Därför tar sig
hans längtan att bli stor alla möjliga avarter.
Men i alla fall
rycker han till vid åsynen av ormen. För han är ju ändå
bara femton år och dessutom liten till växten för sin ålder.
Hans barndom är den fattiges och ständigt kuschades, hans blick är
skygg och skelande. I byxbaken har han en himmelsblå lapp, minst en kvadratfot
i diameter. På fötterna har han inget annat än smuts.
Det
är en midsommarafton, skir nordisk midsommarafton, mänskligheten firar
minnet av en halshuggning. Hans land håller samtidigt på att med bästa
flit söka hugga huvudet av sig självt.
Pojken är smådräng,
kovallare hos en bonde, men nu är det som sagt midsommarafton och han skall
gå hem till de sina för att fira helgen. Han går helt långsamt,
vägen är två mil lång, så det skulle bli tröttsamt
att skynda. I handen bär han en papperskasse innehållande två
rågbröd. Det är sommarvarmt i luften och den obekväma lappen
i byxbaken gör att det börjat svida i skrevet. Gamla bondmoran sa:
Jag skulle nog ha lappat de där byxorna förr, men du vet ju vilken tid
jag har. Och nu är det ju inget att lappa längre. Men för att han
inte skulle behöva gå hem som ett levande spektakel slog hon i alla
fall på den himmelsblå lappen som är en fot hög och en fot
bred. Bonden själv, som på grund av lungsot är kronvrak, ville
också vara vänlig och sa: Du kan ju söka dig ett par gamla
stövlar ur skrubben, så slipper du gå barfota. Men då tog
det eld i hans hustru, unga moran. Hon fräste: Du skänker bort
allt vi har du. När du kommer på fattiggårn får du väl
se vad du får tillbaka av det du gett bort.
Pojken tog följaktligen
inga stövlar ur skrubben, fast han visste att den var proppfull av gamla
utslitna skor och han ävenledes anade att hans fötter skulle bli ganska
såriga av en två mils barfotavandring längs en grovkornig grusväg.
Men han gick ändå barfota, ty han led av en stolthet som stod högt
över hans tillgångar och det sved mer i själen än i skrevet.
Nu
glesnar skogen sakta och det lilla stationssamhället skymtar fram. Han har
tillryggalagt drygt halva vägen och kan kosta på sig en vilopaus här.
Förresten ämnar han leta efter cigarrettfimpar på bangården.
De utländska soldaterna brukar vara frikostiga med att slänga bort långa
fimpar, när deras transporttåg väntar här.
Utanför
väntsalsdörren hänger en gammal klocka med romerska siffror och
dystert reflekterande glas. Det är inte så mycket lidet än. Han
har god tid på sig att komma hem innan det blir sent. Telegrafisten på
stationen är intresserad av radioteknik och har monterat en högtalare
utanpå stationshusets vägg. Kanske det är av artighet mot de främmande
soldaterna, som ibland brukar myllra som lemlar på perrongen. När pojken
närmar sig börjar det raspa i högtalaren och en fosterländsk
marsch skräller hurtigt och taktfast ut i sommarkvällen. En bit längre
bort, utanför de gula, fallfärdiga godsmagasinen står ett lok
med ångan uppe. Ett par godsvagnar är tillkopplade.
På
väntsalstrappan sitter en otäck gubbe, hostar, rosslar och harklar.
Han har spritt en halvcirkel med spott och slem runt sig på perrongens cement.
Liksom en skyddsbarriär mot omvärlden. Ingen stör nu honom heller.
De få människor som har ärende in i väntsalen skyndar förbi
honom så fort som möjligt. Och pojken tittar på gubben med samma
obehag som när han nyss såg ormen. Men den här gången försöker
han inte bekämpa avskyn. Han tycker att gubben är en människa som
frivilligt sjunkit ner till djurets stadium. Han tänker på en historia
om den här samme gubben att han en gång i många år gått
med en levande g'roda i magen och brukade tigga mjölk i gårdarna till
föda åt parasiten. När han ser på gubben finner han plötsligt
att historien inte är så otrolig längre. Den går bra ihop
med gubbens yttre. Varför skall en människa förnedra sig själv
till en sådan grad. Lusten att så fort som möjligt bli stor rinner
åter stark och mäktig över honom.
Musiken har tystnat ur
högtalaren. Den tiger en stund och så bryter en stark och mäktig
röst fram ur den: Medborgare
Och
pojken står en stund tyst och hör köpekontraktet för landets
försäljning uppläsas. Det är en ny pakt igen, som skall bortförklaras
med många vackra ord. Skall de då aldrig inse att de ingenting duger
till? Varför skall de alls företa sig något när de aldrig
har annat än fanstyg och undergång att bjuda på?
Pojken
lyssnar en stund. Men han tar i alla fall inte så allvarligt på saken.
Han vet att stora män håller stora tal en dag och nästa dag håller
de ett nytt stort tal.
Han går att söka fimpar. Han vandrar en
bit nerför rälsen, ser sig försiktigt omkring, så ingen lägger
märke till honom. Han är ju som sagt stolt. Gubben på trappan
tycks dock inte intresserad av annat än sin spottorgie och någon annan
människa syns inte till. Det är bara statschefens röst som liksom
välsignande följer den lille medborgaren på hans vandring utefter
rälsen. Pojken får en nästan orökt cigarrett i ögonsikte.
Han tar hastigt upp den, går vidare med sänkt huvud, hittar en ny fimp
och så ännu en. Han har tur i dag. Det är antagligen ett tåg
med återvändande permittenter, som nyligen stått här. På
tågen som kör andra vägen brukar det aldrig haskas med rökverk.
Pojkens nakna fötter kröker sig om sliprarna. Han går sakta och
tittar spänt ner i sanden.
En lätt vindpust för åter
till honom statschefens manliga stämma.
Vi som har den tunga
plikten att föra våra fäders land genom denna prövotid, manar
rösten, vi böra inte svikta, inte ge tappt, inte digna under våra
plikters tyngd, utan städse minnas att vi stamma från ett krigarfolk,
som aldrig kunde svikta blott falla falla
Stora
män har nämligen alltid vägande ord till hands. Och ingen är
modigare än den som förmedlar sin tapperhet med munnen.
En skälvande
ilning går genom pojken. Inte för talets skull, utan för det han
just får syn på. I en av de öppna vagnarna, som står bakom
det pustande loket, är en rad kistor upptravade. Fyra slokande, av solvärme
och kolrök avbarrade granar, är fastspikade i vagnens fyra hörn.
En vidrig liklukt träffar pojkens näsborrar. En söt, kväljande
odör som inte liknar någon annan lukt.
Vi har inte velat
detta krig och den dag vår armé hemförlovas skall den förvisso
inse att dess sak var sann och aldrig förpestad av orätt och övervåld
liksom ...
Liklukt, far det ofrivilligt genom pojken och han drar sig
skyggt tillbaka från vagnen med de ”hemförlovade”. För
han är ju i alla fall ännu bara femton år och tycks inte vara
mogen för alla de vidrigheter människorna kan komma med.
En lutande
kvinnogestalt sneddar över växelspåren. Hennes sätt att ta
ut stegen tyder på att hennes själ är mer eller mindre omtöcknad.
Hon ser sig ryckigt omkring åt alla håll. Hon är trasig, nästan
lika trasig som pojken, alla värnlösa är trasigt klädda. Hon
säger något åt gubben på trappan, men gubben låter
sig inte störas i sin spottande och harklande tillvaro. Kvinnan lämnar
honom och styr kosan mot pojken. Pojken gömmer sina cigarrettfimpar i handflåtan.
Kvinnan stirrar på honom med stora tomma ögon.
Har du
sett Axel? frågar hon.
Pojken vet nog vem Axel är. Det är
hennes man och han blev borta vid fronten någon gång under fjolåret.
Detta faktum har emellertid kvinnan omsorgsfullt suddat bort ur sitt medvetande.
Därför kan hon ändå leva. Det förvånar henne bara
att Axel aldrig är hemma numera.
Nej, säger pojken lite
obehagligt berörd och går bort från den själssjuka änkan.
Hon som inte orkade med den tunga plikt hennes medmänniskor lade på
henne. Plikten att bli lämnad ensam med två små barn i yttersta
fattigdom. Trots att den store talaren hävdar: Ingen plikt är
för tung, inget offer för svårt, när det gäller vår
frihet, vår rätt att leva, våra barn, våra fäder,
då måste vi känna, att så länge vi inte segrat har
vi ändå offrat för litet.
En genomträngande vissling
hörs. Norrgående expressen kommer visslande in på stationen.
Expresstågen är för förnäma att stanna på denna
lilla anhalt och tåget kommer därför rusande med full hastighet.
Pojken lämnar de dallrande skenorna och skyndar pilsnabbt upp på perrongen.
Änkan står där bredvid den gamle gubben. Hon skrapar rådvillt
med tånaglarna mot betongen grubblar tydligen ännu över
sin Axel. Plötsligt ser hon upp och säger:
Nu vet jag var
han är. Förstås hos Samuels. Där brukar han alltid sitta
i stället för att hållas hemma med mig och ungarna en liten stund.
Och
hennes ansikte lyser upp när hon äntligen kommit på det klara
med problemets lösning. Snabbt springer hon ut över spåren mot
Samuels gård, som röd och vitknutad skymtar en bit uppe i tallskogen
på andra sidan.
Expressen dånar in på stationen
kör över henne klipper henne i småbitar.
Pojken får
ett stänk i pannan. Något gnisslar gällt, det är bromsarna
som dras till. Tågsättet stannar, trögt skakande och ovilligt.
Föraren och konduktören hoppar ner och kommer rusande mot stationshuset.
En uniformsklädd man springer ut på perrongen. En hetsig diskussion.
Alla pratar i mun på varandra. Stinsen ruskar gubben på trappan i
axeln och ryter fram en fråga till honom. Gubben identifierar motvilligt
den döda.
Alma, säger han. Galna Alma. Hon stod här.
Så
försvinner han på nytt, totalt ointresserad, in i sin slemmiga drömvärld.
Åh, var det bara hon, säger stinsen lättad. Då gjorde det
ingenting.
En virrig änka, tillägger han förklarande
för tågpersonalen. Spritt galen. Inget att bry sig om.
Egentligen
bara en vinst för samhället att slippa en onyttig individ i dessa tider.
Jag kunde inget åt det, säger föraren, som ser lite uppskärrad
ut. Han är tydligen mera känslig av sig än stinsen.
Klart du inte kunde, lugnar stinsen. Inte lönar det sig att försena
tåget för det där. Kör i väg du bara.
Och statschefens
röst uppe på väggen håller med honom.
Samhällsmaskineriet
måste fungera perfekt. Ämbetsverken, kommunikationerna, industrierna,
ingenting får klicka, vi få inte väja för någonting.
Vi är alla med i kampen.
Föraren tänder pipan och kliver
på nytt upp i loket, stinsen ger klarsignal, lokvisslan ylar till, tåget
sätter sig i rörelse och kör undrande bort.
Pojken står
och kräks i det smutsiga avträdet. Hans hjärta bultar smärtsamt
hårt. Han är likblek, försöker lugna sig med att röka
en av fimparna han hittat, men det blir inte bättre, han kan inte förlika
sig vid det han sett. I pannan bär han några fina torkade blodstänk
från den döda kvinnan. Det är liksom ett arv, ett förpliktande
arv för en eländig död.
Han är tom och matt när
han kommer ut från avträdet. Några karlar håller på
att skyffla ihop det som är kvar av kvinnan. Han undviker att se på
dem. Han går inte heller ut på perrongen en gång till, han genar
runt stationshuset.
Stinsen får syn på honom genom ett öppet
fönster.
Hör du, låt bli att trampa ner rabatten
där, riddar Blåbak, ropar han och flinar gott åt sin utomordentliga
vitsighet.
Pojken ökar takten. Springer. Han vill hem till sin mor
och sina syskon. Till hemmets fattiga lugn. Där minnet av en söndersliten
kropp småningom kan sluta smärta. Ännu är han inte vuxen
sitt arv.
Kanske blir han det en dag.
Midsommarsolen lyser varmt,
en svag västan fläktar genom träden. Det är en utomordentligt
vacker sommarkväll.
Musik hörs ur högtalaren på stationsväggen,
en sentimental sommarschlager. Falsk som det samhälle som kallar sina
största brott för hjältedåd.
Stationen i novellen är
kalkerad på Kovjoki station, mellan Lippjärv och Markby. Högtalaren,
som skrålar fraserna ut i tomheten, är kanske en fantasiprodukt, men
ett utomordentligt sätt att bygga upp samma avslöjande, bistra kontrastverkan
som i ”Krigshistoria” kontrasten mellan de svullna orden och
den sjuka verkligheten. Noveller är, med sin tendens till övertydlighet,
kanske inte på romanens nivå, men dess karga äkthet är en
stor styrka.
Till storms upphörde så småningom. Den var
Finlands Demokratiska Ungdomsförbunds finlandssvenska tidskrift, med Fjalar
Björkqvist som redaktör. Fjalar Björkqvist, en son av statarnas
och bruksarbetarnas Västnyland, var och är god vän till Leo och
gav honom både stöd och kamratskap. Han är praktiskt taget uppvuxen
inom den finlandssvenska arbetarrörelsen och en kulturpersonlighet med ett
livslångt och fruktbart intresse för litteratur och samhällsforskning.
Till storms vore, som av novellen framgår, värd en utförlig essä
...
Och
då är trösten denna: allt, som gjort, finns kvar ...