Förklaring 1. Jur. Den första
af alla rättegångsregler är, att ingen må dömas ohörd,
d. v. s. utan att ha fått tillfälle att
yttra sig [...]
2. Teol. a) Kristi förklaring (lat. transfigurãtio),
den tilldragelse, som omtalas i Matt. 17:19, Mark. 9:29 och Luk. 9:2836. Traditionen förlägger den till berget Tabor i Galiléen,
men sammanhanget förlägger den till Hermon eller dess närhet. Lagens och profetians representanter, Mose och Elias, syntes i Jesu sällskap
för lärjungarnas blickar. Förklaringen visade dem Jesu härlighet (2 Petr. 1:l ff., jfr 2 Kor. 3:18). Man kan jämföra berättelserna
om Jesu sinnesstämning enligt Matt. 11:25 (Luk. 10:21) och det intryck han gjorde (Luk. 11:27) samt Stefanus' änglalika uppsyn inför sina
domare (Apg. 6:15). Kristi förklaring utgör inom de protestantiska kyrkorna ämne för en bestämd dags predikan (i Sverige 7:e söndagen
efter Trefaldighet) och firas af de grekisk- och romersk-katolska 6 aug. med en särskild fest (grek. Thabõrion, lat. Festum transfigurationis
Christi). Om en berömd, konstnärlig framställning af ämnet (jfr fig.) se Rafael.
b) Kroppens förklaring,
den förklarade lekamen, skall enligt den kristna uppståndelsetron vara personlighetens organ
i en kommande tillvarelseform, liksom Kristus lefver i en förhärligad kropp (Fil. 3:21). Paulus skiljer i 1 Kor. 15:44 ff. skarpt mellan den kropp,
som lägges i grafven, och den andliga lekamen. Äfven mazdeismen tänker sig en förandligad
kroppslighet i fulländningens värld. Se Eskatologi. 2. N. S. |
|