Illberg blev sånglärare vid växelundervisningsskolan i
Helsingfors och vid söndagsskolan i Helsingfors den 1 september 1859.
Han var sånglärare vid högre elementarskolan 7/9 1859
- vt 1860. Han förestod organisttjänsten vid Nikolaikyrkan i
Helsingfors under 2 1/2 månad 1860. Han var sånglärare
vid högre elementarskolan i Helsingfors och vid fruntimmersskolan
i Helsingfors 29/1 - 31/5 1862. Han var klockarorganist vid evangelisk-lutherska
kyrkan på Sveaborg 1/12 1863 - 1/7 1868. Han fungerade som sånglärare
vid privatlyceet i Helsingfors vt 1868 och som sånglärare vid
högre folkskolan i Helsingfors fr.o.m. den 31 augusti 1869. Han blev
kantor vid Gamla lutherska kyrkan i Helsingfors den 5 december 1872. 8)
Illberg erhöll dispens för musiklärartjänster vid
seminarierna i Finland den 20 juni 1872 och utnämndes till lektor
i sång, musik och kalligrafi vid Nykarleby seminarium den 9 januari
1873. Han blev ordinarie lektor vid seminariet den 9 december 1875. Han
var lektor vid Nykarleby seminarium 1873-1897 och förde därmed
den ena generationen folkskollärare efter den andra in i musikens
värld. Efter uppnådd pensionsålder begärde han avsked,
vilket även beviljades honom jämte pension.
9)
Illberg var utan tvivel en framstående pedagog för sin tid.
Han var en intresserad och skicklig lärare, som i grund och botten
uppskattades av sina elever. Han inspirerade dem att samla in folkmusik
i sina hemtrakter och att fortsätta med musikalisk verksamhet efter
dimissionen. Illberg företog talrika studieresor utomlands. Under
en studieresa till ett skolmöte i Örebro 1868 stiftade han bekantskap
med fransmannen Emile Chevés tonträffningsmetod. Illberg omformade
sedan den metoden på ett sådant sätt att den passade
hans syften. Med hjälp av den lyckades han nå så pass
goda resultat i tonträffning, att han demonstrerade sin metod med
sina elever på ett nordiskt skollärarmöte i Stockholm
1874. 10)
Illberg var även en flitig kompositör och framträdde med
framgång som sådan. Han tonsatte flera dikter av bl.a. J L
Runeberg och Z Topelius. Flera av de sånger han tonsatte användes
också vid Nykarleby seminarium under hans lektorstid. 11)
Med stöd av stipendier från senaten och Finska litteratursällskapet
företog Illberg resor under somrarna 1866 och 1867 för att samla
in folkmusik i Karelen och Savolax. Han publicerade sedan resultatet från
sina resor i antologin Finska folkvisor och melodier, som innehåller
60 sånger och dansmelodier. Han försåg även A P
Berggreen i Köpenhamn med material för dennes stora folkvisantologi. 12)
Som pensionerad flyttade Illberg till Helsingfors, där han sysslade
med mindre agenturer och kommissionsaffärer. Han dog i Helsingfors
den 23 januari 1904. 13)
I det här avsnittet har jag behandlat lektorn i såg och musik
vid Nykarleby seminarium och vad han hade för kvalifikationer för
nämnda tjänst. Men hur utformade han då musikundervisningen
vid seminariet, och hur förhöll den sig dels till de allmänna
bestämmelserna, dels till musikundervisningen vid andra seminarier?
4.3 Musikundervisningen vid seminariet
Musikundervisningen vid Nykarleby seminarium 1873-1897 omfattade piano-
och orgelspelning, musikteori, tonträffning, sång och metodologisk
handledning i sångundervisning. Instrumentalundervisningen hade
egna timantal, medan undervisningen i musikteori ägde rum i samband
med densamma. Tonträffningen, sången och metodikundervisningen
delade på timantalet i sång. För körsången
höll Illberg extra övningar under fritiden vid behov. 14)
Det sammanlagda timantalet per vecka i sång och musik vid seminariet
i Nykarleby uppgick till 6 t/v i kl. I-II, 5 t/v i kl. III och 3 t/v i
kl. IV under åren 1873-1897. Timmarna var fördelade på
följande sätt: 15)
|
kl. I
t/v |
kl. II
t/v |
kl. III
t/v |
kl. IV
t/v |
sång |
3 1) |
3 |
3 |
2 |
piano |
3 2) |
3 |
1 |
- |
orgel |
- |
- |
1 |
1 |
{t/v flyttat från tabellen till rubrikraden.} |
1) |
Läsåren 1873-1893 uppgick detta till 6 t/v halva ht (fram
till c:a 17/10), varefter det ändrades till 3 t/v. |
2) |
Se punkt 1. Här var förhållandet det rakt motsatta.
Först efter halva ht (efter c:a 17/10) och hela vt fick eleverna
undervisning i pianospelning.
Fördelningen i timantalet mellan sång och pianospelning
på kl. I läsåren 1873-1893 berodde antagligen på
att Illberg ville komma bra igång med sångundervisningen,
innan han började med pianoundervisningen. |
4.3.1 Musikteori
I musikteori fick seminaristerna undervisning i musiklärans element, 16)
harmonilära, intervallära, ackordlära, samt tre- och fyrklangens
omvändningar efter generalbasregler. Tre- och fyrklangens omvändningar
skulle skrivas ut tre- eller fyrstämmigt, och i musikläran ingick
det också en del skrivövningar. Vissa läsår undervisade
Illberg dessutom i kontrapunkt i kl. IV. Undervisningen skedde muntligt,
dvs. utan att eleverna hade tillgång till egna läroböcker.
Det är dock troligt att Illberg använde sig av någon eller
några läroböcker i sina förberedelser. 17)
Seminaristerna sysslade med sina uppgifter i musikteori under piano-
och orgeltimmarna. Medan en seminarist spelade upp sin piano- eller orgelläxa,
sysslade de övriga med teoriuppgifterna. Uppgifterna gjordes på
en nottavla, där endast skalan var upptecknad. Illberg gick igenom
de diatoniska skalorna, kyrkotonarterna, den kromatiska skalan, skalornas
släktskap och intervallerna. Det här lärdes in med hjälp
av en- och flerstämmiga övningar i notläsning samt notskrivning.
I klass IV fick man också lära sig att skriva ut en fyrstämmig
sats utgående från melodin eller en mellanstämma samt
att analysera fyrstämmiga sånger. 18)
4.3.2 Tonträffning
Vid skolmötet i Örebro 1868 presenterades alltså en ny
metod för tonträffning och taktövningar. Det var Emile
Chevés metod, och den introducerades vid mötet av dansken
Jørgen Malling, som också med en skolklass demonstrerade
både tonträffning och sång i stämmor enligt nämnda
metod med god framgång. Illberg deltog också i nämnda
möte, varefter han reste till Stockholm tillsammans med Malling.
Efter någon vecka där fortsatte Illberg vidare till Köpenhamn
för att auskultera vid sångundervisningen där och blev
alltmer insatt i fördelarna med metoden. Efter hemkomsten införde
han metoden vid Helsingfors folkskolor. Han använde den också
vid Nykarleby seminarium och utvecklade den i viss mån för
att den bättre skulle passa hans intentioner. 19)
Chevés metod var ursprungligen träning i prima vistasång,
varvid man använde sig av siffror i stället för noter.
Den diatoniska skalan betecknades med siffrorna 1-7 och gavs dessutom
en speciell karaktär utgående från förhållandet
till skalans grundton. 20) Illberg lyckades nå
goda resultat i tonträffning under sin lektorstid i Nykarleby. Han
demonstrerade metoden på ett allmänt lärarmöte i
Stockholm med en grupp av sina elever vid seminariet. Av den anledningen
är det mycket sannolikt att Illberg använde mycket tid för
tonträffningen. 21)
Tonträffningsundervisningen vid Nykarleby seminarium under Illbergs
tid omfattade en- och flerstämmig tonträffning, melodidiktat,
sånglära, flerstämmiga kanons, enstämmiga sånger
och koraler ur J P Cronhamns lärobok i sång samt tre-
och fyrstämmiga sånger och koraler. 22)
De läroböcker, som användes i tonträffningsundervisningen,
var Emile Chevés Methode elémentaire de la musique vocale
och Cronhamns Sånglära för skolan I-III. Sångerna
och koralerna ur Cronhamns läroböcker sjöngs från
bladet dels av hela klassen, dels av enskilda elever. Detta gjordes först
med noternas italienska namn och sedan med texten, som hade deklamerats
tidigare. 23)
4.3.3 Kör- och kvartettsång
Samsången kom upp på schemat först läsåret
1876-1877 (dvs. det första läsår som seminariet hade alla
fyra klasserna i funktion). Samsången innehöll både stämsång
och unison sång och den var gemensam för klasserna II-IV läsåren
1876-1886. Fr.o.m. läsåret 1886-1887 var de högsta klasserna
i övningsskolan ibland med på de här övningarna.
I och med det här kunde man sjunga sånger för blandad
kör. Fr.o.m. läsåret 1894-1895 var både kl. I och
övningsskolans högsta klasser med på alla lektioner i
samsång. Extra övningar hölls vid behov under fritiden.
När alla fyra klasserna vid seminariet bildade en manskör, kallades
den allmänt för den ordinarie manskören. 24)
Sångrepertoaren för den ordinarie manskören 1876-1897
bestod av fosterländska sånger och nationalsånger, folkvisor,
studentsånger samt koraler. Sångerna präglades länge
av den romantiska Liedertafel-stilen och förnyades endast långsamt.
Sångernas texter hade sin betydelse även för seminaristernas
litterära fostran. Genom dem kom seminaristerna i kontakt med många
framstående diktares alster. 25)
Seminaristerna deltog troligen redan under 1800-talet i stadens sångförening,
som utgjorde en blandad kör. Dessutom medverkade sångbegåvade
seminarister ibland i de kvartetter, som fanns i Nykarleby vid den här
tiden. Sång i både enkel och dubbel kvartett förekom
också inom seminariet vid olika festtillfällen. 26)
4.3.4 Piano- och orgelspel
I klasserna I och II spelade man endast piano, i klass III både
piano och orgel samt i klass IV endast orgel. Undervisningen i piano-
och orgelspel var upplagd på så sätt att alla elever
skulle spela upp sin läxa och få en ny läxa förberedd
en gång i veckan under de timmar som stod till förfogande.
Medan man väntade på sin tur, gjorde man uppgifter i musikteori. 27)
I pianoundervisningen använde Illberg Aloys Hennes' Pianoskola
för hemmet I-III, B Brähmigs Practischtheoretische Pianoforteschule
samt övningar av Herz och Kalkbrenner. Eleverna spelade också
sonater, operauvertyrer, etyder och diverse andra salongsstycken utöver
de stycken, som finns i ovannämnda böcker. 28)
I orgelundervisningen användes F W Schützes Praktische Orgel-schule.
Eleverna lärde sig spela koraler och preludier på pedalorgel.
I pedalen skulle båda fötterna användas. Koralspelningen
gick till på följande sätt: koralen spelades ett samt
ett halvt tonsteg högre respektive lägre än vad noterna
utvisade och utfördes med enbart melodin i högra handen på
första manualen, båda mellanstämmorna med vänstra
handen på andra manualen och basen endast med pedal (obligatpedal).
Det här spelsättet brukar nuförtiden kallas för triospel. 29)
4.3.5 Undervisningsmetodik
Vid Nykarleby seminarium användes mig veterligen inte någon
speciell metod i undervisningen i musikteori samt i piano- och orgelundervisningen.
Men i tonträffningsundervisningen användes alltså Chevés
metod i något förändrad form. De metodiska övningarna
i tonträffning gick till på så sätt, att eleverna
turvis fick peka ut en- och tvåstämmiga övningar ur skalan
på nottavlan, medan de övriga eleverna sjöng efter dennes
anvisning. Illberg satsade en stor del av timmarna i kl. III-IV på
den elementära sångundervisningens metodik. 30)
4.3.6 Komparativa aspekter på musikundervisningen vid seminariet
Jag har valt att jämföra sång- och musikundervisningen
vid Nykarleby seminarium dels med de allmänna bestämmelserna
i folkskolförordningen, dels med motsvarande undervisning vid Jyväskylä
seminariums manliga avdelning. De allmänna bestämmelserna låg
till grund för undervisningen vid alla seminarier i landet, medan
Jyväskylä seminarium fungerade som förebild för Nykarleby
seminarium. Därför är det naturligt att jämföra
med dem.
I Jyväskylä följde man de allmänna bestämmelserna
gällande undervisningen i musikteori nästan till punkt och pricka.
I Nykarleby däremot tog Illberg upp mera än vad som krävdes.
Han behandlade allt enligt de allmänna bestämmelserna och därutöver
undervisade han extra i harmonilära, ackordlära, generalbas
och kontrapunkt, varför man kan tala om en tyngdpunktsförskjutning
i Nykarleby till förmån för ovannämnda ämnen. 31)
Varken i Jyväskylä eller i Nykarleby gavs det någon undervisning
i musikhistoria, fastän det enligt förordningen hörde till
undervisningen. I Nykarleby förekom det dock ett antal musikhistoriska
föredrag inom ramen för elevkonventet, men här var det
inte fråga om undervisning. 32)
Både i Jyväskylä och i Nykarleby gick man igenom mera
i tonträffning och sång än vad som krävdes enligt
de allmänna bestämmelserna. Vid båda seminarierna sjöng
man i kör, vilket inte krävdes enligt direktiven. Dessutom hade
man trestämmig tonträffning i Jyväskylä, medan man
i Nykarleby hade melodidiktat och sånglära. 33)
Båda seminarierna inledde pianoundervisningen redan i kl. I, och
i Jyväskylä inledde man orgelundervisningen redan i kl. II.
I Nykarleby gick Illberg också mera in på djupet än vad
som egentligen krävdes, men detta får åtminstone delvis
sin förklaring av att Illberg tydligen beaktade stadgandet om orgelspel
i kyrkan i större utsträckning än sin kollega i Jyväskylä. 34)
I Jyväskylä undervisade man i metodik endast i kl. IV, medan
Illberg gav motsvarande undervisning både i kl. III och i kl. IV. 35)
Jag har härmed granskat hur musikundervisningen vid Nykarleby seminarium
1873-1897 var utformad och hur den förhöll sig till de allmänna
bestämmelserna och till musikundervisningen vid Jyväskylä
seminariums manliga avdelning. Jämförelsen omfattar endast den
obligatoriska musikundervisningen. Men fanns det också annan musikverksamhet
vid seminariet än enbart den obligatoriska musikundervisningen? Hur
var den i så fall utformad, vilken betydelse hade den och vilket
förhållande hade den till den obligatoriska musikundervisningen?
4.4 Övrig musikverksamhet vid seminariet
Det dagliga livet vid Nykarleby seminarium gav endast ringa förströelse
åt dess elever och lärare, eftersom de flesta av dygnets timmar
gick åt till arbete. Därför anordnades fester och soaréer
vid seminariet för att erbjuda omväxling. Dessutom behövde
den unge seminaristen få inblick i bildade människors umgängesvanor.
Vid de här tillfällena omfattade programmet bl.a. sång
och musik, som sköttes av seminaristerna (ofta under lektorns ledning).
Därför upptog den här verksamheten en stor del av seminaristernas
fritid, men tack vare den obligatoriska musikundervisningen hade man också
förutsättningar att sköta den. Vid festerna sjöng
man de sånger och spelade de piano- och orgelstycken man hade övat
in under sång- och musiktimmarna. 36)
4.4.1 Fester
Vid Nykarleby seminarium anordnades fosterländska fester, då
tidsförhållandena påkallade det. Runebergs födelsedag
den 5 februari och Svenska dagen den 6 november var traditionella festdagar.
Vid festerna de här dagarna omfattade programmet bl.a. föredrag,
musik och sång. Fester av den här typen firades bl.a. 1882,
1886 och 1897. Dessutom förekom fester också vid andra tillfällen,
bl.a. till Lönnrots minne den 17 april 1882 och på Z Topelii
70-årsdag den 14 januari 1888. 37)
Efter att direktorerna 1882 hade flyttat in i sin våning, bjöd
de ofta in seminarielektorerna och seminaristerna (företrädelsevis
lärarkandidaterna) till sig. Unga damer från staden bjöds
senare också in till de här sammankomsterna. Programmet omfattade
bl.a. deklamation, sång, musik och dans, men det här sällskapslivet
var dock till en början i regel ganska stelt. 38)
4.4.2 Soaréer
Soaréerna var (liksom festerna) tänkta att erbjuda omväxling
i det dagliga livet vid seminariet och att lära seminaristerna umgängesvana
bland bildat folk. Soaréerna anordnades i seminariets festsal med
seminarielärarna som värdar och stadsborna som inbjudna gäster.
Soaréerna anordnades till en början en eller två gånger
per månad. 39) Det förekom dock två
typer av soaréer vid Nykarleby seminarium under åren 1873-1897,
nämligen Majniemi-soaréer till förmån för
inköpandet och återuppförandet av Z Topelii gamla sommarstuga
samt andra soaréer. Därför har jag för tydlighetens
skull valt att behandla de två typerna av soaréer var för
sig.
4.4.2.1 Majniemi-soaréer
Majniemi-soaréerna hölls alltså till förmån
för inköpandet och återuppförandet av Z Topelii gamla
sommarstuga, vars ursprungliga plats fanns på Alörn i Nykarleby
skärgård. Stugan hade sålts och flyttats bort 1877. Men
hösten 1895 företog seminariets lärare och elever en utfärd
till Alörn, och då sökte de också upp Majniemi-udden.
Vid det här tillfället kom man på tanken att köpa
in stugan och flytta den till dess förra plats, där den skulle
stå som ett minne av skalden. Seminaristerna anordnade soaréer
för att samla in pengar, Nykarleby stad bidrog med en summa och även
personer på andra orter gav bidrag till projektet, som på
det sättet kunde förverkligas. 40)
Den första soarén för det här ändamålet
hölls den 6 september 1895. Seminaristerna skötte programmet
helt själva och hade enligt ortstidningen all heder av sina prestationer. 41)
Den andra soarén hölls den 22 november 1895 också den
i seminariets festsal. De här soaréerna var båda slutsålda.
Det här får enligt ÖP tillskrivas dels det goda ändamålet,
dels de unga medverkandenas prestationer. 42)
Den tredje soarén gick av stapeln den 11 april 1896. 43)
Den fjärde soarén hölls den 23 oktober 1896 och fick
lika stor uppslutning från publikens sida som de tidigare soaréerna.
Programmet utfördes enligt ÖP väl och till allas belåtenhet. 44)
Seminaristerna gav också en Majniemi-soaré i rådhuset
i Jakobstad den 17 december 1896. Den här soarén var också
talrikt besökt. Programmet var enligt ÖP väl valt samt
både rikt och omväxlande. Efteråt började en av
Jakobstadsungdomar arrangerad dans, som pågick till midnatt. 45)
Seminaristernas femte Majniemi-soaré anordnades den 24 februari
1897 vid seminariet i Nykarleby. Den var inte lika välbesökt
som de föregående soaréerna. Programmet var dock rätt
omväxlande. Soarén var den sista för det här ändamålet.
Man ordnade också ett lotteri till förmån för Majniemi
den 1 maj 1897. Lotteriet lyckades över förväntan väl. 46)
Majniemi-stugan uppfördes
på sin förra plats och överlämnades åt
Zacharias Topelius den 15 juli 1897. Den 26 augusti 1897 gjorde seminariets
elever och lärare en utfärd till Majniemi. 47)
4.4.2.2 Övriga soaréer
Vid seminariet hölls även andra soaréer under Illbergs
tid som lektor. Bl.a. gav man en musikalisk soaré den 18 mars 1885
i seminariets festsal. 48) Den 26 januari 1891
gav man vid seminariet en soaré till förmån för
de brandskadade. Tre eldsvådor hade nämligen nyligen rasat
i Nykarleby. Som man på förhand kunde vänta, var den här
soarén talrikt besökt. 49)
En soaré till förmån för nödlidande anordnades
i seminariets festsal den 9 februari 1893. Seminariets elever utförde
det mesta av programmet själva och hade all heder av sina prestationer.
Man gav samma program också följande dag men till nedsatt pris. 50)
4.4.3 Elevkonventet vid Nykarleby seminarium
På seminaristernas eget initiativ bildades ett elevkonvent vid
Nykarleby seminarium 1884. Därmed hade seminaristerna möjlighet
att själva bereda sig förströelse inom seminariet. Elevkonventet
ordnade små tillställningar med bl.a. föredrag, sång
och musik. Konventets verksamhet låg nere 1889-1891 p.g.a. missbruk
av tryckfriheten i konventstidningen. Därefter återupptogs
verksamheten, som sedan hölls igång så länge seminariet
existerade. 51)
Under åren 1895-1917 antecknade man noggrant i konventsprotokollen
de sånger och instrumentala stycken, som utfördes vid sammanträdena
med program under den tiden. Dessutom antecknade man i de flesta fall
vilka som sjöng och spelade solo. Man sjöng ofta unisont under
sammanträdena, men man odlade även solosång. Vid sammanträdena
under 1800-talet bestod instrumentalmusiken främst av pianomusik.
Pianorepertoaren bestod till stor del av salongsstycken. Dessutom höll
man även föredrag om musik. 52)
Konventskören bildade seminaristerna som en egen frivillig kör
under 1890-talet, för att få omväxling och underhållning
vid de konventssammanträden med musikprogram, som ordnades 1-2 gånger
i månaden. Kören var till en början tänkt att utgöras
av seminariets bästa sångare, men den fick snart en bredare
anslutning än så. Sångarnas antal växlade genom
åren, men de flesta läsåren var antalet sångare
i konventskören betydligt mindre än i den ordinarie manskören.
Något läsår kunde de båda körerna vara nästan
lika stora, men sällan var sångarna i konventskören flere
än 25 stycken. Elevkonventet valde dirigenten för konventskören
i de flesta fallen fr.o.m. läsåret 1894-1895. Konventskören
sjöng ofta de sånger, som musiklektorn hade övat in under
de obligatoriska sångtimmarna. 53)
Härmed har jag alltså behandlat den övriga musikverksamheten
och dess betydelse vid Nykarleby seminarium. Men hur fick seminaristerna
övning i att undervisa, och hur utformades detta i praktiken?
4.5 Sångundervisningen vid seminariets övningsskola
Sångundervisningen vid Nykarleby seminariums övningsskola
sköttes till största delen av seminariets lärarkandidater
(dvs. eleverna i kl. IV), men deras undervisning var underställd
Illbergs överinsyn. Timantalet i sång vid seminariets övningsskola
uppgick till 2 t/v. Sångundervisningen omfattade sifferskrift, vanlig
notskrift, tonträffning, en- och flerstämmig sång, koraler,
kanons, rytmik och musikens element. Vid en jämförelse med de
allmänna bestämmelserna i folkskolförordningen kan man
konstatera att lärostoffet stämde i det väsentliga överens
med direktiven. 54)
De högsta klasserna i övningsskolan deltog ibland i samsångstimmarna
vid seminariet för inövandet av sånger för blandad
kör. De deltog även bl.a. vid vissa adventsgudstjänster
i den kör, som sjöng Hosianna i stadens kyrka. 55)
Övningsskolans elever pumpade även luft i seminariets stora
pedalorgel åt lärarkandidaterna. Alla lärarkandidater
hade nämligen engagerat var sin "pumparpojke". De mest
lyckligt lottade bland övningsskoleleverna kunde tingas för
ett tiotal pumptimmar i veckan. 56)
På det här sättet var alltså seminaristernas övningsundervisning
utformad. Men vad gjorde de folkskollärare, som dimitterades från
Nykarleby seminarium 1877-1897, efter att de hade blivit klara? Började
någon av dem syssla med någon form av musikalisk verksamhet
utöver folkskolarbetet, och i så fall vilken?
4.6 De svenska folkskollärarnas musikaliska verksamhet
De svenska folkskollärare, som hade utbildats under 1800-talet,
var i stor utsträckning utpräglade idealister. Idealismen grundade
sig på en topelianskt färgad fosterländskhet från
seminariets första tider. Den förenades senare med en känsla
för den egna folkstammen och det egna språket. Som "kulturkämpar"
började man arbeta för den finlandssvenska landsbygdsbefolkningen.
Speciellt folkskollärare av de äldre generationerna ägnade
sig därför hängivet åt bygdens kulturella strävanden
(särskilt kör- och orkesterverksamhet). 57)
För musiklivets blomstring utförde folkskollärarna ett
oskattbart arbete, och flera av dem blev sånglärare och dirigenter.
De blev även i övrigt ledande musikpersonligheter i den bygd,
där de verkade. 58) Följande tabell
visar vilka typer av musikverksamhet, som kom att utövas av de från
Nykarleby seminarium dimitterade folkskollärarna.
Me = |
musikexamen |
Sl = |
sånglärare |
Km = |
kyrkomusiker |
Kp = |
kompositör |
Ifm = |
Insamlare av folkmusik |
Lbu = |
utgivare av läroböcker |
Dir = |
dirigent |
Bland de drygt 200 folkskolärare, som dimitterades från Nykarleby
seminarium 1877-1897, kom hela 64 stycken (dvs. c:a 30 %) att syssla
med någon form av musikalisk verksamhet efter sin studietid vid
seminariet. Av de här 64 folkskollärarna tog 32 stycken (dvs.
50 %) någon form av musikexamen efter seminariet. 18 folkskollärare
blev kyrkomusiker, knappt 30 stycken kör- och orkesterdirigenter
samt 10 stycken sånglärare. Tre folkskollärare samlade
in folkmusik, en blev kompositör och en gav ut läroböcker
i sång. Detta innebär att den undervisning de fick i musik
vid seminariet inspirerade dem att fortsätta med musik i olika former.
På det sättet kom seminariets musikundervisning att förmedlas
vidare och bära frukt även på längre sikt. 59)
1) Carlquist 1948, 745; Allardt 1966, 131-132; Cavonius 1966, 39-43;
Cavonius 1982, 212; Nyholm Jansson 1985, 20-21; Cavonius 1988, 20-32.
2) Stadga 1866, § 12; Nyholm Jansson 1985, 21.
3) Reglemente 1866, § 11; Nyholm Jansson 1985, 20-21.
4) Nyholm Jansson 1985, 20-21.
5) Stadga 1866, § 11 och tabell A.
6) Nyholm Jansson 1985, 19.
7) SM BG Illberg; [Bergholm] [1914], 22; Hagfors 1923, 37 och 95-96;
Schantz 1958, 44; Pajamo 1976, 93; Ahlbeck 1979, 8-9; Cavonius 1984,
12; ÖP 5/12 1904.
8) SM BG Illberg; Hagfors 1923, 37 och 96; Ahlbeck 1979, 8-9; Pajamo
1988, 543; Hbl 29/1 1904; ÖP 5/2 1904.
9) SM BG Illberg; Hagfors 1923, 36-37 och 96; Schantz 1958, 44; Ahlbeck
1979, 9; Cavonius 1984, 12; Pajamo 1988, 543; Hbl 29/1 1904; ÖP
1/5 1897 och 5/2 1904.
10) Hagfors 1923, 37-38; Hedström E 1958, 122; Pajamo 1976, 94
och 193; Forslin 1977, 57; Ahlbeck 1979, 9-10; Nyholm 1987, 83-84;
ÖP 5/2 1904. Jämför med 4.3.2 och bilaga 6.
11) Hagfors 1923, 96; Ahlbeck 1979, 1979; Nyholm 1987, 83-84; Pajamo
1988, 543; Hbl 29/1 1904; SFV 1904, 237; ÖP 5/2 1897. Jämför
med 4.3.2 och 4.3.3 samt med bilagorna 3 och 6.
12) SM BG Illberg; Pajamo 1976, 93; Forslin 1977, 57; Ahlbeck 1979,
10; Pajamo 1988, 543; Hbl 25/11 1867.
13) SM BG Illberg; Hagfors 1923, 38 och 96; Schantz 1958, 44; Ahlbeck
1979, 9; Cavonius 1984, 12; [Bergholm] [1914], 22; Hbl 29/1 1904;
ÖP 5/2 1904.
14) VLA NSA Ab 1-4 och Bd 1; Ahlbeck 1979, 45.
15) VLA NSA Bd 1.
16) De här elementen var enligt Illberg att lära sig skriva
noter, intervaller och skalor i alla tonarter och i både F-
och G-klav. VLA NSA Bd 1.
17) VLA NSA Ab 1-4 och Bd 1; Ahlbeck 1979, 34.
18) VLA NSA Bd 1.
19) Nyholm 1987, 83-84. Jämför med bilaga 3.
20) Se bilaga 3 för mera information
om den här tonträffningsmetoden.
21) Walin 1975a, 74; Ahlbeck 1979, 9 och 42.
22) VLA NSA Ab 1-4 och Bd 1; Ahlbeck 1979, 9 och 42.
23) VLA NSA Bd 1; Ahlbeck 1979, 29-30.
24) VLA NSA Bd 1; Ahlbeck 1979, 45.
25) Ahlbeck 1979, 238. Jämför med
bilaga 4.
26) Ahlbeck 1979, 58 och 62.
27) VLA NSA Bd 1; Ahlbeck 1979, 23.
28) Jämför med bilaga 5.
29) VLA NSA Ab 1-4 och Bd 1; Ahlbeck 1979, 35-37.
30) VLA NSA Ab 3-4 och Bd 1. Jämför med
4.3.2 och bilaga 3.
31) RA Kha II Ek 1-4 och Kha V Es 1-4; VLA NSA Ab 1-4 och Bd 1; Stadga
1866, § 11.
32) RA Kha II Ek 1-4 och Kha V Es 1-4; VLA NSA Ab 1-4 och Bd 1; Stadga
1866, § 11; Ahlbeck 1979, 158.
33) RA Kha II Ek 1-4 och Kha V Es 1-4; VLA NSA Ab 1-4 och Bd 1; Stadga
1866, § 11.
34) RA Kha II Ek 1-4 och Kha V Es 1-4; VLA NSA Ab 1-4 och Bd 1; Reglemente
1866, § 12; Stadga 1866, § 11.
35) RA Kha II Ek 1-4 och Kha V Es 1-4; VLA NSA Ab 1-4 och Bd 1; Stadga
1866, § 11.
36) Hagfors 1923, 79; Ahlbeck 1979, 6; Cavonius 1988, 205.
37) Hagfors 1923, 79; Cavonius 1988, 205.
38) Hagfors 1923, 79; Cavonius 1988, 205.
39) Hagfors 1923, 79; Cavonius 1988, 205.
40) I.O.N. 1905, 79-80 och 82; Ahlbeck 1979, 160; ÖP 7/9 1895.
41) ÖP 7/9 1895.
42) ÖP 16/11 och 23/11 1895.
43) ÖP 16/11 och 23/11 1895.
44) ÖP 17/10 och 24/10 1896.
45) ÖP 12/12 och 19/12 1896.
46) ÖP 20/2 och 27/2 1897.
47) Schalin Z 1898, 193; I.O.N. 1905, 82; Schantz 1958, 27; ÖP
7/8 och 28/8 1897.
48) ÖP 12/3 1885.
49) ÖP 29/1 1891; Ahlbeck 1979, 160.
50) ÖP 2/2, 9/2 och 16/2 1893.
51) Hagfors 1923, 80-81; Schantz 1958, 25-26; Ahlbeck 1979, 55-56;
Cavonius 1988, 205-206.
52) Ahlbeck 1979, 154-158.
53 Ahlbeck 1979, 6 och 55-57; Cavonius 1988, 206.
54) VLA NSA Dc 1; Stadga 1866, §§ 1-41; Birck J L 1957,
17-24; Cavonius 1988, 81-82. Jämför
med 2.3.2.
55) VLA NSA Bd 1 och Dc 1; ÖP 8/12 1894 och 5/12 1896. Jämför
med 4.3.3.
56) Birck J L 1957, 5.
57) Ahlbeck 1979, 238.
58) Hagfors 1923, 23; Nyholm Jansson 1985, 95.
59) VLA NSA Bb 1, Bb 4, Bd 3 och Ec 3; Schalin Z 1898, 38; Lundström
1902, 181 och 186; Hagfors 1923, 104-186; Heikari et al 1933, 696;
Schantz 1958, 62-271; Ahlbeck 1979, 109-115; Cavonius 1984, 19-291. Jämför med bilaga 6.
|