I Kovjoki (Joel
Rundts text ur Den österbottniska byn) som ligger ca 10 km öster
om Nykarleby anslöt både den smal- och normalspåriga järnvägen
till stambanan. De enda passagerare som numera stiger på tåget där
är de som skall åka med den återuppståndna museijärnvägen
Nykarleby Jernväg, eftersom stationen numera är nedlagd. Stationshusen
byggdes efter typritningar, därför är den ena den andra lik. För
några somrar sen försökte Karin och jag cykla hit längs den
gamla banvallen från staden. Det var det närmaste helvetet vi kommit
här på jorden. Värmen var tryckande, cykelhjulen sjönk ner
i den lösa sanden, bromsar och myggor höll på att äta upp
oss, små ettriga flugor försökte krypa in i näsa och mun
och vi såg tre huggormar nära viadukten,
var nära att trampa på en av dem. Uschhhh!!!
Ur Österbottniska Posten nr 41, fredagen den 8 oktober 1920:
Smörbeslag. I tisdags överkom polisen i
Nykarleby landskommun å Kovjoki station 12 drittlar [betyder 1/3 tunna,
1 d.= ca 51 kg] smör, vilka beslagtogos på grund av att misstanke föreligger
att smöret var avsett för smuggling. Målet kommer före vid
urtima [på annan tid än vanligtvis] ting den 16 dennes.
20-talet
tycks ha varit glatt även i Nykarleby, för när jag läser vidare
hittar jag:
Från Rådstuvurätten.
Vid Rådstuvurättens sammanträde i måndags dömdes tvenne
personer från Nykarleby landskommun, såsom varande ägare till
två säckar kaffe, om vilket tillstånd till införsel icke
kunde styrkas, att böta envar 150 mark samt förklarades kaffepartiet
till kronan förbrutet.
Notiserna
var överskottsinformation från det som kopian var tagen för, nämligen Åkerbloms
recension av Wichmanns historik.
|