Djupstens
varv hade sin glanstid på 1830-talet. På 1840-talet flyttades
uthamnen och skeppsbyggeriet till Alörn. Både gamla hamnen vid Åminne,
som fortfarande var tull- och lastageplats, och Djupstenshamnen, befann sig då
i dåligt skick.
Den 17 nov. 1845 beslöts emellertid på
anmälan av J.A. Lybeck, som förvaltade stadens hamn- och båtkassa,
att på kassans bekostnad lägga bryggan vid Åminnet av gråsten
med erforderlig utsträckning, och att vägen från denna brygga
uppför backen, som dittills varit belagd med plankor, skulle stensättas
med utvald småsten och på varje sida förses med rännstenar
för vattnets avlopp och för att vattnet ej skulle skada den stenlagda
vägen. Även Djupstensmöljan skulle repareras.
Kajen eller
möljan vid Djupstens holme liksom den allmänna lastnings- och lossningsbryggan
vid Åminne, som var av trä, och det nämnda plankgolvet från
bryggan till vägen var då så ruttna, att de var närmast
obrukbara.
Vad vägen från bryggan beträffar, fann magistraten
emellertid den 11 okt. 1847, att stensättning av denna var onödig. Vägen
skulle iståndsättas med plankor som förut.
Stadens packhus
vid Gamla hamnen befann sig på 1840-talet likaså i fallfärdigt
skick. Den 1 maj 1845 anförde tullförvaltaren Johan Fredrik Lannér,
att pack- och våghuset befunnits vara ej allenast så gammalt och förfallet,
att det ej kunde iståndsättas, utan också till utrymmet trångt
och otillräckligt för varor som inkom till packhuset för att tullbehandlas
där och vägas. Byggnaden var indelad i två rum och låg invid
och på östra sidan om allmänna postvägen vid stadens nederlagsplats,
Åminnet.
Lannér yrkade nu, att ett nytt pack- och våghus
måtte uppföras invid älven på ett lämpligare ställe.
En ny vågbalans borde anskaffas till våghuset, emedan den större
av de två, som fanns där, var för kort. Därjämte borde
järnkättingar till skålarna och 30 lispunds vikter anskaffas utöver
dem, som fanns tidigare.
Rådman J. A. Lybeck och handlande Albert
Dyhr utsågs nu att avsyna packhuset jämte tullförvaltaren. Dessa
konstaterade, att byggnadens mått var 17x10 alnar i längd och bredd
och 7 alnar i höjd till takbandet. Väggar och tak var i brukbart skick,
men golvet bristfälligt, i det att golvvaglarna sviktade och gav vika för
tyngder, emedan de vilade på osäker grund. De borde därför
upptagas, stärkas och omläggas. Den bjälke i våghuset, som
uppbar vågen, var klen och svag och borde förnyas och upphöjas.
Vad
läget beträffar, ansåg synemännen, att det var bra. En olägenhet
var dock, att den person, som hade bevakningen över varornas upplossning
vid älvstranden, som var av betydande höjd, ej på samma gång
kunde ha tillsyn vid packhuset. Vågbalansen skulle bli ändamålsenligare,
om den vore litet längre. Större säkerhet vid vägningen skulle
även vinnas, om skålarna hade järnkättingar i stället
för hänglinor av hampa.
Lannér anmärkte härtill,
att den gamla pack- och våghusbyggnaden, även om den bleve försatt
i fullt stånd, ej komme att motsvara sitt ändamål, emedan den
var alltför inskränkt och otillräcklig för stadens handel
och rörelse. Detta bevisades av att den ej ens inrymde varor för tullbehandling
av en enda fartygslast, utan måste enskilda magasin även då tillgripas.
Detta förhållande var ej förenligt med gällande överhetliga
författningar och påbud. Packhuset borde dessutom vara beläget
vid älvstranden, där lastningen och lossningen av varorna vanligen försiggick,
för att underlätta kontrollen för tullkammarföreståndaren,
som hade att iakttaga och bevaka Höga Kronans rätt och fördel.
Huset
borde således uppföras invid älven vid Åminnet. Det borde
vara 24x12 alnar i längd och bredd och 13 alnar i höjd och indelat i
2 lika stora rum med mellanbotten eller vind, som borde upptaga 5 alnar av husets
höjd. Den gamla vågbalansen kunde användas, om den förlängdes
med 1/4 aln i vardera ändan, och bjälken som uppbar vågen förstärktes
och höjdes.
Borgerskapets äldste ansåg däremot, att
det gamla packhuset borde bibehållas, i synnerhet som stadens handel och
rörelse i allmänhet och i synnerhet importen av varor, som tullbehandlades
i packhuset, under senaste år betydligt avtagit. Då staden dessutom
nyligen fått vidkännas kostsamma allmänna byggnadsarbeten, saknades
medel att uppföra en ny byggnad.
Magistraten förenade sig med
stadens äldste och avslog Lannérs yrkande. Det gamla packhuset skulle
sättas i fullt stånd, vågbalansen förlängas ½
aln och järnkättingar anskaffas till vågskålarna jämte
20 lispunds vikter utöver de tidigare.
Lannér anmälde missnöje
och fick den 11 aug. guvernörens resolution på att magistraten bort
undersöka packhusets beskaffenhet och ev. ny plats för detsamma. Målet
återförvisades därför till magistraten. Först
i juli 1848 anmälde Lannérs efterträdare Jakob Falck på
nytt ärendet hos magistraten. Denna gång förordnades byggmästaren
Matts Henriksson att med biträde av orgelnisten Anders Gästrin och snickaren
Johan Sundqvist verkställa syn och besiktning. Resultatet blev, att de sakkunniga
avrådde från en kostsam reparation, i all synnerhet som huset låg
på en mycket avsides plats från den allmänna bryggan, där
varupråmarna måste landa. Huset var dessutom för litet för
att kunna inrymma en varulast ens från ett 30 lästers fartyg. Eftersom
det fanns en vida rymligare plan närmare stranden med goda lossningsmöjligheter
rekommenderade de sakkunniga, att ett nytt pack- och våghus skulle uppföras
i stället för det gamla på den nämnda platsen vid Åminnet.
Tullförvaltare
Falck anmälde vidare, att den lämpliga platsen för det nya packhuset
fanns på allmänna lastageplatsen mellan rådman Bergers magasin
på södra och handl. Ekholms magasin på norra ändan utmed
allmänna landsvägen, på det ställe där två gamla
och förfallna tjärubodar nu stod. De tillhörde rådman Lybeck
och skepparen Brunström. Byggnaden borde även innehålla ett konfiskationsmagasin
och en stämpelkammare eller inalles 4 rum. Huset borde vara 36 alnar långt
och 12 alnar brett samt 8 alnar högt till takbandet och stå på
en 3/4 aln hög stenfot. Stämpelkammaren borde förses med eldstad
och fönster.
Magistraten och borgerskapets äldste förenade
sig om tullförvaltarens synpunkter och biföll till att ett nytt pack-
och våghus av den nämnda storleken skulle byggas på den föreslagna
platsen. Denna skulle inlösas av rådman Lybeck och skepparen Brunström.
Huset skulle vara indelat i 4 rum, med stämpelkammaren på norra ändan,
därefter våghus, packhus och sist på södra ändan konfiskationsmagasin.
Hela huset skulle ”myssjas” eller moss-sättas. Stämpelkammaren
skulle förses med trossbottensgolv och mellantak, eldstad och fönster.
Borgerskapets
äldste skulle se till att de dåvarande innehavarna skulle utrymma byggnadsplatsen.
Ännu
den 12 febr. 1849 hade ingen spekulant på byggnadsentreprenaden anmält
sig, trots kungörelser i kyrkorna i Nykarleby, Pedersöre, Purmo, Munsala
och Oravais. Stadsbetjänten Lingonblad avsändes då till Purmo
kyrka för att söka träffa avtal med någon person om bygget.
Det nya packhuset byggdes även 1850.
Som av det ovanstående framgått,
var hamnområdet tätt bebyggt med handelsmännens magasin och bodar.
Då Gustaf Turdin gick i konkurs 1838 ägde han sålunda en egen
lastageplats och åtta magasin vid Åminnet samt ett mindre magasin
nedanom Frill. De inköptes av Henrik Backman för 340 rbl 50 kop bco
ass. Hammarins, Lithéns, Bergers, Sundströms, Lindqvists och Lybecks
magasin och bodar var likaså talrika. Först på 1860-talet flyttades
lagerbyggnaderna till den nya hamnen vid Bonäsfjärden.
På
1850-talet hade landningsmöljan vid Djupsten ”i stadens inre hamn”
spelat ut sin roll. Trävirket var h.o.h. ”förfallit”. Då
något behov av möljan ej mera ansågs förfinnas, beslöt
magistraten, att virket skulle försäljas på offentlig auktion
den 2 nov. 1857, ”så vidt det framstår öfver vatten ytan”.
Virket inropades av rådman Alb. Dyhr för 3 rbl 25 kop sr.
Därmed
var Djupstens roll som ”uthamn” även officiellt utspelad. |