IX. HANDEL OCH SJÖFART 18101858
Export,
import och sjöfart till 1830-talets slut
|
Stadens ekonomi var vid början av
1800-talet nästan helt beroende av handel och sjöfart. I motsats till
grannstäderna industrialiserades Nykarleby endast obetydligt och kämpade
under hela 1800-talet, med undantag möjligen för 1830-talet, med stora
ekonomiska svårigheter. Den förblev även en av de minsta i länet
och förlorade mot 1800-talets slut sin betydelse som handelsstad.
År
1813 uppgick emellertid värdet av exporten från staden till 87.716:rbl,
importen till 71.808:rbl och hela handelsutbytet till 159.524:rbl bco ass., vilket
visar att handeln ordentligt kommit igång efter kriget. De viktigaste exportartiklarna
var fortfarande liksom på 1600- och 1700-talet skogsprodukter av olika slag.
År 1822 exporterades sålunda från Nykarleby:
tjära |
12.594 |
tr |
beck |
536 |
” |
pottaska
ca |
15.000 |
”
42) |
Importen omfattade bl.a. 1.286 tr salt. 43)
År
1825 exporterades bl.a. 767 tolfter plankor. 44)
Tullinkomsterna för Nykarleby uppgick till följande belopp 1820 och 1825:
Export |
Import |
Tullinkomster
tillsammans |
1820 |
1825 |
1820 |
1825 |
1820 |
1825 |
1156
r. |
1779 r. |
989
r. |
1363 r. |
2145
r. |
3142 r. |
Under 1820-talet började exporten av sågade trävaror
få allt större betydelse. Denna utveckling fortsatte under 1830-talet.
År
1832 exporterades sålunda bl.a. följande skogsprodukter:
tjära |
16.936 |
tr |
beck |
1.166 |
” |
plankor |
3.284 |
tolfter 45) |
Från 1838 föreligger följande statistik, som
även visar stadens ställning i förhållande till Vasa läns
övriga sjöstäder:
Utskeppade skogsprodukter
från städerna i Vasa län år 1838:
|
|
|
Vasa |
|
|
Gamla-
karleby |
|
|
Jakob-
stad |
|
|
Nykar-
leby |
|
|
Kristine-
stad |
|
|
Kaskö |
|
Tjära |
tunnor |
9.538 |
|
|
35.676 |
|
|
20.163 |
1/2 |
|
10.109 |
1/2 |
|
29.650 |
|
|
889 |
1/2 |
Beck |
” |
266 |
|
|
1.143 |
1/2 |
|
162 |
|
|
740 |
1/2 |
|
|
|
|
|
|
Harts |
lisp. |
214 |
|
|
|
|
|
360 |
|
|
27 |
|
|
1.106 |
|
|
25 |
|
Pottaska |
” |
12.633 |
|
|
15.006 |
1/4 |
|
5.186 |
|
|
906 |
|
|
20.693 |
1/5 |
|
1.176 |
2/3 |
Kimrök |
” |
19/20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
Bräder
och
plankor |
tolfter |
6.695 |
5/6 |
|
5.358 |
|
|
2.554 |
|
|
1.802 |
|
|
9.123 |
|
|
1.393 |
|
Hand-
spakar |
dussin |
23 |
2/3 |
|
1.300 |
|
|
834 |
1/3 |
|
31 |
|
|
703 |
1/2 |
|
|
|
Spiror |
” |
20 |
|
|
280 |
|
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bjälkar och sparrar |
” |
|
|
|
930 |
|
|
16 |
|
|
|
|
|
448 |
|
|
840 |
|
Båtshaks-skaft
och årämnen |
” |
78 |
|
|
171 |
|
|
13 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
Ved |
famnar |
143 |
1/2 |
|
109 |
|
|
|
|
|
42 |
|
|
306 |
1/2 |
|
145 |
|
Nykarleby låg sålunda på fjärde plats efter
Gamlakarleby, Kristinestad och Jakobstad vad tjärexporten och på andra
plats efter Gamlakarleby vad exporten av beck beträffar. I fråga om
bräder och plank låg Nykarleby på femte plats. Exporten var som
vi ser rätt mångsidig och omfattande vad Nykarleby beträffar,
utom de nämnda produkterna, mindre mängder av harts, pottaska, handspakar
och ved.
Staden hade 1835 som vi sett 885 invånare, av vilka 12 minuthandlare
och 1 hökare, 23 hantverkare, 7 skeppare och 64 sjömän. 46)
Vid början av år 1838 hade staden 16 fartyg med följande befälhavare
och lästetal:
|
|
Befälhavare |
Redare |
Läster |
|
|
Fregattskeppet |
Patientia |
W.
Bergendahl |
M. Lithén |
180 |
|
” |
Wänskapen |
J.
Törnvik |
” |
153 |
1/4 |
” |
Furst
Menschikoff |
J. Lalin |
” |
194 |
|
Barkskeppet |
Hoppet |
O. Brunström |
” |
118 |
|
Galeasen |
Najaden |
C.
A. Snellman |
” |
65 |
|
710 |
1/4 |
Fregattskeppet |
Trägen |
Zimmerman |
G. A. Lindqvist |
215 |
|
|
|
” |
Winner |
C.
P. Engman |
” |
175 |
|
390 |
|
” |
Juno |
H.
Lind |
I. Lindqvist |
159 |
|
|
|
Barkskeppet |
Jupiter |
J.
P. Rundström |
” |
138 |
|
|
|
Briggen |
Iduna |
Jon.
Arvid Kronlund (Jakobstad) |
” |
77 |
|
374 |
|
Fregattskeppet |
Ellida |
H.
J. Engström |
G. W. Turdins konkursbo |
148 |
1/3 |
|
Briggen |
Rhea |
G.
W. Aspegren |
” |
86 |
|
234 |
1/3 |
” |
Enigheten |
J.
H. Broman |
Ad. Hammarin |
102 |
|
|
” |
Paulina |
A.
Felander |
C. J. Collander |
64 |
|
Skonerten |
Thetis |
G. A.
Eklund |
J. A. Lybeck |
70 |
|
Briggen |
Elisabeth |
J.
Ölund (Jakobstad) |
M. Ahllund |
48 |
1/4 |
Fregattskeppet |
Emeli |
Chr.
Wennerholm |
J. A. Lybeck |
180 |
|
” |
(Emelie) |
|
G.
Turdin |
|
|
|
|
|
|
2.072 |
5/6 |
läst. |
|
Dessutom byggdes
ett skepp, som enligt planerna skulle bli över 300 läster, av handl.
G. A. Lindqvist samt ett lika stort av rådman C. J. Berger. 47)
Ingetdera skeppet nådde dock denna storlek (d.a.s.
469). Emeli, senare Emelie, som förvärvats i okt.
1837, nämnes ej i Skeppskalendern.
Under året såldes 1
fartyg om 86 läster, 2 fartyg om sammanlagt 212 1/3 läster förolyckades,
3 fartyg om 298 1/2 läster låg hemma och 11 fartyg om 1.634 läster
befann sig på sjöresor. Staden hade sålunda vid årets slut
14 fartyg om sammanlagt 1.932 1/2 läster och låg på femte
plats bland städerna i Vasa län. Endast Kaskö hade lägre lästetal. 48)
Även
från år 1839 föreligger uppgifter rörande utskeppade skogsprodukter
från städerna i Vasa län: |
|
|
Vasa |
|
|
Gam
la-
karle-
by |
|
|
Jakob-
stad |
|
|
Ny-
kar-
leby |
|
|
Kris-tine-
stad |
|
|
Kaskö |
|
Tjära |
tunnor |
8469 |
3/4 |
|
24,514 |
|
|
20,957 |
|
|
10,007 |
3/4 |
|
23,046 |
|
|
1,067 |
1/4 |
Beck |
” |
254 |
|
|
1,132 |
1/2 |
|
17 |
|
|
1,109 |
1/2 |
|
4 |
|
|
53 |
|
Harts |
lisp. |
185 |
|
|
|
|
|
550 |
|
|
116 |
|
|
60 |
1/2 |
|
|
|
Pottaska |
” |
6164 |
7/10 |
|
6,601 |
3/4 |
|
3,025 |
|
|
230 |
|
|
11,201 |
3/20 |
|
67 |
3/20 |
Bräder
och plankor |
tolfter |
8376 |
1/12 |
|
3,992 |
|
|
3,387 |
|
|
2,216 |
|
|
8,674 |
1/2 |
|
849 |
1/12 |
Hand-
spakar |
dussin |
33 |
|
|
773 |
1/4 |
|
669 |
|
|
45 |
|
|
450 |
|
|
6 |
|
Bjälkar
och sparrar |
st. |
|
|
|
39 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1,699 |
|
|
|
|
Spiror |
dussin |
6 |
1/2 |
|
5 |
2/3 |
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
36 |
|
Årämnen
och
båtshaks-
skaft |
” |
108 |
|
|
182 |
|
|
3 |
|
|
|
|
|
81 |
|
|
|
|
Ved |
famnar |
74 |
|
|
90 |
1/2 |
|
56 |
1/2 |
|
55 |
1/2 |
|
93 |
1/2 |
|
94 |
|
Tjärexporten hade sålunda minskat kraftigt på
ett år för alla städerna utom Jakobstad och Kaskö, där
den ökat något och Nykarleby, där den minskat obetydligt. Detsamma
gällde becket utom för Nykarleby och Kaskö, som kraftigt ökat
sin export. Exporten av bräder och plankor hade ökat för Vasa,
Nykarleby, Jakobstad och Kaskö, men minskat för Gamlakarleby och Kristinestad.
Exporten av bjälkar och sparrar hade nästan upphört, av spiror
likaså, medan exporten av pottaska hade minskat med ungefär hälften. 49)
Marknaden
för trävaror var detta och följande år särdeles dålig
i Newcastle och Hull, de största mottagarna av finländska trävaruprodukter.
Sommaren 1840 betalades för 11 & 12 tums plankor 4 3/4 pence per
löpande fot. Detta betecknades som ett särdeles lågt pris. För
en god och välsorterad last kunde möjligen 5 pence per fot erhållas.
Finska battens rönte bättre
efterfrågan, emedan endast en mindre kvantitet ännu under året
utbjudits. Priset på en god vara beräknades till 2 /8 pence per
fot. Tjäran betalades med 16 à 17 sh tunnan i Newcastle och 17 à
18 i Hull och fann god avsättning. 50)
Snart skulle dock sänkningen
av de engelska trälasttullarna förbättra marknaden för trävaror
från de nordiska länderna.
En försäljningsräkning
från firman Degener & Co i Lübeck kunde se ut så här.
Det gällde en leverans av 600 tr tjära från rådman Petter
Lybeck i Nykarleby.
Tjärtunnorna hade consignerats till Degener &
Co med skeppet Paulina, fört av kapten A. Felander och hade sålts
på fyra månader:
169 |
tr fin tjära, därav |
|
|
|
80
tr à 8:4 |
Lübsk
Courant |
660, |
|
83
1/2 ” ” 8:2 |
” ” |
678, |
7 |
163
1/2 tr fin tjära |
|
|
|
|
431 |
tr
grov tjära |
|
|
13 |
”
påfyllning |
418 |
tr grov tjära, därav |
277 1/2 tr à
7:4 |
Lübsk Courant |
2011, |
14 |
140 1/2 ”
” 7:2 |
” ” |
1001, |
1 |
418
tr grov tjära |
LCt |
4351, |
6 |
Umgälder
Frakt |
Inkommande
tull 588:1 tr 24:2 |
28. |
2 |
|
Umgälder
på tjärhovet |
|
|
|
|
att
emottaga |
75. |
2 |
|
vraksedel |
6. |
6 |
|
att
vräkas |
9. |
6 |
|
att
öppna och sprunda igen |
9. |
6 |
|
att
taxera påfyllningen |
9. |
6 |
|
lagerhyra
l månad |
9. |
6 |
|
Små
umgälder och drickspenningar |
2. |
14 |
|
Mäklare
courtage |
37. |
8 |
|
Provision
2 % |
87. |
|
274.6 |
Netto
provence den 10 febr. 1837 Lüb Ct |
4077. |
Lübeck
10 okt. 1837 |
|
Degener
& Co |
|
|
Erik Birck (1980) Nykarleby
stads historia del II, sid 425429.
Stig
Haglund digitaliserade.
Nästa kapitel: Markegångstaxan
1837.
(Inf. 2007-01-13.)
|