Någon återhämtning skedde
dock ej. Tvärtom kan man tala om en nästan total avveckling av sjöfarten
efter det senaste kriget. Att lotsstationen på Soklothällan indrogs försvårade i hög grad sjöfarten på hamnen.
Åren 1950, 1954, 1959, 1962 och 1963 noteras ingen trafik och från
1966 upphör den h.o.h. på Nykarleby hamn. År 1970 uppbars för
sista gången hamninkomster i Nykarleby, dock ej trafik-, hamn- och tolagsavgifter,
utan ”övriga inkomster” 2.004 mk. Hamnen vid Andra sjön
hade spelat ut sin roll. Fartygsbryggan förföll och revs slutligen på
grund av de stora underhållskostnaderna. Med motivering, att ingen båttrafik
mera förekom på Nykarleby hamn, anhöll staden slutligen om utträde
ur Finlands Hamnförbund, vilket beviljades från den 1 jan. 1973. Nykarleby
hade då tillhört hamnförbundet i nära 50 år. Staden
tillhörde nu liksom Monässund, Kantlax, Storösund och Kråkskärssund
Jakobstads tullkammardistrikt. Fartygen trafikerade Munsalahamnarna: år
1968 räkande t.ex. Kantlax [oljehamn] 14 besökande fartyg om sammanlagt
37,174 ton. Den gamla sjö- och stapelstaden Nykarlebys roll som sjöfartsstad
var åtminstone för tillfället utspelad, men efter tillkomsten
av Stor-Nykarleby har möjligheter att återuppliva de gamla sjöfartstraditionerna
genom anläggandet av en storhamn i Munsala på nytt öppnats. |