Första
brevbärarlinjen
I dag ges det
uppmärksammade frimärket med motiv från Larsmo ut. Samtidigt utförs förstadagsstämpling i Jakobstad. Vasafilatelisten Åke
Berglund berättar i den här texten om första lantbrevbärarlinjen, vars hundraårsminne nu firas med det nya märket. Det avbildade
brevet bär ettans stämpel. I den samling, där brevet ingår, finns även den vackert utförda kartan över rutten.
För att betjäna postgången till avlägsna byar för såväl ankommande som avgående postförsändelser infördes
såkallad lantbrevbäring på prov år 1890. Postbäraren stämplade de försändelser han förmedlade med en nummerstämpel.
Försöket, som först gjordes i Österbotten, utföll väl. Lantbrevbärarlinje nr 1, med stämpel nr 1, gick mellan Jakobstad
och Larsmo (inte som det står i postens svenskspråkiga informationstexter PedersöreLarsmo). Linje nr 1 hänförde sig till
tiden 1.7 189031.12 1891, men senare makuleringar med nr 1 är kända. Kanske stämpeln blev liggande i postbärarens väska och
användes då och då.
Samma
år togs även stämplarna nr 2 och 3 i bruk, även dessa i Jakobstadstrakten. Rutten nr 2 gick mellan Jakobstad och Nykarleby och skulle
även den, enligt uppgift i gamla frimärkstidningar, ha anlagts 1.7 1890 och indragits 1.1 1909.
Nr 3 gick mellan
Gamlakarleby och Nedervetil och skulle även den ha anlagts ungefär samtidigt. Den indrogs 1.6 1891.
Experimentet
utföll som sagt väl och fler linjer tillkom efterhand; 31.12 1890 fanns det hela 24 olika linjer.
Då posten
indrog nummerstämpelsystemet år 1976 hade 89.000 olika nummerstämplar använts. Nu skall ju posten rationalisera och då
kommer måhända nummerstämplarna åter till heders. Eller åtgår det för mycket tid att använda dem?
Idén
till nummersystemet kom från utlandet via postdirektör Carl Hjalmar Lagerborg (18421910) som lade fram förslaget för senaten
5.12. 1889. Senaten godkände förslaget 17.4 1890 varefter posten gjorde, kan man nästan säga, en rivstart.
Dessa
nummerstämplar hade i en del fall en mycket kort användningstid, exempelvis VöråTottesund från 22.9 1890 till 30.9 samma
år. Således endast åtta dagar. Denna stämpel bar för övrigt numret 18.
Linje nr 1 mätte
14 km och avverkades i två veckoturer. Linje nr 2 var 22 km med två veckoturer. Samma gällde även nr 3 som mätte 20 km. Det kuvert
med stämpeln nr 1, som här invid avbildas, publiceras jämte kartan där rutten är inritad.
[Skickat till ”Assessorn H. Herr Wilhelm Alcenius i Wasa”.
Baksidestrycket har slagit igenom.]
För övrigt kan nämnas att det avbildade brevet är
makulerat med en såkallad Finland-stämpel. I detta fall av naturliga skäl ”Jakobstad/Finland”.
Jakobstadsstämpeln
var i bruk 26 juli 188924 december 1893.
|