Hej,
sänder dig komplement till "munkskrönan".
Denna Gånges berättelse är på 64 sidor i A6 format. Det
jag tog med är ur de sista 67 sidorna, de enda där Nykarleby framgår.
Resten är som ett uppkok på Fältskärns
berättelser-fragment och andra kvasihistoriska skrifter. Sen får
man hoppas att inte nån tror så på historien om Munkgrundet
att de börjar gräva efter munkens ben där. Observera att titeln
är just Munken i Karleby, ej Nykarleby!
När man tänker på
Mons och Jöns Frille som upphovsmän till Frill och även Frillholmen
och Frillmossen, kunde det säkert också skrivas en fantasifull skröna
om de namnen.
MUNKEN
I KARLEBY
En Tidsbild
Från
trosstridernas tidehvarf
Af K. E. Wichmann
(Gånge
Rolf )
J. W. Nesslers Boktryckeri 1892
VII kap.
SLUTET
till sist hette det allmänt att Munken i Karleby i sällskap
med hin håle själf varit på besök hos biskopen för
att plåga och fresta den fromme mannen.
Fram på eftermiddagen fick detta rykte värklighetens form och gestalt,
då den allmänt för sin stränghet och renlärighet fruktade
sacellanen, herr Paulus Dionysius, efter ett lönnligt samtal med pastor å
dennes ämbetsrum, besteg sin passgångare, åtföljd av prästens
bägge drängar, och ett halvt tjog andra rättlärige och nitiske
kristne från Karleby och Pedersöre, alla utom prästen, beväpnade
med svärd, bågar och luntbyssor.
Det
led redan till kvällen och solen begynte dala bakom Forsby åsen, när
den ridande skaran hann sitt mål. Munken satt framför sin koja på
en mossig sten och framför honom stod i förtroligt samspråk en
gammal vän och hemlig trosbroder till honom, gemenligen kallad Bonäs
Hindrik.
Vid åsynen av de bägge gubbarna gjorde skaran halt tätt
utanför klipphålan.
[Här följer
nu ett långt avsnitt med den dödliga misshandeln av munken m.m. tills
Sigismunds anhängare når fram till platsen.]
Krigaren
försökte nu vänligt resa upp den sårade som alltjämt
låg i vanmakt. »Vak upp fromme fader» ropade han i den sårades
öra, men utan att få något ljud till svar. »Langa mig hit,
Bång, flaskan som du knep af en bondlurk på Isakas. Hvad skall också
de dumma bönderna göra med brännvin då törstiga ryttarstrupar
finnas tillräckligt i världen.» Med detta mustiga skämt,
och under hans underlydandes högljudda bifall hällde han några
droppar af detta ännu rara och kostbara »Aqua vitae» i den sårades
mun.
Efter en stund slog denne långsamt upp sina ögon och såg
sig omkring med förvirrade blickar. »Hvar är jag?» fick
han slutligen mödosamt fram. »Bland goda kristna och Sigismunds soldater»
svarade krigaren. Känner ni inte igen mig, käre far? Tack för sist!
Jag är Gabriel Träloodh vid kungens dragoner och Peder Gumses fänika
och här står den falska ulf i fårakläder, som höll
på att bita er till döds, när vi kommo hit och togo honom i vingbenet.
Med
mig är det slut. Nunc dimittis domine (Herren nu låter du din tjänare
fara i frid), mumlade den sårade i långa afbrutna satser. Jesus Maria
in aeternum. (Jesus Maria i evighet) »För mig
till grundet!» Pax vobiscum (frid vare eder).
Alvarliga stodo de råa
knektarna runt liket.
»Grundet?» Hvad för ett grund
menade han?, sporde till sist Gabriel Träloodh, sedan den första rörelsen
lagt sig. »Med förlof, stränge herre», sade nu Bonäs
Hindrik, som under allt varit en uppmärksam åskådare, men vid
dödstillfället skyndat fram och mottagit den aflidnes sista suck. »Den
salige döde menade att hans stoft skulle jordas på ett klippgrund eller en liten holme, som ligger under mitt hemman
i Bonäsviken. Det var om det vi talade då dessa bovar och mördare
öfverraskade oss. Det var som om min fromme lärofader skulle anat sin
nära förestående död.»
»Din lärofader?
Alltså är du äfven katolik!»
»Lofvad vare Gud
och vår heliga Fru, ja!» svarade gubben med värme. »Jag
är en av de få kristtrogna i dessa kätterska nejder.
Hela
detta samtal hade förts afsides och med låg röst mellan officeren
och Bonäsbonden. Den senares råd följdes ögonblickligen.
Medan de flesta af knektarna drog bort med sina motsträfviga fångar
till byn, bildade Bonäs Hindrik med Träloodh och tre af den sistnämndes
i detta afseende pålitligaste karlar, polacker till nationen, den gamle
munkens liktåg.
Det rådde redan fullständigt mörker,
när tåget nådde Bonäsvikens strand. Från gården
skaffade Hindrik i hemlighet hackor, tjärvedsfacklor äfvensom en båt
för öfverfarten.
I nattens mörker och vid facklors
sken sänktes den sista munken i Österbotten i sin okända graf på
det ensliga skäret. Träloodh själv, såsom bekant, hemlig
katolik, läste en kort latinsk bön, och Bonäs Hindriks tårar
strömmade strida. Bottenhavets böljor brusade sitt »profundis»
vid stranden och de tre ryttarna kastade sist upp ett stenkummel till en sista
minnesvård öfver sin aflidne trosfrände. Där fick han slumra
i ro, medan troskrigets vågor vilda rullade fram öfver Finland.; Klas
Flemings klubbekrig
härtig Karls strider med Stålarm.
[De
Profundis, ur djupet (eg. ur djupen), början af en katolsk botpsalm
efter konung Davids »Ur djupet Herre, ropar jag till dig. Herre, hör
min röst!»
Främmande ord och namn (1878)]
Att
heligheten dock var känd bland allmogen, ehuru ingen någonsin rätt
fått reda på, hvem som röjt densamma, vittnar bland annat den
omständigheten att skäret snart nog begynte allmänt kallas med
det namn det ännu bär, MUNKGRUNDET. En sägen förtäljer
dock att Bonäs Hindrik, som lefde länge nog, efter dessa händelser,
och ännu fick se lugnare tider inträda, på sin sotesäng anförtrott
hemligheten åt sin son, som sedan låtit den gå i arf i släkten,
tills den sålunda blev allmänt bekant i bygden.
Misshandlingen
af den gamle munken väckte allmän ovilja och klander hos det i grund
och botten toleranta lutherska prästerskapet och sacellanus Paulus Dionysii
blef dock sedan i ersättning härför af härtig Karl belönad
med ett indräktikt [inbringande] pastorat i södra Finland där han
dog, ända in i döden förbittrad motståndare till papisterna
[katolikerna; nedsättande].
Biskop Sorolainen dog misskänd och
misstrodd till det sista af sin samtid och särskilt härtigen, sedermera
konung Karl IX, såsom en liturgins forne försvarare och fader till
en jesuit. På sin ålderdom blef han härför till och med
afsatt.
Gabriel Träloodh miste, inte långt efter de händelser
vår berättelse skildrat, sitt lif i drabbningen på Taratant ängen
utanför Gamlakarleby landskyrka. Han var anförare för de knektar
som beledsagade den af Klas Fleming och Sigismund tillsatta fogden Abraham Melkiorsson,
och hvilka här öfverraskades och dels ihjälslogos, dels tillfångatogos
af den nordösterbottniska klubbehärens förtrupp under anförande
af den bekanta Hans Krankka från Limingo.
MUNKGROTTAN i Forsby befinner sig på Kärr hemmans mark i Forsbyn
af Nykarleby landsförsamling. Under stora
ofreden blef stället åter en gång människors tillflyktsort
undan förföljelsen. År 1890 hittades ett stycke utanför grottan
ett karolinskt silfvermynt, präglat samma år som »den stora flykten»
begynte. Ett ännu märkligare fynd gjordes där på 1830 talet
af den dåvarande unge, finske språk- och fornforskaren K. A.
Gottlund. Det var ett nästan förmultnadt träkors, på
hvilket ännu orden: »ex voto» (till följd av ett löfte)
tydligen kunde urskiljas. Korset var troligen just detsamma som i tiden tillhört
»Munken i Karleby».
|