IX. HANDEL OCH SJÖFART
18101858
Fartyg, byggda
på Djupsten för nykarlebyredarnas räkning efter 1810
|
Från 1800-talets tidigaste decennier saknas på grund av branden
1858 till stor del uppgifter rörande fartygsbeståndet. Bland
fartyg, byggda på 1700-talet, som seglade ännu vid denna tid,
märkes:
- |
det Backmanska skeppet Oden (omnämnt 1806) och |
- |
brigantinen Neptunus om 72 läster, byggd 1799 i Kronoby, |
- |
R. Backmans brigantin Wenus om 55 läster (1798) och |
- |
J. J. Kempes (d. 1805) brigantiner Fri Svensk om 63
läster (1797), byggd ”i Finland”, och |
- |
Najaden om 59 läster, byggd i Vörå, |
- |
Abr. Lindqvists och Matts Forshaells galeas Fri Svensk om
44 läster, byggd på Alörn 1799, |
- |
fregattskeppet Hoppet om 134 2/3 läster, ägare
1799 snusfabrikör C. F. Sager, 1815 Joh. Turdin, Ad. Hammarin,
Matts Lithén och Josef Calamnius, |
- |
skonerten Frigga (1818), |
- |
briggen Lovisa om 47 läster (1822), |
- |
brigantinerna Gustaf Adolf om 64 läster (1801) och |
- |
Maria Margareta om 77 läster (1797), |
- |
briggen Maria Sophia om 82 1/2 läster och andra
Ad. Hammarin d.ä:s fartyg, |
- |
galeasen Carl Georg om 18 1/4 läster, förlist
i aug. 1801, och |
- |
briggen Freja (Karl Lindqvist m.fl. 1801 resp. 1821), |
- |
galeasen Alliance (1805), |
- |
briggarna Maria Charlotta (1814), |
- |
Fri Bonde (1814), |
- |
galeasen Elisabeth, ägare C. R. Backman (d. 1830), |
- |
briggen Heros (1802), |
- |
Hammarin d.y:s brigg Maria Sophia om 62 1/9 läster, |
- |
J. Turdin d.y:s Fortuna, förlist 1838 och |
|
[Det förekommer även andra förlisningsår; 1833 och 1815.] |
- |
Gustaf Turdins skonert (karavell) Solid om 18 läster,
som 1835 gick förlorad i Vita havet. |
[Ovanstående är löpande text i boken.]
Av dessa fartyg har en stor del med all säkerhet byggts på
Djupsten. Barkskeppet Jupiter, som byggdes där 1829, var ej
det första, ty varvet existerade som bekant redan på 1700-talet,
då skeppsbyggeriet i Nykarleby var synnerligen livligt. För
följande 13 av Nykarlebybor ägda fartyg finns mätebrev,
bilbrev o.a. handlingar bevarade, som med säkerhet visar, att de
byggts på Djupsten: 27) |
|
|
|
|
Byggnads-
år
eller första
om-nämnande: |
|
Första ägare: |
1801 |
Gustaf Adolf, brigantin, 64 läster, byggd före 1801 |
Ad. Hammarin d.ä. |
1829 |
Jupiter, barkskepp, 127 läster, för byggt 1848 till 139 5/7
läster |
Isak Lindqvist
Adolf Hammarin
Petter Lybeck lika delar |
1830-talets början |
Trägen, fregattskepp, 215 läster, såldes för bodmeriskuld i Marseille 1841 |
G. Lindqvist |
|
Winner, fregattskepp, 175 läster, sålt 1838 (?) |
G. Lindqvist |
1834 |
Furst Menschikoff, fregattskepp, 191, senare 194 läster [Utskjutningen,
d.v.s. sjösättningen i Z.
Topelius dagbok för den 23 augusti 1834.] |
Matts Lithén
C. J. Berger |
1835 |
Juno, fregattskepp, 159 3/28 läster, omriggat 1845 till
barkskepp [Capit. H. Lindhs annons 1838.] |
Isak Lindqvist
Petter Lybeck
Adolf Hammarin |
1835 |
Harmonie, fregattskepp. Förolyckat 1836. |
G. W. Turdin
C. J. Berger |
1836 |
Najaden, skonert 632 7/28 läster, förbyggt 1852
till 69 läster och ommätt 1862 till 62 läster |
Matts Lithén
C. J. Berger |
1836 |
Elisabeth, brigg, 48 1/4 läster, byggd 1816, förbyggd
1830 |
Matts Ahlund,
från 1838 Joh. Ölund, Jakobstad |
1837 |
Patientia (Patience), fregattskepp, 160 läster |
Matts Lithén |
1838 |
Iduna, brigg, 812 7/28 läster, såld 10 jan. 1843
till H. Borgström, Helsingfors |
Isak Lindqvist |
1839 |
NyCarleby, fregattskepp, 254 läster, förbyggt 1849
till 251 och 1853 till 248 läster |
Matts Lithén
C. J. Berger |
1840 |
Adolf, fregattskepp, 261 sv. läster, förolyckat 1843 |
Adolf Hammarin |
Erik Birck (1980) Nykarleby
stads historia del II, sid 416 f.
Nästa kapitel: Jupiter och Jupiterfonden.
Läs mer:
Förteckning över i Nykarleby
byggda fartyg av Woldemar Backman.
(Inf. 2004-04-03, rev.
2023-12-07
.)
|