1845 då den bevarade kopieboken börjar, hade Collander i tio
år bedrivit egen handel. Denna hade tydligen vuxit kraftigt i omfång,
vilket framgår av de offerter han skickade ut i början av året.
Det hörde till kutymen; under
januari började exportartiklarna vanligen komma in till staden,
och det gällde att i tid försäkra sig om köpare och
få en överblick av prisläget utomlands.
I jan. 1845 erbjöd han sålunda konsul J.M. Shipton i Gloucester
1 000 tr [tunnor] tjära till 8 sh. 6 pence tunnan, levererade
i Nykarleby ombord på Shiptons fartyg och klarerade till sjöss.
Samma dag erbjöd han ett parti 14 fots granplankor samt beck och
tjära till firman M.A. Bastozi i Livorno. En av Collanders
äldsta affärsvänner, firman Benjamin Schmidt i Pillau
hade meddelat att tjärpriset väntades stiga i anseende till
den blida vintern och att det redan stigit i England. Collander erbjöd
1 à 2 »laddningar» beck och tjära första
vårdag.
Den 22 jan. meddelar han Conrad Hernmarck i Uleåborg att herrar Wessel & Comp. i Marseille hade rapporterat att skeppet Concordia,
kapten Kurtén, jämte en mängd andra fartyg lyckligen
hade anlänt. Plankorna hade sålts till 38 frcs per tolft [12
stycken], reducerade till 3 tum 14 fot och 9 tum på vanliga konditioner
[villkor]. Vad plankorna var bredare än 9 tum tillföll köparen,
men om de var smalare, måste de underkastas reduktion till 9 tums
bredd. Tjäran och becket var ännu osålda. Det erbjudna
priset var 19 frcs för tjäran och 20 frcs per 100 kg beck. Priserna
var mycket lägre än väntat, men affären avslutades
likväl.
Den 6 febr. besvarar han en förfrågan om rågpriset från
sin affärskontakt i Stockholm, And. Enblom & Co. Föregående
års rågskörd hade blivit knapp och vida mindre än
året förut på grund av den regniga sommaren. Rågen
var ej heller så strid och god som 1843 års. Han sände
prov till påseende till Enblom och trodde sig kunna anskaffa några
hundra tr till ett pris av 14 rdr riksgälds per tunna, levererade
i Nykarleby, tull- och lastningskostnaden oräknad. Fartyg för
transporten borde anskaffas från Umeå eller Skellefteå.
Till sin mäklare Borgström & Comp. i Helsingfors
skrev han s.d. på en förfrågan från denne att han
ej hört av någon köpare till briggen Iduna »här
i våra penninglösa bygder och ho vet, när utsikterna i
detta afseende ljusna?» Han hade nyligen hört att M. Winsten
i Jakobstad utbjudit sitt fartyg, en brigg av 1 1001 200
tr tjäras dräktighet och i gott stånd till 1 500
rbl s:r, men att spekulanten hade offererat 1 200 rbl. Collander
föreslog att Iduna skulle få ta frakt från Nykarleby
första vårdag, hellre än att allt framgent ligga i overksamhet.
Briggen Iduna hade tillhört rådman Isak Lindqvist i
Nykarleby, men hade 1843 sålts till Borgström och skulle nu
säljas på nytt.
Bristen på fraktfartyg var annars stor i Nykarleby. Det var vanligt
att nykarlebyköpmännen av de västerbottniska mäklarna
och redarna hyrde fraktfartyg för sina exportvaror. Den 15 febr.
1845 tillskriver Collander sålunda befraktaren J. Hortelius i Skellefteå
angående upphyrning av två assuransbara fraktfartyg om 400500
tjärtunnors dräktighet för att i ballast avgå till
Nykarleby och där inta »full och bequem last Beck och Tjära»
för frakt till antingen Köpenhamn, Danzig, Pillau eller Memel.
Upplysningsvis meddelade han att hamnumgälderna [-avgifterna] i Nykarleby
var högst obetydliga, endast några få riksdaler riksgälds
[rgds], och att de i Preussen numera ej var högre än i Danmark.
I Nykarleby var den vanliga frakttaxan på Östersjön 2
rdr rgds »in fullo», d.v.s. utan kaplake 3)
3) Vissa procent av lasten som tillföll skepparen.), per tunna
beck och tjära. Att Collander vände sig till Hortelius förklarade
han med att det ej fanns lämpliga fraktfartyg i staden.
Den 16 febr. tog han kontakt med en ny kund, firman Bencke & Co i Danzig. Han hade fått anvisning på den genom mäklaren Friedr. Schiller i Memel. Collander erbjöd 400500 tr
tjära och beck att utskeppas så fort sjöfarten öppnades,
i slutet av maj eller början av juni. Priset var 7 mark Hamburger
banco per tunna för tjäran och 10 mk för becket, klart
till sjöss och inklusive frakt. Betalningsvillkoren var 1 000
mk genom 3 månaders växel, betalbar i Hamburg, och det återstående
beloppet vid konossementets insändande
på samma sätt. Skulle Bencke & Co avhämta lasten
i Nykarleby med eget fartyg, skulle frakten gottgöras firman med
1½ mk bco per tunna eller också skulle tjäran levereras
av Collander till fartyget, klarerat till sjöss för 5½
för tjäran och 8½ bco för becket per tunna.
Collander refererade f.ö. till sina affärsbekanta Benj.
Schmidt i Pillau, J.U. Brandt i Köpenhamn, J.P. Schäffer i Hamburg, And. Enblom & Co och J.P. Wall i Stockhom, Westberg & son i Riga samt H. Borgström i Helsingfors,
några av dem med vilka han stod i årliga handelsrelationer.
Benj. Schmidt i Pillau hade beställt 400 à 500 tr
tjära till våren. Collander hoppades dock, innan avlastningen
skedde, få rekvisition även på åtminstone 75 à
100 tr beck, ty på sitt eget lager hade han vanligen vid skeppningstiden
en del gamla och »läkiga» [läckande?] tunnor, vars
innehåll ofelbart måste brännas till beck för undvikande
av förlust för honom och hans kunder. Den tjära han hittills
hade avsänt, hade tack vare denna behandling alltid levererats i
utmärkt goda tunnor, försäkrade han.
Kontakten med Bencke & Co gav resultat och blev inledningen
till en långvarig affärsförbindelse. Beställningen
nu gällde en »laddning» om ca 400 tr tjära och 100
tr beck att avskeppas vid första vårdag på ett av Collander
förhyrt fartyg. Fakturabeloppet på lasten skulle assureras
hos J. eller F. Köhler i Altona med 10 % beräknad förtjänst.
Då denna firma i april 1845 kom på obestånd, överflyttade
Collander på Benckes rekommendation sina affärer på J.U.M
Gehrt i Altona. Bencke erbjöd förskott på en del av
lasten och remburs på återstoden.
Collander meddelade även att det svenska sedelmyntets gångbarhet
i landet hade upphört. Den svenska vikten bibehölls däremot
överallt i Österbotten. I södra Finland begagnades både
rysk och svensk vikt, den ryska = den petersburgska vikten. Den finska
tunnan höll 30 strukna kappar och var 2 kappar drygare än den
svenska. Måtten för våta varor var oförändrade
och bibehöll således ännu sin gamla svenska natur. »Finska
bankens» funktion var inskränkt till att emotta och utge växlar
endast på Petersburg, Riga, Stockholm och Hamburg.
Collander använde som vi sett Borgström i Helsingfors som mäklare.
Den 28 mars 1845 fick han del av resultatet av skeppet Junos seglation
under de två senaste åren. Borgström hade 1843 övertagit
Isak Lindqvists del i fartyget. På Borgströms önskan besökte
Collander hans medredare Ad. Hammarin för att meddela honom hans
projekt för fartygets »reseturer». Något besked
om Hammarins åsikt fick Collander ej, men han hade förstått
att Hammarin ville ta hem fartyget med en saltlast. Hans omdöme om
unge Hammarin är ej smickrande: »Mannen är beskedlig och
bra, men skulle helst vilja ställa Fartygets gång efter egen
beqwämlighet. Mägtar ej heller inse egen och således ännu
mindre Rederiets gemensamma fördel. Det erfordras liten tid för
honom att begripa: att om man med ett Fartyg på 5 à 6 månader
hinner uträtta lika mycket som på 10 à 12, så
blifver behållningen i förra fallet större».
Collander hade senare vänt sig till vännen J.A. Lybeck och
lämnat honom del av saken och anhållit att han hos sin svägerska,
Petter Abr. Lybecks änka som hade ärvt mannens del i rederiet,
skulle »insinuera» Hammarin. Detta skedde och fru Lybeck instämde
i Borgströms åsikt. Borgström skulle därför
göra som han fann för gott. Men fru Lybeck var vankelmodig.
Hon ändrade nästan genast sin åsikt och höll med
Hammarin. Skeppet skulle tas hem och lastas med tjära för England.
Briggen Iduna såldes slutligen till kapten N.H. Åkervall
i Kristinestad. Han hade tyckt rätt bra om fartyget, då han
besåg det. Iduna hade föregående sommar undergått
en grundlig renovering: drivning, skylldring 4) och målning samt
tjärning och lappsalvning 5) av tacklaget.
4) (skyldring), av no skylle = skölja, tvätta.
5) Smörjning av riggen med tjära.)
I april överlämnades fartygets nycklar och inventarier till
Åkervall som därmed tog det i sin besittning. Det låg
kvar i Nykarleby inre hamn den 1 maj 1845, då isarna ännu inte
hade gått upp utom i älven. Det skulle vid seglationens början
lastas med 400 tr tjära för export.
Skeppet Emelies saltlast såldes i april 1845 till Hackman
& Co i Viborg. En annan spekulant, E. Tötterman i
Kristinestad, hänvisades av Collander till rådman G. Lithén
i Gamlakarleby, som inväntade sitt skepp Wänskapen om
150 läster, med last av Trapani-salt.
Hammarins transaktioner vållade fortfarande bekymmer. I slutet
av april 1845 blev det fråga om att sälja även skeppet Juno. Hammarin hade emellertid skrivit till Borgström att
han vore beredd att lasta fartyget för England och sedermera för
Medelhavet för salt till Finland. Collander avrådde. Ingen
annan än Hammarin själv hade behov av salt i Nykarleby. Där
fanns nu flera tusen tunnor salt liggande, och ett saltfartyg var dessutom
att införvänta till hösten. Saltet såldes i minut
till 6 rbl bco ass per tunna. En ny saltlast skulle ej kunna placeras
till mera än 1 rbl s:r per tunna fritt vid masten. Detta pris hade
man accepterat för skeppet Emelies last i Viborg. Juno borde därför skickas till Medelhavet med planklast och Jupiter,
som väntades hem i ballast från London, befraktas med trälast
till England. Då fartygsrörelsen tycktes vara i uppgående,
kunde Juno kanske säljas till 25 000 rbl bco ass.
Collander fungerade såsom nämnts som ombud för utländska
och andra affärsmäns intressen. Den 18 maj 1845 avgav han sålunda
som kurator för Prescott & Co i London, Hassel &
Co i Hull, J.E. Schäffer i Hamburg, J.P. Wall i
Stockholm och G.G. Snellman i Uleåborg rapport om att dom
i M. Lithéns konkursmål fallit den 29 mars. Konkursmassan
hade realiserat sig ganska dåligt i förhållande till
det stora överskottet i konkursstaten. Skeppet Patience om
160 läster, i gott stånd och nästan nytt, hade t.ex. gått
för 4 500 rbl s:r och allt annat i samma proportion. Massan
hade härigenom smält ihop oerhört. Ett fördömt,
men oftast oundvikligt ont var enligt Collander alla förmånsrätter
i konkurser. De hade även i Lithéns konkurs gjort fördelningen
ganska ojämn.
Patience hade varit assurerad [försäkrad], vilket ej
var så vanligt bland de finländska rederierna vid denna tid.
Collander framhåller f.ö. att frakter och fartygsaffärer
nu syntes luta till förbättring, men fortfarande var rätt
matta på utrikes ort. Därför var fraktvinsten på
salt så usel att det ej var mycket att fika efter, åtminstone
för det läge och den export Nykarleby hade att erbjuda. »Få
Skepps Redare här i landet ha kommit till den behöfliga klokhet,
som skulle erfordras för det ondas afhjelpande och den gamla methoden
passar ej in på alla förhållanden, men skadan torde väl
lära en och annan att blifva vis eller åtminstone panck»,
skriver han.
Till Joseph Leigh & Co i Liverpool skriver han den 22 maj
att kapten C.M. Boström med briggen Iduna inom några
få dagar var klar att avsegla från Nykarleby till Kristinestad
och, sedan lasten blivit kompletterad där, vidare till Liverpool.
Fartyget hade en last av 100 tr tjära och skulle intaga ytterligare
650 tr i Kristinestad. Collander försäkrade nu frakten, på
uppdrag av jägaren, kapten Åkervall, till 800 pund sterl. för
Fartyget och 600 pund för lasten som uppgick till l 050 tr tjära.
Exporten hade nu börjat komma i gång. Efterfrågan på
fraktfartyg ökade, allteftersom seglationstiden nalkades. Den 25
maj erbjöd Collander Daewel & Carlström i Stockholm
vad de ville bestämma för en frakt av 500 tr beck och tjära
med ett 35 à 40 lästers fartyg till Memel. Fraktvillkoren
hade tidigare varit 2 1/82½ gulden preuss Courant per
tunna. And. Enblom & Co som Collander tidigare vänt sig
till för en frakt till Danzig, hade gått i konkurs. Om frakten
ej var utförd, skulle Daewel & Carlström få
överta även denna frakt.
Den 28 maj hade Collander befraktat skonerten Hoppet, Gamlakarleby,
kapten Joh. Dahlstedt, med 100 tr beck och 400 tr tjära till Benj.
Schmidt i Pillau. Efterfrågan på dessa varor hade nu ökat
och Collander fick lova att ej sälja till ovannämnda firmas
grannar. Däremot bad han firman anvisa något solitt och reellt
hus i Stettin, Rostock, Kiel och Flensburg till vilket han kunde sälja
nästa laddning, ifall firman ej reflekterade på denna. Räkningen
gick på 3 800 Hamburger bco mk, varav 1 000 mk för 75 1/1
och 50 ½-tr beck och 2 800 mk för 400 tr tjära,
inklusive frakt. Styckepriset för l tunna beck var 10 och för
1 tunna tjära 7 mk Hbco. Becket försäkrades till ett värde
av 8½ mk och tjäran till 5½ mk per tunna hos Peter
Siemsen & Co i Hamburg. Firman I.M.F Köhler i Altona
hos vilken Collander tidigare tecknat försäkringar, hade gått
omkull.
På förfrågan meddelade Collander den 7 juni 1845 firman Hassel & Co i Hull berättelse och likvid över dess
fordran i M. Lithéns konkursmassa och varnade samtidigt firman
för att inlåta sig i kreditaffärer med Lithén.
»Gubben är nu mera slö och sjuklig samt till såväl
kropps som själs förmögenheter som ett nyss födt barn».
Han hade befriats från sina kreditorers framtida krav, men var numera
»till affärers bedrifvande inkapabel». Litet plankor
hade han uppköpt eller ackorderat, men de var av gran och ej lämpliga
för Hassel & Co. »Så gärna jag önskat lemna
min gamla principal ett bättre vitsord, måste jag dock hålla
mig inom sanningens gränser», skriver Collander.
I brev till Borgström i Helsingfors den 8 juni tog han åter
upp den ev. försäljningen av skeppet Juno eller andelar
därav. Hammarin hade nu meddelat att han ej skulle ingå varken
köp eller försäljning av någon andel av skeppet,
utan önskade, att allt skulle gå »på gamla foten»,
då Borgström ej genast tagit honom på orden och accepterat
det av honom föreslagna priset. Borgströms medintressenter hade
således »kommit i Ångermanland att afhända sig
fartyget» trots att det erbjudna priset var gott, detta i förhoppning
om bättre förtjänster framöver.
Fartyget, som låg i Nykarleby hamn, måste nu repareras. Det
skulle få nytt berghult 6), några gångar nya plankor
i samma trakt, ny stormast och nya röst. 7) Kapten Granholm ansåg
även att skeppet såsom tacklat till fregatt var för svårt
riggat och ville nu förändra det till bark. Utlasten skulle
efter slutförd reparation bestå av medelhavsplankor och litet
beck och tjära till bottenlast.
6) Bordläggningsplankorna nedanom relingen.)
7) Starkt plankstycke, fastbultat akter om varje mast för fasthållande
av undre ändarna av ett undervant.
Junos utlossning var slutförd den 18 juni. Lasten bestod
av 2 599½ tr salt, värderat till 2 677 rbl s:r.
Senare ändrade sig Hammarin igen och i juli 1845 hade Borgström
köpt hans andel i fartyget.
Den 3 juli var skonerten Hoppet åter lastad med 450 tr tjära
och 50 tr beck för Benj. Schmidt i Pillau. Priset var 3 655
Hbco mk. Ett litet parti beck säger sig Collander ha nödgats
avskeppa »för stufningens skull» och i brist på
ett tillräckligt parti tjära i halvtunnor. Till nästa avsändning
skulle Schmidt få mera tjära i ½-tr i stället.
För engelsk räkning efterfrågades fraktfartyg, men Collander
måste svara att i nykarlebytrakten var det total brist på
sådana. Med galeasen Örn, skeppare N.P. Sjöholm,
avsändes den 3 juli 1845 till J.H.M. Gehrt i Altona 110 tr
beck och 420 tr tjära. Assuransen var 8½ resp. 5½ mk
Hbco per tunna med tillägg av 10 % »imaginerad förtjänst».
Med Daewel & Carlström i Stockholm slöts certeparti om frakt till Danzig och Memel med skepparen J. Kjällman på
skonerten Oscar och med skepparen N. P. Sjöholm från
Ystad på galeasen Örn. Sistnämnda fartyg inlastade
den 3 juli 1845 i Nykarleby 420 tr tjära och 100 hel- och 20 halvtr
beck för Bencke & Co i Danzig till »den oerhörda,
dock fastställda frakten af l Riksdaler Preussisk courant per tunna,
jämte 5 % Caplake». Den höga frakten gjorde att Collander
ej fick någon förtjänst på denna affär. Hela
lasten inklusive frakt steg till 4 050 Hbco mk.
För Fried Schiller i Memel utlastades skonerten Oscar den 9 juli med 460 tr tjära och 120 tr beck. Hela lastningen hade
tagit fem dagar. Frakten var densamma som för Örn och
Collander förklarade att han ej kunde leverera en »laddning»
till för denna frakt, om ej mottagaren kunde höja priset med
6 Hbco mk per tunna, emedan han nu nära nog arbetat för intet.
Priset var 3 220 Hbco mk för tjäran och 1 200 mk för
becket, frakten inräknad. Den 7 aug utlastades åter för Benjamin Schmidt i Pillau 450 tr tjära och 50 tr beck på
skonerten Hoppet. Frakten var 72 6/7 kop silver per tunna
»in full». Hela lasten kostade med frakt 3 675 mk Hbco.
Collander hade även nu varit tvungen att avskeppa 50 tr beck i stället
för tjära, ty »Det är svårt att employera läkiga
Tjärtunnor, man måste därföre låta förbränna
dem till Beck». Detta var kapten Dahlstedts tredje laddning för
säsongen. Han avseglade från Nykarleby den 11 aug och beräknades
vara framme i Memel inom någon vecka. |