Broschyr för Karlö 28 tillverkad vid Nykarleby båtbyggeri.



Äntligen en högsjöbåt som
gör 16 knop

 

Karlö 28.

 

Karlö 28.
[Teckningen signerad ”T.[Tor] Hinders -68”. Förstoring.]



Klinkbyggd av handlaminerad glasfiber,
botten 19 mm, fribord 9 mm, dubbelruffad,
ljud- och värmeisolering enligt Sandvich-
metoden, roderutrustning i rostfritt stål,
inredningen helt i teak, gediget arbete
i minsta detal.

Tekniska data:

Längd865 cm
Bredd:278   ”
Största höjd280   ”
Djupgående  70   ”
Bränsletank:180 liter
Färskvattentank  85   ”
Motor:Alternativ 1: Volvo Penta
BB-30  25-45 hkr
Fart ca 12 knop.
Alternativ 2: Volvo Penta
MD-21 A Diesel  75 hkr
Fart ca 16 knop.
Deplacement:2400 kg
Garanti:2 år på plastlaminatet




Puh. 20241 Tel.
Tillverkare:
NYKARLEBY BÅTBYGGERI
       NYKARLEBY, FINLAND








Detalj av akterkonstruktionen som möjliggör hastigheter upp till 17 knop.
Rätt till ändringar förbehålles.





Bo Eklund i skepparmössa
[Bo Eklund i skepparmössa.]


Marita Wikman f. Johnsson med dottern Carina till vänster. Karl-Erik Sund och båtbyggeriägaren Sune Storbjörks son Håkan till höger.
[Marita Wikman f. Johnsson med dottern Carina till vänster. Karl-Erik Sund och båtbyggeriägaren Sune Storbjörks son Håkan till höger. Håkan gick i barnträdgården samtidigt som jag.]



 


Tillhör Karl-Gustav Broo som arbetade på Nykarleby båtbyggeri. Stig Haglund digitaliserade.


Vissa av båtarna sjösattes vid Nålörn och det var alltid lika spännande att se när traktorn med båten på släp passerade mitt barndomshem. En transport som gick åt andra hållet, d.v.s. mot järnvägsstationen var plaströr på Prevex orange lastbil.


Läs mer:
Nkby-båtar ger arbete åt flere.
Karlö skrov sjösätts.
Nykarleby båtbyggeri av Erik Birck.
(Inf. 2006-02-05.)