Magistraten fann emellertid,
att skepparen Emeleus tillställt kärandena, sjömännen Henrik
Sundqvist, Matts Westerlund, Carl Löfbohm, Anders Johan Wärnström,
Petter Anders Cronqvist, Anders Johan Salin, Johan Wikman och Johan Fredric Wörgren
av honom upprättade likvider till avräkningar i deras hyror, vilka rätten
enligt 16 kap. skeppslegobalken av sjölagen ansåg bindande för
svaranden Lindqvist. Dessutom visade den av rättsfiskalen i Amsterdam, D. E.
Nykerk, den 18 april 1836 upprättade och svaranden förevista räkningen,
att så mycket av lasten blivit bärgad från fartyget, att det
översteg besättningens innestående hyror m.m. Svaranden Lindqvist
ålaides därför att genast utbetala till kärandena deras fordringar. 130)
Detsamma
upprepades i sept. 1837, då sjömännen Matts Strömmer, Jacob
Grönlund, Erik Nylund, Johan Henrik Svedberg och Jacob Sigfrids upptedde
pass från Wiborg för magistraten och berättade, att de varit besättning
på skeppet Trägen, som anlänt till Wiborg. De i hemställde
nu till rättens afgörande, huruvida de var berättigade att taga
nya hyror, ehuru de icke var avmönstrade eller uppsagda. De frågade
också, huru de borde förfara för att utfå sina hos Lindqvist
innestående månadshyror. Magistraten förklarade dem fria från
fartygets tjänst, men ansåg sig ej befogad pröva deras fråga
om hyrorna, ”utan må de utsöka sina månadshyror och ansvara
för sin tjänst, bäst de kunna.”
Handl. Lindqvist förekom
nu på anmälan, jämte båtsmannen på skeppet, Gustaf
Henrik Broman, och anhöll att denne måtte avmönstras. Broman uppgav
sig ej ha bekommit några avräkningar av Lindqvist och fordrade månadspenning
för den tid han varit i fartygets tjänst samt dessutom skjuts från
Viborg till Nykarleby. Magistraten avmönstrade Broman med öppen lämnad
rätt att därest han ej i godo kunde förlikas med Lindqvist, i laga
ordning utsöka sin fordran. 131)
Befälhavare på Trägen var vid denna tid koff. kaptenen Zimmerman, som den 2 okt. 1837 påmönstrade
ny besättning på fartyget i Nykarleby. 132)
Fregattskeppet Winner gick dunkla öden till mötes. Befälhavare var sept.
1836nov. 1837 koff. skepparen G. A. Eklund. 133)
I
nov. 1837 återkom båtsmannen på Winner, Carl Svanström,
från Helsingör med Jakobstadsskeppet Superbe, fört av skepparen
Bäcklund. Winner ägdes då ännu av Lindqvist och fördes
som nämnts av kapten Eklund. 133) Följande år var denne emellertid
befälhavare på den i Pedersöre 1838 nybyggda skonerten Thetis om 70 läster, som ägdes av rådman J. A. Lybeck. Befälhavare
på Winner var nu koff. kaptenen C. P. Engman. 134) Möjligen
såldes fartyget hösten 1838, eftersom det ej mera omnämnes. 135)
Eklund påmönstrade besättningen på Thetis i juli
1838 för resa på östersjön. Hösten s.å. var han
tillbaka i Nykarleby och avmönstrade den 1 okt. besättningen på Trägen, som han tydligen fört med sig från Köpenhamn.
Där förde kapten Zimmerman fortfarande befälet på fartyget,
vilket framgått av att han den 5 nov. 1838 därstädes avmönstrade
kocken Matts Keppo från fartyget.
I april 1839 anmälde rådman
Lybeck, att han sålt skonerten Thetis till handl. A. Silfvius och
koff. skepparen C. O. Åberg från Borgå stad, dit fartyget
avseglade i maj s.å.
I sept. 1839 befann sig skeppet Trägen i Alexandria, där jungmännen Nils Backlund och Matts Jakobsson Peth
rymde. 136) Det såldes ”för Bodemeris skulld” i Marseille
i juni 1841 enligt meddelande till Lindqvist från handl. Fredrik Wessel
därstädes. 137)
Härmed hade ”den siste majgreven” 138)
förlorat alla sina skepp. Lindqvist försökte trots alla förluster
fortsätta som redare, men misslyckades, av allt att döma på grund
av penningbrist. Hans sista fartyg, barkskeppet Alltid 139) (”Trägen
Winner Alltid”) var under byggnad redan 1838. Det skulle bli över
300 läster, det största fartyg, som någonsin byggts i Nykarleby.
Det kom emellertid att bli liggande ofullbordat i åratal på Djupstens
varv, tills hallonbuskar bokstavligen växte upp genom bordläggningen.
Härom handlar Z. Topelius novell ”Augustas hallon”. 140)
Traditionen
berättar, att det för sin slösaktighet kända herrskapet Lindqvist
nog på sitt sätt försökte hushålla under det pågående
fartygsbygget. Fru Brita Caisa for med drejtappar i släden ut till varvet;
hon ville, sades det, föra litet ”byggnadsmaterial” till skeppet,
Likaså höll sig herrskapet någon tid med dragremmar (= romor)
av vidjor i stället för av läder, vilket gav upphov till öknamnet
”vidiromsherrskapi”.
Alltid var för
stort tilltaget för Lindqvists ekonomi, som då redan befann sig på
fallrepet, och man förstår att han försträckte sig ytterligare
vid byggandet. Det förtjänar emellertid nämnas, att ett par andra
Nykarlebyredare, råd- och handelsmännen Matts Lithén och Carl
Johan Berger, samtidigt på Djupsten byggde ett skepp, som var avsett att
bli lika stort, nämligen fregattskeppet NyCarleby. Detta fartyg stannade
dock vid 254 läster och blev färdigt 1839. Även fregattskeppet
Adolf om 267 läster byggdes dessa år på Djupstens varv av råd-
och handelsmannen Adolf Hammarin och blev färdigt 1840. I Jakobstad,
Kristinestad och Åbo var det vid denna tid gott om fartyg över 300
läster, i Jakobstad t.ex. fregattskeppet Ocean om 343 1/3 läster
och i Kristinestad fregattskeppet Fäderneslandet om 340 samt i Åbo
fregattskeppet Åbo om 350 läster. Topelius påstående,
att Lindqvist planerat ett fartyg om mer än 600 läster, som skulle ”överträffa
allt hvad den finska handelsflottan härintills sett storartat och inbringande
i skeppsbyggeri”, är dock knappast riktigt. Lindqvist kan ej mera vid
den tidpunkten ha tänkt sig ett sådant fantasibygge. Ett bygge om 300
läster var stort nog för Nykarleby, ehuru ej särskilt stort för
andra finländska sjöstäder. 141)
Resterna av det ofullbordade
skrovet övertogs småningom av rådman J. A. Lybeck, som 1846
gift sig med Lindqvists brorsdotter Augusta. Av den friska delen av virket lät
han bygga ett nytt, betydligt mindre fartyg, som fick namnet Augusta. Innan
det ännu var färdigt, sålde han det till nya ägare. 142) Augusta, var ett barkskepp om 113,5 fots längd och midskepps 30 fots
bredd samt 8,75 fots djupgående tomt och 16,45 fots lastat. Det byggdes
av furu på kravell på J. A. Lybecks skeppsvarv på Alörn,
såsom tidigare nämnts. Byggmästare var skeppsbyggaren Matts Henriksson.
Det blev färdigt sommaren 1849 och ägdes då av handlandena L. E.
Wallén, A. Westerlund och D. Lindfors i Helsingfors. Det uppmättes
den 10 juli s.å. av skeppsmätaren J. H. Forssén och befanns
ha en dräktighet om 226 61/118 svåra läster efter 18 skeppund
per läst. Mätebrevet utfärdades den 13 aug. s.å.
Vid
mätningen saknades ankaren och kettingar, segel och större delen av
riggen samt proviant, ved och vatten. Något avdrag ansåg man sig dock
ej behöva göra, emedan skeppet för masternas intagande lastats
med så mycket sten, som prövades svara mot det avdrag, som eljest bort
göras enligt författningarna. 143)
Den 20 aug. utfärdades
folkpass för en del av besättningen på skeppet för resa till
hemorten Helsingfors och vidare till utrikes ort. Det avseglade något senare
från Nykarleby under koff. skepparen Carl Anders Leanders befäl och
återvände ej mera till stadens hamn. Det skall ha tagits som pris av
engelsmännen vid Hvitsand utanför Ekenäs den 19 maj 1854 med full
saltlast, det första finländska fartyg, som föll i fiendens händer
under Krimkriget. 144)
Lindqvist försökte sig även liksom
flera andra österbottniska skeppsredare, sågägare och handelsmän
vid denna tid på järnframställning vid forsar och vattendrag i
inlandet. Syftet var att producera billigt järn för skeppsbygge och
andra liknande ändamål. Han grundade 18411842 ett blästerverk
i Pihtipudas vid Saaninkoski fors invid Saanijärvi och Alajärvi
sjöar. Verket beviljades previlegier den 29 mars 1845 och fick 20 års
frihetsår från skatt, räknat från den 12 sept. 1848. 145)
Vid
samma tid, som Saaninkoski anlades, hade Lindqvist av bergsmästaren vid Bergsstaten,
fil. dr Gustaf Idestam fått fullmakt på kronan tillhöriga Södö
malmfyndighet vid Sottunga i Ålands skärgård (30. 5. 1842).
Han befann sig även där för att sätta igång gruvarbetet
i juni 1843, då han på platsen löstes från sin fullmakt
av finansdepartementets chef, Lars Gabriel v Haartman och överintendenten
vid Bergsstaten Nils Gustaf Nordenskiöld, som ej haft en aning om Idestams
transaktioner. För fullmakten fick Lindqvist 250:rbl i sedlar vid den formella
utlösningen den 4 aug. S.å. 146)
Lindqvist var således
vid denna tid ivrigt verksam även som ”bergsman” och ”brukspatron”,
men med föga framgång.
Till anläggningen vid Saaninkoski
hörde en stångjärnssmedja och en manufaktursmedja, en mindre mjölkvarn
med 2 par stenar, en husbehovsvåg och en hackhytta med 2 pipor. Dessa var
dock dåligt uppförda. Sjömalmstillgången var ymnig i trakten
och billig att anskaffa och skogen god. Vattentillgången i fallet var emellertid
otillräcklig om sommaren. Lindqvist försökte emellertid driva företaget,
men detta medförde allt större förlust. Det var här han gjorde
sig av med resten av sin ursprungligen stora förmögenhet.
Hösten
1849 erbjöd han företaget till försäljning åt rådman
C. J. Collander i Nykarleby för 7700 rbl s:r. Denne avslöt även
den 15 okt. s.å. ett köpeavtal med Lindqvist, men förbehöll
sig några veckors betänketid. Redan den 24 nov. uppsade han avtalet,
förebärande en icke fullt tillstyrkande uppmuntran till affären
från bergsmechanicus Joh. E. Ahlström i Åbo. Denne hade av Collander
fått i uppdrag att inspektera verket, men medhann ej detta.
Vid ett
besök därstädes 1847 hade han emellertid, konstaterat, att verket
på allt sätt var dåligt byggt. Tvärs över forsen hade
man anhopat ett stenröse, på vilket man placerat några varv stockar.
Vattnet strömmade fritt genom dammen och endast genom att täppa till
springorna med halm kunde man hålla vattenhöjden någorlunda jämn.
Piporna var 4 alnar höga, utvändigt av gråsten och invändigt
av eldfast skiffer. Men hyttan var byggd på det uslaste sätt och öppningen
så trång, att tackorna endast med möda kunde fås ut. Malmtillgången
var däremot god och togs ur de närliggande sjöarna Kolima-, Alva-
och Elämäjärvi. Det fanns rikligt med skog, men allmogen var ovan
vid kolbränning. På grund av den dåliga koltillgången hade
blästerverket ej varit i användning under de tre senaste åren.
Det
på bruket framställda järnet var emellertid synnerligen gott och
då det ansågs viktigt, att den fattiga och avsides boende allmogen
bereddes arbete, hade senaten 1847 beviljat Lindqvist ett lån på 1500
rbl s:r räntefritt. Ekonomiedepartementets åsikt var emellertid härvid
den, att Lindqvists personlighet ej var ägnad att väcka förtroende
till företagets framgång, emedan han var känd för att påbörja
en mängd olika företag, vilka delvis helt och hållet misslyckats
och dels lämnats ofullbordade.
Några förändringar förmådde
lånet ej heller åstadkomma. År 1849 tillverkades dock 50 skeppund
stångjärn, men därefter synes verksamheten helt ha avstannat. 146)
Ovannämnda
uppgifter delgav Ahlström av allt att döma rådman Collander.
Vid
ett besök, på bruket i dec. 1849 konstaterade denne även, att
vattenhöjden i fallet var endast 4 fot. 2 tum enligt ett utslag av guvernörsämbetet,
ehuru Lindqvist uppgivit 6 fot. Collander slog nu alla tankar på ett inköp
av verket ur hågen.
Till detta beslut bidrog säkerligen, att
han samtidigt spekulerade på ett blästerverk i Myllyranta i Utajärvi
nära Uleåborg, ägt av landskamreraren Carl Gustav Bergbom därstädes.
Lindqvist
ägde även ett annat järnbruk, nämligen Korkeakoski i Pielavesi
i Kuopio län. Vid ett sammanträffande där i dec. s.å. uppsade
Collander avtalet även muntligt. Detta emottogs av Lindqvist med obehag;
uppsägningen hade kommit honom sent tillhanda. De skildes ”ocontanta”
från varandra. Lindqvist instämde Collander till häradstinget
i Viitasaari socken den 17 sept.. 1850 till svaromål om sitt förpliktande
att stånda vid köpet. Först den 30 jan. 1851 avgjordes målet
till Lindqvists nackdel: handeln upphävdes. Lindqvist förde emellertid
målet vidare till högsta ort. I maj 1853 avkunnade Kejs. M:ts dom:
underrätternas dom stod fast. 147)
Korkeakoski bruk såldes
den 4 dec. 1851 av Lindqvist till J. A. Fellman i Uleåborg för
4100 rbl s:r, såldes den 17 febr. 1852 på exekutiv auktion och gick
därefter ur hand i hand tills det nedlades 1872. Bruket i Saaninkoski fortsatte
även det under andra ägare till 1873. År 1852 ägde Lindqvist
även Rantala blästerverk i Kortesjärvi. Bruket befann sig
i fullständigt förfall och hade ej på många år producerat
något järn. 148)
Lindqvist hade nu flyttat till Kalajoki,
där han innehade gästgiveriet och ett kronoboställe Viia i Sievi.
Hans hustru var enligt traditionen ett originellt fruntimmer, systerdotter till
rådmannen, kommerserådet Johan Turdin. 149) Hon hade vid sitt
giftermål enligt vad det berättades betingat sig att av sin man erhålla
en sidenklänning vart år. ”Du ska lär dig lyd”, lär
hon ha inpräntat i mannen! 150) Ett par tre år framåt torde
hon även ha fått sin sidenklänning, men sedan svalnade kärleken
och sidenklänningarna uteblev. Till mannen skrev hon, då han vistades
borta från hemorten i affärer, brev med ovanskriften: ”Min
fordom älskade Adolf” Kvinnliga släktingar församlade
hon ibland hos sig och visade dem gärna alla sina sidenklänningar, guldnipper
och andra rariteter.
I nov. 1836 bötfälldes fru Lindqvist för
smädelse av tullbetjänte i Nykarleby. Rörande denna händelse
föreligger följande uppgifter, belysande för både sjöfartens
och småstadens förhållanden vid denna tid.
Den 15 okt.
1836 anmälde tullförvaltaren Pehr Lundmark, att e.o. tullvaktmästaren
Robert Ahlqvist haft bevakning på skeppet Winner den 29 aug. Därvid
hade han av handl. Gustaf Lindqvist, dennes hustru Brita Catharina och skepparen
Georg Abraham Eklund blivit överfallen med okväde, då han velat
hindra olaga lastning. Han hade i anledning härav väckt åtal mot
vederbörande. Saken förehades den 20 okt.
Det är betecknande,
att samtliga rådmän höll sig undan vid rättegången
utom Ad. Hammarin. Som domare fungerade t.f. borgmästaren, hovrättsauskultanten
C. D. Roundell. Apotekaren Benzelstjerna, fabrikören Fellman och målaren
Johan Gummerus adjungerade för att domstolen skulle vara fullsutten. I stället
för tullförvaltare Lundmark, som anmält sig sjuk, biträddes
Ahlqvist av vicestadsfiskalen Joh. Henric Forssén. Denne hade fullmakt
av Lundmark att fullgöra målet. Svarandena hade personligen infunnit
sig. Vid den fortsatta rättegången den 24 okt, och 14 nov. närvar
även rådman Lithén och t.f. rådmannen Wiklund, medan fabrikör
Östman adjungerade.
Forssén anförde, att under Ahlqvists
vakt hade s.k. förningsbåtar, lastade med plankor, kommit till skeppet.
Deras lossande hade dragit så långt ut på tiden, att klockan
gått på nio, varför Ahlqvist tillsagt att upphöra med lossningen,
eftersom det även blivit mörkt. Lindqvist och hans hustru hade då
överfallit honom med okväden och hotelser. Ahlqvist yrkade nu laga ansvar
för
1mo olaga lastning
2do okvädning.
Lindqvist bestred,
att han vetat av att Ahlqvist förbjudit lastningen, förrän båtarna
var tomma samt att han okvädat denne. Han yrkade skadestånd för
rättegångsumgälderna och för den förlust, som tillskyndades
honom genom att skeppet Winner, som låg segelfärdigt, kvarhölls.
Lindqvist framhöll även att under den tid skeppet lastades hade två
dygn förflutit utan att Ahlqvist varit ombord på detsamma.
Även
fru Lindqvist bestred att hon okvädat Ahlqvist.
Kapten Eklund påstod,
att han ej varit ombord på skeppet den angivna tiden, utan utfaren till
en holme kallad ”Djupsten” för att efterse en smed, som arbetat
för skeppets räkning. Han hade ej hört Ahlqvist förbjuda lastningen.
Följande
vittnen åberopades: styrmannen Wilhelm Backman, konstapeln Jacob Aspegren,
sjömännen Carl Svan ström, Jacob Blomqvist, Eric Blomqvist, Anders
Sparvin, Gustaf Fågelberg, Fredrik Fågelberg, Eric Forsberg, Johan
Lukas och Jacob Syrjer. Blomqvistarna, Sparvin och Fågelbergarna var frånvarande
utan förfall.
Backman vittnade, att han fortsatt lastningen trots Ahlqvists
tillsägelse, emedan kapten Eklund ej var ombord. Kort efteråt hade
Eklund emellertid kommit. Ahlqvist hade då, stående förut vid
kabyssen tillropat Eklund, som befann sig akterut, att lastningen skulle upphöra.
Han trodde dock ej, att Eklund hört uppmaningen, emedan det blåste
hårt. Han tillade, att om båten kommit att ligga länge lastad
långs sidan av skeppet så hade den troligen sjunkit och att den ej
kunnat ta sig varken till Alörn eller Djupsten. Han hade hört fru Lindqvist
fråga Ahlqvist, då denne förbjöd lastningen, ”om ej
emot erläggande fyra à fem procent finge lastas”. Däremot
kunde han ej säga, om Gustaf Lindqvist, som varit vid storluckan under däck,
hört Ahlqvists tillsägelse. Då lastningen upphörde för
en kort stund efter tillsägelsen, hade Lindqvist sagt till att lastningen
skulle fortsätta, då han tydligen ej visste orsaken till pausen.
Lindqvist
bestred vittnesmålet för sin del, men de andra erkände dess riktighet.
De övriga vittnena bestyrkte i stort sett Backmans vittnesmål. Jacob
Syrjer, som suttit i kabyssen med Ahlqvist, innan denne gick ut och förbjöd
lastningen, vittnade dock att Brita Catharina därvid i hetta sagt: ”wet
hut, nog hafwa wi haft Vaktmästare förut om bord, kanske man kunde få
last emot fem à sex procent”, varpå hon befallt, att lastningen
skulle fortsätta. Eklund hade vid tillfället i fråga ej varit
ombord.
Fru Lindqvist och Eklund bestred alla tillvitelser. Målet
uppsköts till den 24 okt.
Denna dag var alla vittnen närvarande,
men ej åtalade fru Lindqvist, som förebar sjukdom.
Blomqvistarna
vittnade, att de befunnit sig under däck och ej kunde upplysa något
i saken. Vittnet Fr. Fågelberg sade, att han varit med Eklund till Djupsten
och ej hört någon tala om att Ahlqvist förbjudit lastningen. Klockan
hade varit närmare 10, då lastningen avslutades. De nya vittnesmålen
överensstämde i stort sett med de tidigare. Ett nytt vittne, Eric Ericsson
Grötas, som varit i förningsbåten, hade hört fru Lindqvist
säga till Ahlqvist: ”båten skall lastas och Ahlqvist behöfver
ej bry sig, jag svarar för allt”. Senare hade Gustaf Lindqvist kommit
och sagt: ”om fan vore skall båten tom”.
Av till rätten
inlämnat prästbevis framgick, att herrskapet Lindqvist tidigare pliktat
för olaga landgång ifrån fartyg. Skepparen Eklund var däremot
”till lefnaden ärlig”. Tullvaktmästare Ahlqvist styrkte med
ed, att han blivit okvädad av fru Lindqvist, som tillsagt honom veta hut
samt med hetta tillagt: ”nog kan jag betala fem à sex procent”.
Stadsfiskal Forssén fann nu de åtalade vara skyldiga till att trots
förbud ha fortsatt lastningen och Brita Catharina Lindqvist dessutom till
att ha smädat Ahlqvist. Rådstuvurätten friade dock kapten Eklund
från allt ansvar, medan målet för herrskapet Lindqvist uppsköts
till den 14 nov.
Vid den då hållna rättegången yrkade
Gustaf Lindqvist ersättning för de 10 dygn, som skeppet Winners resa
blivit hindrad. Fru Lindqvists anhållan om att med ed få styrka sin
utsago avvisades. Rätten fann det f.ö. vara utrett, att Gustaf och Brita
Lindqvist anbefallt lastningens fortsättande, ”men som icke de utan
Skepparen eller i hans frånvaro Styrmannen tillkommit befälet ombord
samt Skepparen genom denne Rätts den 24 sistwekne October afsagda beslut
blifvit frikänd och något ansvars påstående emot Styrmannen
icke blifvit fördt, alltså befrias Gustaf och Britha Catharina Lindqvist
från det å dem yrkade ansvar för olaglig lastning”.
Vad
okvädningen beträffade, ansåg rätten, att Ahlqvist ej kunnat
bevisa att Gustaf Lindqvist okvädat honom, varför Lindqvist frikändes.
Däremot befanns fru Lindqvist skyldig att böta 10 daler silvermynt,
svarande mot 4 rbl 80 kopek s:r till treskiftes mellan kronan, staden och käranden
Ahlqvist. Dessutom skulle fru Lindqvist i rättegångskostnader erlägga
till Ahlqvist 6 rbl bco ass. Gustaf Lindqvists ersättningspåstående
avvisades. 150)
Brita Catharina Lindqvist dog på Nygårds
hemman den 11 nov. 1848 i ”rötsår”, endast 54 år gammal.
”Den siste majgreven” dog i armod i Kalajoki den 13 sept. 1858 [den 14 oktober enl. Helsingfors Tidningar] i nervfeber.
Han bodde då i ett sjötorp, säges det, och dog i sorgen över
att hans trogna hund blivit förgiftad av illvilliga människor (enligt
P. W. Lybeck). Lindqvist var då något över 66 år gammal. 151)
|