|
[LEXICON
För
Olärda
Socklot den 14 augusti
MDCCCLXXX E OLIN.
1880.]
|
Etikett på ett häfte över främmande
ord och deras betydelse. |
Bland skolmästarens tryckta böcker ett 40-tal ha följt
de skrivna papperen åt; men sannolikt har bokbeståndet varit
betydligt större märkas 1734 års lag i originalupplaga,
tryckt 1736, och Anders Fryxells märkliga ”Svensk Språklära
med kort översikt av svenska språkets och litteraturens historia”,
nionde uppl., Sthlm 1846. Innanför pärmen på denna bok
står skrivet: ”Tillhör Byskolmästaren Erik Olin.
Denna bok är den första jag köpte till min lärdom
för Skolan. Kofjoki den 24 september 1859.” På bakpärmen
står präntat: ”Eric Jakobsson Gertruds Olin använde
sig stundom i yngre år av detta namnskick) ifrån Socklot by
af Nykarleby socken”.
”Jag, Erik Olin, är född den 27 Augusti 1829 på Hintz
hemman i Lillsocklotby av fattiga föräldrar.” Så
börjar han sin ”Lefvernes beskrifning”. Han dog den 29
maj 1897 i Socklot efter att ha varit ambulerande byskollärare 18591892
i Socklot, Kovjoki, Markby, Forsby och Kyrkoby av Nykarleby landsförsamling
samt sporadiskt i Karby, Bennäs, Lövö, Östensö,
Katternö och Forsby i Pedersöre. Någon gång höll
han sina 4 à 6 veckors skolkurser även i Jeppo och i Purmo,
främst i Åvist by.
Redan vid 1 års ålder, 1830, förlorade Erik Olin genom
döden sin far, som till de sinas bärgning efterlämnade
ett litet och hårt skuldsatt hemman. Fattigåret 1831 ökade
ytterligare skuldbördan, varför modern följande år
nödgades sälja hemmanet. Samma år härjade en farsot,
och den hårt prövade änkan förlorade inom en vecka
tre av sina barn. Gossen Erik, det yngsta och enda barnet som återstod,
genomgick den svåra sjukdomen, men livet långt fick han som
svit av farsoten dras med höggradig närsynthet och svaga ögon.
Sedan hemmanet sålts och skulderna betalats, återstodo 284
riksdaler eller 142 rubel silver, som delades lika mellan mor och son.
Det bestämdes, att Erik av sin andel skulle giva modern 10 riksdaler
årligen för föda och kläder tills han fyllt 15 år.
Hon flyttade med sonen till sitt fädernehem på Gertruds, där
hennes far ännu levde som bonde. Efter hans inom kort inträffade
frånfälle förestod hon sina ogifta bröders hushåll,
tills hon i febr. 1836 flyttade med sexåringen Erik till Östensö
by i Pedersöre, där hon hade blivit omgift med en änkling,
en bonde, som själv hade fem barn i fattiga omständigheter.
”Min moder, som var van att hushålla med fattigdomen, började
förestå som värdinna i huset och deras ekonomiska ställning
tog en annan riktning”, skriver sonen. Hemmanet förstorades
genom köp av en hemmansdel till 1/4 mantal, och familjen ökades
med en dotter. ”Denna husliga lycka varade icke länge. Sommaren
1838 den 18 Juni var min Stöfar (styvfar) till Jakobstads skeppsvarf
för att verkställa stordrifning åt en af sina grannar,
som hade del uti ett summa-ackord att förfärdiga ett fartyg.
På hemfärden kom han att fara ensam med båt öfver
en fjärd med 3 à 4 famnar djupt vatten. Trött utaf det
tunga arbetet och långa vakandet satte han sig på båtstammen
och började hopa sig fram med forkeln (stake som används för
att manövrera flatbottnade ”fjälabåtar”). Troligen
somnade han och vinkade (stjälpte) på rygg i sjön och
förmådde ej hjälpa sig själv, när han var ensam
i båten. Några män kommo i en annan båt efter,
men förrän de hunno honom till hjälp var han död.”
”När arfsföreningen efter min Stöfar blef avslutad,
beslöts äfven att jag, E. O., icke skulle få längre
vara tillsammans med min moder, emedan i familjen voro så många
minderåriga barn. Min morbror Jakob Gertruds från Socklot
tog mig som fosterson emot de villkor, att han skulle få tio Riksdaler
årligen och min Moder skulle göra åt mig kläder
utaf hans materialer, ull och hampa, som dertill erfordrades. Jag flyktade
då åter till Socklot den 15 April 1839. Jag var då 9
år 8 månader gammal. Min hemgåfva bestod uti en liten
fäld, ett bolster, en dyna och tvenne lakan samt ett mindre skrin
med söndrade gångjern, en ABC bok och en Katekes. Men det bästa
af allt var en hjertelig förmaning beledsagad af min Moders många
tårar, att jag icke skulle lämna bort Guds ord, utan flitigt
och förståndigt begagna det; det är en tröst uti
motgång och bedröfvelse, sade hon. Detta förstod jag icke
fullt, men icke många veckor efter afresan lärde jag betydelsen
mer och mer för hvarje dag.”
Modern hade lärt honom läsa i hemmet i ”Östensjö”,
någon boklig undervisning fick han ej efter återflyttningen
till Socklot. Det avsnitt i Erik Olins levnadsteckning, vari han skildrar
sin brinnande lust till kunskap och huru han förvärvade de smulor
från kunskapens svåråtkomliga bord, vilka i hans ägo
blevo utomordentligt väl förvaltade pund för tusental barns
undervisning, är av klassisk typ för en vetgirig ynglings kunskapsmödor
från en tid då folkskolor ej funnos.
”Jag var svag läsare, men jag hade ändå lätt
att förstå det historiska innehållet af det lästa.
Nöd och behof äro de bästa Läromästare uti lifvets
praktiska Högskola. Jag hade mycken lust för planscher, ritningar
(teckningar) och karta-betraktelser samt skrifläsning. Men den tiden
var ej många på landet, som kunde skrifva, ej heller egde
jag någon Förskrift. Uti ABC-böckerna var den tiden inga
förskrifter, som sedan på 1858 blev införda. Utan genom
flitigt betraktande af alla skrifter jag fick i mina händer, och
serdeles uppbördslängder som kommo från Sockneskrifvaren
till byalaget, fick jag bäst reda på bokstäfverna, både
det stora och det lilla alfabetet. Men värre var: jag egda inga skrifmatrialer,
ingen griffeltafla, inga papper, penna eller bläck; utan vintertiden
när jag körde ved, grus och hö på Storviken och ett
tunt snölager var fallet på isen, var jag alltid försedd
med en liten käpp i handen för att skrifva på snön,
sommartiden skref jag på sanden vid sjöstränderna. Det
blef en egen(-artad) stil, lätt läslig men icke bra. Någon
rättskrifning hörde jag aldrig omtalas, utan jag rättade
mig efter ordens ljud och skref så godt jag kunde. Jag var den bästa
på klassen, när ingen annan ville gå i denna Fattig-skola
än jag. Jag har nu hållit Barnskola i 24 år, men så
fattigt skolbarn som jag har jag aldrig sett.
När jag var omkring 12 år gammal, fick jag till skänks
en griffeltafla utaf min stövbror (styvbror). Då tyckte jag
mig äga en stor skatt; hur jag fick griffeln minns jag ej mera. På
denna tafla började jag teckna hvarjehanda figurer, såsom bokstäver,
ziffror, byggningar, kyrkor, skepp, bilder af djur och af menniskor, som
förrättade något arbete, höbergare, skördemän,
tröskare o. s. v., allt efter eget tycke och behag. Hade
jag den tiden fått besöka någon skola, visst tror jag,
att mitt sinne hade varit mottagligt för lärdomar. Men ack,
den tiden funnos inga Skolor på landet, der någon kunskap
stod till buds, utan blott någon så kallad Käringskola,
der inga kunskapsöfningar alls kom i fråga; och hvem skulle
ha bekostat mig der? Skada att man icke får lära sig det som
naturen är böjlig för; om man tvingas till något
annat, så måste man göra våld på naturen.
Jag menar icke det onda som naturen vill, utan det godt och nyttigt är
i det borgerliga samhället och till allmänhetens bästa.”
Äntligen kom den kunskapstörstande ynglingen dock till en skola,
ehuru icke precis sådan som han längtat efter, nämligen
skriftskolan i Nykarleby 423 juni 1846. Han var då 17 år
och mottog djupa och bestående andliga intryck. Vid den andliga
väckelse av pietistisk-lagisk art, som 1849 gick genom Österbotten,
blev även Erik Olin djupt gripen och skildrar målande väckelsens
olika skeden och de själsstrider han genomgick, innan han kom till
själslig jämvikt och evangelisk kristendomsuppfattning. För
lantlivets realiteter och för naturens liv och skönhet förblev
hans sinne öppet som i barndomens dar. Ynglingens obetvingliga böjelse
att meditera över naturens och människolivets skiftande omständigheter
började taga sig ett och annat uttryck till pappers i bunden stil.
”Jag var hos min morbroder Jakob Gertruds i Socklot tills jag blev
30 år gammal”, fortsätter Olin sin levnadsteckning. ”Ett
rykte hörde jag av andra, att jag skulle få någon ersättning
för mitt arbete, men i det hoppet blev jag besviken.” Men då
inträffade den stora vändpunkten i hans liv, varom levnadsteckningen
förmäler: ”År 1859 den 18 Januari blef jag utaf några
bönder kallad till Barnalärare här i Storsocklot, blott
för en tid tills de skulle få någon annan Skolmästare.
Detta var en alldeles oförberedd sak för mig, som ej hade sett
någon slags skola, icke ens en Käringskola. Jag förebar
min okunnighet, likväl blev jag antagen.”
Så började Erik Olin lära ett 40-tal barn stava och läsa
katekes föga anande att han skulle fortsätta som skolmästare
till sin levnads afton. Den metod han på försök begynte
använda, var i många föräldrars tycke alldeles ny
och obefogad. Han nöjde sig nämligen ej med tanklös innan-
och utanläsning, utan försökte genom lämpliga frågor
väcka barnens eftertanke och få dem att förstå innehållet
av det lästa. Nymodigheterna kommo snart till föräldrarnas
kännedom. De nyfikna kommo för att höra på undervisningen
i den ”nya skolan”, som den snart fick heta. Fingo de då
höra sina barn avge riktiga ”förståndssvar”
på frågorna, syntes de belåtna, men dummade sig deras
barn, var man missnöjd med läraren.
”Jag försökte”, berättar han, ”låta
några af de barn, som hade mera begrepp uti läsningen, skrifva
bokstäfver på taflan, men det var ej till nöje för
alla föräldrar. De barn som försökte skrifva, blefvo
kallade för studenter; det profeterades om dem att de skulle blifva
herrskap.” Med tanke på vad det i framtiden blev av några
av hans elever, fortsätter Olin stillsamt medgivande: ”Några
år efteråt började väl deras profetior gå
i fullbordan på en och annan. De personer, som ansågos mest
kloka i byalagen, de dömde alltsammans onödigt och fåfängt,
de enfaldiga rättade sig derefter”.
Om det dåtida prästerskapets inställning till Olins ”nya
skola” säger han: ”Ingen annan prest i församlingen
än pastor A (ugust) Heikel och hans broder Prosten i Pedersöre
H (enrik) Heikel gåfvo akt på barnens läsning och uppfattning
af det lästa. Dessa tvenne prester frågade efter min Skolmethod;
de tycktes vara belåtna dermed och skänkte mig sitt bifall,
vilket blef en liten uppmuntran för mig, som arbetade i det tysta
djupet”.
Efter att ha hållit ambulerande skola i olika byar i 5 år,
tog Erik Olin sig ledighet hösten 1864 och lät inskriva sig
35-årig som elev i Anders Svedbergs berömda skola
i Munsala, vilken på den tiden fungerade som ett slags folkhögskola
i Österbotten. Anders Svedberg, själv autodidakt liksom Olin,
hade dock genom gynnsammare förhållanden och väl också
större begåvning hunnit betydligt längre i sin pedagogiska
liksom i sin personliga utbildning och kunskapsnivå. Tydligt är,
att Olin, även om han från början gått sin egen
väg, likväl senare emottagit impulser från Svedberg och
hans skola, ehuru han själv, måhända omedveten därom,
fäster
så ringa vikt vid sin vistelse i Svedbergska skolan, att han ej
ens omnämner den i sin självbiografi. Men i hans sång-
och visbok ingår ”Gratulation på Andersdagen till Anders
Svedberg 1864, författad af Erik Olin, att sjungas som: Vak upp min
själ och var ej sen”. Första versen lyder:
”God morgon på din namnsdag här,
en kärleksönskan vi dig bär,
vår lärare på jorden./
Vi äro skyldig tacksamhet,
du oss bevisar kärlighet
med gärning och med orden.
Kärlighet, härlighet,
vi dig prisa/med vår visa,
som vi skrifvit
af den gåfva Gud oss gifvit.”
Huru Svedberg bedömde en sådan elevs kunskaper, framgår
av det lilla gulnade betyg, som Olin bevarat bland sina papper och som
här är fotografiskt återgivet. Hans höggradiga närsynthet
vid läsning och skrivning följde han raderna nästan
med näsan, sade hans elever hindrade honom i väsentlig
mån att draga önskad nytta av undervisningen hos Svedberg,
varför hans vistelse där inskränkte sig till knappt tre
månader. Han återvände till sin egen ambulerande skola
och arbetet på fortsatt utbildning genom flitig läsning och
skrivning på egen hand. Snart fick han som skolmästare namn
om sig att vara en ”tukan lärar”, dvs. en tocken (duglig)
lärare, att barn strömmade till hans skola, så att deras
antal i somliga kurser steg till 5060, men normalt var omkring 40
i de större byarna: Skolavgiften var i minsta laget: 4 kopek i veckan
för varje barn förutom mat och natthärbärge i gårdarna.
I Pedersöre ökade föräldrarna självmant redan
1860 avgiften, ”skolmästarn kan ju ta 5 kopek, så är'
e' jämnare pengar”, hette det. Första terminen, 1859, förtjänade
Olin 7 rubel, och det var stora pengar för honom.
[Bilden som saknar bildtext är beskuren.]
[Terminsbetyg
Skoleleven Erik Olin
har gjort i nedannämnda ämnen på följande sätt
bedömda framsteg:
i Bibel och Kristendomskunskap, |
berömlig |
i Innanläsning, |
berömliga |
i Stilskrifning |
} nöjaktiga |
i Ämnesskrifning |
i Rättskrifning |
i Historie |
} nöjaktiga |
i Geografie |
i Räknekonst |
} nöjaktiga |
i Geometrie |
i Naturlära |
} nöjaktiga |
i Svenskspråklära |
i Landtbruk |
i Sång |
nöjaktiga |
Samt uppförande |
berömliga |
uppmärksamhet |
berömliga |
Munsala den 15 december 1894.
And. Svedberg]
Genom tillskyndan av pastor A. Mikander, som var nådårspredikant
i Nykarleby stads- o. landsförsamling och med nit och intresse arbetade
för undervisningens upphjälpande på landsbygden, blev
Olin och hans skola ställda i församlingens tjänst genom
protokollfört beslut vid ett sammanträde på Smeds hemman
i Karby den 19 nov. 1869 av byamän från Socklot, Karby, Kovjoki
och Markens byar med pastor Mikander som ordförande. En 4 och en
5 (senare 4 och 6) veckors skoltermin bestämdes för varje by
som följer:
”Markby ifrån 1 Jan. (1870) till 5 Febr., Storsocklot ifrån
5 Febr. till 12 Mars, Lillsocklot ifrån 12 Mars till 16 April, Karby
ifrån 16 April till 21 Maj, Kofjoki ifrån 21 Maj till 25 Juni,
Markby ifrån 25 Juni till 23 Juli, hvarpå sommarferierna vidtaga
intill den 11 Sept., och äro höstterminerna derefter i: Storsocklot
ifrån 11 Sept. till 2 Okt., Lillsocklot ifrån 2 Okt. till
6 Nov., Karby ifrån 6 Nov. till 4 Dec., Kofjoki ifrån 4 dec.
till 31 Dec.”
Om skolmästarens villkor stadgades:
”Skolmästarens aflöning utgöres af den afgift
hvarje undervisning i skolan åtnjutande barn erlägger med
20 penni i veckan, hvarförutom skolmästaren i hvarje by
under sin vistelse derstädes eger fritt rum, föda och värme
samt skolrum hos någon af husbönderna.
För alla barn, som bivista skolan, bör ofvannämnda
afgift erläggas. För dem, hvilka äro alldeles wärnlösa
och sålunda af fattigkassan underhållas, ega sexmännen
gå i författning om att deras, afgift utgår ur bemälda
kassa, hvarom på något snarligen skeende, fattigsammanträde
fråga skulle väckas. Dessutom förband sig undertecknad,
Mikander, att under den första eller wårterminen erlägga
afgifterna för ett barn från hvarje by, som gjort sig kändt
för flit, sedlighet och ordentlighet samt derjämte vore
wärnlöst.”
Olins anseende som skolmästare framgår av många
omständigheter. ”He va' tuki ärand” (det var en
så viktig sak) att få gå i hans skola. Bondvärdinnorna
skötte om att han fick kaffe tre gånger om dagen fast han
krusade emot. Byborna, särdeles i de avlägsna byarna, voro
i allmänhet ”passli” (välvilliga) emot honom,
sällan motsatsen. De första årtiondena, medan intresset
för hans skola var störst (före tillkomsten av folkskolor
i bygden), fick Olin arbeta året runt utan ferier, genom att
han blev kallad att hålla skolkurser utanför Nykarleby
sockengränser i Jungar, Åvist, Sundby, Lövö,
Bennäs, Östensö, Katternö, Pedersöre-Forsby
och i Purmo. Senare hade han 9 veckor ledighet för året.
Om prästerskapets skolintresse och -åtgärder förmäler
Olins självbiografi ytterligare:
”År 1874 kom Prosten K. E. Stenbäck till Nykarleby
församling. Han nitälskade för folkupplysningen och
skolväsendets framåtskridande. Han tänkte äfven
på Folkskolan och sammankallade socknens allmogemän till
Sockenstämma och afhörde dem. Men när socken-allmogen
icke ville åtaga sig Folkskolebyggandet, lämnade han saken
att bero till en längre framtid. Äfven Stenbäck besökte
min skola och yttrade sin belåtenhet dermed och skänkte
mig en Bibel (Fjellstedts bibel), hvilken jag bekom i Nykarleby kyrka
Kyndelsmessodagen 1878. Ingenting af allt detta har gjort mig rikare
eller mera storsinnad (högmodig). Jag känner min ofullkomlighet.
Dageligen måste jag bekänna för Herren: Du ser min
oförmåga och att jag är svag, o, Herre, styrk den
svage i dag!”
Om pastor Joh. Bäck, som i maj 1878 kommit till församlingen
och energiskt gick in för förbättrad folkundervisning,
berättar Olin: ”På vinterläsförhöret 1879
uppmanade han vänligt föräldrarna att flitigt hålla
sina barn uti ambulatoriska skolan. Han berömde skolan mera än
någon av de föregående lärarna (prästerna),
ja mer än Skolan i själfva verket var värd. Samma år,
1879, kom kyrkoherden W. Wallin till församlingen, och de båda
prästerna började med alla krafter arbeta för folkskolan.
Ett tillfälle yppade sig: Kejsaren Alexander II hade uti 25 år
lyckligen regerat öfver Ryssland, Polen och Finland. Till denna lyckliga
regering skulle en minnesanstalt göras inom församlingen, hvilket
var rätt och väl. Ett och annat förslag gjordes, men blefvo
förkastade af presterna, som framhöllo Folkskolan som det nödvändigaste.
Allt gick brådskande. De bönder, som blefvo på förhand
undervisade derom (om folkskoleplanerna) infunno sig genast (till stämman),
de andra visste ej hvad på färde var, ej heller för hvad
sak de voro församlade. Det begagnades icke kristendomens värdiga
medel, utan det tillgick liksom på Biskop Thomas tider, då
svärdet af jern fick predika Evangelium och våldet frambringa
tron på denna predikan. Blifver detta ett god framsteg till välsignelse
för det växande släktet, då är ingen skada skedd
utan det länder till glädje för kommande slägten.”
Det är icke utan känsla av vemod över att hans skola,
den ambulatoriska, för vilken han levat helt och icke styckevis och
delt, skulle komma att distanseras av de fasta folkskolorna med fackutbildade
lärare, som han gör dessa reflexioner vid tillkomsten av de
två första folkskolorna i Nykarleby socken (Socklot och Kovjoki)
år 1883. Räknas Pedersöre socken med, så uppstodo
under Olins tio sista verksamhetsår 18831892 hela sju högre
folkskolor på det område, där han förut varit så
gott som ensam skolmästare (om ”käringskolorna” frånräknas).
Enligt hans egen räkning hade över 20 personer börjat hålla
privata byskolor på området. Olins skola blev en förberedande
skola för sådana elever, som i år från år
stigande antal från densamma övergingo till folkskolan, men
det gjorde långt ifrån alla. Så länge skolmästarens
krafter förslogo och skolan existerade, var Olins skola en viktig
och ansedd uppfostringsfaktor, och elever behövde den ej sakna. |