Pumpen
Att gå
på pumpen betyder ju att man stöter på något orubbligt.
Vi hade i seminariet en lärare som av sina elever benämndes Pumpen.
Om han var särskilt orubblig vet vi inte. Men däremot har vi, som förklaring
till varför han fått detta namn, hört att han, då han skrattade,
sög in luft med det slurpande ljud som gamla handpumpar brukar ge ifrån
sej. Detta ljud var nu inte så märkligt och framträdande, men
det kan mycket väl ha gett upphov till benämningen. Elever märker
ju varenda liten egenhet hos sina lärare, fast de annars mest sitter och sover.
[Snapshot av ”Pumpen” Oskar Holmqvist just som han tar steget över
trottoarkanten på Kyrkogatan. Bilden är tagen från Sollefteågatan
1972 av Sven Bertlin. Holmqvist
gick rak i ryggen och oftast med käpp.] |
Pumpens hjältar
fanns i litteraturen, och han gillade det storvulna. Själv vinnlade han sej
om ett korrekt uppförande på gammaldags manér.
Elaka kandidater
gjorde ibland spex av detta. Då han kom längs Seminariegatan med portfölj,
käpp och cigarr mötte han för varje femtio meter han tillryggalade
en hälsande ung man. Eftersom han inte prutade på det korrekta flyttade
han över käppen till porföljhanden, tog cigarren och klämde
in den i samma hand och svängde med den lediga handen hatten i brösthöjd
och bugade sej. Därefter gjorde han manövrerna med ”handbagaget”
i omvänd ordning.
Pumpen hann kanske dra ett bloss innan nästa
ohängda lärarkandidat uppenbarade sig och proceduren togs om från
början. Bara i ett sammanhang, som vi känner till, lät han det
artiga träda tillbaka för det praktiska.
När han delade ut
uppsatshäften satt han i katedern och förklarade de anmärkningar
som han gjort i marginalerna. Då ett häfte var klart kastade han fram
det till ägaren. Detta gick ju bra då mottagaren satt långt framme,
men till dem som satt längre bakåt var distributionen osäkrare.
Häftet
kunde öppna sej och kraschlanda halvvägs. Då bad han om ursäkt
för sin oskicklighet. Men ofta lyckades han med sin frisbee-style styra häftet
rätt och mottagaren kunde fånga det i flykten.
Bra kastat
och bra taget, var då hans förtjusta kommentar följd av ett kort
skratt med ”slurp”.
Vi hörde en elev uttala sej nedsättande
om Pumpens kompetens. Han hade skrivit en ”felfri” uppsats och fått
bara en sjua för den. Han fattade inte att en uppsats bör ha förtjänster
också utöver friheten från fel.
En episod som visar Pumpens
bästa sida vill vi också berätta om.
En inte helt ärlig
elev skickade sitt uppsatshäfte i smyg till klassens ”stilist”
med en lapp där han skrivit: ”Sätt ut kommorna och rätta felen.”
Då
man samlade in kriorna blev det bråttom och lappen följde med av misstag.
Vid
utdelningen av de rättade uppsatserna var det spännande. Hur skulle
han reagera? När ”stilistens” tur kom såg Pumpen ut över
klassen.
Här har en författare skrivit till mig och bett
mej sätta ut kommata och rätta felen. Det har jag alltid gjort utan
anmaning, så jag förstår inte anledningen.
Efter det tog
han nästa häfte och saken var utagerad.
Följande rast skrattade
man åt Pumpen ofattbara naivitet. Men också ord som mänsklighet
hördes. Genom att spela dum och låtsas att lappen hade hamnat hos sin
rätta adressat slapp Pumpen och alla andra en fuskrättegång som
ingen skulle ha haft det minsta gagn av. Vi är övertygad om att Pumpen
genom att jämföra handstilarna kunde ha vittnat om hur det hela hade
gått till och utpekat de inblandade. Men han valde en klokare lösning.
Sista
gången vi träffade Pumpen var en vårdag i slutet på sextiotalet.
Vi hade varit ute och vittjat en abborrmjärde. Han stod på bryggan
tillsammans med samskolans pensionerade rektor och väntade på en yngre
kollega som hade dem med som sällskap i bilen. Vi gick fram och hälsade
och pratade.
Pumpen log ibland på ”orätt ställe”
i samtalet. Rektorn förklarade, då vi stod litet avsides, att detta
berodde på att lektorn inte hörde vanligt tal längre.
Denna
dövhet måste ha plågat honom mycket. Han som under ett långt
liv varit känd som en artig kavaljer och spirituell sällskapsmänniska
i kretsar där man lyssnade på varann och skickade sej höviskt
i smått som stort. |