Snellman,
Johan Vilhelm (f. 12/5 1806 Sthlm, d. 4/7 1881 Kyrkslätt), publicist,
filosof och statsman. Hans föräldrar var sjökaptenen Kristian Henrik
S. och Maria Magdalena Roering. Båda härstammade från Österbotten.
S. gifte sig 1845 med Johanna Lovisa Wennberg, dotter till apotekaren Anders W.
och Aurore Olsoni.
S. blev student vid Uleåborgs trivialskola och inskrevs 1822 vid Åbo akademi. Han ämnade studera teologi, men
då man kunde bli prästvigd först vid 22 års ålder,
beslöt han att även ägna sig åt humanistiska studier. Filosofin
blev hans huvudämne. Hegel var då Åbo-filosofernas lärofader
och hans läror blev bestämmande för S:s livsåskådning.
S. avlade 1831 sin fil.kand.examen i Hfrs och blev 1835 efter fortsatta studier
docent. Hans föreläsningar lockade inte många åhörare,
men han var uppskattad av de österbottniska studenterna och var deras kurator
åren 183436.
Under Åbo-tiden torde S. ha gjort sig förtrogen
med A.I. Arwidssons fennomanska idéer. I Hfrs var han som medlem av Lördagssällskapet med om att grunda Finska litteratursällskapet 1831. När kejsar Nikolaj
I besökte huvudstaden, talade S. till tsaren på studenternas vägnar.
Han framförde bl.a. deras önskemål att tsaren skulle bereda det
finska språket plats som skol- och ämbetsspråk. För detta
mål skulle S. kämpa i framtiden.
S:s frispråkighet och
ovilja att kompromissa beredde honom svårigheter vid universitetet. Då
kansler förbjöd honom att hålla en föreläsningsserie
”Om den akademiska frihetens sanna natur och väsen”, beslöt
han att företa en planerad studieresa till utlandet. Resan varade i tre år
och blev av den största betydelse för hans filosofiska tänkande.
I november 1839 kom han till Stockholm. Där umgicks han med flera författare
och tänkare. Han skrev flitigt i tidningen Freja, som var ett organ för
de radikala svenska författarna, och väckte uppmärksamhet, då
han 1840 bemötte C.J.L. Almqvists tendensroman Det går an med sin motskrift
Det går an. En tafla ur livet. Fortsättning. S. kunde inte acceptera
Almqvists krav på fri kärlek, då han ansåg att äktenskapet
var den grund på vilken samhället måste bygga.
Från
Sverige fortsatte S. till Tübingen, där han vistades vintern 184041.
Hans studier i Hegels filosofi resulterade i Versuch einer spekulativen Entwicklung
der Idee der Persöhnlichkeit. På hemvägen stannade S. åter
i Stockholm, där han i debatten om D.Fr. Strauss bok Das Leben Jesu förfäktade
tankefrihetens idé på det religiösa planet. I Stockholm utredigerades
1842 Läran om staten. S. ansåg staten för människoandens
högsta uppenbarelseform.
Efter hemkomsten var S. tvungen att ta anställning
som rektor för Kuopio högre elementarskola, men vid sidan av skolarbetet
redigerade han tidningarna Maamiehen ystävä och Saima (184446).
Saima (se d.o.) blev en banbrytare för vår moderna tidningspress. I
dess spalter behandlades ekonomiska problem, skolfrågor, kvinnans ställning
och pressfriheten, men ämnet framför andra var nationalitetsfrågan.
Landets framtid var enligt S. beroende av att dess finskspråkiga befolkning
blev medveten om sin egenart och sina kulturella förutsättningar, att
den fick en egen nationallitteratur och att dess språk fick en erkänd
ställning i samhället. Om inte den svensktalande bildade klassen gjorde
den finskspråkiga kulturens sak till sin, var Finlands framtid ytterst osäker.
Ryskan skulle då förr eller senare ersätta svenskan som landets
officiella språk. S:s samhällskritik ledde till att Saima 1846 indrogs.
S.
återvände 1849 till Hfrs och blev där efter Alexander II:s tronbestigning
professor i morallära 1856. Hans angrepp på skandinavismen och på
de finländska emigranterna i Sverige förbättrade hans anseende
hos de makthavande. Dåvarande chefen för finansexpeditionen, Fabian
Langenskiöld, uppskattade hans artiklar i ekonomiska frågor. S. efterträdde
1863 Langenskiöld som finanschef. På hans initiativ utfärdade
kejsaren samma år det manifest som gjorde finskan jämställd med
svenskan (se nationalitetsrörelserna,
del 2, sid. 398). S. fullföljde Langenskiölds myntreform, som 1865 gav
Finland ett eget mynt i mark och penni. Han ställdes på hårda
prov, när följderna av missväxten
186768 skulle övervinnas, och måste kort därefter dra
sig tillbaka från sin post. Som lantdagsman förordade han på
1870-t. att allmän värnplikt skulle införas. År 1880 angrep
han det liberala partiets program, som gick i språkförsoningens tecken,
och bidrog därigenom till detta partis upplösning.
S. var inte
blott målmedveten, stridbar och viljestark utan även sträng och
oförsonlig. Han lät inget hinder stå i vägen för det
mål han fann viktigare än allt annat, den finsknationella tankens seger.
S. är en av de statsmän som lade grunden till det självständiga
Finland. Adlades 1866. Se även Litteraturblad för allmän medborgerlig
bildning. S:s Samlade arbeten utkom i tio band 189298, en finsk översättning,
Kootut teokset, i tolv band 192833. En ny, med vetenskapliga kommentarer
försedd utgåva av hans samlade arbeten har förberetts sedan 1982;
enligt planerna skall den utkomma i en svensk och en finsk upplaga under senare
delen av 1980-t. S:s brevväxling med Johan Jakob Tengström åren
184349 publicerades 1907, och 1928 utkom hans brevväxling med hustrun
(i original och i finsk övers.). Johannes Salminen utgav 1981 boken Snellman
i urval, där S. lanseras som en av de stora svenska prosaisterna under finländskt
1800-tal (han skrev uteslutande på svenska). (Th. Rein, J.V. S., 2
bd, 18951900, sv. o. fi., 4:e ii. uppl. 1981; A. Meurman, J.V. S.,
1901, 2:a uppl. 1916; E. Vest, J.V. S., En biografisk studie, 1904, J.V. S
i Tübingen, Finsk Tidskrift 1906; H. Lehmusto, J.V. S ja hänen
asemansa Hegelin koulukunnassa, 1923, S. kasvatusopillisena ajattelijana, 1926,
J.V. S ja suomalaisuus, 1935, Kansallisfilosofimme aatemaailma, 1953; J.
Teljo, Valtio ja yhteiskunta Snellmanin valtiofilosofiassa, 1935; E.N. Tigerstedt,
Ur Snellmans docentföreläsningar, Hist. o. litt.hist. studier 2122,
1946; J.E. Salomaa, J.V. S., elämä ja filosofia, 1944, 2:a rev.
uppl. 1948; R. Palmgren, Suuri linja, 1948; S. Haahtela, J.V. S ja kansallisuusaate,
1956; P. Airas, Yksilö ja hänen suhteensa yhteisöön J.V. Snellmanin
historianfilosofiassa, 1956; K. Kare, Näin puhui S., 1960; H.E. Pipping,
Från pappersrubel till guldmark, 1961; C. Borenius, Isoisäni J.V. S.,
1968; E. Ekelund, Finlands svenska litteratur 2, 1969; V. Niitemaa, J.V. S
und die Schweiz, 1970; I. Havu, Snellmaniana, 1970; R. Wilenius, Snellmanin linja,
1978; J.V. S ja nykyaika, red. K. Huovinmaa, 1981; K. Skyttä-P. Skyttä,Tuntematon
S., 1981; J. Kuisma, Snellmanin ja Alkion aatteet ajassamme, 1981; P. Lappalainen,
J.V. S., kansallinen herättäjä Kuopiossa, 1982) O.N.
|