Barlastutlossningen, som skulle
ske öster om Djupsten, bidrog i sin mån till hamnens uppgrundning.
I aug. 1847 anmälde rådman J. A. Lybeck som ombud för hamnfogden,
skepparen Anders Felander, att ett stort oskick ägde rum vid lossning av
barlast från fartyg i stadens hamn. Barlasten fördes icke till den
förut anvisade platsen på östra sidan av Djupstens holme, utan
upplades, för framtida behov, på stränderna av stadens inre hamn.
Därifrån spolades den sedan ned av flodvattnet. Detta uppgrundade i
sin mån farvattnet, som redan var så beskaffat; att det ej skulle
medgiva vidare uppgrundning.
Magistraten beslöt i anledning härav,
att barlast, som ej blivit använd av ägaren, endast fick uppläggas
i sjöviken mellan Alörs södra uddar så långt in mot
land, som den farkost, som forslade barlasten, kunde flyta. Alla, men i synnerhet
stadens invånare, förbjöds vid 30 rbl sr i böter att utkasta
barlast på andra ställen i stadens hamn. Däremot var det fortfarande
tillåtet att till enskild nytta lägga upp barlast på andra ställen
på land, på villkor, att ingen del av barlasten sedan fick utdragas
i vattnet inom hamnen eller i älven.
Alla tidigare förordnanden
rörande barlasten upphävdes härmed. 11) Alörns södra
vik uppgrundades härefter snabbt.
Vid den svåra nordanstormen
1911 i aug. blottades för första gången i mannaminne grundvalen
av den sistnämnda barlastkajen, berättar Z. Schalin. Innanför kajen
kunde mindre båtar ligga förtöjda i lugnvatten. Kajen sträckte
sig nästan ända till den norra skeppsbädden, så att fartygen
nätt och jämnt kunde utlöpa förbi dess södra ända. 12)
Till
Djupstens varv hörde en öster om holmen, utanför bryggan belägen
diktat (dykdalb), bestående av i botten neddrivna och upptill med järnband
sammanbundna pålar, som begagnades vid förtöjning och varpning
av fartygen.
En mindre skeppsdocka, även den kallad diktan eller diktaten
(”diktalon”) låg på Soklotsidan om älvens strömfåra,
mitt emot Djupstens norra udde. Den bestod av två i vinkel böjda kajarmar,
innanför vilka fartyg kunde repareras, kölhalas och ansas. Den tiden
var det så djupt vatten utanför Djupstens norra udde, att fartyg kunde
ankra där utanför bankarna. Lämningar av diktalen var synliga ännu
på 18801890-talet, men försvann senare under ytan och syntes
endast vid lågvatten. Ännu på 1920-talet skall dock några
stenkistor ha kunnat iakttagas på platsen. Rester av flera mindre ”diktaler”
vid östra älvstranden syntes ännu vid 1900-talets början. 13)
Det
var om vintern skeppen kölhalades här. Eljest skedde detta vid bråbänken,
d.v.s. brobänken eller den tidigare nämnda hamnbryggan. I denna hade
alla stadens större redare del. Adolf Hammarin d.ä. ägde sålunda
1824 1/6 i ”Brådbänken med inventarier”.
Bland skeppsvarven
på Djupsten synes det Turdinska på sin tid ha varit det förnämsta.
Invid detta var en större stuga uppförd för timmermännen och
en annan för sjöfolket. Den förra kallades Stora Bracken (baracken)
eller på folkspråket ”stor brattjin”. Dess ugn eldades endast
med björkved för att inte gnistor skulle antända varvet. I stugan
fanns breda sänglavar längs väggarna för timmermännen.
Byggmästaren och kaptenen, som övervakade skeppsbygge och reparationer,
hade var sin kammare. Stugorna tillhörde Turdin och hans rederi, och fanns
där redan 1808, då fru Turdin en tid under kriget bodde där. Även
Adolf Hammarin och Gustav Lindqvist hade stugor på Djupsten. År 1846
fick stadsfiskal J. H. Forssén rätt att bygga en fiskarstuga
på holmens norra udde. 14) Rektor Karsten byggde sig 1859 en stuga
på holmens sydligaste del mot Bådaviken. Den ägdes senare av
rådman C. W. Sundström och hans arvingar. Senare byggdes konsul
Carl Nylunds och sjökapten Jakob Silfvasts gemensamma stuga på östra
sidan om holmen. På 1860-talet flyttade Nylund sin sommarstuga till den
nya hamnen vid Andra sjön. År 1902 uppdelades Djupsten i villalotter.
De bebyggda tomternas antal var då 15. 15)
Till varvet hörde
som en viktig del även en större smedja. Smedmästare var ”Djupstenssmeden”
Johan Johansson Nordling (f. 12.11. 1802). Han var samtidigt under många
år vakt på varvet. Det var Nordling som, byggande på egen erfarenhet,
förmanade: ”an' ska int' lämn' släggon på städe
ti nattin, för tå klappar 'on.”
Varvet hade två bäddar,
en större och en mindre, utlöpande mot öster tvärs över
älven. Längs dessa gick fartygen av stapeln. Norr om varvet, i den från
älven inskjutande viken med sandstrand, låg en hamnplats. Där
drogs stora barkasser och förningsbåtar opp på rullor till sitt
vinterkvarter.
Den mindre skeppsbädden låg några steg söderut
från den större. Även skeppsbäddarna blottades vid den nämnda
stormen 1911. Z. Schalin gjorde då en skiss till en situationsplan över
Djupstensvarvet, förvarad Schalinska samlingen. 16)
Den stora
varvsstugan brändes på 1850-talet ned av våda av ”meitarpojkan”,
som haft eld i stugan. 17)
Utanför Djupsten på den vida
innanfjärden i lä om Hästbådan och Sandörn låg
ännu på 1840- och 1850-talen stora
barkskepp och fregatter ankrade. Överhuvudtaget var det livligt på
vattnen kring Djupsten ännu vid denna tid. Det vimlade av mindre jakter,
förningsbåtar och haksar. De förra var mycket långa pråmar
för transport av tjära. De roddes med många par åror. Vid
lämplig vind stack man upp en mast och hissade ett väldigt råsegel.
Tjäran fördes från tjärhovet vid gamla
hamnen ut till upplagsplatsen på Djupstens norra udde eller direkt till
skeppen. En av båtförarna vid denna tid var Samuel Appelberg från
Soklot (”Bäckoljs-Samuel”). Rådman Adolf Hammarin d.ä.
ägde vid sin död 1824 en sådan lastbåt om 80 tr.s och en
om 50 tr:s dräkt, båda med segel och tackling. Nils Hammarins änka
Carolina Svahn ägde vid mannens död 1826 flera sådana lastbåtar.
Haksarna
var mera fartygsliknande båtar, halvdäckade, ”med en mast och
storsegel jämte klyvare och stagsegel. De förde vanligen tjära
till Sverige och hämtade salt tillbaka.
Rådman Sundström 18)
ägde såsom på annat ställe nämnes en hax eller däckad
båt om 10 läster med namnet Friheten, byggd 1854 i Vexala. Under orientaliska
kriget, berättar Erik Wikblom, blev dess segel en gång genomskjutna
av engelska kulor. Befälhavare var då sedermera tullvaktmästaren
Georg Alexander Eklund (f. 1832, d.1905). Friheten hann trots beskjutningen
undan till Umeå. ”Gubben” Johan Savander, garvare i Nykarleby
och purfinn till börden (f. 3.12. 1802 i Borgå, kom till Nykarleby
1831, d. där 21.3. 1861), hade före avresan varnat Eklund: ”Hör
Eklund, tu ska paka tej untan, annars skikka engelsman kulona i tej!” Eklund
följde på sitt sätt rådet och klarade sig. Men en annan
gång hade Savander skäl att säga: ”Riiheten räver ruppona!”,
då Friheten med sin planklast råkat i kollision med en annan båt
och s.a.s. ”stupat på näsa”, varigenom det såg ut,
som om den velat ”gräva grubbor” (gropar) i sjöbottnen. 19)
Matts
Lithéns skonert Activ hörde till dem som omtalas från 1830-talet.
Den var klumpigt byggd och kallades därför av folket Hobbiln. Ett annat
öknamn på den var Runkina, emedan den var mycket rank. Den låg
vid ”sidavind” så starkt över, att man på långt
håll såg kopparförhydningen blänkte. Därav öknamnet.
Den var byggd i Oxkangar och förliste 1837.
|