Livsföring
och umgängesliv
Livsföringen i vårt liksom i de flesta borgerliga hem
utvisade inga utsvävningar i något hänseende. I
stort sett byggde man på självhushåll och det nödvändigaste
som behövdes för livets nödtorft erhölls på
det sättet. De djur man höll sig med — kor, höns,
grisar — gav sitt, potatisland och bärbuskar sitt, somrarnas
bär och svamp blev inläggningar för vinterns behov.
Det var inga större problem med den ordinära försörjningen.
Vid jul och andra helger nekade man sig inte njutningen av bordets
fröjder — enligt gammal nordisk sed. Man åt mycket
och man åt gott.
För att allt skulle fungera på önskvärt sätt,
när det gällde hushållningen i ett stort hem behövdes
hjälppersonal. Fanns det barn i familjen hade man vanligen
två tjänarinnor, den ena som hjälp med innesysslorna,
den andra skötte korna och de övriga djuren. För
dessa våra trogna hemhjälpare kom inte i fråga
någon 8-timmars arbetsdag. Månne inte den lediga tiden
mest inskränkte sig till lördageftermiddag och söndagförmiddag
för kyrkobesök. Deras titel varierade under tidens lopp
från pigor, tjänsteflickor, tjänarinnor, jungfrur,
domestikeren finare benämning av pappa — till hembiträden
i våra dagar. Men alla dessa Vendla, Anna, Selma m.fl. hörde
på ett visst sätt till familjen, och kände sig också
solidariska med den. Hur ser man dem inte för sig när
de om morgnarna kom in i barnkammaren och tände brasan i kakelugnen
och elden knastrade i björkklabbarna, då de bäddade
de många utdragssängarna, ser dem röra om gröten
i den stora järngrytan på köksspisen, ser dem skölja
tvätten vid klappbryggan nere vid forsen, ser dem pyssla med
djuren i fähuset. Deras insats i de mångskiftande hushållsgöromålen
i ett hem hade sitt stora värde. Numera har denna yrkesgrupp
upphört att finnas till, åtminstone i den form den hade
i seklets början. Moderna sociala reformer har också
kommit den till del.
Köket hade nog en stor dragningskraft på oss barn. Där
försiggick mångt och mycket som väckte både
nyfikenhet och intresse. Då och då plockades en skogsfågel,
och dunen togs till vara. En hare kunde man få se hänga
på den stora kroken på spisen. Med ett raskt snitt kring
halsen blev den berövad sin vackra vita vinterpäls, baktassarna
höggs av och användes sedan för putsning av spisen.
Där stoppades korv i rentvättade vita djurtarmar. Och
sist och slutligen bakades det både matbröd, vetebröd
och småbröd. — Då man läser gamla mat-
och kakrecept från de tiderna förundrar man sig över
de rikliga ingredienser av smör, ägg, socker och grädde
som ingick i dem. I min mammas gamla recept, som jag har kvar, talas
det om skålpund, lod, jungfru och kvarter. Det var alltid
ett uträknande av dessa viktenheter till våra dagars
kilogram.
Till trivseln i allt detta vardagens stök bidrog också
tjänarinnornas roliga berättelser, framför allt när
de sjöng de gamla skillingtrycken ”Alpens
ros”, ”Konrad och Anna”, ”På
blomsterklädd kulle satt Hjalmar och kvad” m.fl. De
hade dem inskrivna i ett häfte. Det var deras lektyr.
Vi var inte bortskämda med sötsaker och karameller. Det
fanns inte heller mycket av den sorten i stadens ”handelsbod”,
som det hette. Butiken var en ordinär lanthandel. I taket hängde
pjäxstövlar och andra skodon, seltyg för hästar,
lyktor m.m., och på golvet i den lilla butiken trängdes
en silltunna med en hel del: säckar med salt och ev. mjölsorter.
Innanför disken låg på hyllorna tyg, livsmedel,
sockertoppar omlindade i blått karduspapper m.m. På
disken stod en hög burk med de åtrådda karamellerna.
Räckte man fram sin 10-pennisslant åt handelsmannen,
vred han av papper ihop en strut och tog ur karamellburken en näve
karameller av enklaste slag; och lade dem i struten. Så sprang
man glad hem med sin skatt. Till varje jul kom som gåva en
mycket stor strut med karameller.
En sed från de tidigare barndomsåren, som småningom
försvann var att föräldrarna tog med hem åt
sina barn ”förning” från bjudningar de varit
med om. I en stor vit näsduk samlades småbröd och
konfekt. Vi inväntade alltid med iver föräldrarnas
hemkomst, förvissade om att det skulle vankas något gott.
Konfekten hade sitt största intresse på grund av pappersomslaget.
Det kunde vara av guld-, silver- eller blankt svart papper, beroende
på om det härstammade från en bröllops- eller
en begravningsbjudning. Det kunde vara en vit duva med en ros i
näbben, ett kors på en grav och en ängel svävande,
däröver eller två duvor som höll en guldring.
Pappren sparades omsorgsfullt.
Ett umgängesliv familjerna emellan existerade naturligtvis,
men under min barndom var detta förbehållet de vuxna.
Var det bjudningar hemma hos oss samlades gästerna i salen
— som alltid var intakt. Något dukat kaffebord som nuförtiden
förekom inte. Serveringen sköttes av de två tjänarinnorna,
som bjöd omkring kaffet på två stora svartlackerade
brickor, ofta dekorerade med en guldkant och ett romantiskt motiv
i mitten på brickan. Efteråt bjöds ytterligare
sylt, två sorter, i höga kristallskålar, vanligen
åkerbärs- och hjortronsylt.
Jag har kvar ett minne av en s.k. herrmiddag i vårt hem, därför
att jag själv fick spela en liten roll. Middagen var en välkomstbjudning
för stadens nya unga läkare, doktor Ernst
Knape, skald och stor vän av Nykarleby, som han besjungit
i många av sina dikter. Vi barn hade redan lagts till sängs,
då plötsligt den unga doktorn kom in i barnkammaren och
plockade upp mig ur sängen, satte mig på sin axel och
förde mig in i salen bland alla herrarna. Jag var djupt generad
men måste sitta kvar på hans axel tills man sjungit
en sång till min ära, vilken minns jag inte. Då
kände jag ännu inte till den vanliga hyllningssången
till kvinnan: ”Ljuva flicka, tag vår hyllning”.
Sedan förde han mig tillbaka till min säng. Men jag har
inte glömt detta för mig så celebra tillfälle.
— Doktor Knape var glad och charmfull, omtyckt av befolkningen
och mycket barnkär. —
Inte behövde de goda Nykarleby-borna sakna nöjen och
festligheter, men om det visste vi barn föga. Vi fick nöja
oss med den sedvanliga julfesten i skolan och någon enstaka
enkel barnbjudning. En inblick fick vi ändå i de amatörskådespel
som rätt så ofta arrangerades och framfördes. Den
som småningom blev primus motor när det gällde teater
var bokhandlare Josef Herler
— sedermera yrkesskådespelare men återbördad
till hemstaden. Mer än någon annan har han arbetat för
väckandet och höjandet av amatörteater såväl
i staden som i den närliggande landsortens ungdomsföreningar.
Han verkade som regissör men utförde ofta själv huvudrollen,
och gjorde det med bravur. Mest var det August Blanches och Topelius
skådespel som stod på repertoaren.
Också pappa var författare till ett skådespel
— ”Flyktingarna på Sandön” — med
motiv från Stora ofredens dagar. Han regisserade det själv.
De manliga rollerna utfördes av hans elever vid seminariet
och de kvinnliga rollerna uppbars av de vana amatörskådespelarna
Rosa Dyhr, Agda Gyllenberg, Maj Grönberg och Anna Krook. Alla
dessa kända Nykarleby-bor är för längesedan
borta från såväl scenens som livets skådebana.
Dessa ovan anförda hågkomster, sedda med ett barns ögon,
synes anspråkslösa och har föga intresse för
andra än författaren av memoarerna. Varför har jag
tagit med dem? Det har jag frågat mig själv. Men det
är egendomligt. När jag sitter med det oskrivna pappret
framför mig, tränger sig plötsligt den ena, nästan
bortglömda episoden efter den andra fram, och jag skriver nästan
viljelöst ned dem. De är detaljer i ett barns upplevelser.
Ibland glider de undan när jag skriver. Det är som om
de inte längre passade att föras fram i dagens liv. De
hör ohjälpligt det förgångna till.
[(Inf. 2009-10-06.)]
|