Kvarnen och stugan, troligen
1945 eller -46. Förstoring. I mitten av 30-talet köpte Oskar Siffris från
Kimo in sig i kvarnverksamheten. Då började småningom utbyggnaden med ett skjul med en pärthyvel och småningom en blocksåg.
Detta bidrog till en betydligt ökad verksamhet.
Jag börjar minnas från denna tid i början av 40-talet. Då var jag ofta
med far i kvarnen. Gubbarna som satt i kvarnkammaren och väntade på malning pratade på ett sätt som kanske inte alltid var så
uppbyggligt för en pojkvasker. Blocksågen drog mycket verksamhet. Jag minns att det var stockhopar längs med ”kvarntået”
och ända upp förbi vår grind. Far min ansvarade för sågning, vässning och riktning av klingan. Det förekom att kunderna
kom med stock som det fanns spik i. Då var det bara att stanna och fila om klingan. Han tog 10 mark för en spik. Han ansvarade också
för pärthyvlingen. Det hände att jag fick sätta mig och ta emot pärtorna åt såna som inte viste hur man gjorde. Under
kriget gjorde man ”päronmjöl” själv, så det blev installerat en ”päronkvarn”. Det var ganska stor trafik med
”päronmalning” eller ”-rivning”, särskilt under ”päronupptagartiden”. Det hände att en kund kom med osköljd
potatis lös på ”vinkflakan”. Farsan sa att detta går inte! Vi kan inte riva potatis som är blandad med jord, de måste
sköljas! Vad göra? Han förklarade att en möjlighet är att skölja dem vid ån. Sagt och gjort. Gubben backade kärran
mot åliden, slog tömmarna runt kärrnavet och backade nästan hela lasset ner i ån. De fick väl upp det mesta, men jag minns
att ”pärona” glänste i vattnet på bred front hela hösten.
Kvarnstenar
och kvarnen. Förstoring.
En havregrynsmangel installerades också. Där kunde
man få sig en havregrynstugga om man gick förbi.
En ny skrädmaskin blev installerad. Den drogs med elmotor. Den gamla skrädmaskinen
bestod av en stor trumma som roterade och säden nöttes mot de räfflade sidorna. Den nya skrädmaskinen bestod av stenar och borstar som
roterade mot varandra. Ja det var ett under att allt detta kunde hållas igång med bara en turbin. Det jättestora stjärnhjulet
som drev alla tre stenparen. För det mesta gick det att mala bara på två par, men med bra vattentillgång gick det med alla tre. Den
väldiga axeln som låg horisontellt ut genom väggen och drog sågen och annat som fanns i skjulet. Jag kan ju nämna då det
gäller turbinen, det vrål som den utstötte med halvimmes mellanrum då den stod stilla. Som mjölnare fungerade Rudolf Wiklund.
Som hjälp vid sågen mins jag att Kalle Häger var, men jag kan inte komma på vilka andra som var med där. Under fortsättningskrigets
senare del blev Rudolf inkallad. Jag minns den svarta Fordhoppan som stannade uppe vid vägen och en herre som kom vandrande ned till kvarnen där
vi var som vanligt. Ett sånt minne som man aldrig glömmer är då han gav ett papper åt Rudolf som hade gått emot honom
och man såg hur han reagerade. Detta var antagligen inkallningssedeln.
Rudolf
Wiklund, troligen 1945 eller -46. Förstoring.
Min far som så mycket som möjligt
ville hålla sig till sitt extraknäck jordbruket, hamnade då i kvarnen. Nån gång i samma veva köpte Oskar Siffris den andra
delen av kvarnen. Oskar Siffris fick då tag på en familj från Karelen som evakuerats till Kimo. Han underhandlade med dem att flytta till
Kärras. Alltnog så flyttade Hjalmar Nybergs hela familj till ”Johanssonsflickornas”. Hjalmar med pojkarna blev mjölnare på
Gasäng. Åke Åkerman med Karl Erik var mjölnare en tid. Roy Andersén var tillfälligt en tid.
|
Parenteser |
- | Braxar dog i början på 30-talet. | - |
Min
morfar Johannes ”Backasjanne” Nylund drunknade i Renvaktars stråkan på julfjärdedagen -34. |
- | Då
mor och Frida bodde ensamma, var det en vår så mycket vatten att det gick ända upp till stugväggen. | - | Det
var mycke munsalabor i ”melderna”. | - | Vägen över till Munsala hölls öppen
hela vintern. | - | Gubben som kom med säcken på ryggen hela vägen över från Munsala. | - | Oskar
Siffris köpte även Kärrfors såg. Där var far min på sågen tillsammans med ”Hägerskalle” en vinter i
slutet av 40-talet. | - |
Efter flottningen fick kungsådern stängas med en bro över till
Kärras. | |