Böckerna skiftades även i fem delar, varefter de lottades. Magister
Bålds Betraktelser föll bl.a. på Carls änkas lott och finns
bevarad inom denna släktgren. Jacob Rijf har egenhändigt och sirligt
textat på det vanliga sättet både på försättsbladet
och i slutet av boken:
»Denna Bok Tillhör Byggmästaren
Jacob Rijf».
All den byggnadstekniska litteratur som byggmästarna
betjänat sig av, blev förmodligen kvar i Stockholm vid de inträffade
dödsfallen.
För de ständiga resorna behövdes säkert
de tre hästarna, samt de tre »Kappslädarna» och en »Kurir
Kärra». Vidare fanns 10 st kor, 6 får, en sugga och en galt.
En ny väderkvarn nära gården, smedja och en myckenhet lösöre,
sten- och träredskap och verktyg för deras verksamhet.
Den omtalade
»Rijfas Rundeln», som jag inte kan redogöra för mera ingående
än vad här framgår, förstördes fullständigt vid
eldsvåda ungefär vid 1830-talets ingång. Året när
branden inträffade är tillsvidare ofixerbart.
»Rijfas Gammelgården»
eller slöjdverkstaden stod kvar på sin plats ungefär till 1890-talet.
Vid rivningen flyttades de dels halvfärdiga och färdiga, snidade änglarna
och andra föremål till en gårdsvind. Bland överblivna prydnadsföremål
för kyrkor fanns ett vackert snidat lamm. Alltsammans är borta, troligen
förstört genom ungdomligt oförstånd.
Något av
den låga stensockeln, spisgrunden och brunnen med stolpen och svängeln,
är allt vad undertecknad har i minnet från platsen.
SVÄRSONEN JOHAN KANTLIN
Snickaren Johan
Kantlin var otvivelaktigt Jacob Rijfs förnämsta medhjälpare. Han
började hos rijfarna 1795, varför det heter att han tjänat 13 år
troget i sin svärfaders hus. Dessa år använde Kantlin tydligen
väl till skolning av sig själv.
Efter de två dödsfallen
i Stockholm julhelgen 1808, då svärfadern Jacob och svågern Carl
dog samt efter hustrun Margarethas död den 3 april 1809, blev Johan Kantlin
ensam. I Kungsholms församling står han noterad som »Arb. karl»,
vilket innebär, att han var medhjälpare också vid tornbygget för
Kungsholms kyrka. Troligt är, att svärsonen Kantlin också var
delaktig i det hushåll Jacob Rijf hade upprättat i den lokal församlingen
ställde till hans förfogande.
Efter den rijfska eran bosatte han
sig i Nykarleby, där han står skriven som »Snickare» och
ägde gården nr 31. Han ingick nytt äktenskap den 7 februari 1811
med skeppardottern Maria Hällström född den 14 juli 1770 och tidigare
gift Häggman. Båda äktenskapen var barnlösa.
Traditionen
förtäljer, att Kantlin deltog i uppbyggnaden av den under kriget 180809
skadade »Storabron» i Nykarleby. Dock har jag inte kunnat utreda,
när Kantlin anställdes i »Strömrensningskåren».
Han ansågs som en mycket framstående byggmästare inom denna kår,
som motsvarar nutida Väg och Vatten.
Generalmajoren friherre Carl
Rosenkampff, vilken senare blev chef för kåren, ansåg Kantlin
vara en av sina skickligaste byggmästare. »Inspektör Kantlin»,
en liten from och pålitlig gubbe, på vilken man kunde lita som på
»blankt guld». Den gamle Kantlin från Nykarleby blev utsedd
till kontrollör för det stora kyrkobygget »Nikolajkyrkan-Storkyrkan»,
Helsingfors, vilken som känt är ritad av arkitekten Carl Ludvig Engel
(17781840).
Grunden till kyrkobygget lades 1830. År 1831 antogs
till entreprenör handlanden I. Korastileff, vilken förband sig att bygga
kyrkan färdig för 689.000 rubel banco. Arbetet kunde äntligen begynna,
med friherre G. Hjärne som byggnadskommitténs ordförande. Det
heter, att de ansvariga för kyrkobygget hade stora svårigheter och
var ställda inför många problem. Då fick man tag på
en byggmästare från Nykarleby, som såg liten och oansenlig ut,
»men som visade sig vara rätt man på rätt plats».
Han byggde sig ett litet hus på kyrkoområdet, och var bosatt där
till sin död i Helsingfors, den 7 oktober 1839. Kyrkan var då nästan
färdig, men delvis oinredd.
Följande år när universitetet
firade 200-års jubileum och Zachris Topelius promoverades till magister,
togs den då halvfärdigt inredda kyrkan i bruk. Topelius skildrar jubileet
mycket levande i sina dagböcker.
Zachris Topelius berör Kantlin
och hans imponerande kyrkobygge i många sammanhang. Bl.a. vid besök
med byggmästaren i kyrkans översta kupol, där de hade en »magnifique»
utsikt åt alla himmelens väder och långt ut till havs. När
Kantlin begravdes, hade Topelius nyligen kommit från Nykarleby. Dagboken
den 13 oktober 1839, söndag, lyder: »Nyhet: Gubben Kantlin begraven
i dag, Hedersgubbe! Kyrkan tog livet av dig, det är säkert».
Carl
Rosenkampff var född i Livland 1793 och gift i Nykarleby med kommerserådet Johan Turdins dotter
Augusta, en nära släkting till Topelius. Inspektör Kantlin var
så värderad av Rosenkampff, att de ofta besökte varandra. Topelius
beskriver även dessa visiter, där han i regel själv deltog.
Under
de 13 år Johan Kantlin arbetade åt Jacob Rijf, utfördes som ovan
framgått, dennes mest omfattande arbeten, varför Kantlin var väl
skolad för den ansvarsfulla uppgiften, att bli Storkyrkans byggmästare.
Byggmästaren Johan Kantlin bör ha sin plats given, när Storkyrkans
historia slutligt skrivs, nu är han helt bortglömd.
Jacob Rijfs
övriga medhjälpare framträder i en del fall klart, men beträffande
personernas namn dunkelt och obestämt.
Systersonen Mats Fredriksson
Snåre, född i Lepplax den 1 juni 1779, syns tidigt ha deltagit i släktens
verksamhet. Han har även efterlämnat tydliga spår av »handslögdhet».
Mats Snåre eller Rimal byggde 1821 ett vackert torn till Solf kyrka, en
s.k. »Lanternin», eller i detta fall även benämnt takryttare.
Han utförde även de vackra stigportarna samma år. De är pietetsfullt
väl bevarade till vår tid.
ERIC CAINBERG FINLANDS FÖRSTA BILDHUGGARE
Eric Kaino,
senare Cainberg,
var född i Nedervetil den 4 september 1771. Han var kusinbarn till Jacob
Rijf. Hans håg till det konstnärliga kom tidigt till synes. Till Rijfsläkten
i Socklot kom han redan vid 18-års ålder. Han var bosatt där
åtminstone 4 år, åren 17891793, då han flyttade
till Stockholm.
En intensiv diskussion fördes i tiden, om vem som möjligen
ledde Eric Cainbergs väg till De Fria Konsternas Akademi och kontakten med
bildhuggaren J. T. Sergel. Efter upptäckten, att Eric Ericsson Kaino
var bosatt de nämnda åren i Socklot enligt anteckning i kyrkboken i
Nykarleby, är svaret givet. Ingen av dem som tidigare forskat i problemet,
har känt till detta. Jacob Rijf, som själv studerat vid akademin, där
Sergel var en av lärarna, var troligen den som hjälpte Cainberg bli
elev till Sergel.
Eric Cainbergs tidigt visade konstnärliga talang,
borgar för att han aktivt och framträdande medverkat vid utsmyckningen
av kyrkorummen i flera av de rijfska kyrkobyggnaderna. Men något fall som
vi precis eller påtagligt kunde bevisa, finns inte. Det beror främst
på det faktum, att rijfarna utförde de flesta arbeten på ackord
eller efter vissa stipulerade avtal.
Cainberg arbetade med framgång
under elevtiden och var Sergels främsta elev. Han vann flera pris och utmärkelser.
År
1802 blev han föreställd för Gustaf IV Adolf och fick därefter
ett stipendium för 6 års studier i Italien. Han vistades där till
1809. Därefter arbetade han ännu med god framgång, vilket förteckningen
över hans arbeten ger vid handen. Den 21 januari 1812 blev Eric Cainberg
invald som ledamot i akademin och samma dag införd i akademins matrikel som
nr 185.
Många av hans arbeten har förkommit, men några
är kända också för undertecknad. Bland de kända och
av erkänt gott arbete är Jacob Rijf-reliefen från 1799. Enligt
dagboken det året framställde Cainberg bl.a. i lera Gustaf Vasa, då
han mottager budskapet om Stockholms blodbad, samt två gipsmedaljonger,
den ena av landshövdingen Eric av Wetterstedt och den andra av professorn
von Schulzenheim. Sistnämnda är det tidigast kända arbetet av Cainberg
och det är förvarat på Serafimerlasarettet.
Reliefen
av Jacob Rijf formade Eric Cainberg som redan nämnts år 1799. Jacob
Rijf är klädd i högkragad syrtut och konstnärligt knuten halsduk.
Originalet fanns ursprungligen i Lehtimäki kyrka, men finns nu i Ateneum
i Helsingfors. Lehtimäki församling fick i stället en kopia.
År
1951 hedrade släkten Rijf kyrkobyggmästarnas minne genom att skänka
en liknande kopia till Pedersöre kyrka vid återinvigningen. Nedervetil,
Cainbergs hemförsamling, har sedan några år också en kopia,
likaså Kuopio domkyrka.
Bilden i Skellefteå landsförsamlings
kyrka är förmodligen samma, men inramningen är mindre omsorgsfullt
utförd. Dessutom är den något skadad numera.
Det tredje,
tidigare omnämnda exemplaret, vilket enligt traditionen torde ha funnits
i Kajana, eller någon annan av kyrkorna i trakten, har ej återfunnits.
Under
slutet av sin tid i Stockholm högg Cainberg i marmor den byst av Porthan,
som Sergel modellerat på beställning från Åbo. Bysten uppställdes
1813 i universitetsbiblioteket, men gick förlorad vid Åbo brand. En
kopia förvaras i myntkabinettet vid Helsingfors Universitet.
Den 26
mars 1813 anhöll Cainberg hos akademin att få resa till Åbo på
obestämd tid. Akademins tillstånd är daterat den 2 april 1813.
Ämnet
för det bildverk han fått att utföra i solennitetssalen i Åbo,
var redan på förhand bestämt av konsistoriet och förslaget
fastställt den 30 juni av akademins kansler Gustaf Mauritz Armfelt.
Arbetet
har rönt både beröm och klander. Den intresserade kan än
i dag studera de sex olika motiven. Finsk Tidskrift 1905, ger i Hj. Öhmans
artikel ganska utförligt besked härom.
Vid bouppteckningen efter
Cainberg framgick det, att två arbeten, Jupiter och Tellus utförda
i marmor, var pantsatta i Rom för 300 piaster och inte kunde värderas.
Mången har ansett det som ett ansvarslöst handlingssätt, att ingen
försökt återföra dessa konstverk till Finland.
Eric
Cainberg dog i Åbo den 31 mars 1816, 45 år gammal. Akademin anslog
100 riksdaler till begravningen. Han jordfästes på nya begravningsplatsen
i Åbo, men gravplatsen har inte kunnat fastställas.
PORTINS FAMILJEARKIV I ESSE BEVARAR HISTORISKT OKÄNDA
KYRKORITNINGAR
Den 3 augusti 1966 upptäckte undertecknad Jacob
Rijfs namn under en kyrkoritning. Konturen av kyrkan med sin för Jacob Rijfs
kyrkoritningar karakteristiska portal och torn, ledde omedelbart till upptäckten
av hans namn, ehuru namnet nedslitits med åren. På den färglagda
ritningen kan man läsa:
»Dessein till Umeå
Moderkyrka.
Umeå, den 11 september 1792
Jacob Rijf».
Moderkyrkan
som var avsedd att ombyggas enligt ritningen, gällde Umeå landsförsamlings
kyrka i Backen. En handling medföljer ritningen, med två motiveringar,
varför kyrkan inte kunde ombyggas. I vardera nämns om rämnor i
alla valvdelar i kyrkans tak, 45" stora sprickor.
Ritningen var
historiskt okänd i församlingen. Fotostatkopior har lämnats till
Västerbottens läns museum vid personligt besök, varöver landsantikvarien
uttalat sin tacksamhet och sitt intresse för ritningens vidare öden.
Den
andra ritningen berör: »Kungsholms Kiörkan i Stockholm. Projekt
till Torn På Wästra Endan», avritad av Jacob Rijf. Även
denna ritning är historiskt okänd i första skedet, men senare har
det framgått, att originalet är från 21 januari 1757 det
aktuella valvbyggnadsåret och att det har utförts av Jonas Zetterberg.
År 1775 har ritningen getts som gåva enligt påteckningen till
kyrkoherde Nymanson av företrädaren Olof Gråbergs änka. Kyrkoherde
Nymanson har överlämnat ritningen till Ulrika Eleonora = Kungsholms
kyrka. Även församlingen här har erhållit en kopia.
De
två originalritningarna hör, enligt vad som ovan framgått, otvivelaktigt
hemma i respektive församlingar. Jag förmodar, att originalen i sinom
tid kommer att återlämnas i utbyte mot kopior.
Ritningarna och
arkivet hos Portins i Esse har varit känt, men ej närmare granskat.
Den 14 september samma år fynden gjordes, företog en grupp släktforskare
en mera ingående granskning av ritningarna. Dr. Ragna Ahlbäck var med
som expert vid tillfället. Vi hittade då bl.a. en annan mindre kyrkoritning,
vilken gällde en avritning av Hedvig Eleonora kyrka. Ritningen är tyvärr
odaterad, men undertecknad av Jonas Portin.
De relativt väl bevarade
kyrkoritningarna som återfunnits i Portins familjearkiv, låter oss
förmoda, att något slag av förbindelse funnits mellan Rijf och
Portin. Förmodligen kände de varandra från tidigare. Samarbete
vid tornbygget kan ha förekommit och nya arbeten torde ha planerats. Den
lilla avritningen av Hedvig Eleonora förmodas enligt vissa forskare ha varit
början till Jacob Rijfs följande arbete. De plötsliga dödsfallen
avbröt dock alla planer i detta hänseende.
Vid Jacob och Carl
Rijfs död, var Portin förmodligen i Kungsholms församling. Sannolikt
fick Portin i uppdrag att taga vara på den rijfska kvarlåtenskapen.
Med vetskap om de förbindelser Portin hade i seglarkretsar, är detta
troligt. Enligt byggnadskontraktet vet vi numera också, att äldsta
svärsonen var med vid tornbygget, nämligen »arbetskarlen»
Johan Kantlin. Han kan ha gett uppdraget åt Jonas Portin.
Jonas Portin
var en herre med många talanger. Han föddes på Finholm i Esse
1772 och dog ogift 1845. Portin bedrev studier i bl.a. matematik och navigation
vid Åbo navigationsskola. Han seglade troligen till sjöss åren
17931807. De åren var Jacob Rijfs mest verksamma, varför man
svårligen kan inplacera honom bland »männen kring Jacob Rijf».
En
sak som förvånar när det gäller de två rijfska ritningarna
är, att umeåritningen bär numret 35 och Kungsholms kyrkoritning
numret 4. Någon förklaring är svår att ge, men tanken leder
till frågan om det ursprungligen fanns många ritningar med i den tillvaratagna
kvarlåtenskapen.
ULRIKA
ELEONORA ELLER KUNGSHOLMS KYRKA
År 1805 deltog Jacob Rijf jämte
två arkitekter med tävlingsförslag till centraltorn för ovannämnda
kyrka. Jacob Rijfs förslag är otvivelaktigt det vackraste av dem alla:
En pelarhall eller s.k. »Tempietta», lanternin, glob och spira med
emblem.
Arkitekt G. af Silén inlämnade tre olika förslag,
varav två i gotisk stil. Det förslag som inlämnades av Pehr Wilhelm
Palmroth återgår till det ursprungliga tornförslag, som kyrkans
arkitekt Mathias Spieler ritade redan omkring 1675. Av brist på medel byggdes
enbart kyrkan, och tornet måste anstå. År 1804 presenterade
överintendentämbetet även ett tornförslag, men »Kgl.
Maj:t ansåg förslaget mindre tjänligt».
Kyrkan välvdes
1757, men tydligen ansåg församlingen sig inte heller då ha råd
med ett torn.
Utöver ovannämnda, historiskt kända tornförslag,
kom ett okänt i dagen den 3 augusti 1966 i samband med fynden i det portinska
släktarkivet i Esse. Ritningen, en original sådan, var utförd
den 21 januari 1757 av Jonas Zetterberg det aktuella valvbyggnadsåret. Förslaget
var ett västtorn, men hela kyrkan var samtidigt avritad. Jacob Rijf hade
arbetat med en alternativ lösning, ehuru den ej blev förelagd kyrkorådet.
Jacob
Rijfs märkliga tornförslag för tävlingen är även
utfört i trämodell och ca 50 cm högt. Modellen hör till kyrkans
inventarier och förvaras på ett skåp i sakristian. Tyvärr
saknas glob, spira och emblem.
Vid allmän sockenstämma den 29
juni 1806 beslöt församlingen enhälligt antaga konduktör Pehr
Wilhelm Palmroths förslag, vilket gillades av Kgl. Maj:t i högkvarteret
i Greifswald i Tyskland den 15 augusti 1806. |