Torpflicka från Munsala blev konstnär och xylograf
Läraren vid Storsved skola, Anders
Svedberg, hade undervisat Erikssons barn både i skolan och i
hemmet, och han hade i tidigt skede lagt märke till den äldsta
dottern Marias ovanliga begåvning beträffande teckning och
all slags formgivning. Som lantdagsman hade Svedberg gjort bekantskap
med professor Fredrik Cygnaeus och hans bror Uno Cygnaeus, och hans förord
vägde tungt, när Maria Eriksson ansökte om ett statsstipendium
för att kunna besöka konstföreningens skola i Helsingfors,
och två år senare Konstakademin i Stockholm, där hon
stannade sex år. Hon specialiserade sig på xylografi med tillhörande
teckning. När stipendiemedlen tog slut, kunde hon försörja
sig genom försäljning av egna arbeten. Från Konstakademin
dimitterades hon med kursens bästa betyg. Och när hon återkom
till Helsingfors, fick hon beställningar mer än hon kunde ta
emot.
Hon inrättade åt sig en xylografisk ateljé i huvudstaden
och utförde där först en mängd arbeten för Ny
Illustrerad Tidning och Suomen Kasvisto. Melas och Palméns bok
Naturhistorisk Atlas för Skolan och Hemmet med över 1000 bilder
är till stor del ett verk av Maria Erikssons hand. Hon gifte sig
i Viborg 1884 vid cirka 30 års ålder, och från den tiden
kom hon att heta Maria Björk (MB). Därför ser vi initialerna
MB till vänster i den titelvinjett som tidningen Österbottniska
Posten använde mellan åren 1884 och 1970.
Vinjetten hade hon graverat i trä och sänt till Svedberg, som
då var redaktör, med tack för all hjälp hon fått
under en svår tid. Bilden ett Österbottniskt landskap, hade
skalden Mikael Lybeck tecknat under
sin semester i Nykarleby föregående sommar. Hans initialer
finns till höger på bilden.
Som ovan nämnts hade Maria Eriksson specialiserat sig på gravering
i hårt trä. Detta betyder inte, att hon skulle ha varit främmande
för andra brukliga råämnen såsom sten, koppar, zink
och ben. Självporträttet här ovan graverade hon i en skifferplatta
av en stenart som kallas lias. Porträttet, som kopierats från
ett gulnat papper, visar ännu tydligt de karaktäristiska anletsdragen,
trots slitningen.
Xylografi var ett mycket tungt och ytterst noggrant arbete, som måste
utföras vid stark förstoring och förstärkt helst polariserat
ljus. En välförsedd xylograf hade på sitt arbetsbord ett
hundratal verktyg, som kallades sticklar. Det var knivar, nålar
och prylar av olika form och storlek. Denna konstform har numera nästan
helt upphört till följd av nya mera praktiska uppfinningar.
På grund av sitt yrke kom Maria Eriksson att få en stor brevsamling,
som tyvärr helt gick förlorad vid en stor tjärbrand i Uleåborg,
där makarna Björk bodde en tid. Breven hade ju förstås
i främsta hand sammanhang med beställda arbeten, men det fanns
också tackbrev från bemärkta personer för verk,
som särskilt hade intresserat dem. Så var fallet med Runebergs
och andra skalders brev. Flera pris fick Maria vid utställningar
i Stockholm, Helsingfors, Petersburg och Moskva. Att hon även förstod
sig på målarkonsten framgår därav, att hon på
Fr. Cygnaeus begäran åtog sig att till Runebergs 75 årsdag
måla en tavla, som skulle symbolisera Vårt land. Men som känt
så kom aldrig den dagen, och hennes son provisorn Ragnar Björk,
som även titulerades skald, fick senare överta konstverket.
Men vad blev det av syskonen till Maria Eriksson-Björk? Brodern,
som hette Jakob, slutförde sina studier i Stockholm och blev bildhuggare.
Han hade just iordningställt en verkstad i Helsingfors, där
han skulle utföra sina arbeten, då han insjuknade och dog inom
kort av lungsot också han, fadersarvet. Systern Karin, som också
studerat konst, for till Amerika och gifte sig där. Den yngsta systern
Anni torde ha stannat i Sverige, där även hon bedrivit konststudier.
Deras brev till sin första lärare Anders Svedberg vittnar om
en stark längtan att ännu en gång få se sin gamla
hembygd, lyssna på fågelsången i skogen och plocka gula
och vita näckrosor vid åstranden liksom i barndomens lyckliga
dagar. Det är icke känt, om deras önskan i detta avseende
någonsin blev verklighet. |