Olof Enckell:
Minnestal hållet
vid avtäckningen av
R. R. Eklunds byst
i Nykarleby den 9 juni 1962
Ragnar
Rudolf Eklund var vid sidan av Zachris
Topelius och Mikael
Lybeck den tredje store österbottniske diktare, som har
sett dagens ljus här i Nykarleby. Ett och ett halvt årtionde
har gått, sedan han dog. Jag skall i minnet dröja vid denne
märklige man och hans gärning.
Ödet ville, att jag ehuru själv nylänning
för omkring 40 år sedan kom i nära kontakt med Vasa nation.
Framför allt var det tvenne vasungar jag trädde i beröring
med, och ett sällsammare par har jag väl aldrig upplevat. Båda
var fullblodsvasungar, österbottningar alltigenom, och båda
bar namnet Eklund. Den ene var tidningsmannen, studenthövdingen och
idrottsfilosofen Artur Eklund. Den andre var Ragnar Rudolf Eklund. Så
vitt jag vet var de två vännerna på intet sätt befryndade
med varandra, och de var också många stycken varandra mycket
olika.
Jag minns en junidag jag tror det var år 1925. Vi tre hade
begett oss till skärgården väster om Helsingfors. Den
tränade idrottsmannen och fäktmästaren Artur Eklund störtdök
från en klippa, och när han återkom från simturen,
trodde man sig se en av Greklands gudar stiga upp ur havet så
fulländat skön var hans gestalt. Ragnar Rudolf eller
R. R. som vi kallade honom iakttog skådespelet utan
andra kommentarer än det för honom säregna, halvt förlägna
skrattet. Hela hans personlighet, hela hans varelse talade om, att han
för sin del var mycket främmande för dylika kroppsliga
prestationer. Där han stod i den friska blåsten, med händerna
djupt instuckna i rockfickorna, gav han intrycket, att intet kunde vara
honom mera likgiltigt än den bräckliga stofthydda, vid vilken
han var tillfälligt bunden under sitt gästspel här på
jorden. Men jag erinrar mig tydligt, hur också hans gestalt utstrålade
ett slags helgjutenhetens suggestion. Den karaktäristiska, ganska
odisciplinerade hållningen, det utomordentligt fint skulpterade
kraniet, den höga och breda vackra pannan, de ytterligt förfinade
dragen så, sade man sig, just så måste den se
ut, som endast är inkarnerad andlighet. Så måste en diktare
och drömmare se ut!
Sådan jag minns R. R. gick han genom livet helt oavhängig
av alla det passandes konventioner, helt oberoende av omgivningens bifall
eller klander. Han var i sin livsförsel, och i hela sitt sätt
att vara, en man för sig olik andra, så olik, att han
för dem, som inte kände honom, kunde framstå såsom
den asociale på sidan av alla samhälleliga regler och krav.
Vi, som kände honom, vet bättre. Vi vet att sanningen om honom
ser helt annorlunda ut.
I själva verket var denne tigande särling och skald en man
av högsta ansvarskänsla. Han kunde vara tafatt intill oberäknelighet
i sitt förhållande till livets oväsentligheter
i det väsentliga var han målmedveten, koncentrerad, den personifierade
tillförlitligheten. Han kunde, när det ville sig så, handskas
mycket vårdslöst med sig själv. Men i sin gärning
tillät han sig aldrig den minsta vårdslöshet. Sitt levebröd
fann han såsom anspråkslös journalist, som sysslade med
tidningsarbetets små lapprisaker. Men han lämnade aldrig ifrån
sig den minsta lilla notis eller rubrik, som inte var formulerad med minutiös
omsorg. Hans redaktionssekreterare visste, att manuskripten, som R. R.
levererade, aldrig behövde kontrolleras i dem var allting
intill det minsta kommatecken på sin rätta plats. För
R. R. var moralbudet framom alla andra moralbud detta: att ett åtaget
arbete skulle bli väl gjort. Det fanns ingenting, som han föraktade
mera än det billiga att försöka komma undan till billigt
pris. Och detta det väl gjorda arbetets moralbud stod sedan för
honom i hela sin stränga oavvislighet, när han i sin verkstad
av dikt och dröm utförde sin gärning såsom författare
och skald. Att skriva, förklarade han, det är att hugga i granit
och göra oåterkalleligt. Så blev hans gärning i
smått som i stort en lovsång till arbetets ära.
Ragnar Rudolf Eklunds diktargärning har ännu inte blivit utforskad.
När dess värden engång blivit klarlagda, skall Österbotten,
och hela det svenska Finland, få ögonen öppnade för
vilken stor och egenartad personlighet och språkkonstnär vi
äga i honom.
Liksom hela R. R:s personlighet, i all sin blyga bortkommenhet,
kunde utstråla en obeskrivlig charm, så kunde han i sina böcker
vara tillgänglig på ett omedelbart vinnande sätt
jag tänker nu exempelvis på den i sin fullkomliga öppenhet
graciösa bok, Liten drömmarpilt, där han så rakt
på sak så osentimentalt, kanske ibland lite sorgset,
men oftare underfundigt leende berättar om sin egen fattiga
barndom här i Nykarleby. Men R. R. var inte österbottning
för ro skull. Och på samma sätt som han i sitt förhållande
till medmänniskorna plötsligt sådant inträffade
nog kunde övervinna sin tigande bortkommenhet och bli självmedvetet
stursk och aggressiv, så kunde också hans språk bli
senigt och muskulöst, med knöliga och knotiga ordanhopningar.
Så är fallet inte minst i den enligt min mening kanske
allra märkligaste av hans böcker: diktsamlingen Värld från
veranda. Denna diktbok är långtifrån att vara omedelbart
inbjudande. Men fördjupar man sig i den, kvarlämnar den ett
intryck, som jag inte tvekar att kalla: mäktigt.
Värld från veranda! Denna boktitel måste ha varit
mycket målmedvetet uttänkt. I varje fall ger den, med formelartad
lakonism, något för R. R:s hela livssyn väsentligt.
Han var jag har redan erinrat därom han var en tigande
man, sluten i sig själv. Men från detta enskilda och privata
såg han utöver en värld. Den värld han skådade
var förvisso en öppen värld, en djup allmänmänsklig
värld. Men detta öppna och allmängiltiga fick i hans föreställning,
och i hans konstnärliga gestaltning, genomgående ett mycket
bestämt och lättigenkännligt utseende. När R. R.
från sin speciella veranda såg ut över världen,
var det alltid Österbotten han såg. Om han också
tillbringade sitt vuxna liv huvudsakligen i Helsingfors, blev han
så vitt jag kan se den mest lidelsefullt österbottniske
av alla Österbottens skalder.
Det hörde inte till R. R:s art att sentimentalisera eller förljuva,
att i dålig mening besjäla den bygd och det landskap
som band honom med livslång kärlek. "Sträng, tigande
och tungsint" sådan tycktes honom den österbottniska
slätten, som han med alla sina sinnen, och med hela sin trofasta
kärlek hade upplevat under oräkneliga och ändlösa
fotvandringar. Vad han under en sådan höstlig vandring såg,
har han med skoningslös saklighet angett med orden: skrumpna fält,
torftiga skogsbryn, en å som matt framblänkande slingrar i
gyttjiga krökar, och så: kyrkans torn i fjärran
det är allt. Men i all denna saklighet förnimmer man hos R. R.
ständigt en ton av djuptblickande ömhet, och över all torftighet
välver sig åter och åter en hög, oändlig rymd.
I det poem, som inleder diktsamlingen Du stallbror med Gud, talar R. R.
om de österbottniska armodsstugorna i hans barndoms landskap, och
om ändlösheten som spejar in genom gardinlösa fönster:
En brunnssvängels ensamma gnissel höres.
Mitt i en syssla hejdar sig någon
kanske uppfångade hon Guds röst
talande mäktigt genom stillheten.
Den torftighet, den fattigdom, som hos R. R. oftast präglar
det österbottniska landskapet, sammanhänger väl med, att
han själv levde sina österbottniska barndoms- och ungdomsår
i så stort armod. Men i hans förhållande till hembygden
förnimmer man aldrig den minsta nyans av bitterhet eller känslosam
klagan. Han var österbottniskt stolt, och det är med en för
hela hans diktarkynne egendomlig blandning av humor, ömhet och av
biblisk högtidlighet, som han i Värld från veranda hyllar
Österbotten:
Armodets bistra munsbit
framräcker du, mitt gräshoppsland,
åt kräsne vandrarn.
Tunga av ensamhet
eka över dina marker johannitiska fotsteg.
Se, framför oss på slättens bord,
det simpla fårade,
dukar landet upp vad det förmår.
Jag tror, att armodet, som R. R. i tidiga år fick erfara, präglat
hans diktargärning också på ett djupare sätt än
att det i hans föreställning kom att ge färg åt hela
det österbottniska landskapet. Den som lever sin barndom där
nere i svårigheter och bekymmer han får
lära sig det rika lågperspektivet, som aldrig på samma
sätt öppnar sig för kullarnas barn.
När R. R. talar om sina uppväxtår och han
gör det ofta då ser vi honom så tydligt inför
oss. De andra har farit ut sina sommarnöjen och villor. R. R.
är ensam kvar här i staden i Nykarleby, men han känner
sig inte lottlös. Han har sin glädje: åt stockrosorna
under köksfönstret; han sitter i det skuggiga gömslet under
låga dammiga buskar; han leker bland trampgräs och grodblad
med markens gruskorn och kiselstenar: han följer full av förundran
de metallskimrande krypen på deras färder uppför höga
hundflokor. Allt detta lilla, och jordnära, blev R. R. mycket
kärt.
Och samtidigt blev detta låga, detta av honom så högt
älskade låga, en impuls i riktning uppåt, mot de rymder
som välver sig över den österbottniska slätten, där
vid horisontlinjen jord och himmel möts i en evig parningsakt.
Lågt och högt, mark och rymd, veranda och värld
de är i R. R:s diktning oskiljaktigt sammankopplade.
Låt mig här erinra om en dikt, där så tyckes
det mig R. R:s diktargärning når en av sina höjdpunkter.
Dikten återfinnes i Värld från veranda, och den bygger
på ett gammalt klassiskt motiv i den svenskspråkiga poesiens
historia: flyttfågelsmotivet, förut behandlat av Tegnér,
Stagnelius och Runeberg. R. R:s flyttfågel-poem har
därom är jag förvissad medveten anknytning till
alla stora försångarna, på samma gång som det är
alltigenom personligt och självständigt. I sin dikt besjunger
i sin dikt identifierar sig R. R. med en alldeles bestämd
representant för flyttfågelssläktet: en jordnära,
en de låga markernas flyttfågel. Fågeln han besjunger
är sädesärlan. Och så tyckes det mig
ingenstans i R. R:s hela alstring får vi blicka så djupt
in i hans väsens grund som just i detta sällsamma, i traditionen
fast förankrade och på samma gång lidelsefullt personliga
poem om slättens och åkertegarnas anspråkslösa sädesärla,
som jublande finner vägen till ändlösa fria rymder:
Trångt levde jag
och luften var tung.
Över åkrarna strök jag,
kröp mellan tuvorna,
Så en morgon
föll ett stort krav över mig.
Utan att fråga
vrok det mig på sin rygg
Nu spelar jublande
över ändlösa löftesrika vatten
frihetens obönhörliga vind.
Saligt sjunga vingpennorna,
de solbadade,
de ovetande.
En hand rör dem. Säkert
ledes jag av osvikliga fyrar.
Var stund öppna sig tusen kosor
och jag tar den rätta.
Jag ser, jag ser!
Genom ögonlocken, slutna
mot ljumma trägna vinden
lysa bilder. Min palm,
den stilla sjungande
i guldstrimmade morgnar
förtroligt talande till mig
med sitt rasp mot muren,
den vänliga, där jag bodde.
Bodde jag där?
Jag bara ser
något som måste finnas.
[Hela dikten.]
Bland publiken märktes på första bänken fr. v.
prof. Olof Enckell, fru Brommels, Svensk-österbottniska
Samfundets preses prof. L. J. Lindström, R. R.
Eklunds närmaste anhöriga. På bakre bänken dr
H. Brommels, en av initiativtagarna till minnesstenen.
[Lars Pensar identifierade två personer till: 1 är förre
stadsdirektören Ernest Eklund och 2 är L:s far Axel Pensar.
Festligheten förevigades på smalfilm av förre stadsingenjören
Anders Nordström.] |
M. D. o. H. [hedersdoktor]
Ragnar Rudolf Eklund var en de anspråkslösa tingens och de
låga markernas skald. Han var också en de höga tingens
och en den fjärran lockande fria horisontens diktare.
Allt vad han förnam med sitt konstnärsöga blev ständigt
likt hans älskade hembygd. Men detta hans älskade Österbotten
har i hans diktning förmågan att växa ut över sig
självt, att få en vidd, som är mycket vidsträcktare
än någonsin den österbottniska slättens att
få en symbolisk djupdimension, som gör hans Österbotten
till ett mänsklighetsrike, som tillhör oss alla. |