de närmast gästgiveriet boende bönderna, vilka sålunda
vid behov eftersändes.
Skjutsningen var förknippad med jordinnehav; fritagna från
skjutsskyldighet var endast säterier,
prästboställen och ett fåtal andra privilegierade hemman.
Från 1872 kunde skjutshållning bjudas ut på entreprenad,
och från 1882 gällde detta även gästgiverierna. I
början av detta sekel fanns det endast ett tiotal socknar, där
de skjutsskyldiga själva handhade hållskjutsningen. Genom en
lag, som trädde i kraft 1920, förordnades staten till upprätthållare
av s. (gästgiverier, skjutsstationer och skjutshållpunkter),
men efter de moderna trafikmedlens tillkomst minskades s:s betydelse varför
lagen upphävdes 1955. (J.K. Paasikivi, Kyydinpito ja kestikievarilaitos
Suomen lain mukaan I, 1901) |