K.
J. Hagfors 18601939 |
Under
denna svåra tid tillträdde K. J. Hagfors direktoratet för
seminariet. Han utnämndes den 2 maj 1917 trots mothåll från skolöverstyrelsen
och häftiga angrepp i tidningspressen. Han hade gjort sig känd som en
dugande men fordrande lärare, och var ej populär varken bland lärare
eller elever. Som direktor åren 19171930 utförde han ett beundransvärt
arbete, som gav seminariet dess slutliga form och höjde dess och folkskollärarkårens
anseende avsevärt. Han var ”den ordentligaste av alla landets seminarieföreståndare”,
som en medlem av skolstyrelsen uttalade sig på Hagfors' 70-årsdag.
Om hans insats som lärare i modersmålet har många vittnat. Han
ryckte upp svenskundervisningen vid seminariet ur dess djupa förfall och
tvingade, ofta med hårda metoder, eleverna att lära sig svenska. Medan
Wichmann gav de blivande lärarna en ideell grund för deras kommande
verksamhet, låg Hagfors' betydelse i att han lärde dem använda
sitt modersmål korrekt i tal och skrift. Eftersom han verkade vid seminariet
i 40 år, längre än någon annan lärare, blev detta av
en oerhörd betydelse för den andliga odlingen i Finlands svenskbygder. |
Erik Birck (1988) Nykarleby stads historia
del III, sid. 168 f. En del av kapitlet Seminariet
under 1900-talet. Ofärdsåren och 1. världskriget. Slutet
på kapitlet.
Läs mer:
Hagfors i Uppslagsverket
Finland.
|