Från korsningen Bangatan-Esplanaden mot sydost. Automobilen
bakom elstolpen till vänster är den första som avbildats
på ett vykort. Den 23 april 1907 kunde för första gången
en sådan skådas på stadens gator, men det dröjde
till 1913 innan staden fick sin första bilburna invånare. I
samband med det fastställdes de första ordningsreglerna för
automobiltrafiken. Högsta hastighet dagtid var 1½ mil, och
nattetid 1 mil i timmen. För Andrasjövägen gällde
specialregler; högsta hastighet dygnet runt var 1 mil i timmen. Gården
på andra sidan Bangatan, som tyvärr inte finns på något
av mina vykort, har en lång ägarlängd:, ölbryggarna
Josef d.ä.och Alfred Herler, handlandena W Fagerholm, Hugo Caséns
och Bror Ceder. I dag finns Sport & Maskin Johan i huset. Alfred Herler
tillverkade karameller från början av 1908 till början
av 1909. När Ceder lade lapp på luckan gick en epok i graven.
Det var den sista ”boden” där man kunde handla matvaror,
lantbruksförnödenheter, byggmaterial, leksaker, tyger, prydnader,
presenter – och där allt räknades ihop på hörnet
av ett omslagspapper. Siste ägare innan gården revs var bagare/brandchef Rolf Backman. |