3.1.2 Musikuppgifter
Klockarens viktigaste arbetsuppgift var att ansvara för församlingssången.
Det arbetsområdet omfattade ledandet av sången i gudstjänster
och andra kyrkliga förrättningar samt fr.o.m. 1842 även
undervisandet av koralsång i skriftskolan. 11)
Klockarens ställning som ledare av församlingssången
fastställdes redan genom KL 1686, men det framgår dock inte
direkt av lagtexten. Men eftersom lagen upptar förmågan att
sjunga bland kompetenskraven för en klockartjänst, kan man nog
ändå med skäl anta att klockaren också skötte
försångaruppgifterna vid de olika kyrkliga förrättningar,
där sång var föreskriven. 12)
I de församlingar, där man inte hade anställt en särskild
sångare, skulle klockaren enligt KL 1869 leda sången vid offentliga
gudstjänster och vid andra kyrkliga förrättningar, vid
vilka sång var föreskriven. Han skulle undervisa skriftskolungdomen
i koralsång. Det hörde också till hans musikuppgifter
att handleda blivande klockare i koralsång. 13)
Gällande Nykarleby finns det uppgifter om att J W Nessler
brukade infinna sig något tidigare än prästen till skriftskolan
för att sjunga psalmer med ungdomarna. Han sjöng redan bekanta
psalmer med dem och lärde dem även nya psalmer. Han ledde också
församlingssången bl.a. vid gudstjänsterna i kyrkan och
vid gravläggningarna på kyrkogården. 14)
3.1.3 Allmänna undervisningsuppgifter
KL 1686 ålade klockaren en viss undervisningsskyldighet för
församlingens barn. Han skulle flitigt och troget undervisa barnen
i sång, skrivning, innantilläsning och kristendomskunskap.
Ansvaret för barnundervisningen låg först och främst
på föräldrarna och förmyndarna, vilka skulle se till
att deras barn lärde sig de saker som krävdes av dem. Barnundervisningen
stod under kyrkoherdens ledning och övervakning, medan den egentliga
läraren var antingen kaplanen eller klockaren. Enligt Gösta
Cavonius var det undervisningen i kristendomskunskap och därmed förbunden
läsning, som oftast var aktuell i det här sammanhanget. Undervisning
i sång och skrivning förekom enligt honom inte alls i lika
hög grad. 15)
Klockaren skulle enligt KL 1869 närvara vid barns undervisning i
bokläsning och delta i förhören. Dessutom skulle han också
ge församlingens barn den första undervisningen i kristendomskunskap. 16)
I Nykarleby stad behövde klockaren inte befatta sig med barnundervisningen
i lika stor utsträckning som kanske annanstans i landet, eftersom
det fanns så många skolor i staden. Det framgår av ett
protokoll från en biskopsvisitation i Nykarleby församling
i augusti 1836. 17)
3.1.4 Betjäningsuppgifter
Klockaren skulle enligt KL 1686 sörja för klockringningen,
ställa timklockorna samt ha allt i noga förvar som anförtroddes
honom. Dessutom skulle han hjälpa prästerna under gudstjänsten,
nattvarden och vid behov vid sockenbud samt annan kyrkotjänst. Därutöver
hade klockaren också ansvaret för den kyrkliga postgången. 18)
Klockarens betjäningsuppgifter omfattade enligt KL 1869 diverse
medicinalvårdsuppgifter, den kyrkliga tjänsteposten och klockringningen.
Därutöver skulle han svara för skötseln av kyrkan
och dess inventarier samt hjälpa församlingens präster
med olika saker, både under gudstjänsterna och vid andra tillfällen.
Under gudstjänsterna skulle klockarna sköta kungörelserna
och kontrollera nattvardsgången. Dessutom skulle han bära upp
vissa kyrkliga avgifter under läsförhören. Från de
här uppgifterna var vägen sedan inte lång till olika typer
av kyrkliga och samhälleliga förtroendeuppdrag. 19)
I Nykarleby församling var klockarna ofta skickliga i olika medicinska
frågor (bl.a. vaccinering). Av klockarna under 1800-talet fungerade
främst Erik Finström, som var klockare under 1820- och 1830-talen,
som vaccinatör i staden under åren 1824-1836. Han fick senare
även en medalj för sitt vaccineringsarbete. 20)
3.1.5 Handledning av blivande klockare
Före 1800-talet fanns det inte några reglerade former för
klockarutbildningen. Den på kantorsverksamhet inriktade utbildningen
skedde dock ofta inom skolans ram. Under 1800-talet studerade de blivande
klockarna privat eller utomlands, främst vid Kungliga Musikaliska
akademiens undervisningsverk i Stockholm. I vissa fall kunde de blivande
klockarna också få sin utbildning av sin far, om han råkade
vara klockare i någon församling. Dessutom kunde de utbildas
av sin svärfar, om de gifte in sig i en klockarsläkt. Genom
att gifta sig med en klockaränka eller dottern till en klockare kunde
de sedan lätt bli aktuella för den ifrågavarande tjänsten
när den blev ledig. Detsamma gällde även när man fick
sin utbildning av sin far, för då kunde man efterträda
honom. Det här systemet var gångbart ännu på 1800-talet,
innan behörig yrkesutbildning för kyrkomusiker kom till. 21)
Kantorn i församlingen skulle enligt KL 1869 i synnerhet äga
en sådan skicklighet i koralsång, att han på anmodan
skall kunna handleda blivande klockare i detta. I de församlingar,
där en särskild kantor eller sångare inte fanns anställd
för ledandet av kyrkosången, skulle klockaren sköta även
detta. 22)
Klockarens uppgifter enligt KL 1869 förutsatte en organisering av
en behörig yrkesutbildning för blivande klockare. Den behöriga
yrkesutbildningen åstadkom man genom att grunda skolor för
det här ändamålet i Åbo, Helsingfors, Uleåborg
och Viborg. De här skolorna utbildade kantor-organister, tills utbildningen
flyttades över till Sibelius-akademin 1951. 23)
Av klockarna i Nykarleby under den aktuella tidsperioden kan man med
säkerhet konstatera att endast Gustaf Erik Brander gav utbildning
av den här typen. Detta framgår av ett intyg, som Brander skrev
ut åt sin vikarie Axel Holmström. Jag har tyvärr inte
funnit några uppgifter om att Holmström själv eller Nessler
skulle ha undervisat någon blivande klockare eller organist. 24)
3.2 Organisterna
Organisttjänsten uppkom i samband med att orglar anskaffades till
kyrkorna runtom i landet. Eftersom tjänsten var en relativt ny företeelse
ännu i slutet av 1600-talet, saknade organisterna vid den tidpunkten
den offentligrättsliga ställning som de uppnådde efterhand.
Därför innehåller KL 1686 inga andra bestämmelser
rörande organisterna än det mest nödvändiga, nämligen
besättandet av tjänsten. Men det fanns dock också andra
stadganden i KL 1686, som berörde organisttjänsten om än
endast indirekt. De här stadgandena utgörs av bestämmelser
om församlingssången och om musiken under jul- och påskfastan.
Under fastetiderna före jul respektive före påsk fick
musik inte spelas i kyrkan. Det här var knappast något nytt,
men orsaken till att den här bestämmelsen hade funnit sin väg
till KL 1686 var antagligen det faktum, att orglarna hade blivit mera
vanliga runtom i landet. I KL 1686 var det för övrigt den första
gången man nämner organisttjänst i en lagtext. Men redan
i KL 1869, som var Finlands andra kyrkolag, ingår klara bestämmelser
om organistens arbetsuppgifter och kompetenskraven för en organisttjänst. 25)
För att åskådliggöra organisttjänsten på
ett konkret sätt kommer jag att ta fram vissa händelser kring
nämnda tjänst i Nykarleby församling. Den enda organisten
i församlingen under hela andra hälften av 1800-talet var Anders
Gästrin, 26) som skötte organisttjänsten
i Nykarleby 1840-1904. 27)
3.2.1 Kompetenskrav
Enligt KL 1869 skulle en sökande till en organisttjänst vederbörligen
styrka att han ägde sådan kännedom om orgelns sammansättning,
stämning och skötsel, att vården därav kunde anförtros
honom. Dessutom skulle han styrka att han kunde leda församlingssången
pålitligt och enligt noter med hjälp av orgeln. Om organisttjänsten
var sammanslagen med klockartjänsten, skulle sökanden även
visa sig inneha de insikter, som var föreskrivna för klockare. 28)
På basen av valhandlingarna från 1872 års klockarval
i Nykarleby församling kan man konstatera att man i Nykarleby strävade
efter att följa kyrkolagens bestämmelser gällande den här
typen av val. Med anledning härav kan man enligt min mening anta
att samma strävan även gjorde sig gällande i församlingens
val av organist 1841, då Anders Gästrin valdes till ordinarie
organist i Nykarleby. 29)
Angående Anders Gästrins kompetens för en organisttjänst
i Finland kan man konstatera att han med all sannolikhet uppfyllde de
kompetenskrav som ställdes för en sådan tjänst. Enligt
ett intyg av klockar-organisten Simon Sundqvist från den 20 mars
1841 kunde Gästrin spela orgel, violin och piano. Han kunde även
stämma och sköta orgeln. Dessutom innehade han även kännedom
i såväl kyrkosång som pianostämning. Om man jämför
de här kunskaperna med kompetenskraven i KL 1869, uppfyllde Gästrins
kunskapsmått de flesta kraven. Men enligt Kaarlo Jalkanen var Gästrin
uppenbarligen inte lika skicklig lärare som Simon Sundqvist, vilket
även tycks framgå av de intyg Gästrin skrev ut åt
blivande klockare och organister. Sundqvists undervisning tycks alltså
ha varit mera omfattande och på en högre nivå än
Gästrins undervisning. 30)
3.2.2 Orgelspelet
Sången vid olika kyrkliga förrättningar skulle enligt
KL 1686 ackompanjeras av musik på orgel eller andra instrument.
Ackompanjemanget fick dock inte dras ut så långt, att församlingen
hindrades därav i sin lovsång till Gud, vilken skulle ske ordentligt
och samdräktigt, varken för snabbt eller för långsamt.
Kyrkoherden skulle kontrollera det här.31 Även enligt KL 1869
skulle sången beledsagas av orgel eller andra lämpliga instrument,
vilket ankom på varje församling att ordna. 32)
Organisterna hade därmed en mycket viktig uppgift i de kyrkliga
förrättningarna. Förutom psalmackompanjemanget skulle de
också ackompanjera de liturgiska sångerna och läsningarna.
Genom för- och mellanspel skulle organisterna med sitt orgelspel
förbereda och förena gudstjänstens olika delar med varandra.
I psalmer med många verser använde organisterna ofta variationer
av olika slag för att undvika enformighet. 33)
Såväl Nykarleby församling som dess prästerskap
ansäg att Anders Gästrin skötte den här delen av sin
tjänst till allas belåtenhet. Han kunde för övrigt
öva både på kyrkoorgeln och hemma på sin privata,
egenhändigt byggda orgel, som numera förvaras i Sibeliusmuseet
i Åbo. 34)
3.2.3 Skötseln av orgeln
En sökande till en organisttjänst skulle enligt KL 1869 vederbörligen
styrka att han ägde tillräcklig kännedom om orgelns sammansättning,
stämning och skötsel, så att vården därav kunde
anförtros honom. 35)
När Anders Gästrin tillträdde organisttjänsten i
Nykarleby församling, förband han sig att hålla orgeln
i användbart skick under sin tid i församlingen. år 1882
utförde han sålunda en del arbeten på orgeln. Tillsammans
med t.f. organisten A J Löfstrand utförde Gästrin
en inspektering av orgelns skick 1898. De utförde antagligen också
en del arbeten på orgeln vid det tillfället. Dessutom fick
Gästrin en årlig lön från församlingen för
att hålla orgeln i skick och väl stämd.36 Fredrik Vilhelm
Illberg, som var lektor vid seminariet och till vilken vi skall återkomma
i nästa kapitel, reparerade kyrkorgeln grundligt 1879.37 Gästrin
kan även anses ha skött den här uppgiften väl, eftersom
han byggde en hemorgel åt sig själv 1880 och anlitades att
flytta en orgel från Pedersöre kyrka till Jeppo kyrka 1888. 38)
3.2.4 Handledning av blivande organister
Det fanns inga reglerade former för kyrkomusikerutbildningen i Finland
före 1800-talet. Därmed fanns det inte heller några fixerade
kompetensbestämmelser. Organistyrket var närbesläktat med
hantverksyrkena. Den blivande organisten gick vanligen i lära hos
inhemska och utländska mästare. Under 1800-talet studerade de
blivande organisterna privat i hemlandet eller utomlands, främst
vid Kungliga Musikaliska akademien i Stockholm. 39)
Kyrkomusikernas utbildning var i äldre tider inte föremål
för lagstiftning. Varken i KL 1686 eller i KL 1869 finns det några
som helst bestämmelser om det här. Först i och med KL 1918
ingick bestämmelser gällande detta i kyrkolagen. 40)
Klockar- och organistskolor upprättades som sagt i Åbo, Helsingfors,
Uleåborg och Viborg. De här skolorna, som grundades fr.o.m.
1878, utbildade kantororganister ända till 1951, då utbildningen
togs över av Sibeliusakademin. 41)
Gästrin skrev ut intyg åt många blivande klockare och
organister. Dessutom utbildades man för organisttjänster jämsides
med den övriga musikundervisningen vid Nykarleby seminarium. Seminariets
lektor i musik F V Illberg skrev även ut intyg åt utomstående
utan att ha gett dem någon egentlig utbildning. 42)
3.2.5 Stadsmusikantinstitutionen i Nykarleby
I Finland var det i regel stadens organist, som handhade stadsmusikantens
uppgifter. Han anställde sedan i sin tur andra musiker som hjälp.
De enda finländska städerna, som var stora nog att bära
upp både organist och andra musiker, var Åbo och Viborg. I
de övriga finländska städerna tillgodosåg endast
organisten eller någon annan musiker de musikaliska behov som uppstod. 43)
Stadsmusikanternas mångskiftande arbetsuppgifter förutsatte
att de kunde spela flera instrument. De förväntades kunna spela
såväl blås- som stråkinstrument. Organisterna spelade
också flera olika sorts klaverinstrument. 44)
I de österbottniska kuststäder, som hade orgel (t.ex. Nykarleby),
ansvarade organisten i regel för all musik från kyrkomusik
till musiken vid olika typer av världsliga fester. Han var nämligen
ofta den viktigaste musikern på orten. Vid privata fester måste
han spela dansmusik och den tidens modemelodier. Men om organistens tid
inte räckte till för allt musicerande, måste han samarbeta
med andra musiker. De här musikerna hjälpte organisten både
vid olika kyrkliga förrättningar (bl.a. gudstjänsterna
under stora kyrkliga helger) och vid de världsliga festerna (t.ex.
vid bröllop eller gästabud). I vissa fall var de dock underställda
organisten. 45)
Organisten innehade ofta ett privilegium på musikframförandena
på en viss ort. Detta började dock föranleda diverse gräl
och motsättningar med andra musiker på orten fr.o.m. slutet
av 1600-talet. Men det dröjde ända till 1800-talet, innan det
åtgärdades. Under 1800-talet ökade nämligen antalet
musiker och behovet av musik steg. Dessutom ställde det uppblomstrande
konsertlivet krav på virtuositet hos musikerna. Allt detta medförde
att stadsmusikantinstitutionen försvann i samband med att skråväsendet
upplöstes, vilket skedde genom näringsfrihetslagen 1879. 46)
Jag har ännu inte funnit några uppgifter att stadsmusikantinstitutionen
med säkerhet skulle ha existerat i Nykarleby, men vissa anteckningar
gör det troligt att något liknande system ändå utnyttjades
i staden. Detta framgår bl.a. av Topelius' dagböcker, som antyder
att Carl Gustaf Marklund skulle ha skött musiken vid ett antal fester
i Nykarleby under sin tid som organist i staden. Eftersom Gästrin
också kunde spela violin, är det troligt att han spelade vid
bröllop och andra festtillfällen i staden vid mitten av 1800-talet.
Men eftersom Israel Forstén, Magnus Wahlberg och Petter Olof Wahlberg,
som före 1858 grundade en orkester i Nykarleby och till vilken jag
återkommer i kapitel 5, fanns i staden senast fr.o.m. 1850, är
det sannolikt att de hjälpte till med musiken vid olika festtillfällen
redan innan de bildade sin orkester. Efter bildandet av orkestern är
det sannolikt att de tog över musicerandet vid de världsliga
festerna. 47)
3.3 Telin-orgeln
Sett ur ett österbottniskt perspektiv har Nykarleby församling
en relativt lång och rik orgeltradition. Församlingen hörde
nämligen till de fjorton församlingar i Finland, vilka 1700
hade en orgel i sin kyrka. 48) I Nykarleby kyrka
har det nämligen sedan församlingens grundande 1607 funnits
fyra orglar. 49)
Nykarleby församling saknade sannolikt orgel till en början,
men med tanke på kyrkans krav på regelbundna kyrkobesök
torde församlingen ha anskaffat en orgel relativt snart efter grundandet.
Den första orgeln skall enligt den svenske orgelforskaren A A
Hülphers ha varit ett positiv, 50) vilket
enligt historikern Erik Birck troligen anskaffades 1652 i samband med
att församlingen lär ha anställt sin förste organist
enligt samme Birck. Positivet togs av ryssarna 1714 och förstördes
under stora ofreden i likhet med de övriga sex orglarna i Österbotten. 51)
Mellan 1714 och 1768 saknade Nykarleby församling orgel i sin kyrka.
Den andra orgeln i Nykarleby byggdes 1768 av skeppsbyggmästaren Anders
Telin från Gamlakarleby, som bodde i Nykarleby under den tid han
byggde orgeln. Den här orgeln användes under den aktuella tidsperioden,
och den hade en manual, en pedal, två luftbälgar och åtta
stämmor. Eftersom orgeln hade endast en manual, rymde den alla stämmor
i naturlig tonhöjdsföljd på samma verk. Manualen hade
stämmorna principal 4', gedacht 8', spetsflöjt 4', qvinta 3',
octava 2' och trumpet 8', medan pedalen hade stämmorna basun 16'
och untersatz 8'. Telin-orgeln användes i Nykarleby fram till 1909
(dvs. i hela 141 år), innan den ersattes av en ny orgel. 52)
Jag har granskat orgeldispositionerna i 17 orglar för att kunna
avgöra om Telin-orgeln hade en för den tiden normal uppsättning
stämmor. 53) Jag jämför Telin-orgelns
stämmor med de andra orglarnas stämmor. De andra orglarna byggdes
vid ungefär samma tidpunkt som Telin-orgeln och hade ungefär
samma stämantal. Resultatet av min undersökning presenterar
jag i följande översikt. Ur den kan man utläsa dels förekomsten
av de olika stämmorna i de 18 orglarna, dels de fall där det
förekommer olikheter. 54)
Stämmor i
Telin-orgeln
(5-9 stämmor)
|
Stämmornas förekomst i
småorglar [9 st.]
(minst 10 stämmor)
|
Stämmornas förekomst i
stora orglar [9 st.]
|
Manual |
|
|
Principal 4' |
7 orglar |
8 orglar |
Gedacht 8' |
9 orglar |
6 orglar |
Flöjt 4' |
7 orglar |
9 orglar |
Qvinta 3' |
8 orglar |
8 orglar |
Octava 2' |
7 orglar |
8 orglar |
Trumpet 8' |
8 orglar |
6 orglar |
Pedal |
|
|
Basun 16' |
2 orglar |
4 orglar |
Untersatz 8' |
1 orgel |
(2 orglar) |
Översikten visar att Telin-orgelns stämdisposition i fråga
om manualen stämde överens med de orglar jag har jämfört
med, medan pedalens stämdisposition skilde sig från de övriga
orglarnas motsvarande disposition. Pedalstämmor förekom i jämförelsevis
få orglar av samma storlek som Telin-orgeln, basunen i 2 orglar
av 9 och untersatzen i 1 orgel av 9. Telin fick antagligen uppslaget till
de två stämmorna från orglarna i Gamlakarleby, Åbo
och Uppsala. Telin-orgelns manualdisposition kan m.a.o. karakteriseras
som mycket typisk för svenska småorglar under 1700-talet. 55)
Även om det går utanför den aktuella tidsperioden, vill
jag nämna att seminarielektorn Iivari Eliel Koskimies flyttade ner
orgeln från läktaren efter avslutad användningstid 1909
och satte upp den i norra korset, där den fortfarande står.
Han putsade upp och iståndsatte den i samband med flyttningen. Samtidigt
bytte han även ut trumpet 8' mot en fugara 8'. 56)
Till det yttre är orgeln fortfarande i ursprungligt skick. Dessutom
torde allt som hör till orgeln finnas i behåll och kunna användas,
bortsett från de två bälgarna som troligtvis har torkat
sönder vid det här laget. 57)
3.4 Psalm- och koralböcker under 1800-talet
3.4.1 Psalmböcker
Den första officiella, allmänt gällande psalmboken för
det svenska riket, dit även Finland hörde på den tiden,
var 1695 års psalmbok. Den var därmed gemensam för alla
svenskspråkiga församlingar i riket och var ett led i de enhetsträvanden,
som förekom under stormaktstiden. Den blev en verklig folkbok, vars
betydelse i kyrko- och folkliv närmade sig rangen av en bekännelseskrift.
Den blev älskad även i Finland och har gett senare finlandssvenska
psalmböcker en väsentlig del av deras innehåll och karaktär.
Den innehöll 413 psalmer, som var grupperade enligt innehåll.
En nymodighet var att varje psalm var försedd med ett eget nummer.
Den användes i Finland ända till 1886. Alltså är
det därigenom klart att man även i Nykarleby församling
använde 1695 års psalmbok under nämnda period. 58)
Det kom ut fyra olika finlandssvenska psalmboksförslag under åren
1857-1880. Först det fjärde av de här förslagen kunde
accepteras och blev sedan 1886 års psalmbok. Jag har dock inte funnit
några uppgifter i källorna om hur de här förslagen
beaktades i Nykarleby församling under min forskningsperiod. 59)
1886 års psalmbok godkändes av kyrkomötet 1886. Den
var den första finlandssvenska psalmboken, men den blev dock inte
samma folkbok som sin föregångare. Den hade nämligen hård
konkurrens bl.a. i olika andliga sångsamlingar. Den innehöll
500 psalmer och ansågs på sin tid vara ett högklassigt
arbete. Man hade tagit vederbörlig hänsyn till materialet från
tidigare psalmböcker, samtidigt som den tidens psalmförfattare
kunde berika psalmskatten på ett bestående sätt. Beroendet
av 1695 års psalmbok och J L Runebergs betydande insats gav
psalmboken dess karaktär. Men det är också skäl att
betona den betydelse, som den i Nykarleby födde Zacharias Topelius'
arbete för tillkomsten av den här psalmboken. 1886 års
psalmbok var naturligtvis inte utan brister, men den var ändå
av oskattbart värde för det offentliga gudstjänstlivet.
Den togs i bruk i Nykarleby församling i samband med påsken
1889. Man kan anta att Topelius' psalmer sjöngs flitigt i Nykarleby,
där han ofta tillbringade sina somrar. 60)
3.4.2 Koralböcker
1697 års koralpsalmbok var den första svenska koralboken med
giltighet för hela det svenska riket. Den gavs ut av Harald Vallerius
1697 och utgör en melodisamling till 1695 års psalmbok. Den
var försedd med generalbasackompanjemang, men den nyckfulla och inkonsekventa
besiffringen medförde en ovisshet hur notbilden skulle tolkas. Generalbassatsen
var främst avsedd som ett ackompanjemang enligt den tidens praxis.
Det musikaliska materialet utgjordes till övervägande del av
de traditionella koralmelodierna från reformationstiden och äldre
tidsperioder, men även en del nykompositioner hade införts.
Genom 1697 års koralpsalmbok hade man inom församlingssången
lagt grunden för de enhetssträvanden, som utmärkte stormaktstidens
Sverige. Samtidigt som koralboken tillvaratog den äldre traditionen,
blev den också normgivande för den nya traditionen. Den fick
en stor betydelse för det svenska gudstjänstlivet under hela
1700-talet. 61)
1697 års koralpsalmbok användes antagligen under början
av 1800-talet i Nykarleby församling. Därefter är det möjligt
att man använde andra koralböcker, t.ex. Haeffners koralbok
från 1820-1821, Nordlunds koralbok från 1850 eller Faltins
koralbok från 1888. Det framgår dock inte av källorna
vilken koralbok som användes i församlingen under min forskningsperiod. 62)
1 KL 1686, kapitel 24 §§ 31 och 32; KL 1869, § 263;
KL 1939, § 263; Sandholm 1963, 53 och 105-107; Sandholm 1966,
103f; Jalkanen 1976, 11-13 och 279-285; Jalkanen 1978, 11-16 och 284-286;
Jalkanen 1986, 9-16 och 85-88; Björkstrand M 1993, 7-8; Finland2
1983, 24 och 79.
2 Gustaf Erik Brander föddes den 21 april 1826 i Kvevlax och
kom till Nykarleby tillsammans med sina föräldrar den 5
juni 1837. Han for till Muldia den 31 oktober 1843 och kom från
Mienius till Nykarleby den 25 oktober 1844. Han flyttade sedan till
Alahärmä den 5 november 1845 och kom tillbaka till Nykarleby
tillsammans med sin familj från Ylistaro den 21 augusti 1854.
Han valdes till klockare i Nykarleby församling den 20 maj 1855.
Han dog i lungsot den 19 januari 1872 i Nykarleby. NFA I Aa 41 1834-1842
(s. 111), I Aa 44 1844-1850 (s. 233), I Aa 48 1851-1857 (s. 264),
I Aa 49 1858-1870 (s. 576), I Aa 52b 1870-1879 (s. 574), I B ab 2
1836-1849, I F 2 1805-1892 och II Bh 5.
3 Axel Holmström föddes den 27 november 1853 i Nykarleby
och var inskriven vid lägre elementarskolan i Nykarleby 31/8
1863 - 29/5 1867. Han fick sin klockarutbildning av G E Brander,
som skrev ut ett intyg åt honom den 23 december 1871. Holmström
vikarierade för Brander 1871, då denne var sjuk, och för
Johan Wilhelm Nessler 1872-1874, då denne var tjänstledig.
Holmström blev sedermera svarvare och flyttade tillsammans med
sin familj till Jakobstad den 7 juli 1883. NFA I Aa 14 1851-1857 (s.
134), I Aa 15 1858-1870 (s. 136), I Aa 16 1870-1879 (s. 93), I Aa
17 1880-1889 (s. 114), I Bb 5 1856-1903, II Bh 5 och II Ca 6 4/5 1874
(§ 7).
4 Johan Wilhelm Nessler föddes den 31 januari 1848 i Kronoby.
Han var organist i Malax församling 1/1 1866 - 30/4 1870, klockare
i Vasa församling 1/5 1870 - 30/4 1872 samt klockare (och organist)
i Larsmo församling 1/5 1872 - 30/4 1874(?). Han valdes till
klockare i Nykarleby församling den 8 oktober 1872 och befullmäktigades
därtill den 3 januari 1873. Han var dock tjänstledig från
den tjänsten fram till 1874 bl.a. för studier. Nessler flyttade
från Larsmo till Nykarleby landskommun 1874 och därifrån
sedan in till Nykarleby stad den 15 maj 1885. Han arbetade också
som verkmästare vid Nykarleby seminarium 1/9 1879 - 9/4 1910.
Han handledde därmed seminaristerna i alla slags metallarbeten.
Han grundade Finlands första filhuggeri i Nykarleby 1875 och
drev det själv till 1910. Han ägde Korsåkers kvarn
och höll på med skogs- och trävaruaffärer. Han
inrättade ett elektricitetsverk, som försåg Nykarleby
stad med elektriskt ljus. Han grundade en spikfabrik invid Korsåkers
kvarn 1908 och drev den själv till 1910. Nessler grundade även
ett tryckeri i Nykarleby 1882. På det här tryckeriet trycktes
tidningen Österbottniska Posten fram till den 8 januari 1968,
då det sista numret kom ut. Han tryckte även böcker
på sitt tryckeri. Nessler dog av hjärtfel den 9 oktober
1910 i Nykarleby. NFA I Aa 52b 1870-1879 (s. 515), I Aa 53a 1880-1889
(s. 128), I Aa 18 1890-1900 (s. 14 och 25), I Aa 19 1901-1910 (s.
14), I Ba 4 1857-1903, I F 3 1893-1944, II Bh 5 och II Ca 6 4/5 1874
(§ 7); VLA NSA Ed 1; Schalin Z 1898, 25; Hedström 1958,
139; Schantz 1958, 53; Birck E 1988, 27, 271, 282, 349-357 och 507;
SFV 1910, 179; ÖP 15/4 1910.
5 NFA II Bh 5 och II Ca 6 4/5 1874 (§ 7).
6 KL 1686, kapitel 24, § 31; Cavonius 1943, 66.
7 KL 1869, § 267.
8 KL 1869, §§ 282 och 283.
9 NFA II Bh 5.
10 NFA II Bh 5: valhandlingarna från klockarvalet 1872; KL 1869,
§§ 266-281.
11 Jalkanen 1976, 43-44 och 279-280.
12 KL 1686, kapitel 24 § 31; Sandholm 1966, 52; Jalkanen 1986,
38 och 86.
13 KL 1869, §§ 263, 282 och 283.
14 Hedström E 1958, 139-140.
15 KL 1686, kapitel 24, §§ 11, 22, 31 och 32; Cavonius 1943,
65-66; Jalkanen 1976, 103 och 280.
16 KL 1869, §§ 263 och 267.
17 NFA II Ce 1; Birck E 1988, 74-84, 88-127 och 199-225.
18 KL 1686, kapitel 24, § 32.
19 KL 1869, §§ 263 och 267; Jalkanen 1976, 13; Jalkanen
1978, 284.
20 NFA II Ce 1; Jalkanen 1976, 175-176 och bilaga
5.
21 Cavonius 1943, 107-123; Jalkanen 1988, 222.
22 KL 1869, §§ 263, 282 och 283; Jalkanen 1976, 43-44 och
279-280.
23 Carlsson 1955, 694; Jalkanen 1978, 284-285; Jalkanen 1988, 222.
24 NFA II Bh 5; Jalkanen 1976, 90-91.
25 KL 1686, kapitel 13 §§ 1 och 2 samt kapitel 24 §
30; Bringéus u.å., 1-2; Jalkanen 1976, 12; Jalkanen 1986,
15-16; Björkstrand M 1993, 8 och 27-28.
26 Anders Gästrin föddes den 6 april 1820 i Munsala och
kom därifrån till Nykarleby den 18 december 1842. Han antogs
som t.f. organist i Nykarleby församling den 20 september 1840
och valdes sedan till ordinarie organist i nämnda församling
den 10 oktober 1841. Han var tjärvräkare en tid i Nykarleby.
Han var sånglärare vid Wasa högre elementarskola 1854-1856,
då skolan var inrymd i Nykarleby p.g.a. branden i Wasa 1852.
Han var även känd som en skicklig bildsnidare. I slutet
av 1840-talet gjorde han en fattiggubbe, som användes i Nykarleby
församling fram till 1870-talet. Han snidade också en
dopfunt, som fortfarande finns i Nykarleby församlings ägo.
Dessutom tillverkade Gästrin trämodeller
av en del byggnader i Nykarleby stad före branden, vilka
nu finns bevarade på Kuddnäs museum i Nykarleby. Han övervakade
vidare flera reparationer och nybyggen inom Nykarleby församling.
Han genomförde själv också ett antal översyner
och reparationer av Telin-orgeln i Nykarleby under sin tid som organist
i församlingen. Han byggde även en orgel 1880, som sedan
1936 ingår i Sibeliusmuseets i Åbo instrumentsamlingar.
Dessutom flyttade han en orgel från Pedersöre till Jeppo
1888. Gästrin dog i lunginflammation den 15 november 1904 i Nykarleby.
NFA I Aa 12 1834-1842 (s. 111), I Aa 13 1844-1850 (s. 118), I Aa 14
1851-1857 (s. 120), I Aa 15 1858-1870 (s. 122), I Aa 16 1870-1879
(s. 2), I Aa 17 1880-1889 (s. 6), I Aa 18 1890-1900 (s. 4), I Aa 19
1901-1910 (s. 3), I B ab 2 1836-1849, I F 3 1893-1944, II Bh 5 och
II Ca 6-7; Staffans [1952], 69; Valanki 1977, 124, 320, 432-433 och
534; Birck E 1980, 266-267; ÖP 18/11 1904.
27 NFA II Bh 5; Birck E 1980, 266-267.
28 KL 1869, § 268.
29 NFA II Bh 5: valhandlingarna från 1872års klockarval. Jämför med 3.1.1.
30 Staffans [1952], 69; Jalkanen 1976, 86; Birck E 1980, 266.
31 KL 1686, kapitel 13, §§ 1 och 2.
32 KL 1869, §§ 24 och 25.
33 Maasalo 1927, 267.
34 NFA II Ce 1; SM Fömis.
35 KL 1869, § 268.
36 NFA II Be 1-2, II Ca 6 6/2 1882 (§ 3), II Ca 7 14/8 1898 (§
4) och III G bb 3-4.
37 NFA II Be 2, II Ca 6 15/6 1879 (§ 1) och III G bb 3.
38 Valanki 1977, 124, 320, 432-433 och 534; SM Fömis.
39 Jalkanen 1988, 222.
40 KL 1918, § 266; Askmark 1955, 692.
41 Carlsson 1955, 694; Jalkanen 1988, 222; Finland2 1983, 178.
42 VLA NSA Ab 3-4 och Bd 1; Reglemente 1866, § 12; Jalkanen 1976,
86; Jalkanen 1978, 49.
43 Andersson G 1994, 363 och 376.
44 Andersson G 1994, 363; Marvia 1957, 214.
45 Andersson G 1993, 154; Marvia 1957, 214-215.
46 Marvia 1957, 214; Kjellberg 1988, 448; Lagerspetz 1994, 14.
47 NFA I Aa 13 1844-1850 (s. 16, 31 och 52); Topelius 1920, 202 och
204; Topelius 1921, 347 och 396-397; Topelius 1922, 14, 33, 420 och
422; Staffans [1952], 69. Se vidare under 4.3.2.
48 Antalet orglar i Finland hade 1808 ökat till 32 stycken. Hela
1924, 232.
49 Hela 1924, 50; Österbacka 9/11 1979; Österbacka [1979],
2; Österbacka 1982.
50 Positiv = ett litet fristående, vanligen flyttbart orgelverk
med en manual och utan självständig pedal; i överförd
betydelse även en underavdelning inom en större orgel, vanligen
som ryggpositiv.
51 Hülphers 1773, 245-246; Neovius 1908, 24; Hela 1924, 44; Österbacka
9/11 1979; Österbacka 1982.
52 Hülphers 1773, 245-246; Hela 1924, 88-89; Valanki 1977, 444-445
och 531-532; Furu 9/4 1978; Österbacka 9/11 1979; Österbacka
[1979], 7; Österbacka 1982; Wiklund 1992, 24.
53 Jämför med bilaga 1.
54 NFA II Ca 3 ksp 29/5 1768; Hülphers 1773, 186, 212, 245-246
och 290-291; Hela 1924, 57-59, 61-62, 64, 69, 71-72, 79, 85, 88 och
96; Valanki 1977, 8, 19, 25, 112, 118-119, 186, 283, 293, 363, 381,
396, 415-416 och 444-445; Wuorela 1985, 18; Wiklund 1992, 24.
55 Wiklund 1992, 24; Hela 1924, 88-89; Österbacka [1979], 7-8.
56 Furu 9/4 1978; Hela 1924, 88-90; Valanki 1977, 445; Wiklund 1992,
24; Österbacka 9/11 1979; Österbacka [1979], 7 och 10; Österbacka
1982.
57 Furu 9/4 1978; Österbacka 9/11 1979; Österbacka 1982.
58 NFA II Ca 6 9/12 1888 (§ 1), II Cb 1 8/12 1888 och III G bb
4; Forssell 1955, 63-64; Arvastson 1957, 203; Hansson 1967, 63-64
och 167; Hansson 1988, 12; Sarelin 1994, 49.
59 Rosenqvist 1946, 147-150; Rosenqvist 1957, 209; Hansson 1988, 13;
Sarelin 1994, 49.
60 NFA II Ca 6 9/12 1888 (§ 1), II Cb 1 och III G bb 4; Rosenqvist
1957, 209; Ahlskog 1979, 65; Hansson 1988, 13.
61 Edward 1955, 419-420; Hansson 1967, 167-168; Moberg et al 1988,
224; Göransson 1992, 149 och 172.
62 Edward 1955, 420; Lövgren 1964, 310; Ahlskog 1979, 64-65;
Bohlin 1988, 282; Dahlström et al 1988, 526; Forslin 1988, 741;
Marvia 1988, 243; Moberg et al 1988; Pajamo 1991, 120-121 och 123;
Sarelin 1994, 52.
(Inf. 2005-05-27.) |