Om Kiirus' förlisning berättade sjömannen Henrik Gustaf Hellstrand följande. Kiirus hade legat för ankar ute på redden, men ankaret hade draggat och fartyget kolliderade med en skonare och slog läck
av stötarna. Skonaren tog en bogserbåt och lät föra sig in i hamnen. Kiirus' besättning gick i skeppsbåten. Kaptenen
ämnade gå med, men styrmannen sade: ”Kapten, ska vi inte vara på fartyget till sista man?” Styrmannen var, framhåller Hellstrand,
från Jakobstad. ”Jo, svarade kaptenen, ”kom in då, så ska vi ta oss en sup!” Besättningen seglade en
stund omkring fartyget, men måste lämna det. Då stod vattnet redan över däck. Snart gick det till botten. 28)
Befälet
vid fartygets undergång 29) fördes av kapten Carl Johan Pettersson, 30) som den 5 okt. 1870 inmönstrat besättning
i Nykarleby och som drunknade jämte styrmannen Herman Kecklund från Jakobstad, medan den övriga 7 man starka besättningen räddades.
Hellstrands berättelse bekräftas även från annat håll. Kiirus hade kommit på drift och kolliderat med ett engelskt
fartyg på Yarmouths redd och sjunkit. 31)
Besättningen vid inmönstringen för denna sista resa utgjordes av:
Namn |
|
Hemvist |
Ålder |
gift/
ogift |
Hyra |
Styrman |
Herman Kecklund |
Jakobstad |
|
|
80 |
Timmerman |
Matts Wiklund |
Nykarleby skn |
30 |
gift |
37 |
Matrosen |
Johan Backlund |
Nykarleby |
52 |
ogift |
57 |
Lättmatrosen |
Jacob Jansson |
” skn |
36 |
gift |
40 |
Jungman |
Erik Nyman |
” skn |
18 |
ogift |
27 |
” |
Thomas Back |
” skn |
21 |
gift |
20 |
” |
Jacob Backlund |
Nykarleby |
29 |
gift |
18 |
Kocken |
Jacob Boström |
” skn |
25 |
gift |
18 |
Fartygets dräkt uppges till 72 läster. Det tillhörde handl. Carl Nylund m.fl. Destinationen var Nordsjön och vidare efter
order. Inmönstringen förrättades av waterschouten J. H. Forssén. 32)
För byggandet av barkskeppet Alexander II, som gick av stapeln 1856, ombyggdes och reparerades såsom tidigare nämnts det Hammarinska varvet på Alörn av
rådman Adolf Hammarin d.y., rådman C. J. Berger och handl. Jakob Kerrman. Hammarins 2/5 i varvet ärvdes efter hans död 1857 av
hans änka Susanna Carolina och svärsonen N. Enegren. Andelen såldes i juni 1858 jämte befintliga åbyggnader, bestående
av fartygsbädd, magasin, boningshus, smedja, mastskov etc. av dem till rådman Carl Grundfeldt, som sålunda blev kompanjon med Berger och
Kerrman. Detta varv begagnades därefter av Nykarleby stads Warfsbolag för de stora fartygsbyggena.
Samtidigt köpte Grundfeldt änkan
Hammarins och svärsonens ärvda andelar i upplagsplatsen vid Åminne lastageplats jämte därå befintliga magasiner, tjärbodar,
skov och skylen, ävensom halva andelen i nedrullningsplats och brygga vid stranden. Köpebrevet uppsattes i koncept av Grundfeldt i Nykarleby,
sändes därefter till Kuopio, där änkan Susanna Carolina Hammarin uppehöll sig hos sin syster efter branden, och återsändes
därifrån utskrivna, undertecknade och bevittnade tillbaka till Nykarleby. Brevet är poststämplat i Kuopio den 15 juni 1858.
Barkskeppet Alexander II om 263 svåra läster var ett av stadens största fartyg genom tiderna. Det var från början försett med
kopparförhydning (”kopparfast och kopprat”). Det inledde byggandet av de stora enheter, som under de följande åren tillkom som
ett tecken på den efter kriget nyvaknade optimismen och framåtandan bland stadens köpmän och redare. Namnet var en hyllning till Rysslands
nye kejsare och ett utslag för den solidaritet stadens borgerskap under kriget känt med kejsarhuset och riket. Fartyget ägdes av rådmännen
Ad. Hammarin och C. J. Berger samt av handlanden och kofferdikaptenen Jakob Kerrman, som även förde fartyget. Den 20 okt. 1856 erhölls
certifikat och inmönstrades besättning för den första resan. Emedan detta var ett av stadens största fartyg anföres den första
besättningslistan och mätebrevet här i sin helhet:
Namn |
|
Hemvist |
Ålder |
gift/
ogift |
Hyra |
Styrman |
Joh. W. Rundström |
Nykarleby |
28 |
ogift |
16 |
Konstapel |
Julius Aspegren |
” |
20 |
” |
8.50 |
Timmerman |
Johan Jacob Hintz |
” |
43 |
gift |
11.25 |
Båtsman |
Johan Sandström |
Nyk. skn |
42 |
” |
10.75 |
Matros |
Anders Johan Öberg |
Jakobstad |
47 |
” |
10 |
” |
C. J. Öberg |
” |
24 |
” |
10 |
” |
Matts Löfsten |
Nykarleby |
36 |
” |
10 |
Undertimmerman |
Matts Kronqvist |
” |
33 |
” |
9 |
Lättmatros |
Eric Skog |
Nyk. skn |
37 |
” |
9 |
” |
Anders Andersson Bertula |
” |
30 |
” |
8 |
Jungman |
Eric Westerlund |
” |
35 |
” |
8 |
” |
Johan Johansson Sund |
” |
26 |
” |
5 |
” |
Eric Edvard Pettersson |
Nykarleby |
19 |
ogift |
4 |
” |
Matts Mattsson Rundt |
” |
18 |
” |
3.50 |
Kock |
Anders Skutnäs |
Pedersöre |
43 |
gift |
6 |
Kajutvakt |
Julius Bäckman |
Nykarleby |
17 |
ogift |
3 |
Besättningens antal uppgick sålunda till en styrman och 15 man. Av dem var 8 från staden, 5 från Nykarleby socken, 2 från
Jakobstad och 1 från Pedersöre. Åldern varierade mellan 17 och 47 år. Fem var ogifta, bland dem styrmannen. Lönen varierade
mellan 3 rubel s:r för kocken och 16 rbl för styrmannen.
I stället för Erik Pettersson, som insjuknat, inmönstrades den 31
okt. jungman Anders Johan Kif mot 6 rbl sr i månadshyra.
Några exempel på skeppets resor kan anföras. Den första resan
gick via Helsingör till Livorno och Cagliari, dit man anlände den 14 febr. resp. 1 april 1857. Den 25 maj passerades Helsingör på nytt
på återfärden och den 2 juni var man i Uleåborg. Där avmönstrades Kronqvist, Skog och Westerlund. I stället påmönstrades
lättmatrosen Fromh. Raukus och jungmännen Gust. Sangilampi. Em. Joensuu och C. W. Jansson. Resan gick nu till Newcastle, dit man ankom den
23 sept., till Genua den 31 dec 1857, till Odessa den 15 maj och Konstantinopel den 20 maj 1858. Till Cardiff anlände fartyget den 7 sept. s.å.
Av besättningen hade Raukus och Joensuu rymt under resan.
54. Barkskeppet Alexander II av Nykarleby. Kapten J. Kerrman. Oljemålning 18 maj 1860. Foto Sjöhist. institutet, Åbo Akademi.
[Svartvit
bild i Birck. Färgbilden av målningen som numera finns i Forum Marinum i Åbo tillhandahölls av Lars Pensar.] |
De följande resorna gick även de oftast till Medelhavet och Svarta havet, och därifrån tillbaka till Hull eller Newcastle. Via Barcelona
och Genua ankom fartyget sålunda i april 1861 till Konstantinopel. Därifrån gick resan till Gibraltar (13 maj), Antwerpen (28 juni) och
Hull (12 nov. 1861) [Öfversegling], Cagliari (mars 1862), Konstantinopel (maj s.å.), Marseille (juli s.å.), Odessa (sept. s.å.) och Cagliari (mars 1863).
Alexandria (aug. 1864) och Hull (jan. 1865) är andra angöringspunkter på Alexander II:s resor i tjära, virke etc. ut från
Finland och salt, spannmål, järn etc., från olika hamnar till England och Finland. 33)
[Dags
igen för ett hopp för den som inte har skeppsmätning som specialintresse.]
Mätebrevet av den
2 okt. 1856 visade, att skeppet var byggt av furu och gran på kravell:
Lång över stäv
vid spunningarna |
133 |
fot |
Bred midskepps från
yttre till yttre kant av bordläggningen |
32,50 |
” |
Djupgående,
tom akter |
9 |
” |
” ” för |
8 |
” |
” med last akter |
16 |
” |
” ” ” för |
15 |
” |
169 = 7; 158 = 7 = 7 nedsänkningshöjden
133X32.50 = 4322X7 = 30,254
30254 = 270 7/56 svåra
läster efter 4:de klassen.
112
Vid mätningen saknades ved, vatten och proviant, varför avdrogs 7 7/56 läster,
då skeppets rätta dräktighet efter utsatt djupgående blev 263 svåra läster efter 18 skeppund per läst.
4322=
42 80/101 läster fordrades att nedtrycka en fot vid lastlinjen,
101
4322= 36 1/60 d:o vid losslinjen.
120
Mätning hade utförts av skeppsmätaren J. H. Forssén. Fartyget hade byggts av skeppsbyggmästaren M.
Henriksson. Bland arbetsfolket nämnes smeden G. Kärr och timmermännen Jakob Hintz och Jakob Högbacka. 34)
Skeppets förste
befälhavare Jakob Kerrman hade avlagt skepparexamen 1844 och därefter varit delägare i och fört skonerten Marie (skeppsporträtt
1848, Sjöhist. mus., ÅA). S.å. köpte han skonerten Två Bröder om 44 1/2 läster, som han sålde följande
år. Han ägde 18511854 1/5 i barkskeppet Maria Mathilda om 186 1/3 läster; resten innehades av handl. C. J. Thodén
i Jakobstad. Det såldes 1854 i Göteborg.
Fru Maria Albertina Kerrman (f. Bergh) var med på Alexander II:s andra resa 18571858,
som gick till Odessa. Utanför Konstantinopel gjorde fartyget två år senare haveri efter att ha påseglats av en turkisk bark och fått
relingen inslagen. Kerrman måste nu processa på turkiska för att få skadeersättning. För att få medel till processen
telegraferade han hem efter den brandstodssumma, som just hade utfallit för hans gård i Nykarleby, som brunnit upp vid den stora branden s.å.
Vid
en tidigare färd (1852) hade Kerrman också haft sin fru med. Då de kom hem och frågade efter nyheter, svarades att intet annat hänt,
än att Vasa brunnit ned.
Kerrman lämnade 1860 befälet över Alexander II till sjökapten Julius Häggström och övertog 1861 i stället befälet på Österbottniska Ångfartygs AB:s ångfartyg Grefve Berg, som gick mellan
Stockholm och S:t Petersburg. Detta var ”Kucku” Kerrmans glansperiod som sjökapten. Han fördubblade sin energi, skröt och skroderade
och var ej litet smickrad över att kallas ”Grefven”. Han var känd i alla städer under det namnet och i synnerhet på Stockholms
finaste värdshus. Men glansen förbleknade tämligen snart och Kerrman fick 1863 lämna Grefve Berg. 35)
|
55. Fru Maria Albertina Kerrman, f. Bergh.
Foto 1869. |
56. Sjökapten
Jacob Kerrman.
Foto 1869. |
Från juni 1863 till aug. 1865 förde han ånyo befälet på Alexander
II. Den 22 aug. sistnämnda år ingav han för avmönstring det den 30 juni 1863 utfärdade passet och anmälde, att av de
i Nykarleby påmönstrade 16 besättningsmännen hade den 7 sept. 1863 konstapeln Erik Höglund, matrosen Karl Axelson, jungmännen
Isak Blomqvist och Axel Axelson, lättmatrosen Johan Ohls och kajutvakten Karl Gädda blivit avmönstrade i Jakobstad. I deras ställe hade
samma dag påmönstrats konstapeln Karl Kristian Nyman, matrosen Karl Råman, lättmatrosen Johan Skultén, jungmännen Arvid
Alexander Ahlbäck och Karl Gustaf Pettersson. Följande hade rymt från fartyget: i Hull den 28 jan. 1864 konstapeln K. K. Nyman, jungmännen
A. A. Ahlbäck och J. J. Sandell, i Newcastle den 22 juni s.å. J. Skultén, varjämte jungmannen M. J. Jakobsson den 11 nov.
1865 blivit för slagsmål kvarlämnad i fängelse i Hull, allt enligt påteckning i passet av vederbörande konsuler.
De
övriga av besättningen, jämte matrosen Leander Back från Gamlakarleby och jungmannen Isak Björnberg från Björneborg,
vilka påmönstrats Back i Hull den 28 jan. och Björnberg i Havanna den 1 april 1865, var närvarande, hade intet att anmärka och
avmönstrades. Åtal skulle väckas mot de förrymda. 36)
Befälet på Alexander II fördes i sept. 1865
av sjökapten Johan Halin, och fartyget tillhörde då C. Grundfeldt; C. J. Berger, J. Kerrman och P. A. Lybeck. I juli 1866
blev Kerrman på nytt skeppare på fartyget, tills hans svåger, sjökapten Anders Granholm övertog befälet 18681871.
Under det sista året som Nykarlebyfartyg 18711872 fördes befälet av koff.kapten Alexander Humble från Jakobstad.
Om barkskeppet Alexander II:s vidare öden vet vi, att det 1872 såldes till handl. A. Terichoff i Lovisa för 60.500 mk och att det under en följd
av år fördes av sjökapten C. M. W. Lagerstam. Skeppet hade förbyggts 1868 och 1880 och räknade nu 435 reg.ton, var kopparförhydat
och hade ett största djupgående om 17 1/2 fot. 38)
Ännu 1894 var fartyget upptaget i Sjöassuransföreningens skeppslistor.
Dess försäkringsvärde var 25.000 mk. Det tillhörde då A. Terichoffs Aktie Bolag och befälhavare var sjökapten Karl Soini.
Fartyget var nu 38 år gammalt och kondemnerades tydligen samma år, eftersom det ej mera upptages i skeppslistan. 39)
[I Nykarleby stads historia nämns inte att det blev totalhaveri utanför Helsingfors i november 1894. Kaptenen Karl Soini spolades över bord och två unga besättningsmän, Karl Gustaf Segerberg från Lovisa och August Johansson från Pernå omkom vid sjösättningen av storbåten.
För övrigt finns en del felaktigheter om barkskeppet Alexander II efter försäljningen till Lovisa 1872. På museet i Lovisa finns tavlan (kopia?) med Alexander II och Kerrman som befälhavare, men på en vit lapp under står det att Alexander II byggdes i Nystad.
På motsatta väggen finns en översikt över Lovisas fartyg där står att Alexander II byggdes i Lovisa 1872 och det var sista skeppsbygget på stadens varv.
Alf Grop:
(Inf. 2009-02-17.)]
Under sin långa
sjötjänst hade fartyget upplevt många stormar och äventyrligheter. Det svåraste haveriet inträffade i sept. 1883 i floden
Tees i England. Det påminner mycket om Uskos haveri följande år i Engelska kanalen, ehuru Alexander II:s slutade lyckligare.
Fartyget
var på väg från Lovisa med props till Middlesbrough och bogserades den 13 sept. med lots ombord uppför Tees. Kl. 14.30 stannade skeppet
på en sandbank S om den rätta farleden nära Eston Jetty och kunde ej fås loss. Vattnet var i fallande och fartyget började kränga
över till styrbord så att man befarade, att det skulle kantra. Midskepps om styrbord visade sig en 5 tums upphöjning och när fartyget
åter rätade upp sig, fann man 3 fot vatten i rummet. Skeppet lossnade dock från banken och bogseringen fortsatte. Den 14 sept. kl. 1 på
natten förtöjdes fartyget i Middlesbroughs dock.
Vid besiktningen befanns fartyget mycket ”begifvet och utan sin vanliga form”.
Främre delen av fasta kölen var illa krossad och delvis borta, kriet, d.v.s. understa delen av förstäven likaså, hela löskölen
var förlorad ända till 30 fot från stäven samt i övrigt krossad. Hela metallförhydningen var illa medfaren, nåt och
laskar överallt öppna och begivna, likaså knän och timmerändar, bultar och tränaglar hade lossnat o.s.v.
Skadorna reparerades
sedan i Middlesbrough. Sjöassuransföreningen ersatte haveriet med 18.845 fmk. Sedan seglade Alexander II ytterligare i elva år, varunder
skeppet bl. a. i jan. 1887 kolliderade med ett obekant fregattskepp i Atlanten, men det oaktat tog sig fram till destinationsorten Marseille, vilket
allt visar, att Nykarlebyfartygen vid denna tid var stadigt byggda och av gott virke. 40)
Med året 1857 var förlusterna
under kriget definitivt ersatta. Då byggdes såsom tidigare nämnts två nya skepp, nämligen barkskeppet Alku om 266 läster
och briggen Onni om 125 läster.
Härom berättas följande. Redare för Onni var handl. Edvin Gellin, 41)
handl. Abr. Westlin, handl. Gustaf Gottleben och den tidigare nämnde sjökaptenen C. A. Sjöberg. De var bland timmermännen
och varvsarbetarna kända som ”fyra slösare”, som varje lördagskväll trakterade skeppsarbetarna så grundligt extra,
att de hade sig en ordentlig fylla. ”Sju gnidare”, d.v.s. C. Grundfeldt, P. A. Lybeck, C. W. Sundström, M. Sandström,
A. Dyhr, E. A. Waselius och A. G. Olson, som 1856 bildat Nykarleby stads Warfs Bolag och övertagit Hammarins varv på Alörn,
byggde samtidigt barkskeppet Alku. De bestod vid lördagslikviden endast en sup extra åt varje arbetare. 42)
Onni och Alku stod samtidigt på stapeln på Alörn. Onnis timmermän var från Nykarlebytrakten, Alkus från Pedersöre.
Det påstods, att de förra hann långt före de senare. Därför skall också redaren ha hotat att minska Pedersörebornas
dagspenning, vilket möjligen bidrog till att de kallades ”gnidare”. Vid den lyckade utskjutningen den 4 sept. 1857 gick Alku först
av stapeln och Onni sedan. Redarna var ombord på fartygen. ”Slösarna” och deras folk var fulla redan före utskjutningen,
och skröt med att deras fartyg skulle löpa utså galant.
Alku var byggd av furu och gran på kravell av skeppsbyggmästaren
M. Henriksson, fördes till 1860 av sjökapten C. P. Löfberg och sedan till 1869 av sin tidigare styrman sjökapten Ernst
August Henelius och efter honom av bl. a. sjökapten Gabriel Wilhelm Aspegren d.y., bekant för sitt eldröda skägg. 43)
Skeppets andra resa 18581860 är beskriven i d.a. del III.
År 1857 förvärvades även genom köp briggen Nadeschda om 154 läster, byggd 1841 och ombyggd 1848. Fartyget synes emellertid ha varit i dåligt skick, varför efter en första resa sommaren
1857 från Brahestad till London, dess hösten 1857 tillämnade utrikesresa inställdes på grund av iråkat haveri. Besättningen
avmönstrades i dec. s.å. Redare var kofferdiskepparen J. H. Broman och handl. C. E. Ekholm.
57. Sjökapten L. J. Axelson. Foto 1870-talet.
Den 31 maj 1858 inmönstrades ny besättning om 12 man för resa på Nordsjön
under Bromans befäl. 44)
S.å. byggdes briggen Toimi om 151 läster på Munkgrundet av brukspatron Otto v. Essen,
bröderna G. M. och Frans Hedström och handl. Elias Roos. Den förde 12 mans besättning. 45) Sjökapten Frans Hedström
förde befälet 1860 och sjökapten Julius Ranck 1862. År 1865 ägdes fartyget av rådman C. W. Sundström, handl. G. M.
Hedström, J. W. Lundqvist, C. Nylund och Alfred Häggblom. De edgick den 23 okt. s.å. att de ägde briggen Toimi och uppgav,
att det var byggt på Bonäs varv i Nykarleby socken av furu och gran på kravell. Fartyget såldes 1868 till Helsingfors. 46)
Till
Nykarlebyfartygen räknades även den tidigare nämnda klipperskonaren Iris, som inköpts från Vasa av patron Erik Anders Rechardt 47),
och där i tiden tillhört patron Grönberg. Rechardt var omkring 18521858 ägare till Sandnäs glasbruk i Vexala vid Monäsviken.
Denna var så djup, att stora fartyg kunde gå in och lägga till omedelbart nedanför bruket. Iris fördes av sjökapten Matts Edvard Sarlin och seglade ”som en docka”.
Den tidigare nämnda skonerten Wikingen om 39 läster, redare P. A.
Lybeck och C. W. Sundström, gick på Lübeck, Lissabon och Spanien med tjära. Den fördes av sjökapten Abraham Svahn,
som 1861 flyttade till Jakobstad, och därefter från maj s.å. av skepparen Carl Gustaf Jungell från sistnämnda stad. Fartyget
förbyggdes 18611862 och räknade i juni 1862 47 lästers dräkt. 48) Från 1863 till och med 1865 fördes Wikingen av sjökapten Carl Johan Pettersson, varefter denne fick befälet på skonerten Kiirus. Kapten på Wikingen blev
då på nytt C. G. Jungell till och med 1868. I maj 1869 var C. J. Pettersson på nytt befälhavare på fartyget,
men förlorade detsamma på grundet Tufvan utanför Hällgrunds båk samma höst. En del bärgade varor utannonserades till
offentlig auktion av tullkammaren i Nykarleby den 11 dec. s.å. 49)
Skeppets andra resa 18581860 är beskriven i
d.a. del III. |